Wie gelooft er in ware liefde? (Partner relatie)

20-10-2018 00:12 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die in ware liefde geloven en/of het zelfs al hebben gevonden?

Ik heb het zelf nog nooit ervaren en denk ook dat geluk voor een groot deel in jezelf zit. Ik denk dat je pas echt gelukkig kan zijn in de liefde als je ook gelukkig en blij met jezelf bent en ook gelukkig kan zijn als je zonder partner bent.

Uiteraard zijn mijn kinderen mijn grootste liefdes maar ik bedoel op relatiegebied.

Er zijn zoveel mensen die gelukkig zijn in hun leven en super verliefd zijn op hun partner en zielsveel van hun partner houden maar bestaat er zoiets als de ware? Zo ja, hoe weet je dat die persoon je ware liefde is? Ik hoor wel eens mensen zeggen hij/zij is de ware maar heb dat zelf nooit gehad in mijn relaties. Wel een gevoel van met hem zou ik wel oud willen worden etc. Ben wel benieuwd naar ervaringen 😊
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
20-10-2018 09:38
“Ware liefde” vind ik net zoiets als “het Ware geloof”, “een Echte jongen”: ontduiken van de bewijslast. Vooral gebruikt door mensen die niet weten wat liefde wel is, maar vooral willen zeggen dat iets het niet is. Daarom moet er “ware” bij, een niet te weerleggen diskwalificatie van liefdes die dan achteraf gezien niet de ware waren.

Al mijn liefdes waren ware liefdes, ook de mislukte relaties, ook de kalverliefde die twee weken duurde, ook de onbeantwoorde liefde. Ze hadden wel allemaal een verschillende kleur en smaak.

Dus laat ik zeggen: ik geloof in kruidige liefde, blauwe liefde, frisse liefde, donkere liefde, bruisende liefde en paarse liefde.
Ja, dat. Ik denk dat je precies mijn ongemak met het begrip “ware liefde” verwoordt.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
20-10-2018 10:26
Omdat je wilt ontspannen in elkaars bijzijn. Als je niet van jezelf houdt, kun je nooit ontspannen en moet die ander heel hard werken om jou een fijn gevoel te geven.
Hoe komt het dan dat sommige mensen zijn met meerdere of zware psychische aandoeningen toch de ware vinden?
Annelleke schreef:
20-10-2018 06:44
Ja, ik geloof in ware liefde, en ik heb het geluk het al voor de tweede keer mee te mogen maken.
Onze liefde is echt, diep, en wederzijds. Ik snap nooit zo goed hoe mensen er niet in kunnen geloven, heb je zelf dan nog nooit echt van iemand gehouden? Als je zelf onbekend bent met liefde snap ik dat je er niet in gelooft, maar als je echt oprecht van iemand houdt weet je toch dat het bestaat?
De ware impliceert dat er maar 1 kan zijn.
Annelleke schreef:
20-10-2018 06:46
12,5 jaar het samen met elkaar volhouden heeft op zichzelf in mijn ogen niks met liefde te maken. Dat is puur samenblijven en zegt niks over eventuele liefde.
O. En waarom houden ze het dan zo lang met elkaar vol als er geen sprake is van liefde?
yesss schreef:
20-10-2018 10:18
Hier ben ik het helemaal mee eens en ik denk dat het ook een heel gezond uitgangspunt is, als ik zie hoe veranderlijk relaties/mensen/vriendschappen zijn.

Ik bedoel mensen gaan uit elkaar en gaan vervolgens weer verder met iemand anders, krijgen daar ook weer kinderen mee enz, terwijl ze op dat moment ook dachten dat het 'de ware' was.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Soms nemen mensen genoegen met wat ze hebben. Voelt het goed en weten ze niet dat het nog "beter" kan.

Mijn ex heb ik nooit als ware liefde gezien, wist niet eens dat het bestond totdat ik mijn man ontmoette.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
20-10-2018 09:38
“Ware liefde” vind ik net zoiets als “het Ware geloof”, “een Echte jongen”: ontduiken van de bewijslast. Vooral gebruikt door mensen die niet weten wat liefde wel is, maar vooral willen zeggen dat iets het niet is. Daarom moet er “ware” bij, een niet te weerleggen diskwalificatie van liefdes die dan achteraf gezien niet de ware waren.

Al mijn liefdes waren ware liefdes, ook de mislukte relaties, ook de kalverliefde die twee weken duurde, ook de onbeantwoorde liefde. Ze hadden wel allemaal een verschillende kleur en smaak.

Dus laat ik zeggen: ik geloof in kruidige liefde, blauwe liefde, frisse liefde, donkere liefde, bruisende liefde en paarse liefde.
Ja mooi omschreven!
Ik geloof ook niet in dat 'perfecte plaatje'
Of de uitspraak 'soulmate' krijg ik ook een beetje de kriebels van.

Ik heb ook te vaak de zogenaamde 'perfecte' relaties zien stranden en de mensen die er realistischer instaan en ook vertellen dat ze weleens ruzie hebben zijn vaak de relaties wél stand houden.
De 'ware' klinkt alsof het allemaal zo picture perfect is en daar geloof ik gewoon niet in.
yesss wijzigde dit bericht op 20-10-2018 10:44
0.21% gewijzigd
stroman schreef:
20-10-2018 09:38
“Ware liefde” vind ik net zoiets als “het Ware geloof”, “een Echte jongen”: ontduiken van de bewijslast. Vooral gebruikt door mensen die niet weten wat liefde wel is, maar vooral willen zeggen dat iets het niet is. Daarom moet er “ware” bij, een niet te weerleggen diskwalificatie van liefdes die dan achteraf gezien niet de ware waren.

Al mijn liefdes waren ware liefdes, ook de mislukte relaties, ook de kalverliefde die twee weken duurde, ook de onbeantwoorde liefde. Ze hadden wel allemaal een verschillende kleur en smaak.

Dus laat ik zeggen: ik geloof in kruidige liefde, blauwe liefde, frisse liefde, donkere liefde, bruisende liefde en paarse liefde.
Goed verwoord!
SjakS schreef:
20-10-2018 06:58
Ik geloof niet in 1 echte ware. De ware. Nee das onzin wmb. Ik geloof wel in echte liefde. Ik geloof ook in het huwelijk. Juist dat tot de dood is voor mij het mooiste. Want scheiden is geen optie, dus wat gaan we doen om uit dit dal te komen. Zo had ik het ook aan ex voorgelegt. Ik wil graag trouwen, maar als we trouwen is dat voor altijd. Daar was hij het mee eens. Dus we trouwde. De eerste jaren happy maar de jaren erna wat hobbels. Toen de laatste hobbel te lang duurde voor hem was scheiden ineens wel een optie. Ik vind dat nog altijd een verraad. Ook al ben ik zelf gelukkig in de liefde nu met nieuwe man. Die wil graag trouwen. Maar ik doe het liever niet meer. Ik geloof niet dat hij het wel voor altijd vind. Misschien met een andere partner wel. Maar hou ook van deze. Dus ik denk dat we ongetrouwd samen blijven voor zolang het leuk is.
Zo een liefde als dat hierboven werd beschreven door Jolly geloof. Daar geloof(de?) ik in. Dat dat nu Annie is maakt niet dat zij de enige is. Het had ook Tessa kunnen zijn. Of Vivian. Als je iemand vind waarmee je wilt trouwen is dat voor mij de ware. Maar dat dat maar 1 iemand op de planeet kan zijn lijkt mij sterk.
Ja. Dat denk ik ook. Dat er meerdere juiste partners voor je rondlopen op deze aardbol. Meerder ware Jacobs die bestaan.
Alle reacties Link kopieren
Nee ik geloof daar niet in, al is het maar omdat er een soort van 'hoger plan' in dat idee verstopt lijkt te zitten, en daar geloof ik niet in. Al is het maar omdat ik het dan enorm sneu vind voor de mensen die nooit iemand zullen vinden; waar dan blijkbaar geen ware voor op deze aarde is gezet. Wel geloof ik dat veel mensen iemand vinden die goed bij hen past. Maar ook dat dat meerdere mensen kunnen zijn.

Ik bedoel, anders zou je nooit meer echt gelukkig kunnen worden met iemand, wanneer het met die ene ware stukloopt of diegene komt te overlijden.
yesss schreef:
20-10-2018 10:39

Ik heb ook te vaak de zogenaamde 'perfecte' relaties zien stranden en de mensen die er realistischer instaan en ook vertellen dat ze weleens ruzie hebben zijn vaak de relaties wél stand houden.
De 'ware' klinkt alsof het allemaal zo picture perfect over is en daar geloof ik gewoon niet in.
Maar dat zijn dan toch relaties van anderen die net alsof doen dat ze een perfecte relatie hebben? Voor veel mensen is wat de buitenwereld ziet belangrijk en houden ze graag te schijn op. Dat wat er in jouw ogen als perfecte relatie uitziet hoeft achter de voordeur helemaal niet perfect te zijn. Logisch dat deze ook stranden toch?!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit soort opdrongen ficties omtrent 'ware liefde' voor veel mensen een gelukkig leven in de weg zitten. Voor meer dan de helft van de wereldbevolking is een gearrangeerd huwelijk prima, maar wij als 'vrije' westerlingen laten die mogelijkheid absoluut niet toe omdat het niet strookt met de framing die wij bedacht hebben voor liefde.
cynthiao schreef:
20-10-2018 10:42
Ja. Dat denk ik ook. Dat er meerdere juiste partners voor je rondlopen op deze aardbol. Meerder ware Jacobs die bestaan.
Dat kan niet. De ware Jacob impliceert dat et maar 1 is. De ware.
Meerdere passende partners kan natuurlijk wel.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
20-10-2018 10:23
Vaak lees ik dat dat toch wel een voorwaarde is. Ik begrijp niet goed waarom dat eerst zou moeten.
Alleen al, omdat je dan de juiste partnerkeuze maakt. Ik lees op dit forum zovaak verhalen van vrouwen, die een relatie hebben, waarvan ik me afvraag: je moet jezelf wel haten, als je denkt, dat dit een leuke partner is.
Alle reacties Link kopieren
Blondie456 schreef:
20-10-2018 02:20
Nee, ik ben niet gelukkig.
:hug:
Alle reacties Link kopieren
Toch bizar dat op sommigen meerdere deksels passen en op sommigen (bijna) niks. Niet iedereen kan liefde vinden. Mijn oom van 60 heeft zijn ware nooit gevonden. Wel vriendinnen gehad. Langste 4 jaar. Maar dan wordt hij weer bedrogen met een ander.
hondenmens schreef:
20-10-2018 10:57
Toch bizar dat op sommigen meerdere deksels passen en op sommigen (bijna) niks. Niet iedereen kan liefde vinden. Mijn oom van 60 heeft zijn ware nooit gevonden. Wel vriendinnen gehad. Langste 4 jaar. Maar dan wordt hij weer bedrogen met een ander.
De ware bestaat ook niet en zolang je dat denkt denk ik dat er nooit een langdurige relatie komt.
De ware is een droombeeld en dus niet echt. Een relatie gebaseerd op een eerlijke blik en realiteit is veel standvastiger.
Daarbij denk ik dat inderdaad niet iedereen geschikt is voor een relatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof wel in de liefde en ik denk ook wel dat er meerdere mensen bij je kunnen passen, maar niet tegelijkertijd ;-)

Ik denk ook dat het aan jezelf ligt. Ik ben nu anders dan 10-15 jaar geleden en destijds paste mijn ex bij me en dat was op dat moment echte liefde. Moet er nu niet meer aan denken en nu past er iemand anders bij me.
Timetraveler schreef:
20-10-2018 10:44
Nee ik geloof daar niet in, al is het maar omdat er een soort van 'hoger plan' in dat idee verstopt lijkt te zitten, en daar geloof ik niet in. Al is het maar omdat ik het dan enorm sneu vind voor de mensen die nooit iemand zullen vinden; waar dan blijkbaar geen ware voor op deze aarde is gezet. Wel geloof ik dat veel mensen iemand vinden die goed bij hen past. Maar ook dat dat meerdere mensen kunnen zijn.

Ik bedoel, anders zou je nooit meer echt gelukkig kunnen worden met iemand, wanneer het met die ene ware stukloopt of diegene komt te overlijden.
Ik denk ook dat ik nooit meer echt gelukkig kan worden nu mijn man is overleden. Ik ben wel blij dat ik 'ware liefde' heb gekend. Ik wil geen ander.
Alle reacties Link kopieren
cynthiao schreef:
20-10-2018 10:39
O. En waarom houden ze het dan zo lang met elkaar vol als er geen sprake is van liefde?
Dat kan toch allerlei redenen hebben?
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
20-10-2018 11:00
De ware bestaat ook niet en zolang je dat denkt denk ik dat er nooit een langdurige relatie komt.
De ware is een droombeeld en dus niet echt. Een relatie gebaseerd op een eerlijke blik en realiteit is veel standvastiger.
Daarbij denk ik dat inderdaad niet iedereen geschikt is voor een relatie.
Dat denk ik ook en vermoedelijk geldt dat ook voor mij.
Mijn romantische blik op de liefde tussen mij en mijn man blijf ik vasthouden. Ik zie hem als de ware liefde, puur door alles wat we samen doorstaan hebben en we matchen heel goed samen.

Ik denk dat er op de hele wereld nog best iemand kan rondlopen met wie het ook zou klikken, maar zo goed als tussen mij en man betwijfel ik.
minnimouse schreef:
20-10-2018 11:05
Dat kan toch allerlei redenen hebben?
Ik ken een stel dat echt alleen bij elkaar is gebleven voor de kinderen. Waarom ze niet zijn gescheiden toen de kinderen volwassen waren snap ik nog altijd niet. Ze zullen er hun redenen voor hebben.
hondenmens schreef:
20-10-2018 10:31
Hoe komt het dan dat sommige mensen zijn met meerdere of zware psychische aandoeningen toch de ware vinden?
Bedoel je nou, dat iemand met een psychische aandoening niet van zichzelf kan houden? Of dat die niet kan ontspannen? Of dat je niet van iemand met een psychische aandoening kan houden? Of nog iets anders?
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
20-10-2018 10:57
Toch bizar dat op sommigen meerdere deksels passen en op sommigen (bijna) niks. Niet iedereen kan liefde vinden. Mijn oom van 60 heeft zijn ware nooit gevonden. Wel vriendinnen gehad. Langste 4 jaar. Maar dan wordt hij weer bedrogen met een ander.
Op jouw oom pasten dus ook meerdere 'deksels', je hoeft niet perse een lange relatie te hebben he? Voor sommige mensen, is meerdere korte beter.
Juist het streven naar die ene ware, maakt het zo lastig. Want niemand voldoet 100%, op een bepaald moment is het handig, je te beseffen, dat je het echt fijn hebt samen.
En dat er echt mooiere mensen bestaan, of sportievere, of eentje die betere boeken leest. Maar dat dat niet geeft, en dat jullie het oke hebben.
Ware liefde is voor mij: een klik, jezelf goed voelen bij de ander, de ander het meest toelaten tot wie jij bent, de ander laten zijn wie hij is. Een gevoel wat je beiden hebt, wat zo sterk is dat het niet te weerstaan is.
Ware liefde vind ik ook: de ander kunnen loslaten...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven