Woede-aanvallen

01-09-2025 18:45 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi,

Ik ben een 19-jarige vrouw. Voor zover ik mij kan herinneren sinds mijn tiende, maar wss. ook daarvoor, heeft mijn moeder eens in de 1 á 2 maanden (soms vaker, voornamelijk als ze stress ervaart) waarbij ze mij gaat uitschelden (klootzak, egoïstisch tyfuskind, kutkind en dergelijke), bedreigen (zoals ''ik heb de neiging om je voor je bek te hoeken,'' ''ik heb moordneigingen'' of dreigen met langdurige straffen of oorlog) en mij schaamtevolle gevoelens gaat geven (door mij te vergelijken met een klein kind of mij te vergelijken met slechte mensen). Ik ben afhankelijk van haar overigens. Is dit enigszins normaal en stel ik mij aan? Of gaat er toch iets fout?
meow XD
Je zegt dat er hulpverlening is is die er voor je moeder of voor jou? Heb je het hier al eens met de hulpverlener over gehad? Zou je dat durven?
justnov schreef:
02-09-2025 05:59
Ben blij met jullie reacties. Daarnaast, weggaan om een wijkteam of de POH-GGZ bij de huisarts te bezoeken kan niet echt, dat valt gelijk op, past niet in het gebruikelijke patroon van mij.
Dat is ook niet normaal he. Een moeder die zo controleert wat je doet.
Bontebok schreef:
02-09-2025 19:32
Lijkt me hier niet op z'n plaats en lijkt me ook niet te roeren. Dat snap je zelf ook wel.
Hoezo, jij zegt dat er woonruimte is voor TO, zij heeft thuis niet fijn, ze kan er mee geholpen zijn.

Dus ben serieus, waar zijn die woonruimtes dan?
MissNuada schreef:
02-09-2025 22:06
Hoezo, jij zegt dat er woonruimte is voor TO, zij heeft thuis niet fijn, ze kan er mee geholpen zijn.

Dus ben serieus, waar zijn die woonruimtes dan?
Er zijn echt kamers te huur buiten de Randstad buiten de grote steden maar ik wil die discussie hier niet voeren omdat de TO een andere vraag heeft en ik wil de topic daar niet mee vervuilen. Jij bent je gelijk aan het halen daar heeft TO niks aan.
Steven1980 schreef:
02-09-2025 08:02
Heel veel sterkte. Het is lastig als je thuis oppassen voor woedeaanvallen. Het beste is als je moeder een bezoek brengt aan de huisarts omdat er wel medicijnen zijn om dit gedrag te dempen. Ze moet dan wel zelf het gedrag erkennen.

Probeer er ook over te praten met mensen om je heen. Je hoeft er je zeker niet voor te schamen.
Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het lastig om er met mensen over te praten omdat het niet iets is wat elke dag voorkomt en daarnaast zegt mijn moeder dat we het goed hebben en dat ik blij moet zijn dat ik haar heb. Ik vind het wel naar voor jou dat je ook zo'n ervaring hebt en dat je er mentale impact door hebt, ik heb ook wel mentale effecten wat waarschijnlijk hierdoor komt.
meow XD
zwembad84 schreef:
02-09-2025 08:58
Dit klinkt niet goed! Belangrijke stap dat je hier een berichtje plaatst.
Je geeft aan dat je niet naar de huisarts kunt omdat het opvalt. Kan je ons vertellen hoe de dagelijkse gang van zaken er bij jullie een beetje uitziet? Dan kunnen we met je meedenken hoe je wel hulp in kunt schakelen.
Wat doet je moeder overdag? En wat doe jij? Ga je naar school of werk je? Hoe gaat het met boodschappen doen etc?
Wat bedoel je met de opmerking dat je moeder je afhankelijk heeft gehouden? Mag je nergens alleen naar toe? Heb je ook buren?
Ik heb tussen 8:30 en 14:30 school. Mijn moeder werkt niet door fysieke en mentale problematiek, zij doet overigens wel gewoon de boodschappen, maar met veel moeite - een triggermoment dus. Als ze dan langer weg is dan normaal, dan voel ik de spanning in mijn gehele lichaam. Ik bedoel met de opmerking dat mijn moeder weinig heeft gedaan om mijn afhankelijkheid te stimuleren (een te grote beschermingsdrang), het resulteerde erin dat ik bijvoorbeeld pas op mijn twaalfde zelf kon douchen en dat ik nog niet eens zelf naar de supermarkt ben geweest als voorbeeld.
meow XD
Bontebok schreef:
02-09-2025 05:57
Zit je op school? Heb je een mentor of decaan? Zou je dat met hun willen bespreken? Het is lastig omdat je ook afhankelijk bent van je moeder. Gelukkig ben je op een leeftijd dat het ook tijd wordt om je eigen leven te gaan leiden, hoe meer afstand je kan nemen van je moeder hoe beter je kan beoordelen wat wel en geen gezond gedrag is en wat voor invloed dat heeft op jou.
Ik heb een mentor, maar ken haar amper twee weken. En liever niet, want ik wil niet mijn moeder verraden en mijn moeder moet ook op school komen voor evaluatiegesprekken en dergelijke.
meow XD
Eidde schreef:
02-09-2025 09:10
Wat ontzettend naar wat jouw moeder doet, nee het is echt niet normaal en zeker niet jouw schuld!

Het zijn woede aanvallen zeg je. Hoe is ze dan 'normaal' gesproken? Kan je, als ze niet in zo'n woede aanval zit, wel goed met haar praten? Heb je geprobeerd om er op een goed moment eens met haar over te praten? Waarom ze die aanvallen heeft en wat het met jou doet?

Of is daar absoluut geen ruimte voor?
:heart:

Normaal gesproken is ze wel oké, maar als ze ook maar een klein beetje stress of vermoeidheid krijgt, dan moet ik opletten. Ik voel die ruimte niet om met haar erover te praten, dat durf ik niet.
meow XD
MissNuada schreef:
02-09-2025 15:58
Ga onder school of werktijd, beiden moeten je vrij geven voor zulke afspraken ( en nee je hoeft daar geen uitleg gaan te geven, je neemt verlof op voor medische afspraak) en dat kan je helemaal zelf regelen want je bent 19.
Geen ouder voor nodig om vrij te nemen op school bijvoorbeeld.
Mijn school ligt 25 km van huis en ik ga met taxivervoer (financieel geregeld door de gemeente), dus dat wordt wel erg lastig. Daarnaast heb ik bewindvoering en mentorschap, waardoor mijn moeder ervan op de hoogte moet zijn als ik de huisarts bezoek volgens mij.
meow XD
Bontebok schreef:
02-09-2025 19:35
Je zegt dat er hulpverlening is is die er voor je moeder of voor jou? Heb je het hier al eens met de hulpverlener over gehad? Zou je dat durven?
Mijn moeder en ik hebben beide hulpverlening. Ik heb het weleens met mijn psycholoog erover gehad een aantal jaar geleden, maar het heeft niet echt veel geholpen in de situatie.
meow XD
justnov schreef:
03-09-2025 05:55
Mijn school ligt 25 km van huis en ik ga met taxivervoer (financieel geregeld door de gemeente), dus dat wordt wel erg lastig. Daarnaast heb ik bewindvoering en mentorschap, waardoor mijn moeder ervan op de hoogte moet zijn als ik de huisarts bezoek volgens mij.
Tenzij je moeder je mentorschap heeft, zal zij niet moeten weten wat jij doet als volwassene.

Is je mentor op de hoogte van deze situatie? Die kan en mag een hoop voor je doen.
Is er dan iets met jou? Gezien je met taxivervoer naar school gaat, je onder bewind staat en je moeder evaluatiegesprekken heeft op school? Je bent meerderjarig. Je moeder heeft eigenlijk niks meer over je te zeggen. Waarom sta je onder bewind?
Op school is er naast een mentor ook vaak een vertrouwenspersoon.
justnov schreef:
03-09-2025 05:48
Ik heb een mentor, maar ken haar amper twee weken. En liever niet, want ik wil niet mijn moeder verraden en mijn moeder moet ook op school komen voor evaluatiegesprekken en dergelijke.
Maar je zou tegen de mentor kunnen zeggen dat het vertrouwelijk is en dat je absoluut niet wil dat ze met je moeder praat?
justnov schreef:
03-09-2025 05:56
Mijn moeder en ik hebben beide hulpverlening. Ik heb het weleens met mijn psycholoog erover gehad een aantal jaar geleden, maar het heeft niet echt veel geholpen in de situatie.
Zo te horen zijn er meer problemen. Ik denk wel dat het belangrijk is om hierover te spreken met je psycholoog.
justnov schreef:
03-09-2025 05:48
Het is geen verraad om op te komen voor je eigen ontwikkeling. Als je moeder dat niet wil of niet kan, dan moet je het zelf doen. Zelfstandig worden past bij je leeftijd. Maar natuurlijk met hulp en als je moeder die helaas niet voldoende geeft, dan is psycholoog of mentor een heel goede stap!
Je stelt je niet aan, zeker niet!

Uitgescholden worden, telkens weer bang gemaakt worden, ook al is het “maar eens in de zoveel tijd”, valt onder mentale mishandeling. Dat het niet elke dag gebeurt, maakt het niet minder ernstig.

Je moeder zegt dat jullie het goed hebben, maar dat staat haaks op hoe ze jou behandelt.

Ik zou toch echt met je mentor of behandelaar gaan praten. Dit is geen ‘verraad’, het gaat hierbij om jouw veiligheid.

Een mentor hoort overigens vertrouwelijk om te gaan met wat jij vertelt. Een behandelaar heeft daarnaast ook beroepsgeheim.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven