Wat kan ik doen?

07-01-2019 20:59 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voor dit onderwerp heb ik even een ander account aangemaakt.

Een familielid van mij (halverwege de 20) is sinds een aantal jaar verslaafd aan drank en drugs. Hierdoor verwaarloosd ze haar studie en heeft ze veel schulden. Door een relatiebreuk woont ze nu weer bij haar ouders. Zelf ontkent ze stellig welk probleem dan ook te hebben. We maken ons ernstig zorgen en willen haar graag helpen. Maar kunnen we iets doen, behalve zeggen dat we er voor haar zijn?

Iemand ervaring? Of tips? Ik hoor het graag.
Als iemand zelf de verslaving niet ziet en niet weet waarvoor diegene moet worden geholpen kan iedereen op zijn kop staan, maar diegene ervaarbaar geen hulp. Hulp waarvoor?
Tja, iemand helpen die niet geholpen wil worden... daar kom je niet zo ver mee.

Ze woont weer bij haar ouders, dat is in elk geval wat veiliger, dan kan het niet al te snel uit de klauwen lopen. Af en toe wat leuks met haar doen waar geen drank of drugs bij komen kijken misschien ?
For whom the bell tolls
@Tutjebelletje Ja dat doe ik al. Het gevoel dat je eigenlijk niks kunt is ontzettend rot..
Weten haar ouders al het hele verhaal?
Anders zou ik hen inlichten, zodat zij de boel in 't oog kunnen houden.

Zolang ze staalhard ontkent / negeert en er geen deurwaarders of drugdealers voor de deur staan kan je helaas niet veel extra.
@Belg007 Ze weten dat ze meerdere dingen gebruikt maar niet precies wat. Weet ik zelf ook niet. Ja daar was ik al bang voor...
anoniem_380802 wijzigde dit bericht op 07-01-2019 21:43
Reden: Aanvullen
10.04% gewijzigd
Een junk help je juist door er niét voor diegene te zijn. Kijk je nooit naar "verslaafd"?
De ouders weten ervan. Ze woont daar. Hun kind, hun verantwoording lijkt me.
@Rooss4.0 Jawel maar het is lastiger als je het zelf mee maakt.
Ik ga nu even weg hier. Mochten er nog meer reacties komen dan reageer ik morgen weer.
Apenkopje2019 schreef:
07-01-2019 21:50
@Rooss4.0 Jawel maar het is lastiger als je het zelf mee maakt.
Tuurlijk.
Maar eeh, wat zou je willen doen? En is dat wat je zou willen mogelijk? Kun je een compromis voor jezelf bedenken tussen wat daadwerkelijk mogelijk is en wat je zou willen?
Zolang ze het zelf niet ziet kan je niets. Er moet bij haar een knop om. Hetgeen wat je kan doen is het vooral niet makkelijker maken voor haar. Geen problemen voor haar oplossen, geen geld lenen, en ook geen aai over de bol maar harde werkelijkheid.

Sterkte! Makkelijk is het niet om een dierbare zo te zien.
Levade schreef:
08-01-2019 00:22
Zolang ze het zelf niet ziet kan je niets. Er moet bij haar een knop om. Hetgeen wat je kan doen is het vooral niet makkelijker maken voor haar. Geen problemen voor haar oplossen, geen geld lenen, en ook geen aai over de bol maar harde werkelijkheid.

Sterkte! Makkelijk is het niet om een dierbare zo te zien.
Dit inderdaad. Niks aan toe te voegen. Mijn ex had hetzelfde probleem.
Als ze het zelf niet willen (of kunnen) inzien kan je helaas niets anders doen als omstander dan ze niet faciliteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven