Wat te doen met deze relatie?

21-05-2019 23:44 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal… In elk geval hoop ik dat iemand mijn verhaal leest en zijn of haar advies of mening zou willen geven.
Familie en vrienden durf ik niet meer lasting te vallen. Zij luisteren al lang genoeg naar hetzelfde onderwerp…

Sinds 6 jaar heb ik een relatie. Stormachtig is wel een goede omschrijving.

Ik leerde mijn vriend 6 jaar geleden kennen. Hij heeft 2 kids van wie de moeder met grote regelmaat is opgenomen (psychiatrisch) en hij heeft dus de volledige zorg. Al vroeg in de relatie gaf hij aan extreem onzeker te zijn en eigenlijk continu bevestiging nodig te hebben van mij dat ik voor hem ga.
Tijdens zijn scheiding (die pas laat op gang kwam door alle opnames en in de rechtzaal moest plaats vinden ivm zeggenschap kids) wou ik het zeker voor de kinderen rustig aan doen. Ze moesten hun moeder al vaak missen en hadden stabiliteit nodig.
Mijn vriend dacht daar echter anders over en wilde het tempo juist opvoeren. Hij was te onzeker om me zo weinig te zien. Ik hield dat af, en om de haverklap maakte hij het uit. Om daarna weer contact te zoeken en het vervolgens weer uit te maken etc etc etc...
Toen de scheiding vorm begon te krijgen en het met de kinderen redelijk ging, zijn we met de kids in het weekend leuke dingen gaan doen. Dat was super gezellig (ook ik heb een zoon uit en eerdere relatie). Na zo'n weekend was hij chagrijnig als ik en mijn zoon weer afscheid namen. Ook toen dreigde hij het uit te maken omdat hij te onzeker was om deze relatie vorm te behouden. Uit angst dat de relatie weer verbroken werd ben ik met mijn zoon bij hun ingetrokken maar eigenlijk was ik daar nog niet klaar voor (stom I know)
Met zijn alle in huis was het wennen maar ook gezellig. Hij werkte veel en ik alleen onder schooltijd dus ik ving de kids op en deed het huishouden en kookte. Het verliep prima en we deden veel samen. Alles eigenlijk want hij vond dat werkelijk ALLES samen moest gebeuren. Ook de kinderen diende non stop SAMEN te spelen. Wat ze heel gezellig vonden maar soms met andere vriendjes spelen even zonder stiefbroertje of zusje veroorzaakte ruzie met mijn vriend. Dat voelde erg verstikkend, en ik vond dat erg ver gaan. Die ruzie ging ik echter wel aan omdat ik niet wilde dat mijn zoon zijn vrienden kwijt zou raken. De zoon van mijn vriend zocht continu ruzie met de vrienden van mijn zoon en het ging simpelweg niet samen.

Ik had nog een kinderwens en we gingen op een gegeven moment ervoor om samen nog een kindje te krijgen. Het bleken er 2 te zijn (ziels gelukkig was ik) maar dat was voor hem reden om me naar huis te sturen (mijn huis hadden we aangehouden)…. Dat trok hij niet…. Alles heb ik uit de kast getrokken om hem op andere gedachten te brengen en gelukkig lukte dat. Ik had er wel veel stress van en was vaak verdrietig (ook door de hormonen)…. Na 10 weken kregen we helaas het nieuws dat beide hartjes niet meer klopten. Ik hoef vast niet uit te leggen hoe verdrietig ik toen was. Mijn vriend echter meldde binnen een half uur opgelucht dat zijn moeder het er toch al niet mee eens was en het misschien maar beter was. PERPLEX was ik om zijn reactie! Na een week moest ik naar het ziekenhuis omdat de miskraam maar niet op gang kwam. In de ochtend voor mijn opname in het ziekenhuis deed hij extreem afstandelijk. Keek me niet aan en trok zijn werkkleding aan. Ik vroeg of hij niet mee ging naar het ziekenhuis maar hij was boos.... Omdat ik een paar dagen ziek op bed had gelegen en niet erg vrolijk/aardig bleek te zijn geweest. Ik heb hem gesmeekt mee te gaan maar hij liep boos de deur uit. Een kus of knuffel kon er niet meer vanaf. Ik moest een nachtje extra in het ziekenhuis blijven maar hij is niet geweest. Bij thuiskomst was hij boos en is dat nog lang gebleven. Zo lang dat de situatie er niet beter op werd… we kregen steeds meer ruzie en na een tijdje ben ik met mijn zoon terug naar huis gegaan.

Na een tijdje geen contact zei hij me toch erg te missen. Ik hem ook en voorzichtig herstelde het contact. Hij wilde weer samen wonen omdat we dat toch al deden. Dat voelde voor mij niet goed omdat ik ook zeker de kids niet weer in een onzekere situatie wilde brengen. Wat volgde waren de afgelopen anderhalf jaar waarin we regelmatig leuke dingen deden met de kids. Maar ik wist dat na afloop weer stress zou ontstaan omdat hij te onzeker was voor deze situatie. Hij maakte het dan uit (was daarbij echt gemeen en kwetsend) en niet veel later was er weer contact etc etc etc...
Zo mocht ik in December ineens zijn dochter geen cadeautje meer geven maar zocht hij na haar verjaardag weer contact.

Nou zit ik sinds februari thuis met een behoorlijke burn out. Niet door mijn werk want daar had ik het erg naar mijn zin maar mijn hoofd en lichaam hadden er geen zin meer in.
Ik loop ook bij een psycholoog en heb daar aangegeven in mijn maag te zitten met deze relatie. Heb haar kort verteld wat er allemaal is voorgevallen. Ook mijn reactie op alles….Ik heb erge verlatingsangst (slechte hechting) dus bij dreiging dat het uit zou gaan werd ik al erg verdrietig en deed ik alles om het te herstellen.
Haar reactie was: jeetje wat houdt deze man veel van jou!! En daar ben ik van overtuigd… Ik hou ook erg veel van hem.
Nou heeft hij weer contact gezocht. Ik had me voorgenomen het contact niet meer aan te gaan maar zodra hij voor me staat ben ik om. En de reactie van de psycholoog heeft me ook aan het twijfelen gebracht. Is dit een normale uiting van liefde en houd ik teveel afstand? Volgens de psycholoog heeft hij gewoon bevestiging nodig. Daar zit wat in natuurlijk, maar die bevestiging gaat naar mijn mening 2 kanten op.

Heeft iemand na een moeilijke relatie dit kunnen veranderen dmv relatietherapie?
We kunnen wel praten samen maar een dag later reageert hij alsof we nooit gesproken hebben.
Ik wil zoooooo graag dat relatietherapie de oplossing zou zijn. Ik vraag me alleen af of het werkt.
Als ik het zo terug lees schaam ik me suf. Ik lijk wel een meisje van 16 niet bestand tegen de liefde (ik ben 37) Alleen is het zo dat ik hem mis als we niet samen zijn. De goede tijden zijn waanzinnig fijn alleen duren ze nooit lang.
En ik vraag me wel eens af of het komt omdat ik hem op afstand hou. Voor mijn gevoel komt dat door dat hij het continu uit maakt. Maar misschien is het wel andersom…


Hoe dan ook…. Me over mijn schaamte heen gezet want ik zit met mijn handen in het haar….
Ik heb geprobeerd een paar situaties te omschrijven en ben benieuwd of iemand ervaring heeft met zo'n situatie en relatie therapie.
Alle reacties Link kopieren
.
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 22-05-2019 12:21
Reden: dubbel
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De situatie was en is blijkbaar zo erg dat jouw zoon een psycholoog nodig heeft en nóg blijf je bij die kerel?! Echt, je zoon zou op de eerste plaats moeten staan en dat staat hij absoluut niet. Je hebt wel een psycholoog nodig, maar niet om bij hem weg te gaan. Dat kun je namelijk gewoon nu meteen doen. Denk aan je kind en ook zeker aan jezelf, anders eindig jij misschien ook wel zoals zijn ex. Die man is niet goed voor jou!
Alle reacties Link kopieren
Ik waardeer het ECHT heel erg dat je de moeite neemt om te reageren. Alle reacties zijn erg confronterend maar enorm waar. Ik had het idee een zo goed mogelijke moeder te zijn voor mijn zoon maar ik kom niet eens in de buurt. Ineens besef je dat je het net zo beroerd als je eigen ouders doet. Dat is wel even met de neus op de feiten en dat is hoog nodig. De psycholoog was in overleg met school omdat hij zich moeilijk concentreert maar ook dat komt door de situatie en is dus ook door mij in stand gehouden.
MissMaran schreef:
22-05-2019 12:08
Het is toch gek dat je kind naar een psycholoog moet omdat volwassenen hem in een stressvolle gezinssituatie hebben gezet, dat is toch de omgekeerde wereld, ik hoop ook dat je bij de juiste psycholoog komt en de juiste keuzes leert maken nu je je zoon nog thuis hebt.
Als ie later vraagt mam waarom moesten we vroeger in zo'n situatie leven met al die problemen, dan kun je niet aankomen met ik was te zwak om de juiste keuze te maken..
Dat kan niet, zo'n dooddoener kun je er niet achteraf nog eens bovenop gooien.
Heeft die psycholoog van jou het diploma gejat? Wat een achterlijk persoon is dat. Of heb je de woorden van je psycholoog vertaald in je eigen voordeel en is de werkelijkheid compleet anders?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Ik zocht de bevestiging en ook hulp om de keuze te maken dit voor goed te beïndigen.
Ik heb me suf gegoogled en hoewel ik mega veel herken in gaslightig en ook (verborgen) narcistisch gedrag is er een deel van mezelf die dat soort gedrag gewoon niet aan iemand kon toedichten. We wonen al een tijdje weer thuis gelukkig….
Bloem1970 schreef:
22-05-2019 11:56
Eigenlijk ben je naar de psycholoog gegaan om te horen dat je uit deze relatie moet stappen, logisch dat je dan wankelt van het tegenovergestelde antwoord.
Een andere psych is dan een goede volgende actie, want dit klinkt zoooo ongezond. Zowel relatie, man als psych.
En dat je aan je zelf twijfelt is gezien je achtergrond en relatie niet zo raar, het om de haverklap uitmaken is een bizarre vorm van manipulatie waardoor je juist aan jezelf gaat twijfelen. Misschien eens googlen op gaslightning.
Check je denkpatronen hier gerust, je voelt het echt wel goed aan dat dit slecht voor je is. Heb je je eigen huis nog? Terug daar naar toe en veel afstand houden van deze man.
Alle reacties Link kopieren
Jannie2000 schreef:
22-05-2019 12:27
Ik waardeer het ECHT heel erg dat je de moeite neemt om te reageren. Alle reacties zijn erg confronterend maar enorm waar. Ik had het idee een zo goed mogelijke moeder te zijn voor mijn zoon maar ik kom niet eens in de buurt. Ineens besef je dat je het net zo beroerd als je eigen ouders doet. Dat is wel even met de neus op de feiten en dat is hoog nodig. De psycholoog was in overleg met school omdat hij zich moeilijk concentreert maar ook dat komt door de situatie en is dus ook door mij in stand gehouden.
Dus ipv een veilige plek is het een onveilige plek waarbij hij zelfs psychische hulp bij nodig heeft.
Dat is het tegenovergestelde zelfs van een veilige jeugd geven.
En wat er net al gezegd is, die andere twee zijn niet jouw verantwoordelijkheid, ik snap dat je een band hebt opgebouwd met ze en misschien heb je ze veel goed gedaan ondanks alle stress maar nu zou ik al die liefde in je zoon steken, lekker met zijn eigen vriendjes laten spelen, dagjes weg met zijn tweeën en ik zou ook je excuses aan hem aanbieden voor de rommelige tijd en dat je samen een leuke nieuwe start gaat maken.
Hoef je je ook niet meer te schamen voor je familie, die zullen ook de vlag uithangen als die vent weg is, die zijn het geklaag ook na zes jaar zat begreep ik.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik begin inderdaad in te zien dat hij absoluut niet op de eerste plaats komt. Absoluut wel in mijn gevoel voor hem maar verder lijken mijn prioriteiten een beetje zoek inderdaad. Erg fijn om met mijn neus op de feiten gedrukt te worden! Ik klink er zwak als ik alles zo terug lees en daar schaam ik me erg voor. Vooral naar mijn zoon toe. Bedankt voor je reactie!
pamelacourson schreef:
22-05-2019 12:25
De situatie was en is blijkbaar zo erg dat jouw zoon een psycholoog nodig heeft en nóg blijf je bij die kerel?! Echt, je zoon zou op de eerste plaats moeten staan en dat staat hij absoluut niet. Je hebt wel een psycholoog nodig, maar niet om bij hem weg te gaan. Dat kun je namelijk gewoon nu meteen doen. Denk aan je kind en ook zeker aan jezelf, anders eindig jij misschien ook wel zoals zijn ex. Die man is niet goed voor jou!
Jannie2000 schreef:
22-05-2019 12:33
Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt. Ik zocht de bevestiging en ook hulp om de keuze te maken dit voor goed te beïndigen.
Ik heb me suf gegoogled en hoewel ik mega veel herken in gaslightig en ook (verborgen) narcistisch gedrag is er een deel van mezelf die dat soort gedrag gewoon niet aan iemand kon toedichten. We wonen al een tijdje weer thuis gelukkig….
Wat denk je nou met Google te bereiken? Besef je wel dat het probleem ook in jou zit en niet alleen in die ander? Ook de oplossing zit in jezelf. En je hebt niet iemand nodig om deze relatie te beëindigen. Je moet jezelf eens streng toespreken en gewoon de stap maken. Hang toch niet zo aan die psycholoog. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je leven, niet die psycholoog.
Alle reacties Link kopieren
Nee ze komt op mij over als een zeer competent psycholoog. En dat waren serieus haar woorden. Niet verdraaid…. Daardoor ontstond mijn verwarring….. En was ik opzoek naar meningen van mensen buiten de situatie. De psych staat er toch ook buiten.
Hatchi schreef:
22-05-2019 12:31
Heeft die psycholoog van jou het diploma gejat? Wat een achterlijk persoon is dat. Of heb je de woorden van je psycholoog vertaald in je eigen voordeel en is de werkelijkheid compleet anders?
Alle reacties Link kopieren
Nou dat moet zeker! Met google probeerde ik de situatie te begrijpen…. Onnodige inspanning want dit moet inderdaad gewoon stoppen.
Hatchi schreef:
22-05-2019 12:38
Wat denk je nou met Google te bereiken? Besef je wel dat het probleem ook in jou zit en niet alleen in die ander? Ook de oplossing zit in jezelf. En je hebt niet iemand nodig om deze relatie te beëindigen. Je moet jezelf eens streng toespreken en gewoon de stap maken. Hang toch niet zo aan die psycholoog. Jij bent zelf verantwoordelijk voor je leven, niet die psycholoog.
Wat jij nodig hebt is een concreet stappenplan.
Alle reacties Link kopieren
Jannie2000 schreef:
22-05-2019 12:36
Nee ik begin inderdaad in te zien dat hij absoluut niet op de eerste plaats komt. Absoluut wel in mijn gevoel voor hem maar verder lijken mijn prioriteiten een beetje zoek inderdaad. Erg fijn om met mijn neus op de feiten gedrukt te worden! Ik klink er zwak als ik alles zo terug lees en daar schaam ik me erg voor. Vooral naar mijn zoon toe. Bedankt voor je reactie!
Goed van je dat je het inziet. Hopelijk kost het je niet nog een tijd om echt van hem af te komen, want al die tijd stel je je kind er nog steeds aan bloot.
Ergens diep van binnen zal hij heus wel van je houden, maar met sommige mensen valt gewoon niet te leven. Je moet voor jezelf kiezen. Mijn man had ooit een ex die heel slecht voor hem was. Er was echt wel sprake van liefde, maar toch maakte ze hem kapot. En aan de andere kant was ze weer heel interessant en was het met haar nooit saai. Moeilijk dus om vanaf te komen, maar wel noodzakelijk.
Zonder kinderen in het spel zou je er de tijd voor kunnen nemen, maar niet met een zoon die toch al schade heeft opgelopen. Voor hem moet je er hier en nu mee kappen.
Alle reacties Link kopieren
Je woont op dit moment niet met hem samen, toch, je hoeft niet van alles te ondernemen zoals papieren veilig stellen, woonruimte zoeken, et cetera? Het enige wat je in feite hoeft te doen is hem meedelen dat je niet verder wil en het contact afkappen. Ik zou dat echt zo snel mogelijk doen en eerlijk gezegd zou ik daarna zorgen dat hij niet meer zo makkelijk contact kan opnemen. Dus ander e-mailadres, ander nummer, et cetera. Want blijkbaar tuin jij er nogal eens in, uit medelijden, of uit een of ander misplaatst idee dat iedereen inclusief hij recht heeft op liefde en dat jij in dit geval nou eenmaal de pineut bent.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Nu ophouden met dat geneuzel wat je psycholoog gezegd heeft en je daarachter verschuilen en geef jezelf een schop onder je kont. Vandaag nog kiezen om jezelf en je zoon een beter en leuker bestaan te geven die bakken minder energie kost. Even door de zure appel maar dan houd je heel veel energie over voor jezelf en je kind.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen moet je niet willen begrijpen. Steek je energie in iets wat zoden aan de dijk zet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
pussywillow schreef:
22-05-2019 12:54
Nu ophouden met dat geneuzel wat je psycholoog gezegd heeft en je daarachter verschuilen en geef jezelf een schop onder je kont.
Ja inderdaad, het lijkt alsof ze een excuus heeft gevonden om de keuze toch nog niet helemaal te maken, want de psycholoog...
En zo zal er altijd wel iets zijn waarachter te schuilen valt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat geen verschuilen, een psycholoog waar je naartoe gaat om uit een nare relatie te komen en die je gewoon keihard terugpusht naar waar je juist vandaan probeerde te komen ís toch gewoon een heel naar obstakel op je weg?

Gelukkig maar dat ze nu - ondanks die incompetente psycholoog (want dat is iemand met zo'n advies natuurlijk wel degelijk, hoe ze verder ook overkomt) - inziet dat ze weg moet wezen bij die man.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Die hulpvraag ligt vast niet op die manier bij de psycholoog. En aangezien niemand hier als reactie op haar verhaal heeft: "oh die man moet wel heel veel van je houden", heb ik mijn twijfels over wat er over is overgebracht naar de psycholoog of wat de psycholoog echt heeft gezegd. Sowieso heeft de psycholoog meer gezegd dan dat ene zinnetje
En als zelfs dat niet zo is dan lijkt TO me communicatief genoeg om hierover met de psych in gesprek te gaan.
In plaats daarvan hangt ze aan dit ene zinnetje alles op. Terwijl ze eigenlijk iets anders zou willen. Ze zit zelf aan het stuur, niet de psycholoog.
menta wijzigde dit bericht op 22-05-2019 13:52
5.03% gewijzigd
Volgens mij zie je het best helder TO, het is moeilijk op gewenning op te geven maar dit is het enige wat je kunt doen om een goed e stabiel leven te creëren voor je zoon en jezelf.
Jullie wonen apart dus blokken die man, en geen enkel gesprek meer aangaan.
Zoek een andere psych want ik kan bijna nie geloven dat ze dit gezegd heeft.
De psycholoog heeft heeft met die verkeerde opmerking wel bereikt dat je zo in verwarring bent geraakt blijkbaar dat er nu wel iets gebeurt bij jou.
Brrrrr dit klinkt als een enge man en een beetje als een ex van mij (al kon ik me eerder uit die manipulatie wrikken).
Die had ook een combinatie van verlatingsangst en trekjes van bedekt narcisme en borderline (aldus zijn psychiater). Maar in eerste instantie als een hele zachtaardige man met een heel inlevend karakter. Pas later zie je het ware gezicht. Dus heel goed dat je eruit bent gebroken, want je houdt die dynamiek zelf weer in stand door jouw verlatingsangst. Een bekend fenomeen (tip, lees het boek liefdesbang)

Ik kan het me zo voorstellen dat je het over mijn ex hebt (T.W.?). Hij vertelde anderen dat het niet meer werkte tussen ons omdat ik psychisch niet in orde was. Terwijl ik een stevig in het leven staande vrouw was (ben!) en hij onder de oxazepam zat en 2 keer per week naar de psycholoog moest vanwege al zijn complexen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang to vraagt wat moet ik met deze relatie en kunnen wij nog samen in therapie krijgt zij geen antwoord op de vraag hoe stap ik hier uit. Mocht je wel teruggaan betrekt je kind dan niet opnieuw bij een relatie die hem beschadigt. Ik zou in alle gevallen gaan voor de veilige keuze dus of latten zonder kinderen te betrekken of eruit stappen middels een veilig plan dat je samen met je psycholoog bespreekt en opzet. Ik zou da pas aan hem duidelijk maken wanneer jij het voor jezelf helder hebt inclusief plan wat je doet indien hij ineens jankend of boos voor de deur staat. Want dat hij het weer zal proberen is bijna 100% zeker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jannie2000 schreef:
22-05-2019 12:38
Nee ze komt op mij over als een zeer competent psycholoog. En dat waren serieus haar woorden. Niet verdraaid…. Daardoor ontstond mijn verwarring….. En was ik opzoek naar meningen van mensen buiten de situatie. De psych staat er toch ook buiten.
jouw beoordelingsvermogen is niet competent
ik denk dat we wel veilig kunnen stellen dat als jij denkt 'ja diegene deugt' of 'laat ik dat gaan proberen' je eigenlijk juist precies het tegenovergestelde moet doen

Dus nee, geen relatietherapie, nee niet naar je huidige psych luisteren en nee niet hem proberen te begrijpen en/of oooooit nog in gesprek gaan met meneer Narigheid... Als je ook maar enige sodemieter geeft om je kind tenminste. Tenzij je liever zwelgt in 'vinnik lastig want blabla'
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Allemaal super bedankt voor jullie reacties! Ik zat er gisteren tijdens het plaatsen van deze topic behoorlijk doorheen. De reacties van buitenstaanders die recht voor zijn raap zijn had ik denk ik even nodig. De relatietherapie werd geopperd door de psycholoog. Dat heb ik zelf niet bedacht. En of ze dat nu zei om bij mij een reactie teweeg te brengen of niet, het heeft inderdaad wel effect gehad. En hoe...
Alle reacties hebben me gesterkt in mijn beslissing er een eind aan te breien. Dat ik daar hulp bij nodig heb is duidelijk want het valt me zwaar. Maar het is inderdaad een kwestie van doen. Ik ben vooral bezig geweest te begrijpen hoe of wat er gebeurd is maar dat doet er absoluut niet toe. Het is ook bijna niet te snappen. Fijn dat hier mijn ogen daarvoor geopend zijn.
ik ben net lekker uit eten geweest met mijn zoon en we hebben een weekendje weg gepland met zijn twee. Daarmee maak ik alles nog niet goed naar hem toe maar het is een begin hoop ik naar rust en stabiliteit voor mijn kleine man.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Hoe zwak ik overkom besef ik me heel goed maar ik voelde me enorm gehoord en alle antwoorden en tips hebben de boel echt verhelderd voor me.
Succes TO!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven