Waken bij oma

31-12-2019 01:17 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben vannacht aan het waken bij mijn omaatje. Ze is 95 en toch wel aan het sterven denkt de arts. Maar ze wil niet dood. Ze is heel angstig voor de nachten, maar probeert wakker te blijven, het is echt een gevecht tegen het onoverkomelijke.

Haar lijf is gezonder dan menig jong lijf, alle vitale functies/organen werken prima, maar ze is mentaal op (geen dementie). Nu vertelt ze me elke keer hetzelfde verhaal, en valt dan weg voor 1/2 minuten, om weer opnieuw te beginnen.

Ze heeft Cheyne Stokes(?), hele rare ademhalingen en dat is best eng, elke keer dat ze wegvalt ben ik bang dat ze dood is. En dan lacht ze weer als ze mij ziet, is ze blij dat ik en de rest van de familie er is.

Ik zit hier nu en masseer haar handen, armen en benen omdat ze daar blij van lijkt te worden (ze is zo koud!). Dan valt ze ook even in slaap. En wordt dan weer wakker, zegt dat ze niet dood wil, ondanks dat ze zegt dat ze weet dat opa op haar wacht in de hemel.

Ik ben niet alleen hoor, mijn hele familie is hier om af te kunnen wisselen wanneer nodig. Maar ik wil zo graag bij m’n omaatje zijn!

Wie heeft dit ook gedaan, en hoe ging dat?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Geen ervaring, maar ik wil je wel graag heel veel sterkte wensen <3
Sterkte. Een paar jaar geleden is mijn oma gegaan. Helaas na een lichte beroerte dus ze was verlamt aan één kant. Dit trok echter al weer bij maar ze was op. 97 is ze geworden.
Doe wat je denkt waar oma blij van wordt en fijn dat je op deze manier afscheid kan nemen.
Sterkte gewenst.
Wat lief dat je er bent voor je oma. Ik heb ook bij mijn oma gewaakt, ik hield haar hand vast, op het einde gleed ze eerst even af in een soort coma en uiteindelijk is ze gestorven. Ik vond het erg pijnlijk maar heel waardevol dat we samen waren op dat moment.
Vanmiddag zei oma, ‘dit is toch echt niks, ik kan beter dood gaan’ (ze ligt nu in een bed op geriatrie). Mijn moeder zei toen dat ze inderdaad beter dood kon gaan. (Klinkt heel verschrikkelijk maar in deze situatie wordt het mensonterend, dat wil niemand).

Oma deed 5 seconden haar ogen dicht en zei toen ‘het lukt me niet om dood te gaan, maar hoe kom ik dan bij opa?’

Hartverscheurend.
Het is zwaar maar heel waardevol om in die laatste dagen en nachten bij ze te zijn. Zelf zowel bij mijn vader als mijn moeder kunnen waken en ben daar nog steeds blij mee.
Beiden zijn uiteindelijk in hun slaap gestorven terwijl we aanwezig waren, dat gaf hun de rust om te sterven.
Veel sterkte bladora!
Ik heb meerdere keren gewaakt...
vond het elke keer een heel bijzondere ervaring. Doe wat jij denkt/voelt dat goed is, dan kun je er ooit met een goed gevoel op terug kijken.

Dat niet los kunnen of durven laten herken ik van mijn ouder.
Dat is moeilijk om te zien, je gunt iemand zo de rust op een gegeven moment omdat dat nog het enige is...
Ja ik bij mijn moeder , niet zo lang geleden .
hou haar hand vast , praat tegen haar , ben er .
Heel veel sterkte :hug:
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
Oh wat moeilijk Bladora! Ik wil je heel veel sterkte en kracht toewensen. Voor je oma hoop ik dat het niet te lang duurt, dat ze het leven los durft te laten en snel bij haar geliefde man is :heart:
Gewaakt bij mijn moeder maar dat ging er wat anders aan toe. Is al wel ruim 20 jaar geleden dus nogal wat jaren terug maar kan het me als de dag van gisteren nog herinneren.

Wat fijn dat je oma omringd is door jou en je familie Bla :redrose: :hug:
wij slapen nooit.
Het is zo lastig dat mijn oma geen rust vindt. Ze is zo verward. Ze wil gewoonweg niet dood. En ik ben zo verdrietig dat zielige hoopje mens zo te zien.

Ik jank al dagen m’n ogen uit. Vooral of juist ook om het verdriet van mijn moeder! Het is haar mams.
Ach Bla, dat is natuurlijk ook hartstikke dubbel, en je lieve oma die gaat overlijden, ook het verdriet van je moeder te zien en daarbij ook je eigen verdriet.
wij slapen nooit.
Moeilijk hè? Sterkte voor jullie, Bladora :hug:
-Bladora- schreef:
31-12-2019 02:02
Het is zo lastig dat mijn oma geen rust vindt. Ze is zo verward. Ze wil gewoonweg niet dood. En ik ben zo verdrietig dat zielige hoopje mens zo te zien.

Ik jank al dagen m’n ogen uit. Vooral of juist ook om het verdriet van mijn moeder! Het is haar mams.

Heb je PB gestuurd, kijk maar wat je ermee wil doen :redrose:
wij slapen nooit.
Vorig jaar is mijn moeder overleden. Wij (kinderen, kleinkinderen) waakten dan wel niet, waren er overdag, het kon evengoed nog weken duren of elk moment gebeuren, ze gaf ook aan "op" te zijn en mijn moeder was er dus itt jouw oma wél helemaal klaar voor, ze wilde graag "gehaald worden".

Enige wat ik kan bedenken is dat de laatste avond voor haar overlijden ik er was met mijn dochter, ik/wij heb(ben) kunnen geruststellen, dat het goed was geweest zo, dat ze het goed gedaan heeft in haar leven (en opvoeding), we van haar hielden en ze nu mocht gaan, dat we zorgvuldig en integer met haar spullen zouden omgaan (dat waren dingen waar ze zich nog druk om kon maken: bezit loslaten), kortom, de enige tip die ik heb is haar soort van helpen het bestaan hier los te laten.
Mijn moeder is in de ochtend daarop vredig ingeslapen, na nog even wakker te zijn geweest. Met niemand in de buurt.
Ook dat hoor je wel vaker, dat mensen juist sterven op het moment dat er even geen geliefden in de buurt zijn, net als ze even koffie halen oid.

Ik denk dat mensen als jouw oma niet alleen niet weten hoé zich over te geven aan dat stervensproces, maar ook die banden met mensen en hun leven hier van zich af te laten glijden. Zelfs tegen verzetten. Ik heb vaker gezien dat er altijd op enig moment toch een moment van overgave en berusting over stervende mensen komt.

Het is denk ik heel mooi en fijn voor haar (en ook voor jullie zelf) dat jullie er bij zijn om je oma terzijde te staan, Bladora! Als je zoiets intiems als sterven deelt met elkaar, haar steunt bij dat laatste stukje. Hoe verdrietig ook..

Ik hoop dat het een vredig en verlossend moment zal zijn voor je oma, en voor jullie om dat mee te krijgen, dat ze omringd en aangemoedigd door jullie liefde in vertrouwen heengaat.

Veel sterkte voor jou, je moeder en andere dierbaren!
:redrose: :hug:
Een open hart toont de weg naar een bezield leven..
Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

9 jaar terug zat ik ook aan het bed van mijn oma met oud en nieuw. De dagen ervoor was zij angstig en voelde ik me heel machteloos & was voor mijn gevoel het enige wat ik kon doen er zijn. Tot ik bedacht hoe zij mij altijd steunde, door een kaarsje te branden. Ik heb gevraagd of ze dat wou. Thuis brande ik een echte, op haar kamer een electrische waar ze steeds naar keek. Verder ontspande ze als er iemand haar hand vast hield en wij gewoon kletsten.

Denk niet te groot, je bent er voor haar dat is al waardevol. Het zijn de kleine dingen die het doen, zoals jouw massage, echt waar!
Bedankt voor jullie lieve woorden!
Ik heb het ook meegemaakt, maar dan met mijn nicht. Het is heel triest, maar tegelijkertijd ook erg fijn dat je oma mensen om haar heen heeft die haar lief hebben.

En ondanks dat het voor jullie heel moeilijk en verdrietig is is het toch fijn dat jullie er voor haar kunnen zijn.

Ik kreeg even kippenvel toen ik las dat je zo lief bent om haar te masseren wat ze zo fijn vind. Ik hoop dat ze rustig naar je opa kan gaan, door de geruststelling dat ze omringd is door geliefden.

Heel veel sterkte Bladora. :rose: :lips:
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Kan ze niet wat midazolam krijgen tegen de onrust? Komt ze in een slaap.
Naar dat ze zo onrustig en angstig is!
Sterkte Bladora.
En mijn moeder kreeg ook Midazalam op het laatst, voor onrust..Daarna viel ze in een diepe slaap en na 3 dagen stopte ze met ademhalen.
Fijn dat je er bent voor je oma!
Ik was er bij mijn vader bij. Die ademhaling vond ik heel naar weet ik nog. Ik ben gewoon bij hem gaan zitten. Hij had wel een kalmeringsmiddel gehad, maar is uit zichzelf gestorven. Ik vond het heel moeilijk, maar ben blij dat ik erbij was. Sterkte!
Veel sterkte. Knap dat je dit kan.
Ik heb het ook mee gemaakt. Wat je kan doen, is voor haar zingen. Misschien zachtjes haar lievelingsmuziek opzetten. Ik heb daar hele mooie herinneringen aan. Maar natuurlijk alleen als het voor jou goed voelt. Heel veel sterkte! :rose:
Sterkte Bladora, veel zinnigers dan wat mijn voorgangers al gezegd hebben kan ik niet, maar een knuffel geven wel: :hug:
Ozo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven