Zus boos.. tips?
zaterdag 1 februari 2020 om 14:22
Mijn werkgever laat veel spullen in Azië produceren. Dit wordt gecoördineerd vanuit Singapore en soms ook Bangkok, en omdat niets daar vanzelf gaat en woorden als ‘ja’ en ‘nee’ in Azië soms een andere betekenis hebben dan hier, moet ik af en toe die kant op.
Bij het laatste bezoek kreeg ik van mijn zus de vraag of mijn net 18 geworden neef (haar zoon) mee zou kunnen. Hij wist op dat moment niet goed wat hij moest doen na afronden van de middelbare school. De studie waar hij aan was begonnen beviel niet en mijn zus en haar man vonden het wel een goed idee dat hij letterlijk wat afstand nam om na te denken over wat hij dan wel wilde. Ik ken hem als een sympathieke, wat rustige jongen en vond het verder wel prima, maar heb wel meteen erbij gezegd dat ik geen oppas ben. Zus heeft tickets geregeld op dezelfde vlucht als ik en ook betaald voor een extra hotelkamer (ze zijn redelijk welgesteld).
Lang verhaal kort, hij heeft in Bangkok, voor zover ik heb kunnen zien, in ieder geval twee keer een ‘freelancer’ mee naar zijn hotelkamer genomen. De eerste keer was toen we met z’n 3-en (hij, een collega en ik) wat waren gaan drinken in een zijstraatje van Sukhumvit en mijn neef al snel alle aandacht kreeg van een meisje die in mijn neef wel een sympathiek verdienmodel zag. Binnen een half uur waren ze alle twee weg. Daarna had hij een ‘long term’ meisje met wie hij een dag lang door Bangkok is gaan zwerven.
Ik heb hier verder niet zo’n mening over. Ik had mijn neef uitgelegd hoe dit soort dingen in Thailand werken en verder is het enige waar ik heel expliciet in ben geweest dat hij het niet in zijn hoofd moest halen om drugs mee te nemen naar Singapore of Thailand (je weet maar nooit met de jeugd van tegenwoordig..) maar dat had hij zelf ook al bedacht.
Mijn collega vond het bijzonder grappig dat mijn neef zich gewillig liet inpalmen door een ‘freelancer’, maar deed daarna alsof er niets aan de hand was. Ik heb verder ook niets tegen mijn zus gezegd (what happens in Bangkok..) en ook niet tegen mijn vrouw. Wat volwassen familieleden in hun vrije tijd doen, zijn mijn zaken niet en ik heb 0 behoefte om te praten over het sexleven van kinderen van familieleden.
Nu, maanden later, is mijn zus er op de een of andere manier achter gekomen dat haar zoon tegen betaling sex heeft gehad in Thailand en dat is nogal een dingetje geworden. Het komt erop neer dat ze het mij kwalijk neemt dat dit is gebeurd, omdat ik een slecht voorbeeld heb gegeven door hem mee te nemen naar een verkeerde bar en er geen stokje voor heb gestoken.
Mijn eerste verweer is dat ik van te voren had gezegd dat ik geen oppas ben. Maar ze vindt toch dat ik mede verantwoordelijk ben. We hebben hier 2 keer over gesproken en 2 keer onenigheid erover gehad. Nu wil mijn zus weer een gesprek hierover. Eigenlijk heb ik hier geen zin in. Ik vind het onderwerp gênant om te bespreken en niet iets dat mij aangaat. Ik vind het stom dat ze zich er druk om maakt en mij daarin betrekt. Dit heb ik al 2 keer gezegd, maar dat maakt haar alleen maar bozer. Tegelijkertijd vind ik het jammer dat op zich goede familiebanden toch wat onder druk komen te staan. Wat is hier handig?
Bij het laatste bezoek kreeg ik van mijn zus de vraag of mijn net 18 geworden neef (haar zoon) mee zou kunnen. Hij wist op dat moment niet goed wat hij moest doen na afronden van de middelbare school. De studie waar hij aan was begonnen beviel niet en mijn zus en haar man vonden het wel een goed idee dat hij letterlijk wat afstand nam om na te denken over wat hij dan wel wilde. Ik ken hem als een sympathieke, wat rustige jongen en vond het verder wel prima, maar heb wel meteen erbij gezegd dat ik geen oppas ben. Zus heeft tickets geregeld op dezelfde vlucht als ik en ook betaald voor een extra hotelkamer (ze zijn redelijk welgesteld).
Lang verhaal kort, hij heeft in Bangkok, voor zover ik heb kunnen zien, in ieder geval twee keer een ‘freelancer’ mee naar zijn hotelkamer genomen. De eerste keer was toen we met z’n 3-en (hij, een collega en ik) wat waren gaan drinken in een zijstraatje van Sukhumvit en mijn neef al snel alle aandacht kreeg van een meisje die in mijn neef wel een sympathiek verdienmodel zag. Binnen een half uur waren ze alle twee weg. Daarna had hij een ‘long term’ meisje met wie hij een dag lang door Bangkok is gaan zwerven.
Ik heb hier verder niet zo’n mening over. Ik had mijn neef uitgelegd hoe dit soort dingen in Thailand werken en verder is het enige waar ik heel expliciet in ben geweest dat hij het niet in zijn hoofd moest halen om drugs mee te nemen naar Singapore of Thailand (je weet maar nooit met de jeugd van tegenwoordig..) maar dat had hij zelf ook al bedacht.
Mijn collega vond het bijzonder grappig dat mijn neef zich gewillig liet inpalmen door een ‘freelancer’, maar deed daarna alsof er niets aan de hand was. Ik heb verder ook niets tegen mijn zus gezegd (what happens in Bangkok..) en ook niet tegen mijn vrouw. Wat volwassen familieleden in hun vrije tijd doen, zijn mijn zaken niet en ik heb 0 behoefte om te praten over het sexleven van kinderen van familieleden.
Nu, maanden later, is mijn zus er op de een of andere manier achter gekomen dat haar zoon tegen betaling sex heeft gehad in Thailand en dat is nogal een dingetje geworden. Het komt erop neer dat ze het mij kwalijk neemt dat dit is gebeurd, omdat ik een slecht voorbeeld heb gegeven door hem mee te nemen naar een verkeerde bar en er geen stokje voor heb gestoken.
Mijn eerste verweer is dat ik van te voren had gezegd dat ik geen oppas ben. Maar ze vindt toch dat ik mede verantwoordelijk ben. We hebben hier 2 keer over gesproken en 2 keer onenigheid erover gehad. Nu wil mijn zus weer een gesprek hierover. Eigenlijk heb ik hier geen zin in. Ik vind het onderwerp gênant om te bespreken en niet iets dat mij aangaat. Ik vind het stom dat ze zich er druk om maakt en mij daarin betrekt. Dit heb ik al 2 keer gezegd, maar dat maakt haar alleen maar bozer. Tegelijkertijd vind ik het jammer dat op zich goede familiebanden toch wat onder druk komen te staan. Wat is hier handig?
zaterdag 1 februari 2020 om 14:55
Is het probleem van zus dan dat hij niet de beste deal eruit heeft gesleept?
zaterdag 1 februari 2020 om 14:57
Ik heb het niet aangemoedigd, vind ik. Ik heb mijn neef uitgelegd dat er in Bangkok veel vrouwen zijn die in de prostitutie werken en soms ook actief klanten zoeken. Dat is ook niet echt geheime informatie.sugarmiss schreef: ↑01-02-2020 14:40Het is aan je zus om haar eigen kind normen en waarden bij te brengen.
Neef vond het kunnen om naar de hoeren te gaan. Zus niet. Tja dat moet ze dan uitvechten met haar zoon.
Tenzij je hem hebt aangemoedigd om dit te doen. Dan heeft ze een punt.
Of dat hij het heeft gedaan om dat jij het ook deed.
In dat geval snap ik dat ze jou ook ineens met hele andere ogen gaat bekijken. Lijkt mij toch geen fijn idee als je broer naar de hoeren gaan doodnormaal blijkt te vinden.
Ik keur het verder niet goed of af dat hij met zo’n grietje mee gaat. Het zijn mijn zaken niet.
Verder vind ik mijn zus nogal naïef. Maar dat ga ik haar niet vertellen.
Jij hebt dat blijkbaar al voor jezelf besloten en misschien zelfs al expliciet met je broer besproken. Maar TO's zus verwachtte dat blijkbaar wél. Oom had niet moeten roepen maar zich moeten afvragen hoe zus hier in staat. Kan hij haar nog zo dominant vinden, hij had niet eenzijdig moeten roepen en daarmee aan moeten nemen dat zij dat dan ook wel zou vinden. Assumption is the mother of all fuck-ups, nog steeds.lemoos2 schreef: ↑01-02-2020 14:49Sorry ben ik niet met je eens. Mijn broer zit voor werk ook wel eens in die landen. Als mijn zoon over negen jaar 18 is en mee mag, dan verwacht ik niet veel vaderlijk advies van mijn broer. Ten eerste omdat mijn broer geen zicht kan hebben op wat mijn zoon daar overdag uitvoert want broer is er voor werk. Ten tweede heeft mijn broer zelf geen kinderen en overschat hij nu al eens wat een 9-jarige wel of niet zou kunnen, met 18 jaar zou mijn broer denken “die is bijna ‘af’”. Ik zou het al heel mooi vinden als mijn broer (maar dat is dan ook mijn broer) zich zou realiseren dat een beetje info over die ‘freelancers’ geen kwaad kan.
In de OP staat dat TO vooraf expliciet heeft aangegeven géén oppas te zullen zijn. En wat ik van mijn broer hier begrijp, zijn er in Bangkok amper gelegenheden te vinden waar er géén ‘freelancers’ rondlopen op zoek naar een domme, blanke man met een creditcard.
Plus: definieer oppas. Ik vind dat er nog best een heel spectrum ligt tussen 'handje vasthouden' en misschien toch maar even de freelancer (al dan niet achter neefs rug om) duidelijk maken dat zij een ander 'sympathiek verdienmodel' mag gaan zoeken.
Echt gênant. Ik zou als moeder mijn teleurstelling uitspreken en hem een docu erover laten kijken en daarna mijn geheugen wissen.
Daar wil je toch verder niet mee bezig zijn zeg, vingers in je oren en lalala.
zaterdag 1 februari 2020 om 14:59
Je hebt hem gewaarschuwd en uitgelegd wat hij kan verwachten daar.
Wat had je zus van je verwacht? Dat je daginvulling voor hem zocht? Hem weghield bij zijn gezelschap? Dan was je neefje boos geworden en was jij de boeman voor hem. Je deed het beste wat je kon doen gegeven dat hij mee was. Misschien beter was hem niet meenemen maar tja, je vertrouwde wellicht redelijkerwijs je familie.
Wat had je zus van je verwacht? Dat je daginvulling voor hem zocht? Hem weghield bij zijn gezelschap? Dan was je neefje boos geworden en was jij de boeman voor hem. Je deed het beste wat je kon doen gegeven dat hij mee was. Misschien beter was hem niet meenemen maar tja, je vertrouwde wellicht redelijkerwijs je familie.
zaterdag 1 februari 2020 om 15:04
Ik zou als oom (of tante in mijn geval) denk ik toch wel tegen neef hebben gezegd dat hij dat soort zaken maar moest bewaren voor een andere vakantie. Thaise freelancers staan erom bekend dat ze vaker wel dan niet wat onder de leden hebben, en bovendien is het in een zakelijke setting (hij was tenslotte mee op zakenreis) ook helemaal niet gepast om met dergelijke zaken bezig te zijn. Waarom heb je dat niet gedaan?
zaterdag 1 februari 2020 om 15:06
Het is haar zoon, zij vroeg of hij mee mocht. Zij betaalde zijn ticket en hotel. Zij had moeten doorvragen wat haar broer bedoelde met ‘ik ben geen oppas’. Ik vind niet dat hij nu ter verantwoording geroepen mag worden voor een hersenspinsel van zijn zus omdat het haar en haar man wel even handig uitkwam om junior in het buitenland even te laten ‘waaien’ en ‘reflecteren’. Dus eens met ‘assumption is the mother of all fuck-ups’ alleen is de moeder hier ècht de mother with assumption.Tia.Dalma schreef: ↑01-02-2020 14:57Jij hebt dat blijkbaar al voor jezelf besloten en misschien zelfs al expliciet met je broer besproken. Maar TO's zus verwachtte dat blijkbaar wél. Oom had niet moeten roepen maar zich moeten afvragen hoe zus hier in staat. Kan hij haar nog zo dominant vinden, hij had niet eenzijdig moeten roepen en daarmee aan moeten nemen dat zij dat dan ook wel zou vinden. Assumption is the mother of all fuck-ups, nog steeds.
Plus: definieer oppas. Ik vind dat er nog best een heel spectrum ligt tussen 'handje vasthouden' en misschien toch maar even de freelancer (al dan niet achter neefs rug om) duidelijk maken dat zij een ander 'sympathiek verdienmodel' mag gaan zoeken.
Oppas: plaatsvervanger van ouder ter plekke. Dat is schijnbaar wat de zus had verwacht.
zaterdag 1 februari 2020 om 15:10
Het alternatief is een pooier met een ‘stal’ meisjes of ladyboys, soms opgehokt in een hoerenkeet soms gewoon op straat opgesteld als op een vleesmarkt. Het andere alternatief is een ‘hobbyhoer’ die prostitutie als een sideline hussle heeft. Insert Jambers: “Overdag is Yindee een kamermeisje in een van de grootste hotels in Bangkok. In haar vrije tijd verdient Yindee een centje bij als gezelschapsdame”.
anoniem_67700891efcbf wijzigde dit bericht op 01-02-2020 15:11
0.17% gewijzigd
zaterdag 1 februari 2020 om 15:10
In Thailand kan het in elke bar voorkomen dat er iemand naar je toe komt die eigenlijk sekswerker is dan wel een meisje, jongen, iets er tussen in die geld verdiend via buitenlanders. Wij hebben als gewone toerist ook hele leuke gesprekken gehad zonder bijbedoelingen. Er gebeurd alleen meer wanneer jij daar zelf in investeert.
Sterker nog onze gids ving jongeren op betaalde hun school om ze uit de seks industrie te houden met die jongeren zijn we ook wezen stappen in clubs waar geen toeristen komen. Hoe je er mee omgaat is aan jezelf en je eigen normen en waarden.
Ik zou telefonisch aangeven dat het een zaak is tussen ouder en kind, de normen en waarden die hij van huis uit heeft meekregen en dat jij daar verder buiten staat. In Thailand bestaat niet zo iets als een foute bar, zelf in een hotel bar of op een nachtmarkt komen sekswerkers en gelukszoekers.
Sterker nog onze gids ving jongeren op betaalde hun school om ze uit de seks industrie te houden met die jongeren zijn we ook wezen stappen in clubs waar geen toeristen komen. Hoe je er mee omgaat is aan jezelf en je eigen normen en waarden.
Ik zou telefonisch aangeven dat het een zaak is tussen ouder en kind, de normen en waarden die hij van huis uit heeft meekregen en dat jij daar verder buiten staat. In Thailand bestaat niet zo iets als een foute bar, zelf in een hotel bar of op een nachtmarkt komen sekswerkers en gelukszoekers.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 1 februari 2020 om 15:12
Een freelancer werkt zelfstandig. Dat is een beetje het rare aan Bangkok, omdat je op allerlei plekken (op straat, maar vooral in verder vrij normale cafe’s) kunt worden aangesproken door een meisje (jongen, ladyboy, whatever) die in eerste instantie een vriendelijk praatje maakt in gebrekkig Engels maar vervolgens al snel ter zake komt.
zaterdag 1 februari 2020 om 15:17
Dat had ik niet verwacht, maar wel zoals Nummerzoveel het omschrijft. Dat had ik wél verwacht en misschien zus ook wel. Dat TO het oppas noemt, wil niet zeggen dat zij ook letterlijk een oppas verwachtte. Ik denk dat hij dat te zwart-wit ziet en de nuance daarin mist (dat wat ik 'spectrum' noemde).
Zonder pooier bedoel je? Ik heb ze wel gezien maar wist niet dat het zo heetteManOpHetPrikbord schreef: ↑01-02-2020 15:12Een freelancer werkt zelfstandig. Dat is een beetje het rare aan Bangkok, omdat je op allerlei plekken (op straat, maar vooral in verder vrij normale cafe’s) kunt worden aangesproken door een meisje (jongen, ladyboy, whatever) die in eerste instantie een vriendelijk praatje maakt in gebrekkig Engels maar vervolgens al snel ter zake komt.
In je eigen gelijk blijven zitten, dus, totdat er niet meer over gesproken wordt. Hm.ManOpHetPrikbord schreef: ↑01-02-2020 15:16Mijn natuurlijke modus met familieproblemen is ze negeren tot het overwaait, <...>
zaterdag 1 februari 2020 om 15:20
Oh okee thanks! Ik ben weer bijlemoos2 schreef: ↑01-02-2020 15:10Het alternatief is een pooier met een ‘stal’ meisjes of ladyboys, soms opgehokt in een hoerenkeet soms gewoon op straat opgesteld als op een vleesmarkt. Het andere alternatief is een ‘hobbyhoer’ die prostitutie als een sideline hussle heeft. Insert Jambers: “Overdag is Yindee een kamermeisje in een van de grootste hotels in Bangkok. In haar vrije tijd verdient Yindee een centje bij als gezelschapsdame”.
zaterdag 1 februari 2020 om 15:23
Welk probleem? Er spelen er hier meerdere, denk ik.
Zijn probleem wat mij betreft is dat hij mot met zus heeft op basis van verschil in (al dan niet bewuste en/of uitgesproken) verwachtingen. Negeren tot het overwaait lijkt mij op de korte én langere termijn gelet op de familieverhoudingen dan geen productieve strategie.
zaterdag 1 februari 2020 om 15:24
Ja, precies. Grof gezegd: als je op vakantie naar de hoeren wilt, dan kom je later maar nog een keer terug.Nummer*Zoveel schreef: ↑01-02-2020 15:04Ik zou als oom (of tante in mijn geval) denk ik toch wel tegen neef hebben gezegd dat hij dat soort zaken maar moest bewaren voor een andere vakantie. Thaise freelancers staan erom bekend dat ze vaker wel dan niet wat onder de leden hebben, en bovendien is het in een zakelijke setting (hij was tenslotte mee op zakenreis) ook helemaal niet gepast om met dergelijke zaken bezig te zijn. Waarom heb je dat niet gedaan?
Tegelijkertijd kun je een jongeman van 18 niet vastbinden, dat is dan ook wel weer zo.
Ik begrijp dat je zus enorm boos en teleurgesteld is in haar kind en het is makkelijk om boos te worden op jou. Je hebt gelijk wanneer je stelt dat iemand van 18 volwassen is en dat jij geen kinderoppas wilt zijn. Tegelijkertijd, er zijn vast wel situaties waarin je wel ingegrepen had, dus de vraag is nu waarom je dat nu niet gedaan hebt.
zaterdag 1 februari 2020 om 15:24
Seksslaaf, maar ook als ze heel gezellig en gewillig lijken is de kans nog groot dat ze geen cent ziet van dat geld.
Dat zou mijn reden zijn om woedend te zijn. Dat hij waarschijnlijk heeft meegewerkt aan uitbuiting en dus feitelijk iemand verkracht heeft, maar dan zou ik vooral mijn eigen opvoeding nog eens onder de loep nemen.
Wat is precies je zus haar reden van boosheid?
zaterdag 1 februari 2020 om 15:25
Maar wat nummerzoveel omschrijft, dat is wat een vader zou doen denk ik. Dat zou mijn man doen met een 18-jarige zoon of neef. En dan achteraf, buiten zicht van collega een preek van de week over uitbuiting, ziektes en waarden en normen.Tia.Dalma schreef: ↑01-02-2020 15:17Dat had ik niet verwacht, maar wel zoals Nummerzoveel het omschrijft. Dat had ik wél verwacht en misschien zus ook wel. Dat TO het oppas noemt, wil niet zeggen dat zij ook letterlijk een oppas verwachtte. Ik denk dat hij dat te zwart-wit ziet en de nuance daarin mist (dat wat ik 'spectrum' noemde).
Ik als moeder/tante zou vol op het emo-orgel gaan zitten spelen. Maar ik denk ook niet dat er veel 18-jarige knullen zijn die zoiets zouden doen onder toezicht van moeder/tante.