Wel of geen excuses voor historisch blauwtje?

02-02-2023 17:40 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een man van middelbare leeftijd. Al vele jaren gelukkig getrouwd. De laatste jaren ben ik ernstig ziek geweest en heftig geconfronteerd met mijn sterfelijkheid. Op dit moment ziet het er goed uit en probeer ik weer een beetje mijn leven op te pakken.
Juist door mijn ziekte ben ik mij nog bewuster geworden van hoe waardevol oprecht en open menselijk contact is en hoe belangrijk het is om in het leven het goede te doen, ook naar mijn medemens.

Een tijdje geleden vond ik bij het opruimen, geheel onverwachts, een lief kaartje dat ik in mijn studententijd van een meisje had gekregen. Zij had de stoute schoenen aangetrokken en duidelijk toenadering gezocht. Ik weet niet meer hoe, maar wel dat ik haar een blauwtje heb laten lopen, waarschijnlijk niet op een correcte manier. Ik merkte dat het kaartje mij nu veel meer raakte dan dat ik zou verwachten.

Nu weet ik dat het in die periode van mijn leven voor mij zeer bedreigend kon zijn als iemand dichtbij kwam door issues uit mijn verleden. Ik kwam dan ook tot de conclusie dat ik haar toenaderingspoging als zeer bedreigend moet hebben ervaren, en ik daarom haar heb afgewezen. Ik heb haar als de mens die ze was, nooit echt kunnen of durven zien.
En dat was wat mij bij het vinden van het kaartje zo emotioneerde. Zij had zich open en kwetsbaar opgesteld, misschien had ze daar wel heel veel moed voor nodig gehad, en ik heb dat nooit gezien, haar nooit gezien en vanuit het (onjuiste) gevoel bedreigd te zijn, heb ik haar afgewezen en waarschijnlijk pijn gedaan.

Ik vind nu dat ik dat naar haar toe niet goed heb gedaan, dat ik niet goed met haar ben omgegaan.

Een paar weken heb ik geprobeerd dit naast mij neer te leggen, maar ik merk dat het mij niet loslaat. De gedachte om, zelfs na zo'n lange tijd, mijn excuses te maken, blijft rust geven. Inmiddels ben ik achter haar adres gekomen. Ze is gehuwd en heeft een gezin.

Ik speel met de gedachte haar een kaartje te sturen met excuses dat ik haar en haar boodschap destijds niet heb gezien en dat het mij spijt als ik haar pijn heb gedaan. Zonder verdere bedoelingen of verwachtingen. Ik ben immers gelukkig getrouwd en zeker niet op zoek naar een relatie.
Aan de andere kant vraag ik mij af of het niet verstandiger zou zijn, dit af te sluiten en haar niet lastig te vallen met mijn excuses voor iets uit een ver verleden. Temeer ik geen enkel idee heb, hoe dit bij haar zou kunnen aankomen. Gevoel versus verstand dus.

Wat zouden jullie doen? Hoe zou het voor jou zijn om na zo'n lange tijd zo'n excuus van iemand te ontvangen?
Alle reacties Link kopieren Quote
ik zou het echt heel akelig vinden, als iemand op die manier ineens in mijn leven opdook
Alle reacties Link kopieren Quote
meisje22 schreef:
02-02-2023 23:07
Je zou eens met je vrouw kunnen overleggen of zij het eengoed idee vindt dat je contact opneemt met een oude vlam. Heb je meteen het open en oprechte menselijke contact wat je zo belangrijk vindt.
Dit.

Edit: je verkoopt het nu als iets rechtzetten van vroeger, maar weet je echt heel zeker dat het niet diep van binnen en hengelpoging is?

Heb je hier bijvoorbeeld met je vrouw over gesproken? Weet zij dat je het adres van deze dame hebt achterhaald en haar huwelijkse staat? Heb je haar al gevraagd hoe dit op haar zou overkomen als zij zo'n kaartje zou krijgen?
hexopbezemsteel wijzigde dit bericht op 03-02-2023 08:16
40.24% gewijzigd
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Jemig. Als je nu jarenlang een relatie hebt gehad met haar en je hebt haar keihard gedumpt nadat je met haar beste vriendin had gen**kt op de wc's van de studentenvereniging, dan kan ik me nog voorstellen dat je 20 jaar later nog eens contact zoekt en excuses maakt.
Maar in dit geval is het niet meer dan een vage herinnnering, en is zij het hele kaartje waarschlijk al weer vergeten. Echt niet doen. Je maakt het te groot.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet doen. Ik zou er in ieder geval ook echt niet op zitten te wachten. Zelf heb ik ook wel spijt van sommige dingen die ik in mijn jonge jaren heb gedaan, op de een of andere manier zag ik toen niet dat ik iemand pijn had gedaan. Iemand op een lullige manier een blauwtje laten lopen, maar ik heb het ook wel eens 3 keer uitgemaakt met mijn toenmalige vriend omdat ik hem blijkbaar niet leuk genoeg vond. Ik denk daar ook nog regelmatig aan terug en zou wel willen dat hij zou weten dat ik er spijt van heb. Maar echt niet dat ik nu nog contact ga zoeken, daar zit hij ook vast niet op te wachten.
Je hebt je aandacht nu toch ook wel gehad toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen voor wie je dit zou doen. Voor haar, of voor jezelf?

Zij zit hier meest waarschijnlijk niet op te wachten. En hoe begrijpelijk het ook kan zijn dat jij op dit punt van je leven schoon schip wil maken, dat is niet haar probleem toch?

Als je echt een relatie met haar zou hebben gehad en dus een stukje gedeeld verleden was het een ander verhaal geweest. Daar is geen sprake van, ik zou haar met rust laten.

En wat hierboven al gezegd werd praat er met je vrouw over. Zoals je aangeeft in je post zit er iets van jou achter dit verhaal. Het kan voor verdieping en verbinding zorgen met je vrouw. Lijkt me zinvoller dan iemand benaderen die mogelijk niet eens meer weet wie je bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat haar gewoon met rust. Jij wilt van je schuldgevoelens af maar de vraag is niet wat het jou oplevert maar wat zij eraan heeft. Helemaal niks dus.

Als er in mijn leven ineens een man opduikt die in mijn jonge jaren mijn hart gebroken heeft dan is het enige wat ik denk, die sukkel heeft dus nog steeds niks bijgeleerd. Denkt ie nou echt dat mijn leven de afgelopen 25 jaar om hem heeft gedraaid. Als ik me hem überhaupt nog herinner natuurlijk.

En dit nog eens x 10 als ze aankomen met een lulverhaal als, ja ik had issues en daarom brak ik je hart.
Zou het niet doen. Een blauwtje lopen hoort beetje bij het leven en risico's nemen. Zie het als een levensles voor jezelf en laat het gaan.

Eerlijk gezegd weet ik zelf ook nooit zo goed wat ik met een achteraf excuses moet, vaak is het kwaad al geschiet.

Ik zie liever dat iemand echt veranderd en iets aan zijn gedrag doet, dan dat ze excuses maken en weer door gaan met hun leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjongejongejonge, wat een slap gelul, zeg.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je moet niet zo veel Friends kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe zij zou reageren weet je niet. Ook niet naar aanleiding van dit topic. Als je dit doet, dan doe je dat voor jezelf. Omdat jij je schuldig voelt, en/of omdat je haar aantrekkelijk vond en wilt weten hoe het nu met haar gaat.
Ik weet goed hoe het voelt, ik heb een bizar goed geheugen en voor mij zijn heden en verleden niet echt gescheiden dingen. Als iemand in mijn leven is geweest dan blijft hier altijd ruimte voor, ook al is het 20-30 jaar geleden. Voor veel mensen geldt dat alleen helemaal niet. Zij sluiten af, doen deuren dicht, vergeten, verwerken, hoe je het ook wilt noemen. De kans is groot dat dat ook voor haar zo is.
Hoe dan ook, als je dit doet dan is het voor jezelf, niet voor haar. Wees daar eerlijk over tegen jezelf. Soms is daar niets mis mee, als jij voelt dat dit goed voor jou is, dat je hier behoefte aan hebt. Jij moet dat voor jezelf afwegen.
Moiren schreef:
02-02-2023 22:34
Blablabla.

Nee, natuurlijk doe je dat niet.
Ik dacht even: huh, wat heb ik nou fout gedaan?!

Maar inmiddels ben ik wakker.
Alle reacties Link kopieren Quote
PlayingTheAngel schreef:
03-02-2023 09:15
Hoe zij zou reageren weet je niet. Ook niet naar aanleiding van dit topic. Als je dit doet, dan doe je dat voor jezelf. Omdat jij je schuldig voelt, en/of omdat je haar aantrekkelijk vond en wilt weten hoe het nu met haar gaat.
Ik weet goed hoe het voelt, ik heb een bizar goed geheugen en voor mij zijn heden en verleden niet echt gescheiden dingen. Als iemand in mijn leven is geweest dan blijft hier altijd ruimte voor, ook al is het 20-30 jaar geleden. Voor veel mensen geldt dat alleen helemaal niet. Zij sluiten af, doen deuren dicht, vergeten, verwerken, hoe je het ook wilt noemen. De kans is groot dat dat ook voor haar zo is.
Hoe dan ook, als je dit doet dan is het voor jezelf, niet voor haar. Wees daar eerlijk over tegen jezelf. Soms is daar niets mis mee, als jij voelt dat dit goed voor jou is, dat je hier behoefte aan hebt. Jij moet dat voor jezelf afwegen.
Na tig jaar iemands leven binnen denderen omdat to zo nodig zijn behoeftes zou moeten bevredigen? Gewoon die persoon voor de tweede keer in je leven gebruiken naar hoe het uitkomt dus. Daar vind ik wel degelijk heel veel mis mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nouschi schreef:
02-02-2023 22:41
Je weet zelf niet eens hoe en wat, dus nee absoluut niet!
Dit. Zeker niet.
Je gevoel is gebaseerd op allerlei aannames.
Wat een idioot gedoe zeg. Nee, natuurlijk ga je geen contact zoeken.
En al helemaal niet met "excuses".

Ik geloof er trouwens ook weinig van dat jij je echt schuldig voelt en kan me niet voorstellen dat zij hier ook nog maar enig moment mee zit. Ik heb meer de indruk dat je het gewoon leuk of interessant vindt in contact te komen met iemand van vroeger die je doet herinneren aan die fijne, vrije studententijd... Snap ik, maar áls je contact zou willen gaan zoeken, ben je er dan van bewust dat dat waarschijnlijk het gevoel is dat je wil oproepen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
30 jaar geleden, ging je dwars over de gevoelend van dit meisje heen
En in 30 jaar heb je niks bijgeleerd en vind je weer alleen JOUW gevoelens belangrijk

wordt volwassen
Alle reacties Link kopieren Quote
Helemaal niet leuk voor haar toch, als je dit doet? Jouw plotselinge verlichting heeft kennelijk weinig inlevingsvermogen meegebracht.
If you need a hug, give it to someone else.
Je weet niet eens hoe je haar hebt afgewezen. Heel raar om je excuses aan te bieden als je zelf niet weet wat er verder is gebeurd behalve dat jij haar hebt afgewezen. Dan gaat het niet om de manier maar om de afwijzing zelf. Ik denk dat je jezelf veel te belangrijk maakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het heel raar vinden als iemand die me vroeger heeft afgewezen daar nu nog contact over opneemt. Bijna alsof hij er na al die jaren nog een keer de nadruk op wil leggen dat ik hem toen leuk vond, maar hij mij niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat haar met rust.

We doen allemaal onhandige dingen in het leven. De kunst is om ervan te leren, niet om de ander jaren later nog lastig te vallen met je schuldgevoel over een gebeurtenis die zij zich vermoedelijk niet eens herinnert.
Ja hoor, doen.
Zolang je er maar duidelijk bij vermeldt dat je door ziekte anders naar die situatie bent gaan kijken. Een mens is nooit te oud om excuses aan te bieden én te ontvangen. Tijd is relatief, grote kans dat ze het gebaar zeer waardeert.
anoniem_64b15400b727b wijzigde dit bericht op 03-02-2023 11:07
14.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
PlayingTheAngel schreef:
03-02-2023 09:15
Hoe zij zou reageren weet je niet. Ook niet naar aanleiding van dit topic. Als je dit doet, dan doe je dat voor jezelf. Omdat jij je schuldig voelt, en/of omdat je haar aantrekkelijk vond en wilt weten hoe het nu met haar gaat.
Ik weet goed hoe het voelt, ik heb een bizar goed geheugen en voor mij zijn heden en verleden niet echt gescheiden dingen. Als iemand in mijn leven is geweest dan blijft hier altijd ruimte voor, ook al is het 20-30 jaar geleden. Voor veel mensen geldt dat alleen helemaal niet. Zij sluiten af, doen deuren dicht, vergeten, verwerken, hoe je het ook wilt noemen. De kans is groot dat dat ook voor haar zo is.
Hoe dan ook, als je dit doet dan is het voor jezelf, niet voor haar. Wees daar eerlijk over tegen jezelf. Soms is daar niets mis mee, als jij voelt dat dit goed voor jou is, dat je hier behoefte aan hebt. Jij moet dat voor jezelf afwegen.
Ik heb ook een heel goed geheugen en weet ook heel veel details nog van vroeger. Als ik dat meisje was zou ik waarschijnlijk nog precies weten hoe hij me heeft afgewezen, niet omdat ik daarin ben blijven hangen, maar omdat ik gewoon vrijwel alles nog weet.
Ik vind het zelf best leuk om mensen van vroeger tegen te komen, soms ook exen als het niet op een vervelende manier is uitgegaan, maar in dit geval zou ik er echt geen behoefte aan hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
03-02-2023 11:06
Ja hoor, doen.
Zolang je er maar duidelijk bij vermeldt dat je door ziekte anders naar die situatie bent gaan kijken. Een mens is nooit te oud om excuses aan te bieden én te ontvangen. Tijd is relatief, grote kans dat ze het gebaar zeer waardeert.
Hahaha denk je echt dat iemand die je ooit een keer een briefje heeft geschreven zit te wachten op het medische dossier van een wanhopige midlifer?
Paska schreef:
03-02-2023 11:11
Hahaha denk je echt dat iemand die je ooit een keer een briefje heeft geschreven zit te wachten op het medische dossier van een wanhopige midlifer?
Als ze er niet op zit te wachten is er geen man overboord. En anders heb je iemand een fijne dag bezorgd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven