vriendschap

09-10-2009 00:47 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zit met een dilemma over een vriendin die ik 2 jaar ken.Ik weet echt niet mee wat ik er mee aan moet. Aan de ene kant heb ik het leuk met haar maar aan de andere kant denkt ze over een aantal onderwerpen zo anders en staat ze anders in het leven. Zo valt ze op nogal foute/crimininele types en daar heb ik dan dus ook mee te maken als we uitgaan b.v. (terwijl ik ze links wil laten liggen) ook kan ik die eindeloze verhalen over die types missen als kiespijn.

Ook blijkt ze over veel mensen (ook over mij) achter de ruggen van mensen te praten en ik zie haar er makkelijk voor aan om mijn (toekomstige) vriend te versieren of te stoken (ze heeft al een paar huwelijken kapot gemaakt). Het is moeilijk voor jullie om advies te geven omdat jullie haar niet kennen maar hoop dat iemand er iets over wil zeggen. Soms wilde ik dat ik haar nooit had ontmoet, ik zit nu al te diep in de vriendschap lijkt het.....
Het klinkt niet echt als een leuke vriendin.

Je durft haar niet alleen te laten met je man, ze roddelt over je, en door haar zit je regelmatig opgescheept met louche types.

Ze klinkt een beetje als een type waar je een heel gezellig middagje op een terras mee door kan brengen, en dan vooral niet teveel over jezelf kwijt wilt.

Misschien is het een idee om de vriendschap tot dat soort dingen terug te brengen. Af en toe een kroegje pikken.

Dit is een mooi weer vriendin, die vriendschappen hebben ook hun nut.
Hoi Jane, bedankt voor je inzichten...je hebt ook gelijk...op dit moment vind ik het (meestal) leuk om met haar weg te gaan en heb op dit moment ook geen vriend of gezamelijke vriendschappen die ze kan verstoren, aan de andere kant wil ik er niet op gaan wachten tot het zo ver is.

Maar ze neemt b.v. altijd de telefoon op als ik haar bel en komt ze snel langs als ik af wil spreken dat kan ik niet van andere mensen zeggen die ik ken.

Als ik b.v. van (vnmlk mannen) hoor dat ze met haar omgaan denk ik van pfff, terwijl ik het zelf ook doe...ik denk dat ik haar wel aankan, dat ik dat wel kan handelen...ze flikt bij mij minder dan bij anderen...maar ja als het er op aan komt????

Ook denk ik vaak van: wie kun je nu echt vertrouwen? je weet nooit wie er achter je rug om praat of je wat "aan doet"

Het is ook leuk als je met mensen op 1 lijn zit, maar in vriendschappen kun je niet over alles hetzelfde denken. Al is het standpunt over het wel-of-niet omgaan met louche types best een groot struikelblok.
Een vriendin voor af en toe lijkt mij ook moeilijk (al zou dat het beste zijn denk ik) ik ben al van het "alles of niets" en deze vriendin nog meer.

.....het komt er denk ik ook door dat ik nog niet echt iets engs met haar heb meegemaakt...alleen maar wat irritatie....maarja het feit dat ze mij binnenkort weer wil voorstellen aan een bevriende dealer vind ik niet zo'n fijn idee.

Ik denk ook wel dat deze vriendschap eindigt het is alleen moeilijk ze woont 5 min. bij mij vandaan en we komen op dezelfde sportlessen enz. Ook denk ik dat ze het niet zal pikken en ik last zal krijgen van haar louche vrienden.
Haal jij je nu heel veel problemen in je hoofd, of is het ook zo? Ik zou proberen wat afstand te creeeren als je merkt dat je in een wereld terecht gaat komen waar je niet in wil zitten. Dat kun je toch ook tegen haar zeggen? Minder contact zoeken bij haar, een beetje afstand houden en je wat meer focussen op je andere vrienden. Verder wat jane zegt.
....maar ze belt mij ook om de dag...het klinkt stom maar ik hou er ook niet van om niet op te nemen....

Minder bellen begrijpt zij niet....
Jullie kennen elkaar al/pas twee jaar. Heb je dan wederzijdse rechten op iets of zo?

Je bent nú al bang voor straks en dat is fout nummer 1 in vriendschappen.

Vijf minuten van iemand vandaan wonen kan een eeuwigheid zijn, terwijl 3000 km een fluitje van een cent is.
quote:ladychipmunk schreef op 09 oktober 2009 @ 01:21:

....maarja het feit dat ze mij binnenkort weer wil voorstellen aan een bevriende dealer vind ik niet zo'n fijn idee.

Heb je het idee dat je dit tegen haar kunt zeggen?

Jij schrijft dat jullie over veel dingen anders denken.

Ik heb het idee dat jullie gevoel voor normen en waarden nogal verschilt.

Weet zij dit? Of hou jij meestal maar je mond?

Het feit dat je schrijft wat bang te zijn last te krijgen met haar louche vrienden als je de vriendschap op een lager pitje zet baart me wel wat zorgen...
Ik zie net je laatste berichtje, hoe oud zijn jullie?
Zo moeilijk is dat toch niet? Het lijkt wel of je bang voor haar bent. Niet echt een gezonde relatie dus.
dat van het bang zijn voor louche vrienden valt erg mee...als ik een vriendschap wil beeindigen dan doe ik dat...maar " normaal gesproken" hoef je er dan geen rekening mee te houden dat iemand misschien een soort van wraak wil nemen.

Het is dat ze ook goede kanten heeft dit maakt het zo moeilijk..wel ben ik bang dat er ooit iets gebeurt waardoor ik gekwetst word of wij ruzie krijgen en er adrupt een einde aan komt dan hou ik er ook geen lekker gevoel aan over. Andere normen en waarden ja dat klopt wel, ze heeft de oorlog niet meegemaakt maar komt wel uit yoegoslavie...ze heeft toch een ander referentiekader.

Milo...we zijn eind 20...ja ik vind het ook allemaal kinderachtig maar ik zit er mooi mee.
Voor mij geldt in een vriendschap eigenlijk hetzelfde als in een liefdesrelatie: Je zou elkaar helemaal moeten vertrouwen en accepteren. Met wat jij allemaal schrijft, zou ik dit geen vriendin noemen.
Ik zou het gewoon laten doodbloeden. Dus als zij alleen maar wil gaan stappen, dan zou ik geen zin hebben mee te gaan, omdat jullie daar duidelijk andere ideeen over hebben wat leuk is.
Ik heb, toen ik tiener was, ook een vriendin gehad die foute vrienden kreeg, en zelf ook betrokken raakte in dat wereldje. Ik kon wel altijd goed met haar kletsen over van alles en nog, dus in die zin was ze een goede vriendin. Ik heb mij echter altijd afzijdig gehouden van die vrienden en dat heeft ze ook niet gepushed. Toen ze zelf echter steeds dieper dat foute wereldje inging, werd het contact minder.

Een tijdje geleden zag ik haar weer voor het eerst in een paar jaar. Ze zit nu met de gevolgen van haar keuzes toen, en is nog steeds geen engeltje. Ik kon merken dat ze wel eenzaam was, maar heb er bewust voor gekozen om niet opnieuw de vriendschap op te bouwen.

Afin, dat is mijn ervaring. Ik kan me voorstellen dat het lastig is als je iemand vaak ziet. Ik vind het ook moeilijk om een vriendschap te verbreken. Er was een keer een meisje (vriendin noem ik haar niet meer) dat mij erg claimde. Als ik iets deed, deed zij het ook. Als ik ergens was, zorgde zij dat ze er ook was. Tot het punt dat ze zichzelf uitnodigde bij een afspraak met andere vriendinnen (dat is overigens niet doorgegaan). Ik zag haar echter helemaal niet meer als vriendin en was haar meer dan zat. Ik ging haar vervolgens uit de weg, groette bijv. wel, maar sloot me aan bij anderen, hopende dat ze de hint begreep. Op dat moment had ik wel gewild dat ik wat mondiger was, want netjes was het niet op deze manier.

Geen advies dus over hoe je de vriendschap kunt verbreken. Idealiter bloedt het vanzelf dood. Hou je in ieder geval verre van haar foute vrienden. In mijn ogen kun je dat ook gewoon zeggen, dat je daar niets mee te maken wilt hebben.

Succes.
Ik lees uit je beschrijving dat ze op een bepaald moment makkelijk voor handen was, maar dat je je nu realiseert dat je deze vriendschap eigenlijk helemaal niet wilt. Dit kan gebeuren.

Doodlaten bloeden met een smoesje lijkt me in dit geval de beste oplossing, want confrontatie kan wellicht risicovol zijn. Misschien heb je net een drukke tentamenperiode voor de boeg, is het extra druk op je werk of heb je flinke rugklachten?
Klinkt in mijn oren ook niet echt als een vriendschap waar je iets aan hebt. Zoals iemand anders al zei (ben even vergeten wie) is het misschien een leuke meid om een middag mee op het terras te zitten maar that's it.

Aan de andere kant vraag ik mij af hoe zij huwelijken kapot maakt. Ik denk dat het betreffende huwelijk in eerste instantie de verantwoordelijkheid is van de gehuwden in kwestie, en zou het bestand moeten/kunnen zijn tegen negatieve invloeden van buiten, wat dat ook moge zijn.

Veranderd natuurlijk niets aan het feit dat je er nu mee zit. Ik zou de vriendschap dan ook op een lager pitje proberen te zetten, telefoon doorschakelen naar de voicemail (of niet opnemen) en dan een tijdje laten sudderen. Misschien vindt zij het dan ook helemaal niet leuk meer.
Bedankt voor jullie begrijpende reacties...misschien schets ik wel een ietsje te negatief beeld, ze heeft ook veel goede kanten en ik zou de vriendschap eigenlijk ook willen behouden.

Als ik heel eerlijk moet zijn denk ik door de assertieve manier (ok over die dealer dan niet) waarop ik mij opstel en de mannen waar ik op val (ik ga voor de goedaardige, betrouwbare mannen) dat de kans heel klein is dat ik in de problemen kom met haar contacten of dat ze achter mijn rug om je vriend versiert. Het is meer een angst dat het kan gebeuren........maarja hoeveel vrouwen hebben het al niet meegemaakt dat die o-zo-lieve vriendin die ze door-en-door dachten te kennen hen juist bedroog. Deze vriendin is op mij gesteld en eerlijk gezegd denk ik dat ze het uit respect bij mij niet zal flikken. Ook valt ze op best andere mannen...

...over die dealer....ik wil niet mieterig overkomen en zeggen...ik wil die vriend niet ontmoeten want hij is dealer. Ik heb mij nu al een paar keer met een smoesje van afgemaakt maar nu weet ik niet hoe ik dat moet zeggen.
quote:Douja schreef op 09 oktober 2009 @ 09:05:

Klinkt in mijn oren ook niet echt als een vriendschap waar je iets aan hebt. Zoals iemand anders al zei (ben even vergeten wie) is het misschien een leuke meid om een middag mee op het terras te zitten maar that's it.

Aan de andere kant vraag ik mij af hoe zij huwelijken kapot maakt. Ik denk dat het betreffende huwelijk in eerste instantie de verantwoordelijkheid is van de gehuwden in kwestie, en zou het bestand moeten/kunnen zijn tegen negatieve invloeden van buiten, wat dat ook moge zijn.

Veranderd natuurlijk niets aan het feit dat je er nu mee zit. Ik zou de vriendschap dan ook op een lager pitje proberen te zetten, telefoon doorschakelen naar de voicemail (of niet opnemen) en dan een tijdje laten sudderen. Misschien vindt zij het dan ook helemaal niet leuk meer.Ik ben het met je eens dat de man maar weerstand moet bieden aan versieren maar ze kan geraffineerd zijn. Omdat we geen gezamelijke vriendinnen hebben kan ik ook niet zien of ze het echt snel zou doen...weet alleen in het verleden dat ze het een keer of 2 heeft gedaan. Ze heeft iets wat mannen interessant vinden...haar manier van doen enz...een soort Elene Vis die mannen precies krijgt waar ze ze hebben wil.
quote:ladychipmunk schreef op 09 oktober 2009 @ 09:37:

Bedankt voor jullie begrijpende reacties...misschien schets ik wel een ietsje te negatief beeld, ze heeft ook veel goede kanten en ik zou de vriendschap eigenlijk ook willen behouden.

Als ik heel eerlijk moet zijn denk ik door de assertieve manier (ok over die dealer dan niet) waarop ik mij opstel en de mannen waar ik op val (ik ga voor de goedaardige, betrouwbare mannen) dat de kans heel klein is dat ik in de problemen kom met haar contacten of dat ze achter mijn rug om je vriend versiert. Het is meer een angst dat het kan gebeuren........maarja hoeveel vrouwen hebben het al niet meegemaakt dat die o-zo-lieve vriendin die ze door-en-door dachten te kennen hen juist bedroog. Deze vriendin is op mij gesteld en eerlijk gezegd denk ik dat ze het uit respect bij mij niet zal flikken. Ook valt ze op best andere mannen...

...over die dealer....ik wil niet mieterig overkomen en zeggen...ik wil die vriend niet ontmoeten want hij is dealer. Ik heb mij nu al een paar keer met een smoesje van afgemaakt maar nu weet ik niet hoe ik dat moet zeggen.Ik zou gewoon zeggen wat je vind. En anders hem toch ontmoeten. Misschien valt hij wel reuze mee.
quote:_MAR_ schreef op 09 oktober 2009 @ 11:18:

[...]

Ik zou gewoon zeggen wat je vind. En anders hem toch ontmoeten. Misschien valt hij wel reuze mee.Als je hem leert kennen is 't misschien net 'n mens
quote:Douja schreef op 09 oktober 2009 @ 12:04:

[...]

Als je hem leert kennen is 't misschien net 'n mens
Ik denk dat als je eerlijk bent naar je vriendin toe, dat het probleem heel snel is opgelost:

"Luister vriendin, ik vind het best tof dat jij altijd je telefoon opneemt als ik bel, er zijn nl veel mensen die dat niet doen, maar je moet mij niet zo vaak bellen hoor. Ook vertrouw ik jou niet met mijn vriend, dus blijf bij hem uit de buurt. Daarnaast bevalt jouw vriendenkeuze me ook niet."

Als ik dit te horen zou krijgen van een 'vriendin' dan zou deze vriendschap heel snel over zijn.
Er zijn neem ik aan redenen waarom je haar toch nog graag ziet. Als die zwaarder wegen dan de redenen om niet met haar om te gaan dan is er volgens mij geen probleem om af en toe gezellig met haar om te gaan. Vriendinnen met wie je werkelijk alles kunt delen zijn zeldzaam. Als je weet wat je aan iemand (niet) hebt zul je ook niet zo snel te hooggespannen verwachtingen hebben. Ik heb ook vriendinnen bij wie ik mijn hart kan luchten en vriendinnen met wie ik lol kan hebben maar die ik niks toe durf te vertrouwen. Met die eerste heb ik goeie gesprekken en met de ander heb ik lol als ik daar zin in heb. Werkt prima wat mij betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven