Werken om te leven of leven om te werken?

18-05-2009 23:44 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik zit ergens mee.

Mijn vriend (we zijn 5 maanden samen) was deze weekend gaan zien voor nieuw werk, nog steeds als vrachtwagenchauffeur, maar deze keer nationaal vervoer, dus met de zekerheid om elke avond op een schappelijk uur thuis te komen.

Hij heeft erover getwijfeld en deze avond vernam ik van zijn zus dat hij toch bij zijn huidige baas (internationaal vervoer) blijft.

Dit weekend gaf hij mij nog de indruk dat hij in de toekomst meer wou thuis zijn, en daarvoor die nieuwe job verkoos. Hij zou het doen voor mij.

En nu vanavond verneem ik van zijn zus dat hij toch bij huidige job blijft, weliswaar met 300 euro per maand meer, maar wel bijna voor de ganse week in 't buitenland. Mij heeft hij hierover nog niet gecontacteerd. Hij zal het wellicht al weten dat ik het niet leuk zal vinden. Maar ja mag ik dit laten blijken?

Ik voel mij echt teleurgesteld. Moet ik hem dit melden? Wat moet ik hier nu van denken? Verkiest hij zijn werk boven mij? Beteken ik dan niks voor hem?

Wat is jullie mening hieromtrent en hoe zouden jullie reageren?
Leven om te werken of werken om te leven.

Ik denk, Tweety, dat jij nu denkt dat jouw vriend leeft om te werken. Ik weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven zonder al te bot over te komen... Jij zou ws willen dat hij werkt om te leven. Maar stel jezelf es de volgende vraag: is leven hetzelfde als Tweety?
Ik typ weer eens heel erg langzaam.

Als ik alles teruglees, krijg ik de indruk dat je een nogal complexe relatie hebt. Jullie zijn onzeker, hij communiceert niet (goed), hij is niet zo verliefd, jij bent jezelf verloren in je verliefdheid, en dat al na 5 maanden. Is dit de man/relatie waar je altijd al van droomde?
Fullhouse: en toch zit mn thee tegen mn beeldscherm aan

Tweety: de opmerking die jij niet snapte... Het lijkt me best lekker om steeds een paar dagen van huis te zijn, lekker op mezelf. Ik zou het nu niet willen en doen, zou mn kinderen teveel missen.
Tweety, Je hoeft echt geen gat in de lucht te springen hoor als ie besluit om binnenland te gaan rijden.

binnenland rijden betekend doorgaans om 19 of 20 uur thuiskomen en om 4 uur of 5 uur weer vertrekken. Daarnaast is 't fysiek veel zwaarder en levert 't minder geld en meer stress op.

Lekker buitenland laten rijden die jongen en genieten van de tijd die je wel samen hebt.

Ohw en (buitenland)chauffeur zijn is geen werk, da's een manier van leven!
quote:fleurtje schreef op 19 mei 2009 @ 00:09:

Ja, je komt, imo, echt te claimerig over. Hoe je dit oplost? Relativeer een beetje, laat het los.

Maar hij is in mindere mate verliefd, hoe dat zo? Heb je wel het gevoel dat hij voor de relatie wil gaan? En let op: internationaal willen rijden wil NIET zeggen dat hij NIET voor jou wil gaan.Ja hoor, hij wil voor de relatie gaan. Maar wat ik best ook vertel is dat wij vanaf juli ook buren worden. Ik ben nl aan 't bouwen naast hem. Hij nam in 't begin vooral het initiatief om weg te gaan, mij mee uit te vragen,... maar na een tijdje besefte hij wel dat we het voorzichtig aan moesten doen omdat we nog steeds buren gaan worden (moest er ooit iets tussen ons komen - we moeten steeds vrienden kunnen blijven) en dan is hij wat beginnen afremmen. Ik geef toe dat ik stapelverliefd ben op hem, hij relativeert wat. Hij vindt dat we niks mogen forceren, alles moet vanzelf komen. Hij heeft wel een naar verleden (vechtstscheiding) en heeft tijd nodig. Vandaar dat ik ook wat meer wil afremmen. Dus jullie hebben gelijk ik moet zijn keuze van job respecteren. Hij kan later dan nog zien (eventueel als er kids komen).
quote:FullHouse schreef op 19 mei 2009 @ 00:10:

(kan het toevallig zo zijn dat jullie uit Belgie komen? Dan is het toch al vrij snel internationaal als je dan de weg op gaat?)

(en ik bedoel dit echt niet op een lullige manier)

Inderdaad wij komen uit belgie

En ik heb het niet lullig opgepakt.
quote:FullHouse schreef op 19 mei 2009 @ 00:10:

(kan het toevallig zo zijn dat jullie uit Belgie komen? Dan is het toch al vrij snel internationaal als je dan de weg op gaat?)

(en ik bedoel dit echt niet op een lullige manier)

Inderdaad wij komen uit belgie

En ik heb het niet lullig opgepakt.
Het verhaal begint me langzaam aan bekend voor te komen en ik heb even doorgeklikt naar je andere topics.

Meid, deze man ziet volgens mij niet in jou wat jij allemaal wel in hem ziet. Ik begin hem steeds meer te begrijpen. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een hobby.
quote:FullHouse schreef op 19 mei 2009 @ 00:21:

Het verhaal begint me langzaam aan bekend voor te komen en ik heb even doorgeklikt naar je andere topics.

Meid, deze man ziet volgens mij niet in jou wat jij allemaal wel in hem ziet. Ik begin hem steeds meer te begrijpen. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een hobby.

Tssss, wil ik net met allerlei ervaringsverhalen en goede tips komen, blijkt 't eigenlijke probleem schijnbaar op een heel ander vlak te liggen.

Thnx house, scheelt me een hoop tijd. Kan ik gewoon naar bed nu!
quote:FullHouse schreef op 19 mei 2009 @ 00:21:

Meid, deze man ziet volgens mij niet in jou wat jij allemaal wel in hem ziet. Ik begin hem steeds meer te begrijpen. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een hobby.Fullhouse zeg je mening aub. Ik weet het ik ben ook heel onzeker, en vraag ook graag bevestiging en mening van anderen. Dus steeds welkom.
quote:floor72 schreef op 19 mei 2009 @ 00:25:

[...]

Tssss, wil ik net met allerlei ervaringsverhalen en goede tips komen, blijkt 't eigenlijke probleem schijnbaar op een heel ander vlak te liggen.

Thnx house, scheelt me een hoop tijd. Kan ik gewoon naar bed nu!Ook jouw mening graag! Je kan er alleen maar uit leren nietwaar.
Als je nu al twijfelt over die relatie, kun je dan niet beter gewoon iemand zoeken met een 9 to 5 job?

En misschien denk je dat dat de norm is, misschien is het bij jou thuis zo maar er zijn toch aardig wat mensen die niet om 5 uur thuis komen en om 6 uur aan het middageten zitten:

verplegers, begrafenisondernemers, piloten, buschauffeurs, dokters, stuurlui op de grote vaart/ klein vaart, treinmachinisten, tv programma makers, presentatoren, bejaardenverzorgers, koks, kelners, bioscoopwerkers, toneelspelers, politie-agenten, brandweermannen, ambulance personeel etc. etc.

en oh ja, ook dus vrachtwagenchauffeurs

ik bedoel maar!
quote:toetyfroety schreef op 19 mei 2009 @ 00:28:

Als je nu al twijfelt over die relatie, kun je dan niet beter gewoon iemand zoeken met een 9 to 5 job?

En misschien denk je dat dat de norm is, misschien is het bij jou thuis zo maar er zijn toch aardig wat mensen die niet om 5 uur thuis komen en om 6 uur aan het middageten zitten:

verplegers, begrafenisondernemers, piloten, buschauffeurs, dokters, stuurlui op de grote vaart/ klein vaart, treinmachinisten, tv programma makers, presentatoren, bejaardenverzorgers, koks, kelners, bioscoopwerkers, toneelspelers, politie-agenten, brandweermannen, ambulance personeel etc. etc.

en oh ja, ook dus vrachtwagenchauffeurs

ik bedoel maar!

Ja jullie zullen het wel bij het rechte eind hebben. Het zal dus aan mij liggen. Ik claim hem te veel, ik ben er ook al achter gekomen hoor.

Is er dan niemand die daar ook al problemen heeft mee gehad.
Hoeveel verdient je vriend? Ik zou immers ook voor 300 euro serieus nadenken om internationaal te blijven rijden, ook al zou ik liever vaker thuis zijn, wanneer dit bijvoorbeeld meer dan 20% van mijn huidige salaris is.

Oja, en liefde is niet alles voor elkaar opgeven, liefde is elkaar dingen gunnen
Ok Tweety, mijn mening/voorspelling!

De eerste jaren zijn hell, want; verliefd, 16, onzeker, denkt dat je voor 't eerst echt van iemand houdt en die kiest liever voor een ritje Barcelona dan dat ie bij jou op de bank zit enz.

In de tweede fase (ik schat in na een jaar of 3), komt de berusting en het oog voor de voordelen. Je gaat 't gemak er van in zien. Je hebt je eigen (lollige) leven en een (gezamenlijk) erg prettig inkomen.

Weer een paar jaar verder wordt ie lastig, staat ie in ene zomaar, onverwacht op een doordeweekse avond op de stoep, terwijl jij net ging stappen met vrienden en vriendinnen. En dan 'is ie eindelijk eens een keer thuis', moet jij zo nodig alleen weg! Ook ongezellig....

En als er kinderen komen breekt de pleuris uit, want je draait namelijk overal alleen voor op!

Zo ongeveer gaat 't lopen denk ik!
P.S.: Heb je andere topic ook gelezen, en geef deze man alsjeblieft wat ruimte...

Natuurlijk zijn er volksstammen die te veel claimen en daar zijn al genoeg topics over. Gewoon even zoeken.

Nogmaals, liefde is niet alles voor elkaar opgeven... (gebruik het maar als mantra)
En nu ff serieus....

Ik zou echt nooit meer, met de ervaring die ik nu heb, kiezen voor een relatie met een internationaal chauffeur!
Het gaat er ik ook om, dat ie wel plezier in zijn werk heeft, want een vent thuis, die geen plezier in zijn werk heeft, daar wordt je ook niet vrolijk van (spreek uit ervaring) en zowieso niet echt bevorderlijk voor je relatie.
Ik heb je topic over je huis naast je vriend ook gelezen. Daarin komt naar voren dat je vriend afstand aan 't scheppen is. Dat kan diverse dingen betekenen: ofwel hij voelt uiteindelijk gewoon niet genoeg voor jou. Ofwel hij heeft last van jouw claimerige gedrag en weet niet goed wat ie daar mee aan moet.

In beide gevallen zou ik er niet op rekenen dat je 'n echte relatie met die man gaat krijgen, dus zou al helemaal niet gaan zeuren over zijn keus wat werk betreft. Iemand schreef het hier al: internationaal chauffeur zijn is a way of life. Als zijn eigen partner dat niet begrijpt dan zal hij 't gevoel krijgen dat jullie niet op één lijn zitten.
Ik begrijp uit je vorige topic dat het helemaal geen relatie is momenteel of tenminste dat hij dit niet zo ziet en jij vind dat het een relatie is? Dat hij je nu meer als toekomstige buurvrouw ziet? Hoe kun je van je buurman verwachten dat hij ander werk neemt om vaker bij jou te kunnen zijn? Ondanks dat je wel wat met hem had..

Verspil er geen aandacht aan, ga wat anders doen.
Je hebt echt meer aan je man die gelukkig is in zijn baan dan als hij ongelukkig is omdat hij wat anders wil. Gun hem dat geluk. Want als hij ongelukkig is, ben jij het sowieso ook.
Tweety, je vroeg om mijn mening. Helaas was de roep van mijn warme bedje erg sterk en heb ik mezelf eerst wat nachtrust gegund.

Mijn mening? Die kan ik natuurlijk alleen maar vormen op basis van dit topic en je vorige. Verder heb ik niets om mijn mening op te baseren. Maar als ik beide topics vluchtig doorlees, krijg ik letterlijk de rillingen.

Wat leg je een beslag op je vriend zeg! Of eigenlijk, is het wel je vriend? Heeft hij wel dezelfde insteek in jullie "relatie" als jij hebt? Het komt op mij over dat jíj dit allemaal ziet als een relatie waarvan je nu al durft te zeggen dat het voor de rest van je leven is, maar dat hij nog lang niet zo ver is. En als dat zo is, kun je hem beter nu loslaten voordat je hem verstikt en definitief kwijt bent.
quote:tweety75 schreef op 19 mei 2009 @ 00:31:

[...]

Ja jullie zullen het wel bij het rechte eind hebben. Het zal dus aan mij liggen. Ik claim hem te veel, ik ben er ook al achter gekomen hoor.

Is er dan niemand die daar ook al problemen heeft mee gehad.

Er zijn zat mensen die daar problemen mee hebben, ikzelf ook, ook mijn man werkt shifts.

Ik moet zeggen dat ik stiekum wel eens denk, had ik maar een man die gewoon van 9 tot 5 werkte. Bij ons is het al geweldig als hij een heel weekend vrij heeft, nu aankomend weekend heb ik zelf 4 dagen vrij, hij heeft er dan maar weer 3, dus een weekendje weg met zulke dagen kan dan dus niet!

En dat kan heel vaak niet, een normale shift week kan bij ons zo verlopen: de hele week late dienst, zit ik dus elke avond alleen, zaterdag vrij, (maar hij had vrijdag nog late dienst dus wil hij een beetje uitslapen) zondag weer vroege dienst (dus kunnen we zaterdag avond ook niet veel doen, want hij moet dan zondag alweer vroeg op.

Ik zeg niet dat alle weekenden zo verlopen, maar er zijn er wel veel, soms vraag ik me echt af waarom ik getrouwd ben!

Jij bent nog jong, dus jij hebt nog een keuze.
Je hebt 5 maanden een relatie met deze man. Toen je hem leerde kennen werkte hij dus al als internationaal chauffeur.. dat wist je toen je een relatie met hem kreeg. Waarom moet hij dan nu ineens een andere baan???

Ik snap dat niet aan mensen... ze leren iemand kennen.. worden daar verliefd op, en dan na verloop van tijd moet die persoon veranderen... want voor de relatie bla bla bla bla...

tweety, leer leven met het feit dat je vriend een internationale baan heeft en er dus niet is door de week, of zoek een andere vriend.. take it or leave it zou mijn reactie zijn als ik jouw vriend was
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Mijn man is ook internationaal chauffeur. Hij vindt zijn werk heerlijk. Hij heeft na de geboorte van onze dochter een jaar binneland gereden, maar werd daar gillend gek van. Die man is geboren om lekker te rijden en hij is dol op zijn werk. Ook in zijn vrije tijd kijkt hij graag naar mooie wagens en maakt hij foto's van bijzondere wagens.

Toen we elkaar leerden kennen was hij al de hele week van huis. Dus ik ben niet anders gewend. Eigenlijk waren we het allebei wel zat na een jaar binnenland rijden.

Hij is heel gelukkig met zijn werk, heeft een mooie wagen, leuke collega's onderweg en gewoon heel veel plezier in wat hij doet.

Ik vraag me af waarom je iemand het plezier in zijn baan zou ontzeggen omdat jij wilt dat ie elke avond met het avondeten thuis is. Binnenland rijden is veel stressvoller, zeker als je ook nog eens een zeurende partner heb. Als chauffeur heb je geen invloed op hoe laat en wanneer je thuis bent. Lijkt me heel vermoeiend voor je man.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven