Eiwitshakes of niet?

19-10-2020 19:41 46 berichten
Sinds een poosje sport ik veel. 3x per week doe ik krachttraining en 2x per week cardio. Ik heb geen overgewicht, maar wil wat gespierder en fitter worden. Daarnaast vind ik het erg leuk om te doen.

Nu vraag ik me af of het nodig is om ter aanvulling eiwitshakes te gebruiken. Ik eet voldoende kwark, vis, eieren etc (geen vlees trouwens) maar ik weet niet of dit qua eiwit voldoende is bij 5x sportschool per week.

Hoor graag jullie tips/ervaringen!
hugovschrijver schreef:
19-10-2020 21:18
Hoge (dierlijke) eiwitinname bevordert de aanmaak van het IGF1-groeihormoon. En dit hormoon speelt een rol bij de vorming van kankercellen.
Mensen doen toch juist aan intermittent fasting om hun groeihormoon te laten stijgen en dat zou toch juist goed werken tegen kanker?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... 19/?page=6
Alle reacties Link kopieren
Hoeft meestal niet maar het kan ook zeker geen kwaad. Wei is zeer goed eiwit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
19-10-2020 22:00
Mensen doen toch juist aan intermittent fasting om hun groeihormoon te laten stijgen en dat zou toch juist goed werken tegen kanker?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... 19/?page=6
Gaat om een specifiek groeihormoon genaamd IGF-1 dat getriggerd wordt door overmatig dierlijk eiwit. Is wetenschappelijke consensus over. Zullen vast andere groeihormonen (en minder kwaadaardige) getriggerd worden bij intermittent fasting.

Kijktip op netflix: What the health, gamechangers en Forks over Knives.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer op trainingsdagen die Whey Muscle mass ofzo van de Action te drinken (aangemaakt met halfvolle melk). Verder eet ik eigenlijk elke dag wel Skyr yoghurt als ontbijt, handje noten met een afgewisseld eetpatroon denk hierbij zilvervliesrijst, avocado, eieren, zalm, kaas, makreel, banen, bessen, huttenkase, brood etc.

Het hoeft niet perse maar het kan geen kwaad, helemaal niet als je ook aan krachttraining doet.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen.

Optimaal presteren met goede voeding

Gezond eten is de basis voor goede prestaties. Als je eet volgens de Schijf van Vijf krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt en die gezondheidsvoordelen bieden. De meeste krachtsporters krijgen met gezonde voeding voldoende eiwitten binnen. Wil je specifiek inzetten op het vergroten van je spiermassa dan luidt het advies om wat meer eiwit te nemen. Dit kan bijvoorbeeld met een combinatie van wat extra kwark of yoghurt, een beker melk, wat kipfilet, tofu en een extra portie noten of bonen. Een hogere eiwitinname dan de eiwitbehoefte leidt niet tot meer spiergroei. Een overschot aan eiwitten wordt gebruikt als brandstof of wordt opgeslagen in de vorm van vet. Dit kan zorgen voor een ongewenste toename in lichaamsgewicht.

Bron: Voedingscentrum( https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema ... sport.aspx )
Zola123 schreef:
19-10-2020 22:38
Ik probeer op trainingsdagen die Whey Muscle mass ofzo van de Action te drinken (aangemaakt met halfvolle melk). Verder eet ik eigenlijk elke dag wel Skyr yoghurt als ontbijt, handje noten met een afgewisseld eetpatroon denk hierbij zilvervliesrijst, avocado, eieren, zalm, kaas, makreel, banen, bessen, huttenkase, brood etc.

Het hoeft niet perse maar het kan geen kwaad, helemaal niet als je ook aan krachttraining doet.
teveel eiwit kan wel degelijk kwaad
Ik heb een tijdje geprobeerd om meer volgens de schijf van vijf te eten en had de eetmeter app van het Voedingscentrum gebruikt. Maar ik werd er echt gek van. Dan at ik weer teveel fruit, gebruikte ik te weinig olie/boter, dan at ik weer te veel / te weinig nootjes. En als je dan voor het gemak een maaltijd salade haalt bij AH dan mekkert de app weer dat die niet in de schijf van vijf valt.

Het enige goede wat die app deed is mij wat meer inzicht geven in welke voedingstoffen ik teveel of te weinig binnen krijg over het algemeen.
Volgens mij kun je dat ook beter per week of maand kijken, wat je evt tekort of teveel hebt, dan per dag. Vandaar dat men zegt dat een gezond eetpatroon vooral een gevarieerd eetpatroon is.
Ook ik gebruik de eetmeter regelmatig om te controleren hoe ik ervoor sta. Als je echt intensief sport en liever niet teveel vlees eet valt het niet altijd mee om voldoende binnen te krijgen.

Nu ben ik zelf niet zo van de shakes maar je kan ook een eiwitreep nemen. Dat is een relatief gezond tussendoortje en na het sporten heb je toch extra trek. Omdat die er heel goed uitkomt qua verhouding van eiwitten / koolhydraten en vet, zie https://www.fitforless.nl/eiwitrepen, koop ik meestal de Quest Bars. Maar af en toe ook wel de Barebells omdat ze gewoon ook heel lekker zijn.
Toen ik heel veel krachttraining vulde ik mijn eiwit behoefte wel aan met shakes.
Een tip voor shakes : personal protein.
Kan je losse smaakjes shots bij bestellen, veel lekkerder dan shakes waar al een smaakje in zit.
Alle reacties Link kopieren
5 keer per week een uurtje, of anderhalf, sporten, dan heb je echt geen eiwitshakes nodig, interessant doenerij en vooral leuk om de portemonnee van de verkoper groter te maken, niet je spieren. Extra eiwitten zijn alleen nuttig als je professioneel aan bodybuilding doet en dag in dag uit zwaar traint met een schema. Niet doen TO.
timbeer schreef:
29-10-2020 07:36
Ook ik gebruik de eetmeter regelmatig om te controleren hoe ik ervoor sta. Als je echt intensief sport en liever niet teveel vlees eet valt het niet altijd mee om voldoende binnen te krijgen.

Nu ben ik zelf niet zo van de shakes maar je kan ook een eiwitreep nemen. Dat is een relatief gezond tussendoortje en na het sporten heb je toch extra trek. Omdat die er heel goed uitkomt qua verhouding van eiwitten / koolhydraten en vet, zie https://www.fitforless.nl/eiwitrepen, koop ik meestal de Quest Bars. Maar af en toe ook wel de Barebells omdat ze gewoon ook heel lekker zijn.
Ik ben vegetariër en kwam dus standaard steeds dingen te kort terwijl ik van andere dingen weer teveel had. Uiteindelijk ben ik maar gestopt met het bijhouden in de eetmeter en heb ik een pot multi vitamine gehaald. Was waarschijnlijk niet nodig, heb een jaar of 2-3 eens laten nakijken of ik ergens een tekort had en toen had ik naast vitamine D nergens tekorten terwijl ik minder gevarieerd at, maar had zoiets dan mis ik in ieder geval niks mocht ik toch ergens een tekort hebben.
Na gezondheidsproblemen heb ik zelf van die proteïne drankjes moeten drinken van de diëtist. Moest m'n gewicht boven de 50 kilo zien te krijgen. Wat ik me dus afvraag bij al die proteïne die men in shakes stopt: kom je hier niet veel van aan? Is dit niet alleen van nut voor hele fanatieke krachtsporters?

De sportarts op Papendal vertelde me dat chocolademelk of wat kwark binnen een half uur na de activiteit voldoende is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb juist geleerd van de sportvoeding diëtist dat de eiwit die je dagelijks nodig hebt vooral ook goed moet verdelen over de dag. En dat is soms best een uitdaging met gewone voeding. zeker na een wedstrijd/zware training lukt eten vaak niet meteen wat voor het herstel wel van belang is. Voor die momenten gebruik ik dan een eiwitshake. Niet voor spiermassa opbouw maar dus puur voor spierherstel. En ook dat schijnt de nodige eiwit te vergen.
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
31-10-2020 08:30
Ik heb juist geleerd van de sportvoeding diëtist dat de eiwit die je dagelijks nodig hebt vooral ook goed moet verdelen over de dag. En dat is soms best een uitdaging met gewone voeding. zeker na een wedstrijd/zware training lukt eten vaak niet meteen wat voor het herstel wel van belang is. Voor die momenten gebruik ik dan een eiwitshake. Niet voor spiermassa opbouw maar dus puur voor spierherstel. En ook dat schijnt de nodige eiwit te vergen.

Dan heb je het niet over de gemiddelde huis- tuin- en keukensporter.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
31-10-2020 08:36
Dan heb je het niet over de gemiddelde huis- tuin- en keukensporter.
Nou ik sport niet in huis, tuin of keuken maar ben een gewone recreant. Maar wel ambitieus en fanatiek. En zo zijn er genoeg fanatiek sportende recreanten.
Overigens had ik ook begrepen dat ook als je niet veel sport of helemaal niet sport en je dus met minder eiwit/km lichaamsgewicht toe kunt het toch belangrijk is je hoeveelheid eiwit over de dag te verdelen en in ieder geval een portie voor de avond te bewaren omdat het dan beter bewerkt wordt. Het precies hoe en wat en door welk hormoon(?) zou ik weer terug moeten opzoeken.
baukje schreef:
31-10-2020 09:18
Nou ik sport niet in huis, tuin of keuken maar ben een gewone recreant. Maar wel ambitieus en fanatiek. En zo zijn er genoeg fanatiek sportende recreanten.
Overigens had ik ook begrepen dat ook als je niet veel sport of helemaal niet sport en je dus met minder eiwit/km lichaamsgewicht toe kunt het toch belangrijk is je hoeveelheid eiwit over de dag te verdelen en in ieder geval een portie voor de avond te bewaren omdat het dan beter bewerkt wordt. Het precies hoe en wat en door welk hormoon(?) zou ik weer terug moeten opzoeken.
nou nee, jij bent een extreme recreant
Fauré schreef:
30-10-2020 20:52
Na gezondheidsproblemen heb ik zelf van die proteïne drankjes moeten drinken van de diëtist. Moest m'n gewicht boven de 50 kilo zien te krijgen. Wat ik me dus afvraag bij al die proteïne die men in shakes stopt: kom je hier niet veel van aan? Is dit niet alleen van nut voor hele fanatieke krachtsporters?

De sportarts op Papendal vertelde me dat chocolademelk of wat kwark binnen een half uur na de activiteit voldoende is.
In principe niet zo lang je maar niet meer calorieën binnen krijgt dan je verbrand. En als je dan toch 1x teveel binnenkrijgt dan is er nog niks aan de hand, ik geloof dat je 3000 calorieën teveel moet eten wil je 1 kilo aankomen. Dat red je echt alleen als je dus veel pizza en mac eet op een dag.

Sommigen zeggen dat ze na een etentje meteen 3 kilo aankomen maar dat kan dus niet. De weegschaal kan dat wel aangeven als je meteen na je etentje gaat wegen maar dan heeft je lichaam nog niet alles verwerkt.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-10-2020 11:25
nou nee, jij bent een extreme recreant

Inderdaad. Dat is echt ver bovengemiddeld.
TsumTsum schreef:
31-10-2020 11:47
In principe niet zo lang je maar niet meer calorieën binnen krijgt dan je verbrand. En als je dan toch 1x teveel binnenkrijgt dan is er nog niks aan de hand, ik geloof dat je 3000 calorieën teveel moet eten wil je 1 kilo aankomen. Dat red je echt alleen als je dus veel pizza en mac eet op een dag.

Sommigen zeggen dat ze na een etentje meteen 3 kilo aankomen maar dat kan dus niet. De weegschaal kan dat wel aangeven als je meteen na je etentje gaat wegen maar dan heeft je lichaam nog niet alles verwerkt.
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!
Is niet nodig indien je aan bepaalde hoeveelheid eiwitten eet dagelijks. Als vrouw met doel als verbranding dagelijks 130 gram eiwitten nemen. 👌 maar het beste uit gewone voeding, lukt dit niet dan is een eiwitshake een prima aanvulling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven