Seksuele Intimidatie

15-01-2018 18:32 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Halloo allemaal,

Steeds vaker komt seksuele intimidatie in het nieuws en komen steeds meer mensen er voor uit(#metoo).

Even een klein voorbeeldje: Een man/vrouw probeert iemand te versieren en raakt diegene vervolgens aan. Uiteindelijk doet de versierder een poging tot zoenen terwijl diegene die versiert wordt niet wil. Is dit dan seksuele intimidatie of sociaal onhandig?

Dus... wanneer is iets intimiderend en wanneer is het sociaal onhandig? Waar licht die grens dan volgens jullie?

Ben je wel is seksueel geïntimideerd, wat gebeurde er dan en hoe ging je er mee om?

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Descow schreef:
15-01-2018 20:22
Lijkt mij dat als je niet wil zoenen je al terugdeinst voor iemand überhaupt zijn tong je mond kan duwen toch? Hand op je borst is idd niet sociaal onhandig. Heb je dit wel is meegemaakt? Zo ja, hoe ging je daar dan mee om?
Eens in plaats van is! Gloeiende!
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
15-01-2018 20:15
Nou... geloof ik niet hoor. Reclame voor auto's, aftershave en dat soort zaken zijn gericht op mannen (tenzij het een schattige roze kleine auto voor de boodschapjes is) en make-up producten voor vrouwen.

Die shampoo waar ik het over had is al heeeeel lang bekend, blauwe shampoo om een gele gloed uit wit of grijs haar te wassen. In dit geval dubbeldom van Andrelon: ze hadden ook een man met grijzend haar erbij kunnen slepen en kijk: een huwelijk gered dankzij de shampoo tegen uitgeblust haar.
Ook voor mannen!! Met grote rode letters over het scherm.

Maar ja ik ben geen reclamemaker, mij hebben ze niets gevraagd. Ik blijf erbij dat die reclame ongepast zou worden gevonden als het om een jonge vrouw en een oudere, grijze buurman ging.

Maar ik snap je opmerking niet eerlijk gezegd, wat maakt het uit voor wie hij is bedoeld? De reclame komt op alle zenders, ik heb hem ook al een paar keer voorbij zien komen. Als het andersom was geweest durf ik te wedden dat Andrelon problemen had gekregen omdat er dan vrouwen naar kijken die wellicht ooit zoiets hebben meegemaakt in een garagebox.... een angstige vrouw en een grijnzende, veel grotere man die duidelijk niet komt helpen een band te verwisselen zou dan hele nare herinneringen op kunnen roepen.

Ik ga Andrelon eens een mailtje sturen. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Mocht ik antwoord krijgen laat ik het weten. Ik zal vragen waarom ze gekozen hebben voor die aanpak, juist met alle commotie om #metoo.
Dat vind ik dan wel weer grappig, eens kijken wat ze daarop zeggen, voor zo'n commercial op tv komt hebben al heel wat mensen er hun gedachten over laten gaan.
En niemand zag kennelijk bezwaar, ik wil gewoon weten waarom ze de boel niet omgedraait hebben, toch veel leuker en geloofwaardiger met een grote oudere grijze man en dat blonde vrouwtje van begin 20 in paniek voor die enge buurman? ;)
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van Andrelon. Ik vind dit echt een walgelijk seksistische reclame, juist omdat je hem niet zomaar kunt omdraaien. Dan is het ineens wel fout. Alsof mannen nooit last hebben van ongewenste seksuele toenaderingen.
Lenn12345 schreef:
15-01-2018 19:49
Ja natuurlijk, wat dacht je dan? :whip:

Wat me wel opvalt is dat vrouwen die opdringerig zijn tegen mannen in reclame bv meestal grappig word gevonden.
Voorbeeldje: een shampooreclame van Andrelon waar bij een stel hun hele sexleven opfleurt omdat ze die shampoo gebruikt voor haar blonde doch uitgebluste haar. Logisch... shampoo doet wonderen :)

Vrouw grijpt man bij kraag en sleurt hem mee de slaapkamer in dankzij de nieuwe shampoo. Nou, prima, niks aan de hand.

Volgende scene: oudere buurvrouw heeft ook de shampoo gebruikt, man zit in garage, de buurvrouw met grijs haar werpt een bronstige blik op hem en drukt op het knopje waarmee automatisch het rolluik van de garage dichtgaat: ze gaat hem grijpen, dat snap je meteen.
De man kijkt heel angstig naar de buurvrouw want hij wil niet, duidelijk. Einde reclame: het bange gezicht van de buurman.

Ik vind het geen drama maar vraag me wel af of die reclame niet voor een hoop reuring had gezorgd als er een oudere buurman en een jonge vrouw in die scene had gezeten. Ik bedoel de oudere buurman die geil naar zijn jonge buurvrouw kijkt en het rolluik laat zakken. Angst op gezicht van de buurvrouw en einde reclame....
Ik denk dat het juist de omkering van moraal is die het grappig maakt. Kan me nog een reclamefilmpje van Sire herinneren waarin een man die een kopietje gaat maken wordt belaagd door een geile hond die op zijn been rijdt. Hij krijgt de hond niet afgeschud en ondertussen klinkt : ooh, love to love you babe....
TO, waarom kies je voor deze pijler? Een paar dagen geleden was er ook al een vergelijkbaar topic met een wat dubieuze TO, dus vergeef me mijn cynisme, maar waarom open je dit topic? Heb je zelf vervelende ervaringen? Waarom wil je alleen ervaringen van anderen horen?
gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=eyWQlraOoCM
Fauna69 schreef:
15-01-2018 21:11
Ik denk dat het juist de omkering van moraal is die het grappig maakt. Kan me nog een reclamefilmpje van Sire herinneren waarin een man die een kopietje gaat maken wordt belaagd door een geile hond die op zijn been rijdt. Hij krijgt de hond niet afgeschud en ondertussen klinkt : ooh, love to love you babe....
Die herinner ik me ook nog, toch vond ik die grappiger omdat iedereen, man of vrouw, het genant vind als een hond tegen je aan staat te rijden en de boodschap kwam wel over: je hebt het verstand van een dier die zijn instincten volgt als je zo tegen een vrouw op gaat staan rijden of je gewoon vervelend gedraagt op een sexuele manier.

In die shampoo reclame is het echt dreigend, dat filmpje met die hond speelde op een kantoor; de reclame in een kelderbox met een hermetisch sluitend rolluik van ijzer waar je niet zomaar weg kan rennen.
Echt dreigend... dat klinkt mss overdreven maar een angstig gezicht spreekt terwijl het donker word door het zakkende rolluik roept bij mij andere gevoelens op dan iemand die voor schut staat op kantoor.

Het kan zijn omdat ik ben opgegroeid met pleegkinderen in huis, ook pleegzusjes die het e.e.a. meegemaakt hadden en soms in mijn ogen 'zomaar' huilend de kamer uitrenden om iets op tv dat zoiets me opvalt. Dat ik er daarom meer op let of over nadenk. Het is maar een reclame, tuurlijk en ik zal er best scherper op letten, onbewust denken o jee, als (pleegzusje) dat maar niet ziet of er niet overstuur van wordt.
Heb ik ook bij films of series maar daar kies je voor, reclames krijg je pats in je gezicht.

Maar die hond was wel leuk, en de boodschap kwam echt wel goed over volgens mij :)
Sommige mannen hebben écht niet in de gaten hoe vervelend ze zijn. Vaak als ze zonder zusjes opgegroeid zijn en een typisch mannenberoep hebben.

Ik vraag me nog steeds af wat TO nou wil met dit topic???? TO doe eens antwoord geven?
Fauna69 schreef:
15-01-2018 21:13
gevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=eyWQlraOoCM
Ja, die! :D

En nu de shampoo:
https://youtu.be/YMchrDQ3cBU
Wellus!
Iphi schreef:
15-01-2018 20:54
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord van Andrelon. Ik vind dit echt een walgelijk seksistische reclame, juist omdat je hem niet zomaar kunt omdraaien. Dan is het ineens wel fout. Alsof mannen nooit last hebben van ongewenste seksuele toenaderingen.
Andersom zou die reclame ronduit eng zijn. Je staat in he garage en je buurman komt zomaar naar binnen met zo'n " ik pak je" blik.
Ah, ik heb maar even geloept: TO je bent echt helemaal gefascineerd over hoe je contact moet leggen met vrouwen is het niet?
Bang dat je te 'lief' bent, je vraagt je hardop af of je wat fout doet, hoe anderen het aanpakken wahwahwah....
Als ik een vrouw was zou ik niet met je praten, wanhopig overkomen = altijd fout.
Man of vrouw, maakt niet uit. Nou daar heb je je antwoord, kan je er wat mee?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
15-01-2018 19:07
Je had vroeger met uitgaan inderdaad wel van die gefrustreerde mannetjes die dit niet snapten.
De barman kneep in je arm, helemaal leuk. Een andere charmeur pakte je bij de heup en deed een spannend dansje, giechel giechel. Sneu type stond al de hele avond zweterig te loeren, raapt de moed bij elkaar, knijpt je arm blauw terwijl hij een raar gesprek voert en gaat out of the blue een erectie tegen je heup duwen.
En oprecht niet snappen waarom ik dat van de ene man wel leuk vond en van hem niet.
Nou dit dus!
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Ana_Isabel2 schreef:
15-01-2018 21:40
Andersom zou die reclame ronduit eng zijn. Je staat in he garage en je buurman komt zomaar naar binnen met zo'n " ik pak je" blik.
Ja dat bedoel ik.... ik ga het ze echt vragen. Ik hoop zó dat ik antwoord krijg, ik begin gewoon bij de klantenservice.
Wordt vervolgd.

Beetje vreemd wat To hier nou mee wil, nog steeds. Helaas geen reactie.

Of reacties die ik niet snap zoals die van Nicotientje: Wellus.
Die snap ik ook niet helemaal.. raar topic dit.
JollyRider schreef:
15-01-2018 18:39
“Wel eens”, niet “wel is”. Ik vind dat taalkundig intimiderend.
Ik reageerde wat traag op deze post van Jolly.
En ja, het is zeker een raar topic dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat #metoo niet helemasl.
Als ik iemand niet moet, dan roep ik #metoo. En of er nou wel of niet iets is gebeurt, die kan zijn carriere, huwelijk of wat dan ook vergeten.

Ook vind ik dat veel slachtoffers er toch echt zelf mee in stemden.

Laats grapte ik al dat het menselijk ras nu gaat uitsterven. Nuemand durft nog een stap te zetten om iemand te versieren. Want stel je voor....

Binnen mijn vriendengroep en ook op mijn werk worden vaak sexueel getinte grapjes gemaakt, en eerlijk: ik vind het geweldig.
Het is vaak op het randje, maar ik heb dan ook een sarcastische humor....
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
16-01-2018 07:24
Ik snap dat #metoo niet helemasl.
Als ik iemand niet moet, dan roep ik #metoo. En of er nou wel of niet iets is gebeurt, die kan zijn carriere, huwelijk of wat dan ook vergeten.

Ook vind ik dat veel slachtoffers er toch echt zelf mee in stemden.

Laats grapte ik al dat het menselijk ras nu gaat uitsterven. Nuemand durft nog een stap te zetten om iemand te versieren. Want stel je voor....

Binnen mijn vriendengroep en ook op mijn werk worden vaak sexueel getinte grapjes gemaakt, en eerlijk: ik vind het geweldig.
Het is vaak op het randje, maar ik heb dan ook een sarcastische humor....
Versieren staat niet gelijk aan intimideren. En dat is het punt. Een gast die het nodig vindt om me, tijdens het meelopen naar de bushalte, in een donkere steeg mee te trekken (en ja, is gebeurd), is niet meer aan het versieren. Een man die ongevraagd aan je kont zit in de kroeg, is niet meer aan het versieren. Zulke voorbeelden - maar ook nog heftigere - hebben zowel ik als mijn vriendinnen meegemaakt. En nee, wij stemden er niet mee in. Bovendien, er wordt altijd aangeraden om mee te werken als je verkracht wordt, aangezien tegenstribbelen gelijk kan staan aan jezelf in onnodig gevaar brengen. Betekent dit dan dat je het stiekem wel wilde, want dan had je maar vaker nee moeten zeggen en niet mee moeten werken? Uiteindelijk zijn we nog steeds dieren en is het uit zelfbehoud vaak beter om het maar te ondergaan. Flee, Freeze or fight: overleving.

Een man (of vrouw!) die niet inziet waar die grens ligt, is het probleem zelf. Als je een zus hebt, bedenk dan of je het okay zou vinden als een man die actie op haar uit zou voeren. Misschien helpt dat om in te zien wat wel en wat niet kan, als dit blijkbaar vanuit jezelf moeilijk te begrijpen is.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
15-01-2018 20:15

Maar ik snap je opmerking niet eerlijk gezegd, wat maakt het uit voor wie hij is bedoeld?
Alles. Reclamemakers maken reclame gericht op een doelgroep, met de beelden en clichés die voor die doelgroep werken.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Er wordt in dit topic toch wel even voorbijgegaan aan de essentie van #metoo. Het gaat daarbij niet om het proberen, maar om het misbruik van een machtspositie: als je niet meedoen krijg je de filmrol niet (Weinberger), de rol niet in dat toneelstuk (Goschalk), enz. Dat het onderwerp door radicale feministes wordt gekaapt om mannen in een kwaad daglicht te stellen is kwalijk en schadelijk. Maar machtsmisbruik is natuurlijk nog kwalijker.
Er is ook al een groep BVers (Bekende Vrouwen) die een tegengeluid laten horen, en terecht.
En mannen mogen toch wel sociaal onhandig zijn? Ben ik ook... Maar ik misbruik mijn kleine beetje ‘macht’ (heeeel klein) nooit!
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat iets seksuele intimidatie is als de versierder doorgaat terwijl de ander al heeft aangegeven verbaal/non-verbaal dit niet wil of niet instaat is zich te weren. Het lijkt me dat je toch wel kan waarnemen wanneer een ander ongemakkelijk wordt of zelfs angstig lijkt te worden als jij in de buurt bent. Al je dan doorgaat vind ik dat niet sociaal onhandig, maar bewust intimideren. Ook al je bijvoorbeeld iemand aanraakt die duidelijk te dronken is om zich te weren vind ik intimiderend. Maar dit gaat over situatie's waarin beide partijen gelijkwaardig zijn. Als je bijvoorbeeld baas bent in een bedrijf vind ik dat je sowieso niet mag blijkgegeven van seksuele interesse.
Alle reacties Link kopieren
Overigens kan ik het wel waarderen als een man eerst vraagt me te mogen zoenen. Dat vind ik geen blijk van minder zelfvertrouwen, maar juist respectvol.
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
15-01-2018 20:37
To, ik krijg een beetje een eng gevoel bij je vragen..... wat wil je eigenlijk met dit topic?
Je kan toch zelf ook wel bedenken hoe dat gaat? En hoezo: hoe ging je daar dan mee om, wat wil je nou weten?

Je zou bijna gaan denken dat je zelf tever bent gegaan bij een vrouw dit weekend en nu bevestiging zoekt dat je niks geks hebt gedaan of dat zij anders op je had moeten reageren..
Wat ik met dit top wil is gewoon een discussie openen over iets wat recent speelt en. Daar is een forum toch ook voor? En mensen hun ervaringen kunnen delen met elkaar, tips kunnen delen of wat dan ook. Daarnaast weet ik niet hoe dat gaat want ik heb dat zelf nog nooit mee gemaakt. Waarom ik vraag hoe mensen daar mee omgaan is omdat het iets heftigs is en ik wel is hoor dat mensen(vooral vrouwen) niet altijd weten hoe ze zich daar tegen moeten wapenen en daar mee om moeten gaan, denk dat het niet verkeerd is om daar voor uit te komen. Misschien hebben mensen er wat aan en dat is alleen maar mooi!

Die negatieve gedachten die je over mij hebt doet mij niet zo veel. Je kent mij niet en als je gelijk denkt dat ik mogelijk zoiets geflikt heb a.d.h.v. dit topic moet je lekker zelf weten. Vind ik nogal snel geoordeeld. Bereik je niks mee!
anoniem_333407 wijzigde dit bericht op 16-01-2018 16:35
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lenn12345 schreef:
15-01-2018 21:42
Ah, ik heb maar even geloept: TO je bent echt helemaal gefascineerd over hoe je contact moet leggen met vrouwen is het niet?
Bang dat je te 'lief' bent, je vraagt je hardop af of je wat fout doet, hoe anderen het aanpakken wahwahwah....
Als ik een vrouw was zou ik niet met je praten, wanhopig overkomen = altijd fout.
Man of vrouw, maakt niet uit. Nou daar heb je je antwoord, kan je er wat mee?
Dat is idd een zelfontwikkelings dingetje ja. Probeer idd vrouwen beter te begrijpen. Door dit aan vrouwen te vragen(aangezien hier meer vrouwen op zitten) of andere mannen die ervaring hebben word je alleen maar beter van. Ook voor de vrouwen is dit positief om te delen aangezien zij last hebben van mannen die slechte versierpogingen uitoefenen of respectloos gedrag vertonen. Lijkt mij niks mis mee om van elkaar te leren en heb je veel meer aan dan maar wat aanrommelen. Dus snap niet waarom jij dit zo grappig vind.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
15-01-2018 21:11
TO, waarom kies je voor deze pijler? Een paar dagen geleden was er ook al een vergelijkbaar topic met een wat dubieuze TO, dus vergeef me mijn cynisme, maar waarom open je dit topic? Heb je zelf vervelende ervaringen? Waarom wil je alleen ervaringen van anderen horen?
Welke TO bedoel je dan?
Alle reacties Link kopieren
Descow schreef:
16-01-2018 16:34
Welke TO bedoel je dan?
.
'I don't need an inspirational quote. I Just need coffee.
Descow schreef:
16-01-2018 16:34
Welke TO bedoel je dan?
Piet. Wie kent hem niet?
Ik bedoel jou, want jij bent de Topic Opener.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
16-01-2018 20:58
Piet. Wie kent hem niet?
Ik bedoel jou, want jij bent de Topic Opener.
Dat snap ik, maar je verwijst naar een ander topic van mij die je dubieus vind. Welke is dat dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven