Zucht... Geld...

24-09-2010 11:47 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag dames,

Ik heb een vriendengroep van vier meiden/dames. Als één van ons jarig is kopen we een gezamenlijk cadeau. Van ons vijven, ben ik de enige die geen vriend heeft. De vriendjes van de andere dames gaan allemaal mee naar de verjaardagen en zijn inmiddels ook los bevriend geworden (dat wil zeggen: ik spreek wel eens af met de vriend van een vriendin, om te lunchen in het bedrijf waar we toevallig samen werken, etc...)

Voor de verjaardagen hebben we afgesproken allemaal 10 euro in te leggen. Dat wil zeggen: alleen de dames leggen 10 euro in, de mannen dragen niet bij (om onduidelijke redenen).

Binnen de vriendengroep, kan de één beter opschieten met de een dan de ander. Dat betekent dan ook dat als de twee dikst bevrienden van de groep jarig zijn, de andere helft het cadeau verzorgt. Vaak komen we dan boven het 'budget' van 10 euro uit en wordt het soms wel 15 euro.

In het begin zei ik daar nog wel eens wat van, wat me uiteraard niet in dank werd afgenomen. Tegenwoordig laat ik het maar zo: wat is nu helemaal 5 euro extra?

Toch ben ik niet echt blij met de situatie. Gewoon vanwege het feit dat anderen over mijn portomonnee beschikken, zonder rekening te houden met mij. (Ik verdien het minst van de hele groep en ik ben de enige die de maandelijkse lasten niet kan delen met een partner).

Ik overweeg dan ook om uit deze 'pot' te stappen en mee te delen dat ik voortaan zelf een cadeautje koop (dan kan ik tenminste zelf bepalen wat ik wil uitgeven).

Nou vroeg ik me af hoe jullie erover denken. Het gaat me niet om die vijf euro extra, maar om het principe.

1. Telt een bevriend stel even zwaar als een alleenstaande in de bijdrage?

2. Houd je je ongeveer aan het budget, of kun je dat ook ruim overschrijden (en dan heb ik het niet over 50ct extra)?

Ik heb geprobeerd om me er niet druk over te maken, aangezien de consensus lijkt dat je over dat soort dingen niet in discussie gaat, maar gewoon geld bijlegt. Maar ik merk dat ik dat gevoelsmatig toch niet helemaal kan :p
Occam's razor
hier betaal ik de cadeautjes van vrienden/familie van mijn kant en andersom. gaat prima en het bedrag zal wel ietsje hoger zijn als we beide naar de verjaardag gaan maar echt niet dubbel.
@lichtbron:

dat is wel een goed idee! Uiteindelijk heb ik 10 euro betaald en de stelletjes ietsje meer, omdat er nog extra vrienden meededen. Had er niet eens om gevraagd om minder te betalen, maar één van de vriendinnen vond dat de vriendjes ook wel eens mochten meebetalen, dus dat was wel erg lief. (Hoewel ik me daarbij ook weer wat ongemakkelijk voelde, wat een zeikerd ben ik, he...)

Het feest was een groot succes. We hadden een lied met 25 onderwerpen uit haar leven dat we in de lokale kroeg opdroegen, omdat ze daar graag haar verjaardag wou vieren. Daarna mochten we zelf onze drankjes kopen, want het mocht niet te duur worden...

Haha. Volgende keer koop ik zelf een cadeau, kan ik voor de 'betere' vriendinnen wat meer besteden en degenen waar ik mn eigen drank moet betalen iets kleiners geven :p
Occam's razor
@flip:

Het klopt dat wij niet voor de vriendjes cadeaus kopen, maar daar worden we ook nooit op de verjaardag uitgenodigd.

Ik had er nooit zo'n problemen mee, maar eigenlijk is het wel gek dat je wel op een verjaardag komt, maar geen cadeau meeneemt...

Maar goed, een verjaardag is geen 'cadeaudag', dus persoonlijk zal het mij niet boeien wat ik voor mn verjaardag krijg: als mensen maar een gezellige tijd hebben (waar ik onder versta dat ik ze volprop met zelfgemaakte hapjes en lekkere drankjes, hehe)
Occam's razor
quote:TheEmpress schreef op 24 september 2010 @ 12:39:

Wat een gezeur zeg. Maar goed, ik heb dan ook een enorme aversie tegen vriendenclubjes en groepsgeleuter.Eens. De reden waarom ik groepjes lang geleden al heb afgezworen. En vreemd genoeg zie ik t om me heen meer ellende opleveren dan lol.
Ik vind dat je alles nogal afmeet, tot op de drankjes die je hebt moeten kopen aan toe. (Ik ga er altijd vannuit dat wanneer iemand het in de kroeg viert, ik inderdaad zelf drankjes haal. Maar misschien is dat iets Brits, daar doet iedereen het zo).

Doet me denken aan toen ik 5 was en ik, wanneer mijn moeder drinken ingeschonken had voor mij en mijn zus, ik even keek of er in beide glazen wel even veel zat. En dan vooral hard zeuren als mijn zus iets meer kreeg dan ik.
quote:heejhallo schreef op 28 september 2010 @ 19:36:

Ik vind dat je alles nogal afmeet, tot op de drankjes die je hebt moeten kopen aan toe. (Ik ga er altijd vannuit dat wanneer iemand het in de kroeg viert, ik inderdaad zelf drankjes haal. Maar misschien is dat iets Brits, daar doet iedereen het zo).

Doet me denken aan toen ik 5 was en ik, wanneer mijn moeder drinken ingeschonken had voor mij en mijn zus, ik even keek of er in beide glazen wel even veel zat. En dan vooral hard zeuren als mijn zus iets meer kreeg dan ik.In Nederland is het wel vrij normaal om een aantal drankjes te betalen als je je verjaardag in de kroeg viert. Je hoeft niet de hele avond te betalen, maar als je mensen uitnodigt in de kroeg en hen zelf de drankjes laat betalen dan is dat Best gierig. Als je je verjaardag thuis viert laat je je gasten toch ook niet zelf de drank meenemen?
Ook eens. Dat jullie dit al zo lang doen zeg. Lijkt me best moeilijk om dan als enige er mee te stoppen. Probleem is om telkens voor precies 40 euri iets te kopen, lijkt mij afspreken MAX 40 euro en als het 38 is koop er dan nog voor 2 euro iets bij (wierook of zo). Klaar. Maar ws voel je je dan zo'n zeikerd om dit te zeggen...terwijl je dat niet bent.
Ik vind niet dat het uitmaakt of je een vriend hebt of niet, aangezien de mannen gewoon niks te maken hebben met het cadeau, zij betalen niet mee en ze krijgen zelf zo te lezen ook geen cadeau uit de pot als ze jarig zijn. Waarom zou je dan opeens meer moeten betalen als je een partner hebt?

Over het feit dat het bedrag soms wordt overschreden zou ik me ook niet al te druk maken, maar mocht het je om de een of andere reden echt dwarszitten, dan kun je afspreken dat het geld voor het cadeau van tevoren bij elkaar wordt gelegd, mocht de vriendin die het cadeau koopt dan meer willen uitgeven, dan past ze het verschil zelf maar bij. Er is niemand die zegt dat ze een duurder cadeau moet kopen, ze kan zich ook gewoon aan het budget houden.

Maar goed, nogmaals, als het om kleine bedragen gaat kun je je ook afvragen of het de moeite wel waard is. Of zit het je dwars dat het altijd dezelfde is die meer krijgt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Waldorf114 schreef op 28 september 2010 @ 19:41:

[...]

In Nederland is het wel vrij normaal om een aantal drankjes te betalen als je je verjaardag in de kroeg viert. Je hoeft niet de hele avond te betalen, maar als je mensen uitnodigt in de kroeg en hen zelf de drankjes laat betalen dan is dat Best gierig. Als je je verjaardag thuis viert laat je je gasten toch ook niet zelf de drank meenemen?

Als je er vantevoren duidelijk over bent, vind ik het niet per se gierig. Heb voordat ik wegging uit Nederland ook wel eens tijdens mijn studententijd feestjes in de kroeg gehad. Kreeg je twee of dire bonnetjes voor consumpties van het feestvarken of zo. Waren verjaardagen, of afstudeerfeestjes en als student heb j egewoon niet veel budget.

Ik vind het gewoon nogal een 'zoals de waard is' instelling. Een ander meteen gierig noemen, en op de kleinste dingen letten. Misschien dacht de gever van het feestje wel dat het thuis te klein zou zijn, of te saai, of te ver weg bij anderen (ik heb ook wel eens een feestje in de stad gegeven toen ik studeerde omdat ik ver weg woonde, zodat het makkelijker was voor andere). Maar nee hoor, er wordt meteen het slechtste van gedacht, namelijk dat de vriendin het om de centen doet.
Als de anderen voor jou 'n kadootje kopen zal 't toch ook wel 'ns over de 10 euro p/p zijn?
quote:elninjoo schreef op 28 september 2010 @ 19:48:

Als de anderen voor jou 'n kadootje kopen zal 't toch ook wel 'ns over de 10 euro p/p zijn?Volgens mij was het het probleem dat twee vriendinnen wat beter met elkaar bevriend waren ofzo en die nog wel eens voor elkaar over het budget gingen (want de kochten ook dan voor elkaar het gezamelijke kado). Dat is wat ik er van begrepen heb.
Ik moet wel zeggen dat ik het ook niet heel netjes vind om, als je binnen een grotere groep cadeautjes koopt, de vriendin met wie je het beste bevriend bent een voorkeursbehandeling te geven. Prima als je dat graag wil, maar koop dan gewoon individueel een cadeau. Het gaat mij niet zozeer om het geld, maar ik vind het gewoon niet zo heel aardig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Na het lezen van alleen de openingspost denk ik;

Het zijn vrienden, dan moet je dit bespreekbaar kunnen maken. Wat zou jij willen? Dat ook de mannen bijdragen of dat er aan het bedrag gehouden wordt? Dan geef je dat aan. Het lijkt me dat dat moet kunnen.

Daarna luister je naar hun visies en hun bezwaren en laat die net zo zwaar meewegen als jouw eigen mening.

Maak je het een principekwestie, of heeft het echt veel waarde voor je om dit geregeld te zien?

Toevoeging want je vroeg ook naar meningen;

Een bevriend stel telt mee als individuen wanneer er ook voor de partners cadeaus worden gekocht.

Als je je niet aan het budget houdt (als inkopers) is dat naar mijn mening de eigen verantwoordelijkheid en hangt het van de welwillendheid van de anderen af of ze mee willen en/of kunnen betalen.

Eigenlijk ben ik altijd blijer met simpelere cadeautjes, speciaal voor mij uitgezocht ipv een groter en duurder cadeau dat ik misschien helemaal niet wilde hebben. Maar dat is mijn ding zeg maar.
quote:isabon schreef op 24 september 2010 @ 12:06:

Gaat dit echt over max 20 euro per jaar?

Hangt er toch vanaf?

4 vriendinnen x 10 a 15 euro = 40 á 60 euro

3 vrienden van vriendinnen x 10 a 15 euro = 30 á 45 euro

Totaal tussen de 40 á 105 euro.

Een eventuele overschrijding van 35 á 65 euro dus. (gelijk aan een maand de waterrekening/ telefoonkosten/ of gemeentelijke belastingen etc). Afhankelijk van hoe ruim/krap ze zit kan dit dus best schelen.

Dat ze van die 105 euro misschien 40 terug incasseert (tja, hoe moet je dat anders noemen) doet er niet eens toe, maar als je zo in elkaar zit dat je er zo over denkt zal het nog extra kunnen steken ja.
Wij geven per persoon een vast bedrag en mensen met partners geven iets meer.

Het zijn wel vrienden die we vaak zien dus dan ga ik niet moeilijk lopen doen over geld. Komt mij een beetje goedkoop over om precies te gaan afwegen wie wat wil betalen. Als een vriend(in) echt minder te besteden heeft dan zou die persoon natuurlijk minder kunnen betalen (zou vast niemand een probleem mee hebben). Aan zeer goede vrienden geef ik meer uit dan aan minder goede vrienden of kennissen. Ik koop ook liever een leuk cadeau dat bij de persoon past dan een goedkoper product dat veel minder geschikt is (maar wel binnen het budget).
ja ik denk dat Debora inderdaad het probleem hier een paar pagina's terug goed omschreef.

Het probleem is gewoon dat er dus 2 duurdere cadeaus voor elkaar kopen en dan dus Debora vaker meer betaalt dan ze terug krijgt, als zij geen vriednin heeft die voor haar ook meer wil uitgeven. En dat als Debora het aankaart, er niet naar geluisterd wordt en vervolgens waarschijnlijk juist die mensen dan inderdaad geen initiatief nemen tot zoals genoemd het schrijven van liedjes.

Dan kan je inderdaad gaan vallen over die 5 e, terwijl t je normaal geen snars uit zou maken. Het is nu gewoon een gevoelskwestie geworden waarin je elke x gaat zitten wachten tot het fout gaat en er dan dermate gefrustreerd door bent dat je van een mug een olifant maakt. Dat komt omdat jij wilt dat dingen eerlijk gaan, en als ze niet eerlijk gaan vind je dat niet kunnen aangezien het telkens dezelfden zijn en je je niet begrepen voelt. Het zijn dan ook weer van die kwesties die je niet helemaal kunt uitspreken zonder schade aan te richten in de vriendengroep.

Heb je geen best friend in de groep? Dan ozu ik met haar eens bespreken waarmee je zit, en of zij er misschien ook zo over denkt. Samen sta je dan wat sterker. Ik denk ook dat je vrienden je anders gaan zien als een soort zuurpruim die altijd maar zeurt over die 5 euro, terwijl dat eigenlijk niet jouw issue is...
quote:elninjoo schreef op 28 september 2010 @ 19:48:

Als de anderen voor jou 'n kadootje kopen zal 't toch ook wel 'ns over de 10 euro p/p zijn?

Nee, want ik houd met mijn verlanglijstje rekening met het budget (vraag op verzoek cadeautjes van max 10 euro, zodat ook degenen met minder geld iets leuks kunnen kopen, mochten ze dat willen...)

Ik vind het prima dat je de drankjes niet betaalt, maar dan zeg je (mijns inziens): 'Jongens, ik zat wat krap bij kas, dus ik kan jullie drankjes niet betalen. Ik zou het toch heel leuk vinden als jullie mijn verjaardag komen vieren in de kroeg en dan hoef ik geen cadeau, want het gaat me om jullie gezelschap.' Ipv een duur cadeau vragen, omdat je een bijzondere mijlpaal hebt bereikt en je vriendinnen pas op het moment supreme vertellen dat het op eigen kosten is.

En als iemand met dat krap bij kas verhaal komt, krijgt ie van mij gewoon een cadeautje overigens... (Heb dit ooit een keer eerder meegemaakt, dat iemand een mailtje stuurde dat ze jarig was, dat we in de kroeg waren uitgenodigd en dat de cadeautip geld was. Daarna kregen we een mailtje: voor de duidelijkheid: ik heb geen geld voor de drankjes, dus die zullen jullie zelf moeten betalen. Uiteraard kon ik helaas niet aanwezig zijn op deze geldinzameling...)

Die regeling dat ik slechts 10 euro hoefde te betalen was overigens geregeld door een van mijn betere vriendinnen in die groep. En omdat zij (en ik) vaak de kar trekken (net als in dit geval), durfde niemand bezwaar te maken geloof ik :p
Occam's razor
Da's inderdaad niet netjes zeg, pas op het feestje vertellen dat alle kosten voor de gasten zijn. Zou daar ook mijn bedenkingen bij hebben. Sowieso, als ik ik krap zou zitten zou ik het misschien wel zo doen, maar dan absoluut niks willen hebben.

De afgelopen jaren heb ik nooit wat gevraagd voor mijn verjaardag, maar ben ook naar de kroeg gegaan. Is normaler in de UK (in ieder geval in mijn vriendengroep). De jarige wordt getrakteerd door de rest en aan kadootjes deden we niet. Prima, heb toch al rotzooi zat . Voor goede vrienden/vriendinnen kocht ik dan wel iets, maar ben ook wel eens aan de andere kant van het land uitgenodigd en dan was het bezoek (en het dure treinkaartje) het kadootje.

(Stond de eerste keer dat ik daar naar een bruiloft ging en voor mijn eigen drankjes moest betalen ook enorm te kijken. Is heel normaal! Haha, had eerst bijna mijn partemonnee thuis gelaten . Nou, dat zou ik toch echt nooit doen hoor, ook al zou ik er 30 jaar wonen en dan een bruiloft geven).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven