App voor krachttraining

16-08-2025 21:04 31 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Inmiddels ben ik in de overgang gekomen en dan wordt aangeraden om aan krachttraining te gaan doen. Nu haat ik de sportschool. Heeft iemand ervaring met een app waarbij je in 15-20 minuten goede oefeningen voorgedaan krijgt en die een beetje leuk is? De bedoeling is om het thuis, laagdrempelig te gaan doen.
Dank vast!
Krachttraining wordt aangeraden als je ouder wordt om spieren op te bouwen. Met leuk en laagdrempelig bouw je jammer genoeg geen spieren op.
Ook niet op 15-20 minuten aangezien je tussen elke set 1,5 a 2 minuten moet rusten.
Ook vraagt het een investering om dumbells, barbells, kettlebells… aan te schaffen aangezien je om de 2 maand ongeveer meer belasting en dus zwaarder materiaal nodig hebt. Zonder goede begeleiding heb je grote kans op een verkeerde houding en dus kwetsuren.
Als ik jou was zou ik toch naar een sportschool gaan en in het begin de hulp van een pt inschakelen.
Als je thuis met een app dagelijks een kwartiertje gaat bewegen zal dat beter zijn dan niets doen maar het doel dat je beoogt met krachttraining nl. spieren opbouwen, zal jammer genoeg niet lukken.
Google eens op 7 minutes workout.
Gewoon youtube opzetten
Heeft iemand ervaring met een app waarbij je in 15-20 minuten goede oefeningen voorgedaan krijgt

TO vraagt niet om workouts van 15-20 minuten (dat slaat ook nergens op natuurlijk), maar om uitlegfilmpjes van 15-20 minuten. :)

YouTube staat er vol mee TO, zoek gewoon eens op ‘at home weight exercises beginners’ o.i.d.
Je zult wel gewichten enz moeten aanschaffen, en inderdaad steeds iets zwaarder. Maar de sportschool is meer dan alleen die apparaten als dat is wat je tegenstaat. Ze hebben ook vaak groepslessen gericht op krachttraining misschien zit daar iets voor je bij?
Je kunt bijv googlen op bodypump filmpjes. Veel van die oefeningen kun je ook doen met losse gewichten.
Je hoeft niet per se gewichten aan te schaffen. Genoeg oefeningen die je met je lichaamsgewicht kan doen. Ik zou inderdaad ook wat YouTube filmpjes gaan kijken. Pilates kan je ook helpen om sterker te worden.
Ik heb wat gewichten en een bankje van Decathlon maar dat is wel voor echt krachttraining. Voor wat laagdrempelig zou ik lichte dumbbells (2kg) nemen en een workout op YouTube. Elastieken zijn ook prima.

Je hebt wel discipline nodig. Zelf doe ik tweemaal per week krachttraining thuis. Soms ook een 20 min workout omdat dit lekker snel is. Je moet het goed inpassen in het weekritme anders sla je het over.
Ik zou toch, hoe groot de drempel ook is, onder begeleiding trainen. Blessures liggen op de loer.
Je hebt ook andere types sportschool dan de gruwel van de basic fit

Zou er echt geen fijne voor je bestaan??
Beste is toch om een sportschool op te zoeken, er zijn er best wel tegenwoordig die ook een circuit aanbieden voor mensen die al wat ouder zijn/ gezondheidsproblemen hebben. Voordeel van de sportschool is dat er goed met je meegekeken wordt naar je houding bv, je wilt geen blessures door een verkeerde houding, ook kunnen ze allerlei metingen doen en zo je voortgang bijhouden. Beste is ook om elke paar weken je sportschema wat aan te passen zodat je alles goed kan trainen.

Wil je toch thuis beginnen, begin dan met 2x per week en bouw het langzaam op. Zoek op youtube op thuisworkout, Marloes van optima vita biedt een breed scala aan. Begin met een fles water als gewicht, van n halve liter (0.5kg) kun je naar een 2L opbouwen. Bevalt dat, kijk dan in september bij action/ lidl en aldi voor aanbiedingen sportartikelen, september is de maand om die vakantiekilo's kwijt te raken.
Dank jullie wel voor de suggesties! Ik ga morgen even rustig kijken op YouTube en nadenken over wat jullie adviseren met een sportschool.
Lila-Linda schreef:
16-08-2025 22:35
Ik zou toch, hoe groot de drempel ook is, onder begeleiding trainen. Blessures liggen op de loer.
Je hebt ook andere types sportschool dan de gruwel van de basic fit

Zou er echt geen fijne voor je bestaan??
Ik vind Basic Fit juist ideaal en laagdrempelig. 24/7 open en via mijn IKB betaal ik maar 12,50 per maand. Voor dat bedrag zou je dus ook een half uurtje per keer kunnen gaan zonder dat het heel zonde is van het geld.
Ik vind het nadeel van een basic fit dat het een 'zien en gezien' sportschool is, weinig begeleiding en geen eigen sportschema.
Bij de kleinschalige sportschool waar ik was werd je echt gezien door de instructeurs, je werd gecorrigeerd en het was erg laagdrempelig. Daar voelde ik me het meest op m'n gemak. Elke 6-8 weken werd gratis meegekeken naar m'n schema, lidmaatschap was het dubbele van de basic fit maar was het meer dan waard.
Steven1980 schreef:
16-08-2025 22:16
Ik heb wat gewichten en een bankje van Decathlon maar dat is wel voor echt krachttraining. Voor wat laagdrempelig zou ik lichte dumbbells (2kg) nemen en een workout op YouTube. Elastieken zijn ook prima.

Je hebt wel discipline nodig. Zelf doe ik tweemaal per week krachttraining thuis. Soms ook een 20 min workout omdat dit lekker snel is. Je moet het goed inpassen in het weekritme anders sla je het over.
To vraagt geen tips om een beetje meer te bewegen. Ze wil krachttraining gaan doen. De menopauze kost je spieren, die 'smelten' gewoon weg. Met gewichtjes van 2 kg en 20 minutes workouts ga je dat echt niet tegenhouden.
Haakje schreef:
16-08-2025 22:41
Dank jullie wel voor de suggesties! Ik ga morgen even rustig kijken op YouTube en nadenken over wat jullie adviseren met een sportschool.
Ik heb geen idee wat juist je tegenstaat aan een sportschool maar de meeste hebben een 'womans corner'.
Veel succes en ik hoop dat je de moed vindt om aan de slag te gaan en vol te houden. Brengt je heel veel voordelen.
Een sportschool is gewoon een ruimte met gewichten en apparaten. Wat precies haat je daaraan en hoe is dat gekomen?

Ik ga overigens naar de Basic Fit en hou mijn eigen schema bij. Ik zie daar ook wel mensen onder begeleiding trainen, dus die kun je vast inhuren.

In principe zijn die apparaten niet zo ingewikkeld, maar iedereen geeft gewoon antwoord hoor als er een nieuw persoon (of apparaat) komt en het is even lastig. Zeker 's morgens is het een soort buurthuis hier.
Ik weet niet waar je woont maar SportCity vind ik zelf een fijnere sportschool.
Ze hebben daar ook allerlei groepslessen, bodypower,bodypump, pilates, crossfit enz. Mijn ervaring is dat er in veel van die lessen voornamelijk vrouwen zijn.
Op social media zie ik trouwens ook dit steeds voorbij komen, misschien is dat ook nog iets om mee te trainen.
https://breakinglimits.nl/products/twister-disc
Ik weet niet waar je haat tegen de sportschool vandaan komt, maar als je echt krachttraining wilt doen is dat toch wel de plek waar je heen moet.
Ik zie wat berichten over de basicfit maar onze basicfit is echt een prima sportschool als je zelfstandig wilt trainen en je kunt volgens mij ook een afspraak met een pt maken. Maar ik voel me nooit bekeken of ongemakkelijk hoor
Ik snap het wel; ik vind aan de apparaten hangen in de sportschool ook niet leuk (groepslessen vind ik wel leuk). Als je net start, kan je mijn inziens prima trainen met je eigen lichaamsgewicht. Ik zou zoeken naar HIIT strength lessen. Als je verder bent en het gaat je gemakkelijk af, dan kan je kijken naar hoe jezelf meer uit te dagen. Meer herhalingen, weerstand band of gewichten toevoegen etc.

Ik denk dat je thuis prima kan sporten, maar dat je onder begeleiding meer uit de geinvesteerde tijd haalt. En dat als je thuis begint, het belangrijk is dat je weet wat je doet. Ik zou het dus pas doen als je al een tijdje onder begeleiding van een prof hebt getraind.
Meedoen met Nederland in beweging om te beginnen? Klinkt misschien oudbollig maar de houding word netjes uitgelegd en je kan kleine gewichten gebruiken.
Attraverso schreef:
17-08-2025 07:12
To vraagt geen tips om een beetje meer te bewegen. Ze wil krachttraining gaan doen. De menopauze kost je spieren, die 'smelten' gewoon weg. Met gewichtjes van 2 kg en 20 minutes workouts ga je dat echt niet tegenhouden.
Hoe weet je dat? Ik heb hierover nog geen advies kunnen vinden (hoeveel minuten ideaal is bv) en het is vlgs mij geen uitgemaakte zaak. Ik lees bv.wel dat vrouwen korter kunnen sporten dan mannen (wb algemeen effect op gezondheid). En dat vaker wat korter effectiever is dan minder vaak een lange sessie.
En er is ook een verschil tussen (verder) spierverlies willen voorkomen en spieren willen opbouwen.
Renske schreef:
17-08-2025 09:41
Hoe weet je dat? Ik heb hierover nog geen advies kunnen vinden (hoeveel minuten ideaal is bv) en het is vlgs mij geen uitgemaakte zaak. Ik lees bv.wel dat vrouwen korter kunnen sporten dan mannen (wb algemeen effect op gezondheid). En dat vaker wat korter effectiever is dan minder vaak een lange sessie.
En er is ook een verschil tussen (verder) spierverlies willen voorkomen en spieren willen opbouwen.
3x in de week kracht
En daarnaast mobiliteit en flexibiliteit trainen.
Lila-Linda schreef:
17-08-2025 09:47
3x in de week kracht
En daarnaast mobiliteit en flexibiliteit trainen.
Op welk doel is dat advies gebaseerd, en hoe lang moet die 3x per week duren?
Renske schreef:
17-08-2025 09:52
Op welk doel is dat advies gebaseerd, en hoe lang moet die 3x per week duren?
Dat is gemiddeld
Als je het voor jou persoonlijk wil weten, zou ik een afspraak maken met een trainer. (Of, ik weet niet hoe fit je al bent, de huisarts)
Lila-Linda schreef:
17-08-2025 10:07
Dat is gemiddeld
Als je het voor jou persoonlijk wil weten, zou ik een afspraak maken met een trainer. (Of, ik weet niet hoe fit je al bent, de huisarts)
Als het zo algemeen en gemiddeld is ben ik dus benieuwd naar de onderbouwing van de reacties dat 20 minuten zinloos is en hoe je dan bij het advies van 3x per week komt. Hoezo? Ik kan nergens vinden wat (gemiddeld) nodig is om spieren te behouden of op te bouwen bij vrouwen rond de 50/60 (hoeveel minuten, hoe vaak). Alleen dat vaker kortdurend waarschijnlijk effectiever is dan minder vaak langdurig, en dat vrouwen minder lang hoeven te trainen dan mannen voor gezondheidswinst.
Renske schreef:
17-08-2025 11:24
Als het zo algemeen en gemiddeld is ben ik dus benieuwd naar de onderbouwing van de reacties dat 20 minuten zinloos is en hoe je dan bij het advies van 3x per week komt. Hoezo? Ik kan nergens vinden wat (gemiddeld) nodig is om spieren te behouden of op te bouwen bij vrouwen rond de 50/60 (hoeveel minuten, hoe vaak). Alleen dat vaker kortdurend waarschijnlijk effectiever is dan minder vaak langdurig, en dat vrouwen minder lang hoeven te trainen dan mannen voor gezondheidswinst.
https://www.thuisarts.nl/gezond-leven/i ... nd-bewegen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven