Wat moet ik met zo'n vriendin?
maandag 26 oktober 2009 om 21:44
Wat is wel positief in jullie vriendschap? Ik heb bijv. ook mensen om me heen waar ik heel erg mee kan lachen en uitgaan, maar verder geen diepe gesprekken meer mee voer. Gewoon omdat ik weet dat zij zo anders tegen het leven aankijken dat er dan altijd spanning van komt. Met een aantal anderen kan ik veel beter praten en met hun reacties kan ik echt wat. Soms hoeft een vriendschap dus niet allesomvattend te zijn, maar kan je er stukjes uithalen.
donderdag 12 november 2009 om 13:07
Misschien dan toch een keer bellen en afspreken om het uit te praten/ af te sluiten. En dan de boodschap bij jezelf houden. Dat je het gevoel hebt dat jullie in de loop der tijd andere kanten in het leven zijn opgegroeid ofzo. Niet zeggen dat zij fout zit, of dat je haar manier van leven niet goed vindt. Praten vanuit jezelf.
Ik zou ook niet gaan verdedigen dat het niet door je vriend komt. Als zij dat in haar hoofd heeft zitten, kun je praten wat je wilt, dat verandert toch niet. En bedank haar ook voor haar vriendschap, zeg dat je altijd heel veel plezier hebt gehad en dat je het leuk zou vinden als jullie levens in de toekomst weer meer naar elkaar toegroeien, maar dat het beter is voor jou als jullie nu een tijd geen/weinig contact hebben.
Ik denk dat het een moeilijk gesprek zal zijn, maar het is beter dan in een mail of brief zetten lijkt mij.
Ik zou ook niet gaan verdedigen dat het niet door je vriend komt. Als zij dat in haar hoofd heeft zitten, kun je praten wat je wilt, dat verandert toch niet. En bedank haar ook voor haar vriendschap, zeg dat je altijd heel veel plezier hebt gehad en dat je het leuk zou vinden als jullie levens in de toekomst weer meer naar elkaar toegroeien, maar dat het beter is voor jou als jullie nu een tijd geen/weinig contact hebben.
Ik denk dat het een moeilijk gesprek zal zijn, maar het is beter dan in een mail of brief zetten lijkt mij.
donderdag 12 november 2009 om 13:19
Op mij kom jij niet heel sympathiek over. Je zegt dat je een pak ouder bent, been there, done it. Alsof jij het allemaal zo goed doet en zij niet. Dat is toch oordelen over hoe iemand zn leven leidt? Als zij nog niet zo ver is om aan haar problemen te werken dan is dat toch niet erg? Iedereen is anders en gaat op een andere manier met dingen/problemen om.
Ik denk ook wel dat zij jaloers is en dat is best moeilijk voor jou. Maar zou het niet beter zijn om het uit te praten?
Ik denk ook wel dat zij jaloers is en dat is best moeilijk voor jou. Maar zou het niet beter zijn om het uit te praten?
donderdag 12 november 2009 om 13:23
Da's het gelul met mensen met anorexia. Ze hebben een hele andere kijk op bepaalde zaken (spreek uit 10 jaar ervaring, niet ik was degene die ziek was) Misschien zit er bij gezondheid een topic over anorexia en hoe daar mee om te gaan.
Aan de ene kant denk ik bij mezelf een vriendin met bijvoorbeeld kanker zet je toch ook niet aan de kant om haar gedrag (depressief, futloos door de chemo). Maar aan de andere kant een vriendin met anorexia kan zo psychisch slopend zijn. Omdat ze wel 100 graden kan omdraaien en niet meer de vriendin lijkt te zijn wie ze was.
Aan de ene kant denk ik bij mezelf een vriendin met bijvoorbeeld kanker zet je toch ook niet aan de kant om haar gedrag (depressief, futloos door de chemo). Maar aan de andere kant een vriendin met anorexia kan zo psychisch slopend zijn. Omdat ze wel 100 graden kan omdraaien en niet meer de vriendin lijkt te zijn wie ze was.
donderdag 12 november 2009 om 13:50
Sorry dacht ergens anorexia te hebben gelezen. Dat is wel een behoorlijk jojo effect 40 kg.. poeh. Advies zou idd pschycholoog zijn, maar als degene niet wilt houd het toch echt op. Die bekende van mij, met anorexia, die ging kliniek in, kliniek uit (zodra ze onder het toegestane gewicht was moest ze heen) maar ze wist al heel snel wat de doktoren wilde horen en wat ze wilde zien. En dan mocht ze weer naar huis om weer op het onderste gewicht te komen. Menig maal heb ik kokhalsend naar haar gekeken om te zien hoe mager ze was. Anyway liet me ff meeslepen, nu weer terug naar jou.
Ik zou proberen met haar te gaan praten, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Dan is het daarna haar kans.
Ik zou proberen met haar te gaan praten, dan heb je het in ieder geval geprobeerd. Dan is het daarna haar kans.
donderdag 12 november 2009 om 14:04
zaterdag 14 november 2009 om 12:15
Ze schijnt volop met haar schijnwerpers op jou om maar niet met haar eigen geworstel geconfrontreerd te worden. Iemand die zo blind is voor haar eigen sores ben je liever kwijt dan rijk. En ik denk dat jij ook al weet dat tot haar doordringen bijna onmogelijk is. Ik denk dat je voor jezelf eerst moet accepteren dat de vriendschap over is. Neem nog geen besluit over wanneer je het haar gaat vertellen. Neem vooral eerst de tijd voor jezelf om alles te laten bezinken. Mocht je dan nog de behoefte hebben om het uit te leggen dan doe je dat vanuit een gevoel dat je niets hoeft te verdedigen, verantwoorden, uit te leggen etc.
zaterdag 14 november 2009 om 12:58
Yayasister, als je vriendin een laag zelfbeeld heeft zou het zo kunnen zijn dat jullie relatie haar een minderwaardig gevoel geeft. Ookal heeft ze hem destijds aan de kant gezet, bij jullie lukt het blijkbaar wel. Om dit niet te voelen zet ze dit om in bezorgdheid naar jou toe. Jij stoort je omdat je voelt dat haar bezorgdheid verpakking is voor iets heel anders.
Ik speculeer maar heb geen duidelijk beeld van dit verhaal. Maar waarom praten of het contact verbreken? Kun je de vriendschap niet voor nu laten leegbloeden en de toekomst blijft open?
Ik speculeer maar heb geen duidelijk beeld van dit verhaal. Maar waarom praten of het contact verbreken? Kun je de vriendschap niet voor nu laten leegbloeden en de toekomst blijft open?
zaterdag 14 november 2009 om 14:53
quote:Sensy12 schreef op 14 november 2009 @ 12:15:
Ze schijnt volop met haar schijnwerpers op jou om maar niet met haar eigen geworstel geconfrontreerd te worden. Iemand die zo blind is voor haar eigen sores ben je liever kwijt dan rijk. En ik denk dat jij ook al weet dat tot haar doordringen bijna onmogelijk is. Ik denk dat je voor jezelf eerst moet accepteren dat de vriendschap over is. Neem nog geen besluit over wanneer je het haar gaat vertellen. Neem vooral eerst de tijd voor jezelf om alles te laten bezinken. Mocht je dan nog de behoefte hebben om het uit te leggen dan doe je dat vanuit een gevoel dat je niets hoeft te verdedigen, verantwoorden, uit te leggen etc.Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ze schijnt volop met haar schijnwerpers op jou om maar niet met haar eigen geworstel geconfrontreerd te worden. Iemand die zo blind is voor haar eigen sores ben je liever kwijt dan rijk. En ik denk dat jij ook al weet dat tot haar doordringen bijna onmogelijk is. Ik denk dat je voor jezelf eerst moet accepteren dat de vriendschap over is. Neem nog geen besluit over wanneer je het haar gaat vertellen. Neem vooral eerst de tijd voor jezelf om alles te laten bezinken. Mocht je dan nog de behoefte hebben om het uit te leggen dan doe je dat vanuit een gevoel dat je niets hoeft te verdedigen, verantwoorden, uit te leggen etc.Hier ben ik het helemaal mee eens!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....