Wat als mijn broer overlijdt

29-07-2021 16:46 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte situatie schets;
Ik heb een jongere broer. Hij is begin 50. Onze ouders zijn overleden en broer woont in ouderlijk (huur)huis.
Hij heeft een slechte gezondheid. Het huis is niet echt netjes...en dan druk ik me zacht uit.
We hebben niet veel contact.
Door recente gebeurtenissen vraag ik me af...
Wat als er iets met hem gebeurt wat zijn dan mijn plichten?
Alle reacties Link kopieren
Als hij geen vrouw en kinderen heeft, ben jij erfgenaam. Neem jij de erfenis aan, dan is de puinhoop voor jou. Je kunt deze echter ook verwerpen...
Alle reacties Link kopieren
Er vanuit gaande dat je broer geen testament heeft, zul jij als erfgenaam o.a. het huis netjes aan de verhuurder op moeten leveren
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
29-07-2021 16:50
Als hij geen vrouw en kinderen heeft, ben jij erfgenaam. Neem jij de erfenis aan, dan is de puinhoop voor jou. Je kunt deze echter ook verwerpen...

De kosten voor de uitvaart zijn hoogstwaarschijnlijk wel voor jouw rekening, ook bij verwerpen..hangt van de betreffende gemeente af
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Niets, zolang jij je niet als erfgenaam gedraagt. Dus verwerp de nalatenschap. Jij bent niet verantwoordelijk voor het netjes achterlaten van zijn huis.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je jullie contact verbeteren en intensiveren en samen met hem het huis opruimen?
Alle reacties Link kopieren
Kamperfoelie schreef:
29-07-2021 16:55
Misschien kun je jullie contact verbeteren en intensiveren en samen met hem het huis opruimen?

Ik snap dat je het anders bedoelt, maar het leest als: “Hoi Klaas, ik wil graag beter contact zodat we nu samen je puinzooi kunnen opruimen, anders moet ik het straks in m’n eentje doen als je het loodje legt.” ;-D
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
29-07-2021 16:54
De kosten voor de uitvaart zijn hoogstwaarschijnlijk wel voor jouw rekening, ook bij verwerpen..hangt van de betreffende gemeente af
Volgens mij kan dat niet op broers/zussen verhaald worden, wel op ouders of kinderen, maar de notaris weet dat veel beter dan ik. Sowieso kan het niet verhaald worden als erfenis wordt verworpen, je moet je dan ook echt niet als erfgenaam gedragen.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 29-07-2021 17:08
14.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De gemeente zal alsnog de kosten van de uitvaart op jou verhalen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
29-07-2021 16:59
De gemeente zal alsnog de kosten van de uitvaart op jou verhalen.
Dat is niet zo, alleen als je de erfenis aanneemt. Niet als je het verwerpt.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
29-07-2021 16:59
De gemeente zal alsnog de kosten van de uitvaart op jou verhalen.
??

Helemaal niet.
artikel 392 e.v. Boek 1, Burgerlijk Wetboek: Het zijn de partners, ouders, kinderen en behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.

Als je de erfenis verwerpt (en dus geen erfgenaam meer bent) en geen uitvaartondernemer inschakelt (opdrachtgever) dan kan de gemeente echt niets op jou als zus verhalen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Thalas schreef:
29-07-2021 16:58
Ik snap dat je het anders bedoelt, maar het leest als: “Hoi Klaas, ik wil graag beter contact zodat we nu samen je puinzooi kunnen opruimen, anders moet ik het straks in m’n eentje doen als je het loodje legt.” ;-D
hahaha, ja, ik snap dat je mijn vraag zo op kunt vatten 😊
kamperfoelie wijzigde dit bericht op 29-07-2021 17:04
0.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
29-07-2021 16:59
De gemeente zal alsnog de kosten van de uitvaart op jou verhalen.
Als je verwerpt ben je geen erfgenaam en kunnen ze helemaal
Niks op
Je verhalen……..
Alle reacties Link kopieren
We hebben ooit al eens een poging gedaan het huis op te ruimen en schoon te maken..maar hulp moet wel aanvaardt worden. Het moet niet als opdringerig worden ervaren. Het is zijn huis dus ook zijn leven. Hij leeft momenteel met de gevolgen van zijn keuzes....

Ik weet wel dat hij een uitvaartverzekering heeft.
Eerlijk gezegd wil ik de verantwoordelijkheid niet voor het uit/ont ruimen van de woning. Dat gaat ontzettend veel geld kosten. Dat kan en wil ik niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
29-07-2021 16:54
De kosten voor de uitvaart zijn hoogstwaarschijnlijk wel voor jouw rekening, ook bij verwerpen..hangt van de betreffende gemeente af

TO, hier wat meer info.

De gemeente heeft op grond van de wet de mogelijkheid om de kosten van de uitvaart te verhalen op de bloed– en aanverwanten van de overledene.

Dat staat los van de aanvaarding of verwerping van de erfenis.

Het verwerpen van de erfenis heeft dus geen effect op de wettelijke plicht als nabestaande om een uitvaart te regelen en te betalen.

Of de gemeente inderdaad de crematiekosten zal gaan verhalen op de nabestaanden kan per gemeente verschillen. Als de nabestaanden niet voldoende financiele middelen hebben, dan kunnen zij bijzondere bijstand aanvragen.
schorpioentje28 wijzigde dit bericht op 29-07-2021 17:17
3.47% gewijzigd
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
katrien31 schreef:
29-07-2021 17:04
Als je verwerpt ben je geen erfgenaam en kunnen ze helemaal
Niks op
Je verhalen……..
fijn je familie bij oud vuil zetten en de gemeenschap laten opdraaien
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
29-07-2021 17:04
??

Helemaal niet.
artikel 392 e.v. Boek 1, Burgerlijk Wetboek: Het zijn de partners, ouders, kinderen en behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders.

Als je de erfenis verwerpt (en dus geen erfgenaam meer bent) en geen uitvaartondernemer inschakelt (opdrachtgever) dan kan de gemeente echt niets op jou als zus verhalen.
Als Je komt te overlijden is groep
1 partner en kinderen.
Groep 2 zijn je ouders en broers en zussen
Zijn die er niet of verwerpen zijn komt groep 3 aan de beurt dus opa’s en oma’s ooms en tantes.
Vervolgens neven en nichten dus er is altijd wel
Iemand te vinden
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-07-2021 17:12
fijn je familie bij oud vuil zetten en de gemeenschap laten opdraaien
Uhm... wat?! Ik snap TO heel goed hoor! Lekker kort door de bocht weer. Als je er niet voorstaat kun je ook niet oordelen hoor.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-07-2021 17:12
fijn je familie bij oud vuil zetten en de gemeenschap laten opdraaien
Dus omdat je een bloedband hebt moet je ervoor opdraaien?
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-07-2021 17:12
fijn je familie bij oud vuil zetten en de gemeenschap laten opdraaien

Natuurlijk doen wij dat als gemeenschap. Je laat hier toch niet iemand in z’n eentje voor opdraaien? Heel onfatsoenlijk.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
29-07-2021 17:12
fijn je familie bij oud vuil zetten en de gemeenschap laten opdraaien
Ik snap dat het zo over komt hoor, maar ik kan helaas niets aan de situatie veranderen.
Het liefste zou ik
Hem wel een nette uitvaart geven (verzekering)
Het huis laten voor wat het is...
Maar als ik het goed begrijp is dat dus niet mogelijk?
Alle reacties Link kopieren
Eleven schreef:
29-07-2021 17:02
Dat is niet zo, alleen als je de erfenis aanneemt. Niet als je het verwerpt.
Mijn man werkt o.a. in de uitvaart, en ze komen echt bij je.
Een uitvaart heeft niks met een erfenis te maken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Onlangs meegemaakt met zwager… ik stuur je een pb
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
29-07-2021 17:17
Dus omdat je een bloedband hebt moet je ervoor opdraaien?
Ja. Je zet je familie toch niet bij grof vuil?
Waarom moet ik er wel voor opdraaien als belastingbetaler?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
29-07-2021 17:24
Mijn man werkt o.a. in de uitvaart, en ze komen echt bij je.
Een uitvaart heeft niks met een erfenis te maken.
Lees dit eens:
Kosten van een gemeentelijke uitvaart worden verhaald
Als niemand het initiatief neemt om een uitvaart te regelen. Doet de gemeente waar de overledene zich bevindt dat. De gemeente kan de kosten daarvan verhalen op de nalatenschap en/of de erfgenamen (als zij de nalatenschap inclusief schulden hebben aanvaard).

Is de vordering niet op die manier inbaar, dan kan de gemeente de kosten verhalen op hen die een onderhoudsplicht ten opzichte van de overledene hadden. Op grond van de Wet op de lijkbezorging (artikel 22) en het Burgerlijk Wetboek 1 (artikelen 392-396) heeft de gemeente de bevoegdheid de uitvaartkosten te verhalen op bloed- en aanverwanten zoals de echtgenoot, ouders en kinderen, die "tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest".

De verplichting om de kosten voor de uitvaart aan de gemeente te vergoeden, geldt voor hen ook als zij de erfenis hebben verworpen of beneficiair hebben aanvaard. En geldt ook als er weinig of geen contact meer was.

bron: https://www.bgnu.nl/achtergrond-info/we ... 0verwerpen.

Als zus kunnen de uitvaartkosten niet op haar verhaald worden als zij de nalatenschap heeft verworpen. Ze heeft immers geen enkele onderhoudsplicht
dahlia74 wijzigde dit bericht op 29-07-2021 17:47
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven