Zwager en schoonzus krijgen een kindje, is dit verstandig?

06-07-2008 19:31 66 berichten
Ik weet dat er al een soortgelijk topic is, maar wil het toch even kwijt:

Mn zwager en schoonzusje krijgen een kind, hartstikke leuk voor ze, ware het niet dat wij ons erg veel zorgen maken. Deze zorgen komen voort uit het feit dat ze allebei niet werken, ze moeten samen rondkomen van de wajonguitkering van zwager. Daarmee hebben ze het totaal niet breed, kunnen volgens eigen zeggen niet in hun eigen levensonderhoud voorzien. Mn vriend, schoonouders en schoonzusjes betalen dus hun eigen risico voor de verzekering, er worden geregeld dozen met boodschappen gebracht. Ik vind het heel lief dat ze zich zo voor hun broer en zoon inzetten, maar persoonlijk vind ik dat ze gewoon eens een flinke schop onder hun kont nodig hebben.

Zelf heb ik het ook niet breed, werk 2 dagen, de rest word aangevuld door een uitkering, ik moet ook rondkomen met weinig, maar red het wel, heb geen hulp van buitenaf nodig.

Zwager en schoonzusje konden op een bepaald moment echt niks meer betalen, dus werd er voorgesteld om maar een boodschappenlijst te mailen, zodat wij een doos vol voor ze konen maken, daarop stonden de meest luze artikelen, die ze zelf ook altijd gebruikten, Kanis&Gunnink koffie, dozen vol Yakult en ga zo maar door. Ze zeggen geen inkomen te hebben, de familie helpt, maar ze hebben bijv nog geen seconde bedacht om naar een Aldi of Lidl te gaan en daar hun boodschappen te doen. Toen we ze daar voorzichtig op wezen gaven ze als verklaring dat die winkels toch echt wel 10 minuten fietsen waren, en ze hadden geen auto! Je zit verdorie de hele dag op je luie reet, dan stap je elke dag op de fiets en haalt per dag je boodschappen. Ook zijn ze per maand 100 euro kwijt aan voedongssupplementen omdat zwager nogal fanatiek aan het sporten is op zn eigen sporttoestellen...

Je snapt dus dat ik me hier behoorlijk over op kan winden, en nu dus de meeste apen en beren op de weg zie.

Ik gun ze hun kind, snap dat ze een kinderwens hebben, die heb ik zelf ook (ook al heb ik al een dochter)

Ze willen een kind, maar balen er van dat een ander wel een nieuw kamertje kan kopen, en zij afdankertjes van een ander moeten krijgen. Ook dat snap ik, maar hey, ik heb die kamer ook niet gekregen, heb er hard voor moeten werken. Ze gaan ervan uit dat schoonzusje al haar kleding en baby uitzet doneert, omdat zij niks hebben.

Begrijp me goed, ik gun een ieder een kindje, het is niet zo dat het krijgen van een kind alleen voorbehouden is aan mensen die het financieel heel makkelijk hebben, maar is dit wel verstandig? Een kindje krijgen terwijl je zelf niet eens rond kunt komen?

Heb hierover al behoorlijk woorden met mn vriend gehad, ik persoonlijk denk dat ze beter hadden kunnen wachten tot ze een 1 gezinswoning hebben (waarvoor ze op een wachtlijst staan) en hun eigen leven weer een beetje stabiel is, ze wonen nu in een 2 kamerflat, zitten de hele dag met zn tweeen in dat huisje, hebben totaal geen ritme en regelmaat, komen gerust om half 4 smiddags nog eens uit bed, zijn jaloers op alles en iedereen die het goed voor mekaar heeft, maar vergeten daarbij wel dat die mensen dat allemaal zelf verdient hebben, hebben daar hard voor gewerkt.

Ben ik nu zo hard, dat ik daar een bepaalde menig over heb??
Alle reacties Link kopieren
"Zelf heb ik het ook niet breed, werk 2 dagen, de rest word aangevuld door een uitkering, ik moet ook rondkomen met weinig, maar red het wel, heb geen hulp van buitenaf nodig."

Een uitkering zie je niet als hulp van buitenaf?
Nee ik vind je niet hard. Zo je wel hard vinden als ze heel erg hun best zouden doen, maar dat maak ik dus niet uit je stukje op.
Je schoonzus en zwager zijn volwassen mensen. Laat ze het lekker zelf uitzoeken.
Nee hoor, je bent niet hard dat je er een eigen mening over hebt.

Persoonlijk denk ik: waar bemoei je je mee? Het is hún leven, niet het jouwe.

Ik denk ook niet dat je zwager en schoonzus zich er iets van aantrekken dat jij het geen goed idee vindt.

(Mensen in arme landen krijgen ook kinderen, en die hebben ook geen cent te makken. Wie zijn wij om te zeggen dat dat niet mag?)
quote:wuiles schreef op 06 juli 2008 @ 19:35:

"Zelf heb ik het ook niet breed, werk 2 dagen, de rest word aangevuld door een uitkering, ik moet ook rondkomen met weinig, maar red het wel, heb geen hulp van buitenaf nodig."

Een uitkering zie je niet als hulp van buitenaf?

wat je noemt, een familie met issues.
Hoi Maroon,

je moet het jezelf niet moeilijker maken dan het is. Wat ik uit jouw verhaal lees is dat je het er echt heel moeilijk mee hebt. Maar dat je je schoonzus en zwager ook vooral niet begrijpt. Ik snap er ook niets van, maar dat hoeft ook niet.

Je bent helemaal niet hard om de keuzes die zij in hun leven maken te veroordelen (vind ik). Maar.. hoe valt het bij je partner? Want dat is nog veel belangrijker. Het is wel zijn familie en dat kan nog wel eens voor een blinde vlek zorgen weet ik uit ervaring.

Ik denk dat je je af moet vragen wat je wilt bereiken. Wat is voor jou nog wel aanvaardbaar en wat niet. Hetzelfde bij je vriend. Jij/jullie moeten je grenzen aangeven en die zullen anders zijn dat gewenst wordt door je schoonzus en zwager. Maar daar moeten jullie het wel samen over eens zijn.

jemig wat lastig zeg! Je wilde natuurlijk gewoon je verhaal kwijt en ik word ter plekke al helemaal kriegelig als ik je verhaal lees. Echt, vreselijk! En ik snap er echt helemaal niets van, maar wie ben ik? Ik snap gewoon niet alles en (geukkig) is iedereen anders.

Dus is het niet 'gewoon' een kwestie van acceptatie?
Over het feit dat ze een uitkering hebben hoor je me verder niet, die krijgen ze niet voor niks, maar om op een bepaalde manier met je geld om te gaan, en dan door je eigen onnodig hoge uitgaven financieel afhankelijk te zijn van je familie vind ik gewoon raar. Ze krijgen belastinggeld en kopen daar een horloge van 250 euro van, terwijl net daarvoor mn vriend de tandartskosten betaald heeft.

Bij mij is de situatie tijdelijk, als mn dochter straks naar school gaat kan ik meer werken en verdien dus automatisch ook meer. Ik bedoelde gewoon dat ik met mn geld verstandiger omspring en dus geen hulp van vrienden of familie nodig ben..
Wuiles, denk dat ze vooral bedoelt dat zwager en schoonzus kennelijk nog van familie en vrienden verwachten, zoals betalen verzekeringen en boodschappen. Maar ook al is een uitkering hulp van buitenaf, Maroon werkt daarnaast wel en dat is meer dan dat je van haar zwager en schoonzus kan zeggen.

Naar Maroon: ik kan me heel goed voorstellen dat je het onverantwoordelijk vind. Het is ook op zijn minst ondoordacht, geen huis geen inkomsten. En ook geen economisch beleid ten aanzien van de boodschappen. Tuurlijk is Appie Heijn een feest, lekker leuke verse dingen, maar als je budget krap is, moet je toch een beetje op je boodschappen letten.

Helaas kun je mensen niet verbieden om zwanger te raken. Dat is geen kritiek naar jou, maar helaas gewoon een feit. Andermans boeken zijn duister te lezen, vrees ik. Hakken op ze heeft ook geen zin, want ik vraag me af of het tot ze door wil dringen. Wat wel zo is, het feit dat ze geen cent te makken hebben, maakt ze nog geen slechte ouders.

Het is een beetje een tweestrijd: je kan ze enerzijds niet verbieden om een kind te krijgen en aan de andere kant vraag je je af waar ze aan beginnen. Het enige wat je kan doen is trachten positief te blijven. Als ze iets zoeken, attendeer ze op Marktplaats, als jullie wel een auto hebben, neem ze eenmaal per week mee naar de Aldi of Lidl voor de boodschappen. Op die manier kun je ze wel bewuster maken van geld - althans dat hoop ik.

Je bedoelt het goed, dat weet ik, je kan er alleen zo verdraaid weing aan doen...
Ik vind je niet hard maar ze moeten het zelf weten. En de mensen die hun helpen moeten het ook zelf weten. Je broer gaat niets leren als ze telkens hulp krijgen van buitenaf.
quote:kaetje schreef op 06 juli 2008 @ 19:46:

Ik vind je niet hard maar ze moeten het zelf weten. En de mensen die ze helpen moeten het ook zelf weten. Je broer gaat niets leren als ze telkens hulp krijgen van buitenaf.Hier ben ik het mee eens.
Ik vind je niet hard en zou me ook mateloos irriteren aan hun foute gedrag. Ja, ik vind dat fout gedrag met de manier waarop ze omgaan met de hulp van anderen. Profiteren noem ik dat. Met die boodschappen en dat horloge enzo, echt belachelijk. Vind dat je helemaal gelijk hebt om er wat van te zeggen.

Wbt de zwangerschap kun je er niks aan doen. Hoogstens zorgen dat het kindje als het er eenmaal is, het aan niks basics ontbreekt. Je hoeft niet veel geld te hebben voor het opvoeden van een kind. Liefde is het belangrijste. Maar als volwassenen hun verantwoordelijkheid voor hunzelf niet eens kunnen nemen vraag ik me ook af hoe ze met de verantwoordelijkheid van een kindje omgaan. Hopelijk is het een "wake up call".

En die schop onder hun kont hebben ze inderdaad nodig. Het wordt ze ook allemaal wel erg makkelijk gemaakt op deze manier door de familie. Lekker zeg, als iedereen boodschappen komt brengen en jij je lijstje kan inleveren enzo en ze gewoon te lui zijn om ff naar de Lidl te fietsen. Kan me erg opwinden over dit soort mensen. Ze zijn gewoon te lui om te poepen. Bah

Ik zou eens voorstellen om er iemand bij te halen die goed naar hun budget kan kijken. Een soort financieel adviseur ofzo, die ook tips kan geven over hoe ze het beter kunnen doen (en ze meteen laten zien wat een kind kost). Ik vind wel dat de familie (vader en moeder?) dit moet voorstellen en dat zijn er ook drastisch achter moeten gaan staan en er ook consequenties aan vast moeten zitten. Stop, in ieder geval met alles voor ze betalen. Dat lijkt me logisch.

Als ze zelf kiezen voor zon leven is dat hun keus, maar nu er een kindje bij komt die zelf niet kan kiezen, zou ik toch drastischere maatregelen gaan nemen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
De familie die ze telkens te hulp schiet moet een schop onder de kont krijgen! Waarom zou dit stel veranderen als ze toch elke keer uit de stront gehaald worden door iedereen? Het gaat toch prima zo?
Juist Kaetje, goed omschreven. De hele familie een schop onder hun kont. Zowel de verleners als de ontvangers.
Mensen met een Wajonguitkering zijn jonggehandicapt en waren of zijn dat al vóór dat ze ooit hebben kunnen participeren op de arbeidsmarkt.

Om tegenwoordig voor deze uitkering in aanmerking te komen is er echt wel iets aan de hand waardoor je het psychisch, lichamelijk of sociaal gezien niet voor elkaar krijgt om een baan te hebben of te houden. Hier is vaak veel hulp en ondersteuning bij nodig.

Het verbaast me dan ook niet dat dit doordringt in de rest van het leven van je zwager. Het verbaast me wel dat er geen professionele hulp voor hen is. De familie beseft zich dat de hulp nodig is en springt in gaten en zal dit tot in den treure blijven doen. Ook als de baby er is. Maar, dit is noodzaak. Ik ken jou zwager en schoonzus niet. Maar het lijkt me dat hun problemen dieper liggen dan hun laksheid nu laat zien. Vaak is het geen onwil, maar onmacht.

Ik zou proberen samen met ze te kijken naar manieren om hulp te krijgen en de familie er op wijzen dat ze niet echt behulpzaam zijn door hen zo te 'verwennen'. Zij moeten leren om zelfstandig te functioneren.

Succes ermee, lijkt me echt een lastige situatie en ik begrijp erg goed dat je nu al zorgen maakt over de baby die nog geboren moet worden.

Bless
Span een rechtszaak aan om haar te laten sterriliseren. Ik vind het ook zonde dat mijn belastingcenten naar dat soort mensen gaat.
Zie QR
Ik snap niet waarom jullie boodschappen voor ze gaan halen als je het niet eens bent met hoe zijn hun geld uitgeven.

Maak ze dat eens duidelijk ipv ze te "helpen" met boodschappen.

En het kind.....tja, daar moeten ze zelf maar achter komen...
Ik ben ook zéér ernstig voor een schop onder de kont van de familie! Hoe leer je een jong gezinnetje op eigen benen staan als je constant alles voor ze koopt en betaalt?!
quote:bless schreef op 06 juli 2008 @ 20:30:

Mensen met een Wajonguitkering zijn jonggehandicapt en waren of zijn dat al vóór dat ze ooit hebben kunnen participeren op de arbeidsmarkt.

Om tegenwoordig voor deze uitkering in aanmerking te komen is er echt wel iets aan de hand waardoor je het psychisch, lichamelijk of sociaal gezien niet voor elkaar krijgt om een baan te hebben of te houden. Hier is vaak veel hulp en ondersteuning bij nodig.

Bless

Maar is het krijgen van een kindje dan sowieso verstandig met zulke behoorlijke problemen? Krijgen ze hier dan wel hulp bij?

Maroon: we hebben iets meer info nodig.
Bless heeft natuurlijk wel gelijk. Ze moeten ook hulp krijgen om te leren omgaan met geld etc. Maar dan wel professionele hulp en niet in de vorm van dozen met boodschappen of het betalen van rekeningen. Misschien ben jij inderdaad de aangewezen persoon om de familie hier op te wijzen. Je bent er zelf het voorbeeld van dat je je met een uitkering wel kan redden. Dit zou voor hun toch ook veel fijner zijn? Ze moeten een hulpverlener hebben die ze leert om met een budget om te gaan.
Ik ben het ook helemaal niet eens met die boodschappen, laat ze dat zelf maar betalen, en dan maar geen voedingssupplementen. Mn vriend en zn ouders zijn daar wat milder in, want das nu eenmaal nog het enige wat die heeft, het sporten. Ik denk dan, ja duh, wil ook wel paardrijden, maar als je het gewoon niet kan betalen houd het op. Stap dan maar op de fiets en rij naar de goedkope supermarkt, heb je meteen je sport voor die dag gehad.

Nu woon ik nog niet samen met mn vriend, heb dus feitelijk niks met zijn uitgaven te maken, maar vind het idd stom dat ze het zo doen. Nadeel is dat zwager en schoonzus niet bij de familie in de buurt wonen, dus er is niemand die af en toe eens een oogje in het zeil kan houden.

Zelf weten ze dat ze niet zo "goed" zijn als anderen, en daardoor niet kunnen werken, maar accepteren geen hulp van buiten af, behalve financiele makkelijkheid, en dat is vooral waar ik me kwaad om maak. Maar goed, het is idd zo dat de familie het ze ook erg makkelijk maakt.

Het was voor alles en iedereen het makkelijkts als ze bij elkaar in de buurt gingen wonen, zo kan er nog een oogje in het zeil gehouden worden, kunnen ze eens per week financieel geholpen worden door bij ouders te eten ed, ik denk dat ze meer gebaat zijn bij zulke hulp..
Zwager heeft een ernstige vorm van adhd, houd het bij elke werknemer niet langer dan een week vol, hij schijnt moeite te hebben met het feit dat er mensen zijn die qua werk iets over hem hebben te zeggen??!! Ik baal ook wel eens dat ik qua werk ietsmoet doen wat ik liever niet doe, maar goed, het zal wel aan zijn aandoening liggen? Schoonzusje heeft een behoorlijk pittig verleden en is de hele week bezig met allerlei therapien te volgen, dus echt een stabiele basis is het niet.

Ik snap heus wel dat ze het kindje alle liefde gaan geven,. maar liefde kun je niet eten he..
Misschien drukt het krijgen van een baby hun wel met de neus op de feiten. Om vantevoren te zeggen dat het niet goed zal gaan in ook zowat.

Steriliseren om kosten uit te sparen van de gemeenschap lijkt wel wat op het creeren van een Ubermensch. Komt me ergens bekend voor... Was in het verleden niet zo'n succes lijkt me. Beetje kort door de bocht hoor...
Ze kunnen vantevoren al aangemeld worden bij kinderbescherming/jeugdzorg. Als er een baby in het spel is kunnen ze ook gedwongen worden om hulp te accepteren.

Ik begrijp wel steeds beter dat je je er zorgen om maakt maroon. Het is zeker geen ideale situatie voor een baby.
Mn schoonvader bijv vind het ook sneu dat ze het kindje niet kunnen geven wat ze willen, volgens hem wil elke moeder het beste en nieuwste voor haar kindje. Dit snap ik, maar ook ben ik van mening dat ze er indirect zelf voor kiezen om met dit feit geconfronteerd te worden. Ze wéten dat ze geen geld hebben, dus weten ze ook dat ze niks nieuws kunnen kopen, maar maak dan een buffer, zodat je straks wel wat kunt kopen. Koop geen voedingssupplementen meer, als over een half jaar de baby word geboren hebben ze op die manier al 600 euro gespaard. Koop iets leuks op MP en maak dat door middel van een verfje je eigen. Volgens vriend kan dit niet, want ze kunnen maandelijks geen 25 euro missen voor een 2e hands ledikantje. ik denk dan, als je dat nu al niet kan missen, hoe moet dat straks dan, luiers zijn ook niet gratis. Door de medicijnen die schoonzus slikt zal ze straks geen borstvoeding kunnen geven, flesvoeding is ook niet gratis..

Je snapt, ik maak me aldoor meer zorgen, en kan me er gewoon kwaad om maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven