wij draaien de rollen om!

07-01-2009 15:23 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ben inmiddels 5,5 maand zwanger van ons 1e kindje(een zoontje weten we al:D:D).

Nu hebben mijn vriend en ik het besluit genomen dat ik straks in september ga beginnen aan mijn hbo studie maatschappelijkwerk en dienstverlening en dat hij thuis blijft om voor ons kindje te zorgen.

Hij heeft er voor gekozen om parttime te gaan werken en de dagen dat die wel gaat wilt mijn moeder maar al te graag op de kleine passen.

Als ik met mijn studie begin, is ons zoontje 4,5 maand oud. Nu reageren mensen echt super ouderwets. Ze vinden maar dat ik moet thuis blijven en voor ons kind moet gaan zorgen en vooral niet moet gaan studeren, en dat vaders moet gaan werken:S Want dat schijnt bij ieder gezin zo te gaan....

Bij ons is het nou eenmaal zo dat ik een betere denk en hersencapaciteit heb dan mijn vriend. Ik behaal met 2 vingers in de neus fluitend naar buiten kijkend mijn opleidingen en hij heeft zijn school nooit af kunnen maken(zijn leer vermogen is ook erg slecht helaas) en krijgt alleen maar productiewerk.

Mijn vriend geeft mij liever de kans om te behalen wat ik altijd al wil(hbo) en om daar over 4 jaar het werkveld mee in te gaan.

Wij beseffen maar al te goed dat het straks zwaar wordt. En een baby en een studie.

Maar ik ben nou eenmaal geen moeder die heel de dag thuis wilt blijven en alleen maar bij haar baby wilt zijn, nee ik zou daar dood ongelukkig van worden!!

Zijn wij nou echt zo'n vreselijk raar stel dat wij dit willen??
quote:yoyo2 schreef op 07 januari 2009 @ 19:09:

[...]

Goh, wat een rooskleurige gedachte over het ouderschap van jou zeg Eigenlijk wel ja, Elninjoo, je wordt een beetje een softie he?
Jullie moeten gewoon doen wat jullie willen. Mensen roepen zoveel...ook dat Jan Smit een goede zanger is en dat Frans Bauer best hersenen heeft. Dus...als je alle onzin moet geloven...dan kun je het beste meteen in het sprookjesbos gaan wonen.

Verder denk ik dat je vingers een tikkie glibberig van het snot zijn, na al die schooljaren in je neus, want je maakt echt bijzonder veel (tik)fouten!
wat financien betreft:

basisbeurs uitwonend 260

aanvullende beurs max 231

lening max 284

en als de partner minder dan 8100 euro per jaar verdient en ze samen een kind verzorgen onder de 12 jaar heeft ze ook nnog recht op partner toeslag van ongeveer 500 euro

Toen ik vorig jaar nog studeerde moest ik het met minder beurs doen en mijn vriend verdiende ook geen hoog modaal salaris. (eerder laag modaal).

Dus, qua geld moet het best uitkunnen. dan maar wat beter budgetteren, maar het is echt niet onmogelijk. (bovendien krijgen stagiaires in het hbo vaak ook nog een stagevergoeding...niet veel, maar als het 100 euro is, is dat toch weer mooi meegenomen.
Een studie kost al 150 euro per maand, en dan komen je boeken etc.. er nog bij.

Zal trouwens wel aan mij liggen hoor, maar ergens toch een beetje krom als die partner al een uitkering en een salaris krijgt en dan ook nog partnertoeslag van 500 euro?
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wil je er even op wijzen dat MBO absoluut geen HBO is!!! Dat is niet vergelijkbaar!

Het MBO mag je dan zonder veel problemen doorlopen hebben, dat wil niet zeggen dat je dat bij een HBO opleiding ook lukt.

Ik vind het nogal een ondoordacht plan, hoop maar dat jullie er goed over nagedacht hebben. Jullie draaien de rollen helemaal niet om, want jij gaat eerst 4 jaar studeren zonder inkomen. Studiefinanciering is geen inkomen!! Daarmee moet je je studie financieren!! Mijn hbo studie kostte per schooljaar al 3500 euro lesgeld, daar kwamen nog eens honderden euro's aan boeken/readers bij per kwartaal.

En je vriend gaat parttime werken? Hoe kom je dan nog rond met een kind erbij??
quote:Zwieber schreef op 07 januari 2009 @ 19:11:

[...]

Eigenlijk wel ja, Elninjoo, je wordt een beetje een softie he?da's gewoon de stilte voor de storm
quote:vivastudent schreef op 07 januari 2009 @ 16:36:

[...]

Ben erg benieuwd waar je dat op baseert?!Ik ben arrogant genoeg om dat op mijn eigen mening te baseren

Maar nee, ik geloof errug in de biologische basis onder ons gedrag. Je KAN wel gedrag vertonen dat nogal sterk afwijkt van wat miljoenen jaren evolutie er in geramt hebben, maar ik geef dat hooguit 40% kans
Beste LuluBell,

Ondanks het feit dat het niet de vraag is waarmee je dit topic start, is het toch onvermijdelijk dat anderen reageren op jouw eigen uitlatingen en je daarbij ook al dan niet kritisch wijzen op allerlei dingen. Ik ben het met vele reacties hier eens. Het is naar mijn mening toch minstens erg overmoedig te noemen wanneer je roept die 4-jarige hbo-opleiding maatschappelijk werk en dienstverlening met twee vingers in je neus te kunnen doen, nog voordat je de studie begonnen bent! Dat je een mbo-opleiding heel goed doorgekomen bent is heel erg mooi, maar er is niet voor niets een verschil tussen mbo- en hbo-niveau. De eisen zijn hoger, ondermeer de eisen die daarbij gesteld worden aan je Nederlands taalgebruik dat jou naar mijn idee echt parten kan gaan spelen bij alle verslagen die je in die opleiding moet doen! Ik doe een vergelijkbare opleiding en ben het dan ook vooral eens met de opmerking van een andere forummer: het gaat bij deze opleiding heel wat minder om kennis in je hoofd stampen, maar om feeling met het vak en mensen hebben! Om dat goed genoeg te kunnen ontwikkelen totdat je eindelijk aan afstuderen mag gaan denken, heb je vooral heel veel oefening nodig en is het de kunst voor jou om de theoretische kennis met alle benodigde praktijkervaringen te gaan combineren.

Afgezien van bovenstaande kritische punten even een goedbedoeld advies: controleer even of jullie financiele plaatje wel correct is. Wanneer je denkt voor partnertoeslag in aanmerking te komen mag jouw vriend een maximaal belastbaar inkomen hebben van iets meer dan 8.000 Euro per jaar. Ondanks die Wahjong uitkering en parttime baan kan ik me toch niet voorstellen dat dat het geval is, wanneer je van dat bedrag (aangevuld met jouw stufi die toch echt geen vetpot is!) een gezin wilt kunnen onderhouden!

Uiteindelijk is het jullie leven en moet je vooral doen waar jullie je prettig bij voelen. Een wat meer realistische kijk op zaken, rekening kunnen houden met mogelijke tegenslagen, wat minder zelfingenomen houding en het durven aannemen van ook veel goedbedoelde adviezen en opmerkingen die ik hier lees zou je toch echt verder helpen denk ik...

p.s. niet om flauw te doen, maar wat betreft Nederlandse uitdrukkingsvaardigheid -> iets doet niet 'ter spraken', maar iets doet niet 'ter zake
quote:rider schreef op 07 januari 2009 @ 20:32:

[...]

Ik ben arrogant genoeg om dat op mijn eigen mening te baseren

Maar nee, ik geloof errug in de biologische basis onder ons gedrag. Je KAN wel gedrag vertonen dat nogal sterk afwijkt van wat miljoenen jaren evolutie er in geramt hebben, maar ik geef dat hooguit 40% kans Nou, qua kansberekening ben ik het met je eens, maar de reden erachter, pfff, daarover moeten we toch even een boom opzetten. Ik denk namelijk dat het prima kan, de vent thuis op de kinderen passen en de vrouw als kostwinner. Alleen in dit geval is de vent blijkbaar te ziek om fulltime te werken, dus op de kinderen (die hij tot voor kort ook nog niet eens wilde) passen gaat denk ik niet lukken, en de vrouw als kostwinner gaat hier ook nog niet op aangezien je een student nauwelijks als kostwinner kunt bestempelen.
Waarom niet nog een jaartje gewoon in huidige baan doorwerken tot de situatie thuis enigszins op de rails staat en dán pas de volgende verandering (studeren)? Waarom moet het allemaal tegelijk: én kind (met de nodige consequenties) én baan opzeggen (met de nodige consequenties) én hbo-opleiding gaan volgen (met de nodige consequenties). Lijkt me allemaal een beetje veel van het goede...

En als het kennelijk zo slecht is met je moeder: wat als ze niet meer kan oppassen?
quote:Dhelia schreef op 07 januari 2009 @ 21:15:

Waarom niet nog een jaartje gewoon in huidige baan doorwerken tot de situatie thuis enigszins op de rails staat en dán pas de volgende verandering (studeren)? Waarom moet het allemaal tegelijk: én kind (met de nodige consequenties) én baan opzeggen (met de nodige consequenties) én hbo-opleiding gaan volgen (met de nodige consequenties). Lijkt me allemaal een beetje veel van het goede...

En als het kennelijk zo slecht is met je moeder: wat als ze niet meer kan oppassen?vandaar mijn optie voor de deeltijdstudie. Helemaal mee eens.
Ik wou ook net de deeltijdstudie gaan opperen.Dan moet je 1 dag per week naar school, 's middags en 's avonds. En daarnaast moet ik dan een baan van minimaal 20 uur hebben in de richting van de opleiding.

Overigens wil ik nog even iets zeggen over de 20weken echo die zo geweldig was:

Zoonlief had een pracht van een 20-weken echo. 10 weken later was hij geboren en lag ik ziek in het ziekenhuis en is mijn leven toch bijna een jaar behoorlijk overhoop gegooid door zelf bijna 4 weken ziekenhuis, zoonlief daarna nog 9 weken ziekenhuis, verlies van baan, studievertraging enzovoorts. En dan heb ik nog een heel intelligente vent die gewoon werkt en een HBO opleiding heeft.

Niet dat jou dit ook overkomt, maar als ik alles van tevoren had geweten was ik iets geduldiger geweest met het krijgen van kinderen. Want het is prachtig, maar school, werk, kind en relatie, huishouden, sociaal leven combineren plús een zeer beperkt budget hebben is loeizwaar.
quote:pomodori schreef op 07 januari 2009 @ 15:40:

[...]

Was ook het eerste wat ik dacht...Ik dacht ook meteen dat Nederlands duidelijk niet haar sterkste kant is.
Oh, en je spelling is wel degelijk een groot probleem, je krijgt namelijk ook gewoon vakken als 'publieksgericht schrijven' en dergelijke, je moet redelijk leesbaar kunnen rapporteren. Ik maak zelf ook weleens een foutje hoor, schrijf zeker niet foutloos, maar ik hoop toch dat het een stuk minder dom overkomt dan jouw stukken, ondanks dat mijn hersencapaciteit ongetwijfeld ook een stuk beperkter is dan die van jou
Spelling is zeker een probleem. Als je op het HBO een verslag inlevert op dergelijk niveau, dan werd er op mijn opleiding nog niet eens naar gekeken. Dat kán gewoon niet!
Ik heb even het hele topic doorgenomen en sorry dat ik het zo zeg, maar jij komt op mij erg dom over. Hebt het over je kind dat zeker gezond ter wereld zal komen omdat de 20 weken echo er goed uitzag?! Je vriend wordt de grond ingestampt omdat hij niet hetzelfde "hoge" niveau heeft als jij zou hebben?

De topictitel klopt totaal niet, want jullie draaien de rollen helemaal niet om. Om over de vele spelfouten/uitspraakfouten en je barre Nederlands nog maar te zwijgen.

Ben bang dat je er nog wel achter zult komen dat je de beslissing om nu een kind te nemen beter wat had kunnen uitstellen. Zoals meerdere forummers hier al zeiden, had je beter nog een jaartje kunnen wachten. Nog even je baan aanhouden en kijken of je vriend niet een betere baan kon vinden. Het lijkt me allemaal nogal ondoordacht!
quote:Dhelia schreef op 07 januari 2009 @ 21:15:

En als het kennelijk zo slecht is met je moeder: wat als ze niet meer kan oppassen?Hele goede vraag! Ik hoop dat TO de wijsheid van dit advies inziet en het tevens als een goede raad ter harte neemt.
quote:vivastudent schreef op 07 januari 2009 @ 21:05:

[...]

Nou, qua kansberekening ben ik het met je eens, maar de reden erachter, pfff, daarover moeten we toch even een boom opzetten. Ik denk namelijk dat het prima kan, de vent thuis op de kinderen passen en de vrouw als kostwinner. Het KAN ook wel, maar mensen zijn apen die miljoenen jaren evolutie mee dragen, dat verander je niet met één feministische golf. Als mensen dat wat meer zouden erkennen, zou je ineens heel veel zaken kunnen verklaren die nu vreemd lijken.
quote:rider schreef op 07 januari 2009 @ 23:11:

[...]

dat verander je niet met één feministische golf. Nou, die feministische golf dateert toch al echt vanaf de oorlog hoor, en die is al zo'n ruime 60 jaar achter de rug. Dus bekijk het wat positiever!
Arme baby........heeft al bij voorbaat slechte voorbeelden....ouders die zo dom en ondoordacht denken en handelen.....

Ik heb een hard hoofd in die HBO studie met dit taalgebruik van TO......

Go baby Go, doe het beter dan je ouders!!!
Er wordt hier gesproken over een deeltijdstudie maar dat lijkt me zwaarder omdat je dan langer bezig bent dan die 4 jaar die er nu voor staat. Hoe eerder je de arbeidsmarkt op kan hoe beter voor je inkomen.

M.b.t. beter niet studeren maar werken ben ik het ook niet mee eens. Als je nog hogerop wil komen moet je daar niet al te lang mee wachten. Je verliest je kennis, zit er niet meer zo goed in. Regels veranderen. Hoe eerder je verder gaat met studeren hoe groter de kans dat je nog hogerop komt.

De meeste mensen hebben spijt van de dingen die ze NIET gedaan hebben.

Ik lees verder nergens dat ze denigrerend doet over haar vriend. Ze maakt een constatering die hij ook nog ondersteunt. Zo lees ik dat i.i.g. Het is niet iedereen gegeven mee te komen op school of te kunnen leren. Dat heet het beestje bij de naam noemen. En het lijkt mij ook dat als er meerderen in een familie zitten dat de kans groter is dat je een kind krijgt dat dat ook niet kan.

Over taalfouten. Dit is een forum en nog geen school. Ik vermoed dat de meesten hier toch slordiger typen dan als ze iets voor school of werk doen. Verder schrijft ze voor iemand met MBO-niveau niet slecht vind ik. Ze schrijft nergens dat ze hoogbegaafd is of dat ze zo over zichzelf denkt. Ook dat zie ik nergens terug. Alleen dat ze het nu met 2 vingers in haar neus doet. Dan denk ik dat het zonde zou zijn als ze i.i.g. niet zou proberen HBO te proberen.

Iedereen krijgt kinderen onder allerlei omstandigheden. Het zou mooi zijn als je eerst alletwee een goede baan hebt maar dat is geen garantie voor een goede opvoeding. Nederlandse vrouwen krijgen om die reden eigenlijk veel te laat kinderen in zijn algemeenheid. Niets mis met eerst een goede basis maar er is ook nog zoiets als fysiek betere omstandigheden om zwanger te zijn.

Er gelijk vanuit gaan dat een kind iets zal gaan mankeren vind ik wel erg ver gaan. Ja dat kan maar er bij voorbaat vanuit gaan hoeft nou ook weer niet. Als alles nu goed is waarom zou je je daarover dan zorgen al bij voorbaat gaan maken.

En ja, vrouwen kunnen prima op de arbeidsmarkt mee komen. Een traditionele rolverhouding willen is net zoiets als zeggen dat vrouwen hun talenten maar niet moet ontplooien op andere vlakken en vaders geen luiers kunnen verschonen of er niet voor hun kinderen zijn. Ik vind dat echt zo achterlijk. Alsof mannen compleet sociaal ontaard zouden moeten zijn. Ik vind het juist erg goed als een man daarin zijn verantwoording neemt i.p.v. dat hij er voor wegvlucht. Ik vind dat juist een echte man. Er zijn alleenstaande vaders die het prima redden en ontaarde moeders die niet naar hun kinderen omkijken. Ieder moet doen waar zijn talenten liggen daar wordt je zelf gelukkiger van. Gelukkig kan dat tegenwoordig en hoef je niet meer ingeperkt te worden door mannen of vrouwen met beperkte en kortzichtige visies.

En ik denk dat een relatie veel meer kans van slagen heeft als beiden in goed overleg tot besluiten kunnen komen dan de traditionele rolverhouding strict aanhouden. De echtscheidingen vieren sowieso wel hoogtij. Gelukkig hoeven vrouwen niet alles meer van een man te pikken omwille van de lieve vrede maar kunnen zij zich bij een vervelend huwelijk of scheiding ook nog redden en zijn het geen slaafjes meer die ten dienste staan van de man terwijl die man niet naar hen omkijkt of minderwaardig behandelt.

Verder als note*: goed kunnen spellen zegt niets over intelligentie. Dyslectie bijvoorbeeld zegt niets over iemands denkvermogen. Evenzo zijn goede spellers niet per definitie slim. En ja goed kunnen spellen moet je op HBO-niveau vind ik wel kunnen maar op het MBO wordt dat niet meegegeven denk ik. Dat zegt eerder iets over de kwaliteit van ons onderwijs. En zo slecht vind ik TO daar dus niet in.
Men neme een vrouw, die best slecht typt, wil graag een HBO opleiding gaan volgen, met weinig inkomen, de man gaat voor het kindje zorgen en dan gaat de vrouw studeren.

Dat is toch juist knap
Als het lúkt, is het knap.
quote:AnimaJoy schreef op 08 januari 2009 @ 09:22:

Alsof mannen compleet sociaal ontaard zouden moeten zijn. Ik vind het juist erg goed als een man daarin zijn verantwoording neemt i.p.v. dat hij er voor wegvlucht. Ik vind dat juist een echte man. In dit geval gaat een man met een wajong uitkering zowel voor het inkomen als voor het kind zorgen.
quote:yoyo2 schreef op 08 januari 2009 @ 10:14:

[...]

In dit geval gaat een man met een wajong uitkering zowel voor het inkomen als voor het kind zorgen.

Als een vrouw gewoon helemaal thuis blijft voor de kids wordt dat bijna altijd toch als heel normaal gezien. Ik zie het in dit geval niet veel anders. Dat hij daarbij ook nog gaat proberen te werken vind ik alleen maar beter dan de vrouw die altijd maar thuis zit. Maar als hij dat niet zou doen op het moment dat TO een goede baan vind ik dat evengoed. Als er iemand gewoon thuis is om het kind goed op te voeden maakt het niet uit wie dat gaat doen. Ik vind het voor een kind beter als het structuur en regelmaat thuis heeft. Maar ook dat is ieders eigen invulling en afhankelijk van het kind.

Het enige dat anders is, is dat TO graag van MBO naar HBO wil proberen te komen. Gezien de kansen van haar man op een betere baan denk ik dat dit één van de weinige mogelijkheden voor haar is om daadwerkelijk hogerop te komen en voor later een beter inkomen te genereren.

Zowel eerst gaan werken alswel deeltijdstudie lijken me minder kans van slagen hebben als je daadwerkelijk nog naar HBO wil. Dat het niet makkelijk zou zijn hoor je mij niet zeggen maar het is wel denk ik één van de mogelijkheden die de meeste slagingskans daarop biedt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven