Zucht... Geld...

24-09-2010 11:47 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Ik heb een vriendengroep van vier meiden/dames. Als één van ons jarig is kopen we een gezamenlijk cadeau. Van ons vijven, ben ik de enige die geen vriend heeft. De vriendjes van de andere dames gaan allemaal mee naar de verjaardagen en zijn inmiddels ook los bevriend geworden (dat wil zeggen: ik spreek wel eens af met de vriend van een vriendin, om te lunchen in het bedrijf waar we toevallig samen werken, etc...)

Voor de verjaardagen hebben we afgesproken allemaal 10 euro in te leggen. Dat wil zeggen: alleen de dames leggen 10 euro in, de mannen dragen niet bij (om onduidelijke redenen).

Binnen de vriendengroep, kan de één beter opschieten met de een dan de ander. Dat betekent dan ook dat als de twee dikst bevrienden van de groep jarig zijn, de andere helft het cadeau verzorgt. Vaak komen we dan boven het 'budget' van 10 euro uit en wordt het soms wel 15 euro.

In het begin zei ik daar nog wel eens wat van, wat me uiteraard niet in dank werd afgenomen. Tegenwoordig laat ik het maar zo: wat is nu helemaal 5 euro extra?

Toch ben ik niet echt blij met de situatie. Gewoon vanwege het feit dat anderen over mijn portomonnee beschikken, zonder rekening te houden met mij. (Ik verdien het minst van de hele groep en ik ben de enige die de maandelijkse lasten niet kan delen met een partner).

Ik overweeg dan ook om uit deze 'pot' te stappen en mee te delen dat ik voortaan zelf een cadeautje koop (dan kan ik tenminste zelf bepalen wat ik wil uitgeven).

Nou vroeg ik me af hoe jullie erover denken. Het gaat me niet om die vijf euro extra, maar om het principe.

1. Telt een bevriend stel even zwaar als een alleenstaande in de bijdrage?

2. Houd je je ongeveer aan het budget, of kun je dat ook ruim overschrijden (en dan heb ik het niet over 50ct extra)?

Ik heb geprobeerd om me er niet druk over te maken, aangezien de consensus lijkt dat je over dat soort dingen niet in discussie gaat, maar gewoon geld bijlegt. Maar ik merk dat ik dat gevoelsmatig toch niet helemaal kan :p
Occam's razor
Maar het heeft toch niksm et wel of geen vriend te maken want die betalen toch niet mee?

Ik zou er niks van zeggen, het is 4x per jaar. Dus per jaar misschien 20euro extra wat je kwijt bent, jij krijgt het uiteindelijk terug toch?
Dan gaan de heren toch ook gewoon meebetalen?

Het kan best netjes verdeeld worden lijkt me.

Als een bedrag iets hoger uitvalt vind ik ook niet zo erg.

Maar 10 en dan ineens 15 dat is wel de helft meer.

Ongeacht of je het kan betalen of niet.

Heb je dit al eens aangekaart?

Misschien dat een goed gesprek wonderen doet en dat men jou redenen beter begrijpt.

Succes ermee.
quote:Debora schreef op 24 september 2010 @ 11:47:

Nee, vind ik niet. Een stel bestaat uit 2 personen, een alleenstaande 1.

2. Houd je je ongeveer aan het budget, of kun je dat ook ruim overschrijden (en dan heb ik het niet over 50ct extra)?

Aan budget houden en als dat niet lukt gewoon zelf een cadeautje kopen.Nu moet ik zeggen dat ik zowiezo niet van de gezamelijke cadeaus ben. ALS ik al naar een (verplichte) verjaardag ga, dan koop ik liever zelf iets. Ik ben niet zo van de groepsconcessies.
Only dead fish go with the flow
Waarom gelijk stoppen? Je kan het toch ook gewoon aankaarten bij je vrienden? Zeg dat jij maximaal 10 euro wil besteden aan het kado en dat je het erg vervelend vind als het daarboven komt, omdat je het financieel niet zo ruim hebt. Vraag of ze daar rekening mee willen houden.
Als het je echt dwars zit, en het zijn goede vrienden, dan kun je het bespreken met ze.

Ik denk wel dat je je af moet vragen of die jaarlijks 4 verjaardagen x 5 euro de moeite waard is om zo'n discussie te voeren. Niemand kan in jouw portemonee kijken, maar 20 euro op jaarbasis?
quote:Dreamglasses schreef op 24 september 2010 @ 11:52:

[...]

Nu moet ik zeggen dat ik zowiezo niet van de gezamelijke cadeaus ben. ALS ik al naar een (verplichte) verjaardag ga, dan koop ik liever zelf iets. Ik ben niet zo van de groepsconcessies.Dat dus ook.
pfffff...wat een gezeur zeg.

Nee, ik vind niet dat de mannen mee moeten betalen, het gaat toch om de vriendinnen.

En nee, ik vind ook niet dat je moet gaan zeuren om (soms) 5 euro extra...je krijgt het toch ook weer terug? Het gaat om je vriendinnen hoor!
Ja, ik heb het al een aantal keer individueel aangekaart.

Dan zeg ik tegen degene die het cadeau koopt dat ik het niet prettig vind om voor een voldongen feit gesteld te worden. De volgende keer gebeurt het echter gewoon weer (want dat cadeau wil ze zó graag hebben).

Ik denk echt dat het met mijn opvoeding te maken heeft, want de rest van de vriendinnen heeft dat totaal niet.

Ik heb ooit eens een mail gestuurd met gewoon heel vriendelijk: 'Goh, ik snap het niet helemaal, we hadden toch 10 euro afgesproken, waar komt die 15 dan ineens vandaan?'

Toen stuurde iemand terug dat 'zij zich daar niet druk om maakte en het geen probleem vond om 5 euro bij te leggen'. Zij was toevallig wel degene met de best betaalde baan. (En degene met wie ik het minst goed bevriend ben :p)

Tja, en als ik nu aankom met: dames, waarom betalen jullie vriendjes niet mee?

Ze zien me al aankomen...
Occam's razor

Ja, bij mij in de vriendengroep wel ja. Ik ben dan wel de enige die een vriend heeft en dus "samen" aan dit soort dingen meedoet, op twee na woont de rest van onze vriendengroep nog bij papa en mama. Bovendien heb ik op dit moment geen werk, zodra dat wel weer het geval is denken we er wel weer over na. Ben sowieso over het algemeen wel degene die het meest besteedt aan cadeaus, zowel in geld als in moeite.

Nee, ik houd me niet aan het budget. Het is afhankelijk van wat ik te besteden heb, hoe mijn relatie met diegene is (sommige zie ik nou eenmaal vrijwel dagelijks, anderen minder en dat mag naar mijn idee meetellen). Waar ik het ook van laat afhangen is van wat ik zelf krijg. Niet egoistisch bedoelt (als in, ik geef jou dat dus ik wil dat terug), maar dit is voor mij een goede pijler.
quote:Dreamglasses schreef op 24 september 2010 @ 11:52:

[...]

Nu moet ik zeggen dat ik zowiezo niet van de gezamelijke cadeaus ben. ALS ik al naar een (verplichte) verjaardag ga, dan koop ik liever zelf iets. Ik ben niet zo van de groepsconcessies.

Misschien is dat het wel, dat ik niet van de groepsconcessies ben.

Naja, dan kan ik beter aangeven dat ik voortaan zelf een cadeautje koop (hoewel ik het wel leuk vind dat je met een groep een groot cadeau kunt kopen)

En nee, om die 20 euro zal ik niet verhongeren. Ik vind het gewoon... zeg maar etiquettair niet kunnen dat anderen voor mij bepalen wat ik extra uitgeef.
Occam's razor
Het is een cadeau namens de vriendinnen. Het maakt dus niets uit dat je vrijgezel bent, mannen hoeven niet mee te betalen.

Maar wat is nu het echte probleem?

Toch niet die paar euro?

Frustreert het je dat je vrijgezel bent en je vriendinnen niet?
Wij hebben geen standaard inleg, niet voor de stellen en niet voor de singles. We weten van elkaar wel ongeveer hoe we er financieel voorstaan, de rijkeren betalen daardoor vaak net wat meer, degenen die het wat zwaarder hebben worden vaker vrij gehouden.

Bij ons is het ook normaal om te zeggen dat iets financieel niet kan, dan houdt iedereen daar rekening mee.

Wij gebruiken alleen een pot bij uitgaan of weekendjes weg ofzo, bij afgebakende periodes/uitjes dus.
Ik snap eerlijk gezegd niet heel erg goed waar je je druk om maakt, het gaat je tenslotte niet om die vijf euro.

Mocht je je er echt druk om maken, dan kun je altijd van tevoren een mailtje eruit knallen. Wie regelt het cadeau voor die en die? En die van tevoren vast een tientje geven. Of je zorgt dat jij voortaan degene bent die de cadeaus regelt, problem solved.
quote:Debora schreef op 24 september 2010 @ 11:57:

Ja, ik heb het al een aantal keer individueel aangekaart.

Dan zeg ik tegen degene die het cadeau koopt dat ik het niet prettig vind om voor een voldongen feit gesteld te worden. De volgende keer gebeurt het echter gewoon weer (want dat cadeau wil ze zó graag hebben).

Ik denk echt dat het met mijn opvoeding te maken heeft, want de rest van de vriendinnen heeft dat totaal niet.

Ik heb ooit eens een mail gestuurd met gewoon heel vriendelijk: 'Goh, ik snap het niet helemaal, we hadden toch 10 euro afgesproken, waar komt die 15 dan ineens vandaan?'

Toen stuurde iemand terug dat 'zij zich daar niet druk om maakte en het geen probleem vond om 5 euro bij te leggen'. Zij was toevallig wel degene met de best betaalde baan. (En degene met wie ik het minst goed bevriend ben :p)

Tja, en als ik nu aankom met: dames, waarom betalen jullie vriendjes niet mee?

Ze zien me al aankomen...

Als je een vraag stelt moet je niet verbaasd zijn dat je een antwoord krijgt. Als je een opmerking wilt maken doe dit dan niet in de vorm van een vraag.

Ik vermoed dat jij heel wat minder duidelijk communiceert dan je zelf denkt.
1) Dat van die partners snap ik niet zo: want als jullie als vriendinnen de traditie zijn begonnen, en als "de vriendinnen" langskomen en een cadeautje geven, dan hoeven de partners daar niet perse in opgegenomen worden, het is een cadeau , geen entreebewijs omdat ze meegaan.

2) ik vind 4 * 5 euro gevoelsmatig geen enorne overschreiding omdat 15 euro voor een cadeautje me ook wel redelijk lijkt, maar als het voor jou financieel moeilijk is dan moet je dat gewoon bespreken.
Ik kan me je frustratie voorstellen. Ik ben ook alleen en een groot deel van mijn vrienden heeft een partner en ze zijn nu ook aan trouwen en kinderen begonnen. Het komt er nu op neer dat ik een godsvermogen kwijt ben aan cadeautjes voor 1 bevriend stel al dan niet met kind en over het algemeen krijg ik een vrij lullig cadeautje terug. Ik ben er nu dus ook mee opgehouden speciale leuke en dus vaak niet al te goedkope cadeautjes te geven. Ik ben student en heb geen geldboom in de tuin staan.

Ik zou er trouwens toch over praten. Dit soort dingen die blijven sudderen komen een vriendschap niet ten goede.

Kopen jullie trouwens ook gezamelijk cadeaus voor de vriendjes?
Gaat dit echt over max 20 euro per jaar?
quote:scroppino schreef op 24 september 2010 @ 12:01:

Het is een cadeau namens de vriendinnen. Het maakt dus niets uit dat je vrijgezel bent, mannen hoeven niet mee te betalen.

Maar wat is nu het echte probleem?

Toch niet die paar euro?

Frustreert het je dat je vrijgezel bent en je vriendinnen niet?Sluit ik me bij aan
Wat maak je je druk.....? Is er echt niet meer aan de hand?
De mannen betalen niet mee als jij of je vriendinnen jarig zijn. Krijg jij of je vriendinnen ook geen cadeau van hun? (hun eigen vriendin natuurlijk wel) Maar hoe zit dat als hun jarig zijn? Geven jullie dan wel een cadeau?
Als het echt zeer doet van binnen, stel voor om voortaan voor alle vrienden 15 euro in de pot te leggen en stel daarbij voor eens en altijd vast dat je niet bereid bent over dat budget te gaan.

Het zou toch zonde zijn dat jullie met zijn allen niet meer elkaar een leuk en toch waardevoller kado kunnen geven omdat er vijf euro voor een aantal van jullie aan schort bij jou, gevoelsmatig.

Een kado voor een tientje is vaak een prutsel waar je niet zo veel mee kan. Lijkt me meer zonde van het geld dan standaard in totaal dus 20 euro per jaar meer budgetteren.
Heb je het idee dat je vriendinnen te weinig rekening met je houden? Ga dan eerst eens na wat er nou precies voor kan zorgen dat je dat gevoel wel krijgt, bij jezelf. Lijkt me sterk dat 20 euro per jaar daar aan bij kan dragen overigens.

Als je wilt dat je vriendinnen rekening met je houden dan moet je om te beginnen duidelijk zijn over de situatie waar dan rekening mee te houden valt. Zij hebben geen glazen bol namelijk, en bovendien reageert iedereen van nature vanuit haar eigen referentiekader.
Ik kan me ook zo voorstellen dat de vriendinnen denken:

We doen allemaal ongeveer een tientje, Oh X is een perfect cadeau, even kijken, hoe duur is dat, 50 euro, dat valt mee, dat lukt nog wel met het budget

terwijl TO denkt:

we leggen allemaal 10 euro in, dus er zit 40 in de pot en als die gaat winkelen geeft misschien max 41.95 uit omdat ze het budget niet wil overschreiden.

Maw als de een in de termen van: van inleg en budget denkt en de ander in termen van: ongeveer een tientje dan praat je langs elkaar heen.
Mamzelle, ik denk dat de inleg 10 p.p is dus dan heb je een cadeau van 40 euro. Om daar opeens 60 van te maken vind ik nogal veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven