Onopzettelijk bevoordeeld over trans man, graag advies

23-04-2024 23:21 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het kiezen of dit onder het kopje sex of gezondheid hoorde vond ik al lastig!

Ik zal meteen met de deur in huis vallen.
Mijn allerbeste vriend heeft een nieuwe vriend.
Waar ik natuurlijk superblij om ben.
Ik ken mijn beste vriend al 28 jaar, en ik hoorde gisteren pas dat hij al 3 maanden samen was met deze nieuwe vriend!

Ik voelde me gekwetst en begreep niet waarom hij dit niet eerder deelde.
Zijn vorige relatie was geen succes en hij gaf aan nu eerst zeker van zijn zaak te willen zijn alvorens hij het bekend maakte.

Ik vroeg om zijn naam.
Googled daarna zijn naam en was eigenlijk alleen maar in bewondering van wat ik las.

Er was namelijk veel te vinden over hem.
Een interessant persoon met diepgang en een creatieve persoonlijkheid waardoor internet bol van hem
stond.
Snel genoeg las ik dat hij geboren was als vrouw en pas de laatste jaren in transitie was gegaan.

Ik voelde alleen maar lof en waardering voor wat ik las.
Ik dacht ‘waarom deelt mijn beste vriend dit niet met me?’
Hij weet toch wel beter en snapt dat me dat echt niks uitmaakt?
Ik heb er juist lof voor wanneer iemand mag zijn wie hij is. Sterker nog, ik vind dat gewoon noodzaak.

Maar nu kom ik tot het punt waarop het opeens wrijving bij mij gaf.
Ik kwam uit op de persoonlijke webpagina van zijn nieuwe liefde en zag foto’s van de vrouw die hij vroeger was. Of eigenlijk pas 5 jaar terug.
En ik betrapte mezelf op onbegrip en jaloezie omdat hij een superknappe vrouw was die destijds duidelijk met haar sexualiteit speelde in diverse foto shoots en video’s waar hij als vrouw heel sensueel en provocerend overkwam.
Naaktvideo’s etc van een prachtig lichaam waar duidelijk toch een soort trots of waarschijnlijk meer erkenning om diepere lagen behaald mee werd.

Ik voel wrijving omdat het me jaloers maakte omdat ik zou dromen van dat lijf.
En ik mezelf nooit zo voor de camera zou plaatsen als hij dat in zijn vrouwelijk lichaam deed destijds.

Nu kom ik heel eerlijk bij de kern.
Ik dacht altijd dat wanneer iemand in transitie naar een mannelijk lichaam zou overgaan. Dat diegene dan als vrouw zijnde superduidelijk onzeker en oncomfortabel in dat vrouwenlichaam zou overkomen.
En juist al mannelijke kenmerken zou tonen.

Althans ook voor de buitenwereld.
Want het innerlijk dialoog bewijst natuurlijk echt wel dat hij zich altijd anders voelde.
Anders was hij nooit in transitie gegaan.

Ik had nooit verwacht dat een vrouw die comfortabeler oogt in haar vel dan ik en er ubervrouwelijk uitziet dan trans man blijkt te zijn.

Ik bejubel hem echt wel dat hij zijn oude ik ook niet heeft doen verdwijnen op social media.

Maar heel eerlijk.
Ik begrijp het gewoon niet.
Dit is nieuw voor me!

Zijn er mensen met ervaringsverhalen die mij kunnen bijkletsen over mijn tekortkomingen in kennis?
Want ik wil het leren.
Want ruimdenkend als ik ben.
Ik besef dat ik toch volledig de plant mis sla op kennis over dit onderwerp!

Maar ik ben hier om te leren!
Eigenlijk op zoek naar ervaringsverhalen.
lucy1981 wijzigde dit bericht op 23-04-2024 23:36
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Valkia-the-Bloody schreef:
28-04-2024 16:32
Er is nog zo veel onbegrip en zelfs agressie en haat naar transmensen dat ik iedereen begrijp die zijn/haar mond houdt over een eventuele transitie.

De arrogantie die mensen menen te hebben over het 'recht' om persoonlijke dingen te weten is stuitend.

100%. Het is toch van de zotte dat je tegen je nieuwe kennis zou moeten zeggen: hee Gerda, jij kent me nu wel als Liesbeth maar bij geboorte was ik Kees. :@@:
Alle reacties Link kopieren Quote
Valkia-the-Bloody schreef:
28-04-2024 16:32
Er is nog zo veel onbegrip en zelfs agressie en haat naar transmensen dat ik iedereen begrijp die zijn/haar mond houdt over een eventuele transitie.

De arrogantie die mensen menen te hebben over het 'recht' om persoonlijke dingen te weten is stuitend.
Er zijn anders ook nogal wat mensen uit die "community" die heel erg koketteren met hun geaardheid of transitie. Die het dus niet verbergen maar er op uitdagende wijze mee showen. M.a.w. ik zou echt niet weten hoe met dat alles op de juiste wijze om te gaan want ik doe het nooit goed. Dat blijkt ook wel in dit topic want wat ik ook zeg of probeer , er voelt zich wel iemand op de tenen getrapt.
Alle reacties Link kopieren Quote
koala schreef:
28-04-2024 19:58
Er zijn anders ook nogal wat mensen uit die "community" die heel erg koketteren met hun geaardheid of transitie. Die het dus niet verbergen maar er op uitdagende wijze mee showen. M.a.w. ik zou echt niet weten hoe met dat alles op de juiste wijze om te gaan want ik doe het nooit goed. Dat blijkt ook wel in dit topic want wat ik ook zeg of probeer , er voelt zich wel iemand op de tenen getrapt.
Hou toch op.
Behandel een ander zoals je zelf behandeld wenst te worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
koala schreef:
27-04-2024 14:00
Maar, iemands sexe en relatiestatus zijn belangrijke punten om je verhouding tot iemand te bepalen.
Waarom in vredesnaam? Ik vind dat beiden absoluut niet interessant. En de mate van diepgang in een relatie hangt daar ook helemaal niet vanaf.

Ik kan me hier echt niets bij voorstellen. Waarom zou iemands sexe en relatiestatus iets uitmaken. Kan ik alleen maar omgaan met mensen die getrouwd zijn ofzo? Of alleen met mensen in een same sex relatie? Ik kan hier echt met mijn hoofd niet bij. Maar je hebt meer geschreven, misschien ga ik het nog begrijpen.

EDIT: alles gelezen en nee, ik snap er nog steeds niets van. Of ik single of bezet ben, ik benader mensen heel anders dan jij kennelijk. Gewoon, omdat ik benieuwd ben naar ze. En met vriendelijkheid als uitgangspunt. That’s it.
logingedoe wijzigde dit bericht op 28-04-2024 20:12
15.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
koala schreef:
28-04-2024 19:58
Er zijn anders ook nogal wat mensen uit die "community" die heel erg koketteren met hun geaardheid of transitie. Die het dus niet verbergen maar er op uitdagende wijze mee showen. M.a.w. ik zou echt niet weten hoe met dat alles op de juiste wijze om te gaan want ik doe het nooit goed. Dat blijkt ook wel in dit topic want wat ik ook zeg of probeer , er voelt zich wel iemand op de tenen getrapt.
Er zijn ook nogal wat mensen die van bitterballen houden. In het openbaar. Dus!
En er zijn ook mensen die zich oranje uitdossen op Koningsdag. Dus!
En er zijn ook mensen die binnen blijven op Koningsdag. Dus!
Er zijn heel veel mensen die links stemmen, Dus!
Er zijn heel veel mensen die rechts stemmen. Dus!

Dus, geneuzel allemaal. Leer hem nou eerst maar eens gewoon kennen.
Ik gok dat zijn (voor)oordelen, bewust of onbewust, over jouw wijze van zijn verleden opzoeken groter zijn dan de vooroordelen die jij hebt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
feow schreef:
28-04-2024 20:09
Er zijn ook nogal wat mensen die van bitterballen houden. In het openbaar. Dus!
En er zijn ook mensen die zich oranje uitdossen op Koningsdag. Dus!
En er zijn ook mensen die binnen blijven op Koningsdag. Dus!
Er zijn heel veel mensen die links stemmen, Dus!
Er zijn heel veel mensen die rechts stemmen. Dus!

Dus, geneuzel allemaal. Leer hem nou eerst maar eens gewoon kennen.
Ik gok dat zijn (voor)oordelen, bewust of onbewust, over jouw wijze van zijn verleden opzoeken groter zijn dan de vooroordelen die jij hebt.
Koala is niet TO.

TO heeft een vriend wiens partner trans is. En daar blijkt ze tot haar eigen verbazing toch allerlei vooroordelen over te hebben. Daarnaast heeft ze een backgroundcheck gedaan van fe bewuste man. En is ze gekrenkt dat vriend haar niet eerder heeft vertelt van de relatie en het feit dat de man trans is. Ze is zeer ruimdenkend, maar dit gaat haar te ver.

Koala heeft een kennis die Trans is en daar niet open over is. Hun vertrouwen is geschaad. Omdat? De kennissengroep is zeer ruimdenkend. Maar dit gaat voor hun te ver.
Alle reacties Link kopieren Quote
koala schreef:
28-04-2024 19:58
Er zijn anders ook nogal wat mensen uit die "community" die heel erg koketteren met hun geaardheid of transitie. Die het dus niet verbergen maar er op uitdagende wijze mee showen. M.a.w. ik zou echt niet weten hoe met dat alles op de juiste wijze om te gaan want ik doe het nooit goed. Dat blijkt ook wel in dit topic want wat ik ook zeg of probeer , er voelt zich wel iemand op de tenen getrapt.
Dus als iemand het niet benoemt, wordt je vertrouwen beschaamd maar als iemand open is, is het uitdagend showen? Je kunt je niet tot iemand verhouden als je niet alle ins en outs van diens geslacht en relatiestatus weet, maar vindt het raar als het onderwerp voor die persoon zelf erg belangrijk is?
Dit klinkt precies als mensen die heus wel homo's accepteren als ze er maar niet mee te koop lopen.

Ik denk dat de betreffende kennis uitstekend aanvoelt hoe 'tolerant' jullie zijn.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
koala schreef:
28-04-2024 19:58
Er zijn anders ook nogal wat mensen uit die "community" die heel erg koketteren met hun geaardheid of transitie. Die het dus niet verbergen maar er op uitdagende wijze mee showen. M.a.w. ik zou echt niet weten hoe met dat alles op de juiste wijze om te gaan want ik doe het nooit goed. Dat blijkt ook wel in dit topic want wat ik ook zeg of probeer , er voelt zich wel iemand op de tenen getrapt.

Ik zie het probleem echt niet. Gewoon iedereen als mens behandelen, zo simpel kan het zijn. Iemands geaardheid/gender/transitie hoeft helemaal geen onderwerp van gesprek te zijn, of iemand er nu wel of niet open over is. We zijn allemaal mensen, dus dan kan je toch over van alles praten zonder dat het daar meteen over gaat?
Alle reacties Link kopieren Quote
koala schreef:
28-04-2024 13:56
Nou ja, mij persoonlijk maakt het niet veel uit omdat ik niet meer op zoek hoef naar een partner. Maar stel dat ik dat nog wel zou zijn, dan zou ik toch graag zoiets weten alvorens een relatie op te starten! Als je eenmaal iets hebt met iemand ( ook een vriendschap, hoeft geen "relatie" te zijn) dan zou ik me flink belazerd voelen als na enige tijd zou uitkomen dat diegene niet was waarvoor hij\zij zich had uitgegeven. Ik houd gewoon van "recht door zee." Anders zou ik iemand later ook niet meer kunnen vertrouwen.
Die persoon is een man of een vrouw of non-binair. Of wat dan ook. Voor een vriendschap hoef ik echt niet weten of iemand met een piemel of met een vagina geboren is en wat er nu in de onderbroek zit. Voor een relatie lijkt me dat dat tijdens de relatie duidelijk wordt en dat je dan ook uitvindt of dat voor je werkt. Indien niet dan gaat de relatie weer over. Dat je vindt dat je recht hebt op informatie over de vorm en herkomst van geslachtsdelen van anderen in je omgeving vind ik nogal aanmatigend. Valt het ook onder recht door zee als jij aan iedereen bewijs moet overleggen dat je een cis vrouw bent? Of voelt dat wellicht toch ook wat minder prettig?
Alle reacties Link kopieren Quote
Overigens koala; de gender (man) en relatiestatus (bezet) is bekend. Dus zelfs volgens je eigen logica is er geen issue, lijkt me?
Alle reacties Link kopieren Quote
koala schreef:
28-04-2024 19:58
Er zijn anders ook nogal wat mensen uit die "community" die heel erg koketteren met hun geaardheid of transitie. Die het dus niet verbergen maar er op uitdagende wijze mee showen. M.a.w. ik zou echt niet weten hoe met dat alles op de juiste wijze om te gaan want ik doe het nooit goed. Dat blijkt ook wel in dit topic want wat ik ook zeg of probeer , er voelt zich wel iemand op de tenen getrapt.
Wat een onzin. Die mensen kom ik nooit tegen, terwijl ik wel heel veel transpersonen spreek
Alle reacties Link kopieren Quote
frisachterhetscherm schreef:
29-04-2024 19:00
Wat een onzin. Die mensen kom ik nooit tegen, terwijl ik wel heel veel transpersonen spreek
Ach ja dat is van dezelfde categorie als: Twee mannen lopen hand in hand = koketteren met je seksualiteit. Man en vrouw vieren extravagante bruiloft = normaal

Transpersonen zijn niemand verschuldigd om te vertellen dat ze trans zijn. In 99% van de interacties en relaties met andere mensen is dat helemaal niet relevant.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven