Wanneer mag je scheiden?
vrijdag 22 april 2022 om 23:16
Mijn ex-man vindt dat ik te snel heb opgegeven
In 2018 gaf ik al aan dat ik wilde scheiden, zijn reactie daarop was het breken van mijn teen. Daarna ben ik helemaal meegegaan met hem tevreden stellen zodat hij niet meer kwaad op mij zou worden. Vier jaar later is hij met spoed opgenomen bij de ggz en toen zag ik mijn kans voor een scheiding. Omdat wij twee kinderen hebben wil ik het contact goed houden dus spreken we elkaar dagelijks. Maar hij neemt het mij kwalijk dat ik de scheiding heb doorgezet.
Tijdens ons huwelijk heeft hij vaak gedreigd mij en en mijn ouders wat aan te doen. Daarom had ik angst om te gaan. We liepen eigenlijk altijd op eieren, continu bang om een woedeaanval van uit te lokken. In de tussentijd hoopte ik maar dat hij ging, maar dat gebeurde niet. Toen hij mij opbiechtte seks te hebben met sekswerkers deed het mij niets. Eigenlijk hoopte ik al die tijd al dat hij iemand anders zou vinden en zou vertrekken zodat ik rust zou hebben. Maar dat gebeurde maar niet. Zijn familie weet van het huiselijk geweld maar vindt dat ik te snel heb opgegeven. Maar ik heb echt angst gehad, vooral in de nachten wannee hij zijn angsten op mij af reageerde. Sinds hij is opgenomen heeft hij aan alles meegewerkt, we zijn gescheiden en hij gaat daarna de terug naar zijn ouders. Maar ik blijf maar met de schuld gevoelens zitten, ook doordat zijn familie zo verdrietig is, maar hoeveel kan een partner accepteren? Sinds hij weg is voel ik zoveel rust en echt een opgelucht gevoel. In het begin had ik veel angst dat hij zou terugkeren, maar hij heeft gelukkig zijn spullen gepakt. Ik wil van het schuldgevoel af maar weet niet hoe. Hij zegt dat ik hem heel snel wegduw. Maar ja huiselijk geweld en overspel is dat toch normaal?
In 2018 gaf ik al aan dat ik wilde scheiden, zijn reactie daarop was het breken van mijn teen. Daarna ben ik helemaal meegegaan met hem tevreden stellen zodat hij niet meer kwaad op mij zou worden. Vier jaar later is hij met spoed opgenomen bij de ggz en toen zag ik mijn kans voor een scheiding. Omdat wij twee kinderen hebben wil ik het contact goed houden dus spreken we elkaar dagelijks. Maar hij neemt het mij kwalijk dat ik de scheiding heb doorgezet.
Tijdens ons huwelijk heeft hij vaak gedreigd mij en en mijn ouders wat aan te doen. Daarom had ik angst om te gaan. We liepen eigenlijk altijd op eieren, continu bang om een woedeaanval van uit te lokken. In de tussentijd hoopte ik maar dat hij ging, maar dat gebeurde niet. Toen hij mij opbiechtte seks te hebben met sekswerkers deed het mij niets. Eigenlijk hoopte ik al die tijd al dat hij iemand anders zou vinden en zou vertrekken zodat ik rust zou hebben. Maar dat gebeurde maar niet. Zijn familie weet van het huiselijk geweld maar vindt dat ik te snel heb opgegeven. Maar ik heb echt angst gehad, vooral in de nachten wannee hij zijn angsten op mij af reageerde. Sinds hij is opgenomen heeft hij aan alles meegewerkt, we zijn gescheiden en hij gaat daarna de terug naar zijn ouders. Maar ik blijf maar met de schuld gevoelens zitten, ook doordat zijn familie zo verdrietig is, maar hoeveel kan een partner accepteren? Sinds hij weg is voel ik zoveel rust en echt een opgelucht gevoel. In het begin had ik veel angst dat hij zou terugkeren, maar hij heeft gelukkig zijn spullen gepakt. Ik wil van het schuldgevoel af maar weet niet hoe. Hij zegt dat ik hem heel snel wegduw. Maar ja huiselijk geweld en overspel is dat toch normaal?
zaterdag 23 april 2022 om 08:35
TO, je hebt het recht te scheiden wanneer jij het wil. Er zijn mensen die uit elkaar gaan voor veel minder dat jij hebt meegemaakt.
Nee huuselijk geweld binnen een relatie is niet oke, sex net sexwerkers hoef je ook niet te accepteren. Ik snap dat je bent gebleven ivm angst en niet eerder bent weggegaan.
Ik snap de uitspraken van te snel gescheiden niet zo. Ergens had je al veel eerder kunnen vertrekken. Ik denk dat zij doelen ophet feit dat je gescheiden bent op het moment dat hij hulp had en dat niet hebt afgewacht. Maar je zag dit uit enige uitweg, logisch. Daarnaast is het maar de vraag of hij na die hulp veranderd zou zijn en of de schade die hij daarvoor heeft aangericht nog te repareren was.
Dat het nu goed met je gaat zegt al genoeg, het was voor jou de juiste keuze en datvis wat telt!
Nee huuselijk geweld binnen een relatie is niet oke, sex net sexwerkers hoef je ook niet te accepteren. Ik snap dat je bent gebleven ivm angst en niet eerder bent weggegaan.
Ik snap de uitspraken van te snel gescheiden niet zo. Ergens had je al veel eerder kunnen vertrekken. Ik denk dat zij doelen ophet feit dat je gescheiden bent op het moment dat hij hulp had en dat niet hebt afgewacht. Maar je zag dit uit enige uitweg, logisch. Daarnaast is het maar de vraag of hij na die hulp veranderd zou zijn en of de schade die hij daarvoor heeft aangericht nog te repareren was.
Dat het nu goed met je gaat zegt al genoeg, het was voor jou de juiste keuze en datvis wat telt!
zaterdag 23 april 2022 om 08:37
Maddison, heb je hulp? Professionele hulp om uit dit patroon te stappen, en om te verwerken wat je hebt meegemaakt?
Dat is nu echt heel belangrijk. Heel veel sterkte, en bel je de dokter maandag als je nog geen hulp hebt? Vaak kan je instanties voor huiselijk geweld (Google op naam gemeente en huiselijk geweld) ook zelf bellen. Soms zelfs in het weekend. Sterkte!
Dat is nu echt heel belangrijk. Heel veel sterkte, en bel je de dokter maandag als je nog geen hulp hebt? Vaak kan je instanties voor huiselijk geweld (Google op naam gemeente en huiselijk geweld) ook zelf bellen. Soms zelfs in het weekend. Sterkte!
•
zaterdag 23 april 2022 om 08:57
Er zijn ook boeken over patronen van geweld in relaties.
Misschien helpt het je om eea in een nieuw perspectief te gaan zien. Je zal nog met hem te maken blijven hebben zolang hij met de kinderen contact heeft dus het is belangrijk dat je sterker in je schoenen komt te staan.
Ik vind je erg dapper dat je de scheiding doorgezet hebt, je mag supertrots zijn op jezelf.
Misschien helpt het je om eea in een nieuw perspectief te gaan zien. Je zal nog met hem te maken blijven hebben zolang hij met de kinderen contact heeft dus het is belangrijk dat je sterker in je schoenen komt te staan.
Ik vind je erg dapper dat je de scheiding doorgezet hebt, je mag supertrots zijn op jezelf.
zaterdag 23 april 2022 om 08:58
Kijk nou wat je schrijft. Hij dreigt en is gewelddadig. En nu voel jij je schuldig, omdat je het fijn vindt dat je niet meer in die situatie zit?Maddison390 schreef: ↑23-04-2022 01:03Eigenlijk wilde ik 4 jaar geleden al weg, maar na die reactie durfde ik niet meer.hij dreigde ik mij of mijn ouders wat aan te doen. En ik kon niet inschatten of dit gemeend was of niet. Soms voelde het wel als een gevangenis en kon ik ook echt van hem walgen. Er waren ook periodes waar hij mij langere tijd met rust liet en het beter te verdragen was. Sinds hij met spoed is opgenomen gaf dat echt rust. En ik voel me soms schuldig dat ik daar dan van geniet. Terwijl hij alles kwijt is. Maar uiteindelijk weet ik ook wel dat hij verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag en het andersom ook niet geaccepteerd zou worden. Heb alleen jaren op deze manier geleefd ik denk dat het nu pas tot me doordringt, hoe gek dat voor buitenstaanders ook klinkt
zaterdag 23 april 2022 om 09:19
Dus hij breekt je teen, bedreigt jou en je familie en gaat vreemd...en jij geeft te snel op???
Als je je hier schuldig over voelt, dan is het wellicht tijd dat jezelf eens in therapie gaat.
Jij hebt de veiligheid van jezelf en je kinderen op 1 gezet: je bent een topper!
Die familie baalt dat zij er mee opgescheept zitten.
Als je je hier schuldig over voelt, dan is het wellicht tijd dat jezelf eens in therapie gaat.
Jij hebt de veiligheid van jezelf en je kinderen op 1 gezet: je bent een topper!
Die familie baalt dat zij er mee opgescheept zitten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 23 april 2022 om 09:24
zaterdag 23 april 2022 om 09:24
Bedankt voor jullie reacties, eigenlijk wist ik natuurlijk dat ik het juiste pad heb genomen. Ik loopt bij de psycholoog en ik heb ook het wijkteam ingeschakeld. Ik vrees ook dat de kinderen er toch teveel van hebben meegekregen. Maar ik dacht op de momenten van de dreigingen echt dat hij deze zou uitvoeren. Ook had ik toen geen plek om te gaan, er is wel 1 keer iemand thuis gekomen om de situatie te beoordelen maar die wilde alleen ons samen spreken, en dan kun je er ook niet open over zijn. Aangifte wel overwogen destijds, maar nadat ik te horen kreeg hoe dat allemaal zou verlopen er vanaf gezien. Ik heb volgende week weer een afspraak en ga deze gevoelens dan ook bespreken met de psycholoog.
Mijn schoonfamilie heeft al eerder een scheiding meegemaakt met zijn zus. En vaak hoorde ik ook hoe ze dat allemaal heeft aangegrepen, en hoe dramatisch die periode voor heel de familie was. Eigenlijk hebben ze verder mij altijd geholpen met opvang voor de kinderen, maar ook op andere vlakken. Ook met de opname hebben ze me bijgestaan. En ik denk dat ik het daarom me toch nog aantrek. Vind het niet fijn dat ze verdrietig hierover zijn.
Ze geven van de gebeurtenissen voorafgaand aan de opname mij geen schuldgevoel, maar hadden inderdaad gehoopt dat we het traject hadden afgewacht. De eerste week wilde ik dat ook wel, maar daarna heb ik mij bedacht. En daar zijn ze wel teleurgesteld over.
Ik deed ook nog zijn administratie, maar ga dit weekend alles overzetten. Dan hoef ik daar ook geen contact meer over te hebben.
Mijn schoonfamilie heeft al eerder een scheiding meegemaakt met zijn zus. En vaak hoorde ik ook hoe ze dat allemaal heeft aangegrepen, en hoe dramatisch die periode voor heel de familie was. Eigenlijk hebben ze verder mij altijd geholpen met opvang voor de kinderen, maar ook op andere vlakken. Ook met de opname hebben ze me bijgestaan. En ik denk dat ik het daarom me toch nog aantrek. Vind het niet fijn dat ze verdrietig hierover zijn.
Ze geven van de gebeurtenissen voorafgaand aan de opname mij geen schuldgevoel, maar hadden inderdaad gehoopt dat we het traject hadden afgewacht. De eerste week wilde ik dat ook wel, maar daarna heb ik mij bedacht. En daar zijn ze wel teleurgesteld over.
Ik deed ook nog zijn administratie, maar ga dit weekend alles overzetten. Dan hoef ik daar ook geen contact meer over te hebben.
zaterdag 23 april 2022 om 09:25
Doen!Valentijn101 schreef: ↑23-04-2022 08:27Als ik het goed begrepen heb ben jij in de woning blijven wonen. Heb je ALLE sloten vervangen?
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 23 april 2022 om 09:30
Klopt het dat hij nog steeds in opname zit? En dat je de scheiding sindsdien in gang hebt gezet, hij ook niet meer thuis is geweest. Ik kan me ergens wel een beetje voorstellen dat hem dat is overvallen en dat dat voor hem gek voelt. Maar ik snap ook wel dat jij je kans hebt gegrepen.
Weten zijn behandelaren dat hij zo dreigrnd en manipulatief naar jou toe praat? Waarom is er dagelijks contact? Zo kom je toch niet van hem los? Ik zou bij zijn behandelaren aangeven dat je dit gaat afbouwen naar eerst maar 1x per week en ze daar maar dealen met hoe hij daar mee om gaat. Loskomen van jou moet ook onderdeel worden van zijn therapie.
En ik zou voor mezelf ook zorgen dat je hulp krijgt. Het zorgt er voor dat je sterker in je schoenen komt te staan. En hem straks ook verbaal aankan als hij opeens weer voor je neus zal staan. En idd zorg dat alle sloten van je huis vervangen zijn zodat hij niet meer binnen kan.
Weten zijn behandelaren dat hij zo dreigrnd en manipulatief naar jou toe praat? Waarom is er dagelijks contact? Zo kom je toch niet van hem los? Ik zou bij zijn behandelaren aangeven dat je dit gaat afbouwen naar eerst maar 1x per week en ze daar maar dealen met hoe hij daar mee om gaat. Loskomen van jou moet ook onderdeel worden van zijn therapie.
En ik zou voor mezelf ook zorgen dat je hulp krijgt. Het zorgt er voor dat je sterker in je schoenen komt te staan. En hem straks ook verbaal aankan als hij opeens weer voor je neus zal staan. En idd zorg dat alle sloten van je huis vervangen zijn zodat hij niet meer binnen kan.
zaterdag 23 april 2022 om 10:09
Een scheiding is niet iets dat je je (schoon)ouders "aandoet".Maddison390 schreef: ↑23-04-2022 09:24Mijn schoonfamilie heeft al eerder een scheiding meegemaakt met zijn zus. En vaak hoorde ik ook hoe ze dat allemaal heeft aangegrepen, en hoe dramatisch die periode voor heel de familie was.
Zij weten niet wat zich achter de voordeur heeft afgespeeld.
Mensen kunnen binnenshuis heeel anders zijn dan buiten de deur.
Je hoeft echt niet te wachten tot je ouders en schoonouders allemaal dood zijn om te ´mogen´ scheiden.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
zaterdag 23 april 2022 om 10:09
zaterdag 23 april 2022 om 10:17
Je hebt zonder enige twijfel de juiste beslissing genomen. Sterk en dapper van je. Nu volhouden en je niet iets anders laten aanpraten. Andere mensen mogen er anders over denken, al vraag ik me af waarom, maar die waren er niet bij. Jij wel.
Volhouden en voel je alsjeblieft niet schuldig. Je kiest ervoor om jezelf niet te laten mishandelen. Om je kinderen daar niet aan bloot te stellen. Dat is de ENIGE juiste keuze!
En verander inderdaad alle sloten, mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Volhouden en voel je alsjeblieft niet schuldig. Je kiest ervoor om jezelf niet te laten mishandelen. Om je kinderen daar niet aan bloot te stellen. Dat is de ENIGE juiste keuze!
En verander inderdaad alle sloten, mocht je dat nog niet gedaan hebben.
zaterdag 23 april 2022 om 10:25
Je hebt echt iets fantastisch gedaan voor jezelf en je kinderen door van hem te scheiden en dat weet je gelukkig zelf ook. Die schoonfamilie heeft waarschijnlijk nog (ijdele) hoop dat hij verandert door zijn opname en dat er nog een 'en ze leven nog lang en gelukkig' mogelijk is. Lekker makkelijk als je zelf niet het slachtoffer bent geweest van huiselijke geweld, woede-uitbarstingen, bedreigingen en vaak bang bent geweest. Het is denk ik ook eigenbelang van hen, want nu zitten zij met hem opgescheept. Ga genieten van het heerlijke feit dat hij niet langer jouw probleem is en beperk het contact alleen nog tot zaken rondom de kinderen. Je leven begint weer TO
anoniem_63979b14ec366 wijzigde dit bericht op 23-04-2022 11:00
0.30% gewijzigd
zaterdag 23 april 2022 om 10:28
Nou zij krijgen hem terug in huis.. zal mij niets verbazen dat ze nu al weten dat hij hen gaat terroriseren.
On topic: goed gedaan TO! Deur dicht, en dichthouden. Niet in mooie praatjes trappen. Sloten vervangen. Hij mag blij zijn dat je geen aangifte tegen hem doet.
zaterdag 23 april 2022 om 11:01
Je mag al voor veel minder scheiden. Zodra je er geen zin meer in hebt.
En je hebt kinderen, dus dit moet je voor jezelf al niet willen en al helemaal niet voor hen.
Wat die schoonfamilie er allemaal van vindt, lekker boeiend. Gelukkig hoef je helemaal niet van hun aan te horen he?
Hopelijk hebben ze last van hem. Heb jij het niet meer en het is hun kind.... hun probleem.
En je hebt kinderen, dus dit moet je voor jezelf al niet willen en al helemaal niet voor hen.
Wat die schoonfamilie er allemaal van vindt, lekker boeiend. Gelukkig hoef je helemaal niet van hun aan te horen he?
Hopelijk hebben ze last van hem. Heb jij het niet meer en het is hun kind.... hun probleem.
zaterdag 23 april 2022 om 12:47
Vervelend voor die schoonfamilie dat zij nu met hem zitten, maar dat mag toch geen reden zijn om jou aan te praten dat je niet had mogen scheiden? Ik vind het echt heel erg fout om uit eigenbelang twijfel en schuldgevoel te gaan zaaien bij een vrouw die net uit een gewelddadige relatie is ontsnapt. Ik zou het contact met die schoonfamilie daarom echt afhouden. Zij hebben op dit moment niet het beste met jou voor.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
zaterdag 23 april 2022 om 12:51
zaterdag 23 april 2022 om 13:15
zaterdag 23 april 2022 om 13:27
zaterdag 23 april 2022 om 16:39
Ik zou sowieso heel snel heel veel afstand nemen van die schoonfamilie. Gewoon geen mogelijkheid geven als je wel eens een keer iemand spreekt om dit soort opmerkingen te maken.
Is jouw leven en je hoeft van hen geen validering voor wat dan ook.
zaterdag 23 april 2022 om 17:10
Misschien ook even hun teen breken en goed bedreigen. Misschien dat ze er dan anders over denken. Wat een vreselijke mensen.