Boogschieten: Welke bescherming?

13-06-2021 21:17 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi! Ben benieuwd of er hier schutters zijn. :D

Ik ben in november begonnen met schieten. Corona kwam er tussendoor dus heb nog niet zoveel kunnen schieten, maar nu ben ik dan eindelijk na mijn proefperiode volledig lid.

Ik wil nu wat vinger en armbescherming aan gaan schaffen omdat ik eigen spullen fijner vind en het zo duur niet lijkt. De boog wacht ik nog wel een jaar of wat mee. Eerst maar iets leren raken haha (die houten bogen met pijlen met echte veertjes vind ik er wel vet nice uit zien tho). :lol:

Op de vereniging hebben ze een stretch bandje met een stukje rubber als armbescherming, maar mijn boogarm zit onder de blauwe plekken dus die helpt voor geen meter. Ik zag een mooie van leer, zou dat fijner zijn? Wat raden jullie aan?

Ik heb 2 soorten vingertabs geprobeerd maar ik zag ook dat ze 3 vingerige handschoenen verkopen bij de Decathlon, die lijken mij nog handiger?

Nou ja, ik kan wel wat tips gebruiken. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip: though.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom vraag je je medeleden van de vereniging niet om raad?
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tho is een afkorting van though.

Ja...Ik heb nog niet echt contact met hen. Er is een noob gedeelte en een pro gedeelte dus wij noobjes schieten altijd met elkaar en de pros schieten met elkaar. Het mengt niet zo.

Ik ga binnenkort wel een keer vragen waarom sommigen een stok aan hun boog hebben, die intrigeert me al maanden. :blond:
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je geen Facebook met boogschutters? Ik denk dat het nogal een niche is wat je zoekt hahah.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vreemd dat ze je niet helpen bij je eerste stappen. Volgens mij houdt je je arm/ellenboog teveel naar binnen, dat levert de prachtigste blauwe armen op. De kunst is dus op vlak langs je arm je pees te laten "schieten". Dus eerst een aantal keren oefenen met teveel naar buiten gebogen ellenboog en dit steeds rechter houden totdat je door hebt tot hoever je kan gaan. Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
En de stok aan je boog, dat zijn stabilisatoren, helpen om je boog goed recht te houden. Ik zou toch een aantal lessen/begeleiding aanvragen
Alle reacties Link kopieren Quote
Krijg je helemaal geen les? Want dat je arm zo blauw is, dat is niet de bedoeling hoor. Probeer maar eens je arm gestrekt voor je te houden (zonder boog) en je elleboog te draaien, zonder dat je hand van positie verandert. Klinkt misschien vaag, maar je kunt je elleboog dus meer naar buiten draaien, waardoor hij vlakker komt te liggen.
Dan schiet de pees niet tegen je arm.
En inderdaad. Die stokken zijn stabilisatoren, die helpen dus met het stabiel houden van je boog.

Ik kan t zelf trouwens niet, maar heb een vader die het nog steeds doet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je strekt je arm teveel. Wij hebben een jaar op een camping gestaan waar boogschiet'lessen' werden gegeven dagelijks. Echt ontzettend leuk. Mijn zoon bleek een natuurtalent. Jammer dat er geen vereniging in onze plaats zit.
Ik had na de eerste keer ook een behoorlijk blauwe arm, auw. Toen is me een andere houding met die arm geleerd en ging het al veel en veel beter. Leer om die arm werkt trouwens wel goed voor het geval je de nieuwe houding even vergeet.

Maar het zou toch jammer zijn als je niet iets van les krijgt, er is zoveel te leren.

Die stokken zijn idd voor evenwicht en vaak zijn dat ook ander soort bogen dan waar jij nu vermoedelijk mee schiet. Zag er op de camping in elk geval erg supersonisch uit, maar vond toch mijn houten boog mooier, haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik gebruik geen Facebook. Ik dacht al dat het waarschijnlijk erg niche was maar ik dacht ik kijk wel wat er op dit topic af komt. :P

Ik heb begeleiding. Ik overstrek mijn boogarm waardoor ik hem raak als ik de pees los laat. Ik overstrek omdat ik niet genoeg kracht heb om makkelijk de pees te spannen, dus dan probeer ik mijn arm klem te zetten zodat hij niet terug inklapt zeg maar. :P Ik probeer hem overdreven weg te draaien (die shit doet echt zeer) maar na een tijdje ben ik moe en dan is het arm rammen of volledig mis schieten. Ik kweek vast vanzelf spierballen alleen tot die tijd is mijn arm de lul. :proud:
ugli wijzigde dit bericht op 13-06-2021 22:11
0.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Aah stabilisatoren, ze leken juist extra zwaar aan de voorkant te hangen en daardoor lastiger omhoog te houden. :P Volgens mij hadden ze die op recurvebogen waar ik nu mee schiet.

Ikzelf heb echter meer oren naar een ruiterboog, ik hoef niet perse toeters en bellen. Zeg ik nu, misschien denk ik daar straks anders over. :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
zonder lessen wordt het nooit wat. Je zult de techniek moeten leren. Elleboog naar buiten en wat omhoog draaien.

En bij ons schoten beginners en gevorderden gewoon samen. En dan corrigeerde je elkaar als dat nodig was.

Mss op zoek naar een andere club?
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij schiet je dan te zwaar als je de pees niet voldoende kunt uittrekken, hoeveel pond schiet je nu?
Mocht je interesse hebben, ik ben gestopt met boogschieten en heb hier nog een ruiterboog, pijlen+koker, arm en hand bescherming liggen die ik niet meer ga gebruiken.
Je mag deze zo van mij over nemen als je wil, kun je rustig uitproberen of een ruiterboog echt iets is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 1 les gehad, nu gewoon vrij schieten maar er is wel begeleiding. Als ik iets fout doe wordt het gezegd. In principe doe ik niet zoveel meer fout, de enige fouten die ik maak komen door mijn gebrek aan kracht. Ik gebruik niet alleen mijn schouders om te spannen, ik gebruik mijn alles want anders krijg ik die pees niet ver genoeg. En ik overstrek me. Ik heb geen idee hoeveel pond ik schiet. Op mijn boog staat het getal 5.1. Ik heb al de lichtste boog die ze hebben zei de begeleiding, dus ik moet gewoon van mijn pudding armen af. :lol: Daar heb ik nooit iets mee gedaan. Ik skate, rijd paard en snowboard en daarmee doe je bar weinig met je armen.

Oh gaaf Xandora! Bedankt voor het aanbod, Maar ik wacht nog even met de aanschaf van een boog, ik ga komende maanden wel kijken wat ik leuk vind naarmate ik wat skills kweek. En ik weet nog niks van bogen. Waarom ben je eigenlijk gestopt? En wat voor arm en vingerbescherming gebruik je?
Alle reacties Link kopieren Quote
Het was een hobby wat ik met mijn ex man deed, in combinatie met larp (daar gebruikte ik dezelfde boog maar dan Pijlen met een schuimrubber kop ipv pijlpunt). nu met beide gestopt.
Als bescherming heb ik een stuk dik leer met een betere mijn linkerarm, en 2 vingers in een soort van halve handschoen wat vast zit om mijn pols, zowel links als rechts.

Met nieuwe relatie weer een beginners cursus gedaan van 6 lessen. Maar ik bleek er toch klaar mee te zijn. En hij vond dat leuk genoeg om eens geprobeerd te hebben. Nu een leuke nieuwe hobby.

Geen probleem hoor, dan breng ik t van de week naar m'n lokale schiet vereniging, tenzij er nog iemand anders interesse in heeft??
Alle reacties Link kopieren Quote
@ Xandora ik heb je een PB gestuurd 😊
Alle reacties Link kopieren Quote
Armbescherming werkt goed. Ik heb jaren geschoten en zonder bescherming was mijn arm ook bont en blauw.
Alle reacties Link kopieren Quote
Draai je je elleboog bij het strekken genoeg naar buiten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schiet zelf al jaren en ik raad je aan om naar een schietwinkel te gaan. Daar weten ze je goed te informeren over bescherming.
Ik schiet zelf recurve, dus met stabilisatie en ik gebruik een stretch armbeschermer, dat is veel minder stug dan leer. En een vinger tab omdat met een handschoen je nog wel eens de neiging hebt om met de pees achter de randjes van de vingers te blijven hangen. Ook raad ik je een borstbeschermer aan, dit voorkomt veel nare plekken op je borst als er toch iets mis gaat.

En een tip tegen blauwe plekken, overstrek je arm niet. Hou hem licht gebogen, net de volledige spanning van je arm af, zo draai je je arm niet naar buiten en komt de pees ook niet tegen je arm.
Succes met deze gave hobby.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het lijkt me een hele leuke sport. Ik heb het eens kunnen doen op een familiedag. Zit er altijd aan te denken om een beginnersset te kopen. Maar als ik jullie berichten over technieken enzo lees, denk ik al gauw, oei, ingewikkeld.

Heeft iemand een tip voor een leuk setje, niet al te duur, voor thuisgebruik?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ohh gaaf Larp, daar lijkt me deze skill wel heel cool mee haha! Mijn ultieme doel zou zijn om op paard te gaan leren schieten, en dan vol in viking tenu ofzo. :P Hoe baas zou dat zijn.

Nee ik draai mijn elleboog niet genoeg weg als ik moe word denk ik, dus dan ram ik mezelf. Beetje hardleers ben ik. :P Ik ga nu wel proberen mijn arm niet helemaal te strekken, misschien werkt dat beter.

Een schietwinkel is wel een goeie! Ik ga er wel even kijken of er één in de buurt is. Kan vriendin mee, we zijn samen met schieten begonnen.

Creatieveling, ik vind het juist verrassend makkelijk! Nou ja het basis principe dan. Het echte bulls eye kunnen schieten vergt natuurlijk wel even. Mij lukt het nu om consistent het blazoen te raken, zonder buiten de cirkel terecht te komen (in het begin schoot ik nogal eens enthousiast in alles wat geen doeltje was, zoals het hout van de stelling :P). Relatief vaak zit er minstens 1 pijl in het midden of vlak bij het midden, dus het gaat de goede kant op. Maar ik heb dus maar 1 les gehad en schiet nu gewoon vrij en zelfstandig. Met mijn andere hobbies was dat wel anders, dan lig je eerst weken sneeuw/asfalt te happen of je angstvallig vast te klampen aan je zadel haha. Vind deze hobby een stuk vriendelijker om in te komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Christus, na een les vrij schieten zonder de technieken te beheren? Sorry, wat voor kneuzen cursus is dit. Ik vindt het lichtelijk onverantwoordelijk (ik heb de sport beoefend en weet wat er fout kan gaan).

Ga vragen om een lichtere boog en zorg er voor dat je je houding corrigeert, anders ga je het nooit goed doen.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren Quote
xandora schreef:
14-06-2021 01:05
Het was een hobby wat ik met mijn ex man deed, in combinatie met larp (daar gebruikte ik dezelfde boog maar dan Pijlen met een schuimrubber kop ipv pijlpunt). nu met beide gestopt.
Als bescherming heb ik een stuk dik leer met een betere mijn linkerarm, en 2 vingers in een soort van halve handschoen wat vast zit om mijn pols, zowel links als rechts.

Met nieuwe relatie weer een beginners cursus gedaan van 6 lessen. Maar ik bleek er toch klaar mee te zijn. En hij vond dat leuk genoeg om eens geprobeerd te hebben. Nu een leuke nieuwe hobby.

Geen probleem hoor, dan breng ik t van de week naar m'n lokale schiet vereniging, tenzij er nog iemand anders interesse in heeft??

Heb je serieus gelarpd met een echte handboog? Hoe is dat toegestaan? Een fatsoenlijke boog schiet nog steeds door een persoon heen. Daar gaat een schuimrubberen kop niets aan veranderen.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is wel begleiding hoor, als iemand iets fout doe of iets gevaarlijks wordt-ie meteen tegen gehouden dus er kan niks gebeuren. Maar ik mag nu ook op dagen zonder begleiding schieten. Op zich valt het wel mee qua gevaar toch? Gewoon niet schieten als er mensen in het schiet gebied zijn, je geladen boog nergens anders op richten dan op het blazoen, geen gevallen pijlen uit het schiet gebied willen halen en wachten met pijlen halen tot iedereen zijn boog heeft weggelegd, haar vast in een knot en dichte schoenen aan, zorgen dat je goed je boog gespannen hebt...Ik schiet ook met mijn 3 vingers onder de pijl want dat zou veiliger zijn voor noobs.

Ze hebben geen lichtere bogen, ik ben gewoon een slappe dweil. :P En ik leer de technieken dus wel, die oefen ik elke week.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom even niet op de naam, maar beginnelingen gebruiken ook vaak nog iets onder hun armbeschermer. Je kunt het gewoon bij de Action kopen. Een blauw stuk stretchstof wat je om je arm kunt doen. Heeft iemand enig idee wat ik bedoel? Zo fijn als je niet op een woord kunt komen.

Je kan dan daar de echte bescherming omheen doen. Is wel fijn als het in het begin nog vaak mis gaat. Ik ben nu wel heel benieuwd in welke regio je schiet. :-D Ik heb geschoten, maar inmiddels weer bezig met een andere sport. Ik heb mijn bogen nog wel.

Ik zou trouwens inderdaad naar een boogschietwinkel gaan als je goede uitleg wil. Dan kun je het ook meteen uitproberen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven