Speed pedelecs en "gewone" elektrische fietsen

05-08-2017 20:38 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een fietsvakantie met een elektrische fiets (met een begrenzing bij 27 km/h) heb ik de smaak behoorlijk te pakken! Ik wil ook voor een elektrische fiets gaan, maar ik zit te twijfelen tussen ondersteuning tot 25 km/h of tot 45 km/h. De eerste wordt een "gewone" elektrische fiets genoemd, de tweede een speed pedelec. Ik hou van zeer hard fietsen, maar niet van wielrennen. Er zitten echter enkele nadelen van een speed pedelec (die een 25 km/h fiets niet heeft): helmplicht, rijbewijs met AM (een autorijbewijs heeft B en daarmee automatisch AM), kenteken, opvolgen van bromfietsregels.

Ik wil niet over één nacht ijs gaan en een goede keuze maken, ook gezien de financiën, hoewel het mogelijk is om te leasen of in termijnen te betalen. Ik kan het hele bedrag ophoesten, maar ik hou ook liever wat spaargeld over, voor onvoorziene gebeurtenissen. Als ik een dure speed pedelec in één keer op, is al mijn spaargeld op. Dat is m.i. onverstandig.

Ik

Wie heeft een speed pedelec? Wat zijn jullie ervaringen?
Wat zien jullie als belangrijke voor- en nadelen van een 25 km/h en een 45 km/h fiets? Vinden jullie de voor- en nadelen zwaar wegen om zo'n fiets wel of niet te kopen?
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Een hoop gebagiteliseer op jou sociale media dus. Waarom zou je niet op tijd kunnen remmen dan, lukt toch ook als je zelf 30 kmh fiets. Lukt mij ook op mij fietsen als ik berg af ga en de 60 kmh aantik (of harder) en dat is kwam ik laatste fietsvakantie achter echt wel nodig. Bergje af in Duitsland en onderaan hield het fietspad op met een groot gat, want ze waren aan het werk.

Gezien jou eigen snelheid zou ik zeggen, ga ervoor die speedledelec. In Duitsland niks anders gezien trouwens dan speed pedelecs. Terug in Nederland weer de gewone en die haal ik in op mijn vakantie fiets met bagage.

Dus op de racefiets kan ik weer een 10 kmh harder continue, dan fiets het op de weg echt wel beter dan het fietspad met al dat langzame verkeer erop. Automobilisten weten dat wel van wielrenners trouwens dat we een gaatje in ons hoofd hebben. En met het gele plaatje erop is dat ook wel duidelijk.

Oh en een helm heb ik altijd op (behalve bij de boodschappen fiets) niet omdat ik altijd hard ga, vakantiefiets eigenlijk nooit heel erg. Maar je draagt ze niet voor de hoge snelheden, vallen kan ook verkeerd aflopen bij lagere snelheden. En voor je haar hoef je het echt niet te doen, zonder helm ziet dat er na het fietsen ook verwaaid uit.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Tja, als je niet goed uit kijkt, is alles gevaarlijk .
Met een speed pedelec is het, denk ik, vooral rekening houden met automobilisten die niet goed kunnen inschatten hoe hard je aan komt fietsen e.d., maar dat moest ik met mijn ebike ook.
Heb zelf een ebike gebruikt voor woon-werk verkeer (13 km enkele reis) en vond het heerlijk. Lekker uitgewaaid als je thuis kwam, geen last van de file en geen gedoe meer met het parkeren van auto's of gemiste overstappen.
Enige nadeel t.o.v. de auto: als ik onverwachts tot laat moest overwerken, was het niet fijn naar huis fietsen in het donker langs een paar wegen die overdag vreselijk druk zijn, maar 's avonds eenzaam. Gaf een onveilig gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel zelf ook over het aanschaffen van of een elektrische fiets of een speed pedelec. Wat ik me afvraag; bij mijn gewone fiets haal ik regelmatig met gemak de 25 km p/u (als ik geen tegenwind heb)
Nu moet ik over een tijdje verder fietsen naar mijn werk (ca. 20km ipv nu 10km)
Ga je met een elektrische fiets ook makkelijk harder dan 25km p/u ?(omdat ik overal lees ondersteuning tot 25 km p/u)
Misschien een stomme vraag, maar heb hier geen ervaring mee.....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 'gewone' van 25 km/uur.
Dat vind ik snel genoeg voor binnen de bebouwde kom.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
itismee schreef:
25-09-2017 13:25
Ik twijfel zelf ook over het aanschaffen van of een elektrische fiets of een speed pedelec. Wat ik me afvraag; bij mijn gewone fiets haal ik regelmatig met gemak de 25 km p/u (als ik geen tegenwind heb)
Nu moet ik over een tijdje verder fietsen naar mijn werk (ca. 20km ipv nu 10km)
Ga je met een elektrische fiets ook makkelijk harder dan 25km p/u ?(omdat ik overal lees ondersteuning tot 25 km p/u)
Misschien een stomme vraag, maar heb hier geen ervaring mee.....
De begrenzing bij een "gewone" elektrische fiets stopt mij te vroeg, omdat de 25 km/h gemakkelijk gehaald kan worden. Als ik snel accelereer met maximale ondersteuning, "vliegt" bij 25 km/h de ondersteuning eruit en omdat ik nog wat kracht in de benen heb, haal ik de 30 km/h. Daarna ben ik wel uitgeput. Dat is de reden om voor de speed pedelec te gaan.

Even de snelheidsrecord op de fietsen op een rijtje:
- Gewone fiets: 48 km/h, ging de heuvel af;
- Elektrische fiets: 44 km/h, ging de heuvel af;
- Speed pedelec: 46 km/h, vlakke weg (niet dalend).

Door de begrenzing bij 25 km/h op een gewone elektrische fiets moet ik voortdurend opletten dat ik niet harder fiets dan 25 km/h.

Om echt 45 km/h te gaan op een speed pedelec is toch wel een ander verhaal dan 25 km/h op een elektrische fiets. Je moet uit jezelf flink wat vermogen leveren. Dat lukt maar voor heel even, tenzij je een zeer goede conditie hebt en fit bent. Dat ben ik in sommige gevallen. Of je zou moeten gaan voor een speed pedelec met een vermogen van meer dan 500 W. Vraag me af of je met die fietsen zonder motorrijbewijs op de weg mag (er zijn speed pedelecs met veel meer vermogen, maar die hebben een maximum snelheid van ver boven de 45 km/h).
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Jaja007 schreef:
25-09-2017 13:49
Ik heb een 'gewone' van 25 km/uur.
Dat vind ik snel genoeg voor binnen de bebouwde kom.
Als je uitsluitend binnen de bebouwde kom fietst, of buiten de bebouwde kom op/langs drukke verkeerswegen, vind ik een speed pedelec geen goed idee. Je hebt dan meer aan een fiets met een begrenzing bij 25 km/h.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
25-09-2017 10:37
Tja, als je niet goed uit kijkt, is alles gevaarlijk .
Met een speed pedelec is het, denk ik, vooral rekening houden met automobilisten die niet goed kunnen inschatten hoe hard je aan komt fietsen e.d., maar dat moest ik met mijn ebike ook.
Ik denk overigens wel na over de verkeersveiligheid en dan vooral hoe snel ik waargenomen word: gehoord of gezien. Als de accu het toelaat wil ik altijd verlichting voeren, ongeacht welk weer het is. Motorrijders zijn kwetsbaar en voeren soms daarom ook heel vaak verlichting ongeacht het weer. Waarschijnlijk zal ik ook lichte kleding dragen. Ik zit ook na te denken over een zeer luide fietsbel o.i.d. Dat ik flink veel kabaal kan maken als er anders een botsing plaats zou vinden.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
25-09-2017 08:19
Gezien jou eigen snelheid zou ik zeggen, ga ervoor die speedledelec. In Duitsland niks anders gezien trouwens dan speed pedelecs. Terug in Nederland weer de gewone en die haal ik in op mijn vakantie fiets met bagage.
In Duitsland zijn speed pedelecs zeer populair: 2 % van de verkochte fietsen zijn speed pedelecs. In Nederland zijn er 13.000 speed pedelecs, volgens mij 70 of 100.000 inwoners. De Rijks-Dienst voor het Wegverkeer constateert dat ze in Nederland ook populair zijn of worden. Er zijn in juni geloof ik al 3000 nieuwe aanmeldingen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
25-09-2017 15:16
Ik denk overigens wel na over de verkeersveiligheid en dan vooral hoe snel ik waargenomen word: gehoord of gezien. Als de accu het toelaat wil ik altijd verlichting voeren, ongeacht welk weer het is. Motorrijders zijn kwetsbaar en voeren soms daarom ook heel vaak verlichting ongeacht het weer. Waarschijnlijk zal ik ook lichte kleding dragen. Ik zit ook na te denken over een zeer luide fietsbel o.i.d. Dat ik flink veel kabaal kan maken als er anders een botsing plaats zou vinden.
Als je echt goed zichtbaar wilt zijn, dan kun je een reflectievest gebruiken zoals hardlopers ook vaak doen. Mijn refectievest is zo ruim dat die ook past als ik een winterjas aan heb. Het ziet er niet echt mooi uit, maar het werkt wel goed voor de zichtbaarheid in het donker en als het schemert.
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
25-09-2017 15:22
In Duitsland zijn speed pedelecs zeer populair: 2 % van de verkochte fietsen zijn speed pedelecs. In Nederland zijn er 13.000 speed pedelecs, volgens mij 70 of 100.000 inwoners. De Rijks-Dienst voor het Wegverkeer constateert dat ze in Nederland ook populair zijn of worden. Er zijn in juni geloof ik al 3000 nieuwe aanmeldingen.
Tussen steden hebben ze daar dan ook oude spoorbanen omgetoverd in fietspaden. De langste die ik tegen gekomen ben 120 km met geen enkel kruisend auto verkeer. Was ook voor mij heerlijk fietsen.
fietsen varen vrouwelijk doen
itismee schreef:
25-09-2017 13:25
Ik twijfel zelf ook over het aanschaffen van of een elektrische fiets of een speed pedelec. Wat ik me afvraag; bij mijn gewone fiets haal ik regelmatig met gemak de 25 km p/u (als ik geen tegenwind heb)
Nu moet ik over een tijdje verder fietsen naar mijn werk (ca. 20km ipv nu 10km)
Ga je met een elektrische fiets ook makkelijk harder dan 25km p/u ?(omdat ik overal lees ondersteuning tot 25 km p/u)
Misschien een stomme vraag, maar heb hier geen ervaring mee.....
Het "door de 25 km heentrappen" op een gewone elektrische fiets is heel vervelend. Het lijkt dan of je voortdurend wordt teruggeduwd, wordt tegengehouden. Als je van flink doortrappen houdt dan is een gewone ebike niets.
Op een speedbike (in ieder geval op de mijne) kun je zo hard fietsen als je wil (of eigenlijk zo hard als je kan). In theorie is de snelheid onbegrensd maar je moet wel héél hard trappen om ruim boven de 40 km p.u. te gaan. Misschien met én wind mee én maximale ondersteuning aan...
Het fietsen op een speedbike is veel meer sporten, veel uitdagender. Vergelijkbaar met het fietsen op een racefiets.
Speedbikes worden in (in ieder geval in Nederland) zelden of nooit aan "bejaarden" verkocht.
Ik draag wel meestal m'n fietshelm. Ook al omdat het voor automobilisten en andere fietsers dan duidelijker te zien is dat je heel snel gaat.
Alle reacties Link kopieren
Lacuba,

Daarom ga ik voor de speed pedelec.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
ik fiets heel ontspannen op mijn e-bike. ideaal voor woon/werk verkeer en langere afstanden die ik voor het werk extra afleg.
Zelf denk ik wel eens "kon ik maar harder" omdat ik snel vergeet dat het tempo wat ik rijd al aardig vlot is.
tot ik in de drukte van de stad weer kom en snel doorheb hoe onhandig snelheid is en eigenlijk gevaarlijk word.

een pedelec zou ik te snel vinden.

Maar Hans! veel plezier ermee! het zijn mooie fietsen!
misschien laat ik mij ook eens een keer overhalen!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel, MEFunny. Op het werk hebben wij het Fietsenplan. Zolang het plan op de website van de werkgever staat, kan ik het downloaden en een deel van het bedrag (750 euro) belastingvrij worden afgetrokken. De factuur, het betalingsbewijs en het formulier moet ik dan bij mijn leidinggevende van het werk inleveren. Staat het er niet meer op, vervalt die mogelijkheid. In dat geval wordt het pas in januari 2018 op de website gezet. Tot dat moment stel ik de aanschaf uit.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn ebike ook via fietsplan aangeschaft. Is toch weer een beetje voordeliger
Alle reacties Link kopieren
Sinds het weekend heb ik mijn kersverse speed pedelec. Ik ben er erg blij mee, maar ik denk wel aan allerlei veiligheidsmaatregelen en maatregelen tegen diefstal en ander ongein. Het is bijzondere snelle fiets.

Het is voor mij nieuw om te fietsen met een flink hoge snelheid: 42 km/h. Dat is heel wat anders dan ik met de auto 42 km/h rijd; je hebt het idee dat je langzamer gaat.

Ik zei eerder (hier of tegen collega's) dat een speed pedelec rijdt als een elektrische fiets, maar ik denk dat het eerder lijkt op auto- of motorrijden (met autorijden heb ik wel ervaring; heb ook zo'n rijbewijs, maar met motorrijden nauwelijks). Je moet net zo alert zijn - heb ik het idee - als op zijn minst met autorijden, dus ook letten op verkeersborden.

Als je dit realiseert, is het rijden op een speed pedelec een feest. Ik krijg ook wat lichaamsbeweging. Volgens mijn (sport)horloge verbrand ik daar flink wat calorieën mee. Een rit van een half uur staat gelijk met bijna twee hamburgers.

Ik ga er voorlopig niet mee naar mijn werk, i.v.m. de open fietsenstalling. In december speelt dat probleem niet. Leerlingen lopen dan stage en daarna is er een werkverhuizing. Op de nieuwe locatie heb je een sleutel nodig om de fietsenstalling binnen te kunnen. Leerlingen kunnen er dan niet in.

Ik gebruik hem ook niet bij gevaarlijk weer (sneeuw, ijzel) maar ook niet bij vorst. Met een gewone fiets ben ik wat minder streng m.b.t. vorst (ik fietste een keer bij temperaturen van -5 graden; dat zal ik met een speed pedelec beslist niet doen). In die gevallen ga ik met het OV.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier met je speed pedelec, Hans!
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
07-11-2017 14:36
Veel plezier met je speed pedelec, Hans!
Dank je wel! :-)
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Veel plezier, Hans! Ik heb je topic met veel plezier en interesse gelezen. Kom je nog eens een update geven? Wij overwegen ook een speed pedelec. Het is fijn om ervaringen te lezen.
Alle reacties Link kopieren
De speed pedelec gebruiken terwijl het donker is, is vrij lastig, maar nu ben ik genoodzaakt om langzaam te fietsen (gemiddelde snelheid 16 km/h i.p.v. 25 km/h). Langs de route die ik fiets is men met wegopbreking bezig. Het verkeer moet langzamer rijden. De bromfietspaden zijn nauw, het verloop is moeilijk zichtbaar, er zijn tegenliggers die niet uitkijken of verlichting niet aan hebben. Men moet soms oversteken. Het is onverlicht. Men moet zich behelpen met de verlichting van je fiets. Door het langzamer rijdend verkeer is het ook erg druk. Ik fiets vaak 25 km/h, soms zelfs nog maar 17 km/h, terwijl ik normaal - bij goed zicht en overdag - tussen 37 en 40 km/h fiets.

Als ik dat stuk voorbij ben kan ik veel harder fietsen zoals ik dat gewend ben. Ik hoop dat die wegopbreking verdwijnt. Het verkeer kan harder rijden, minder druk, etc.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Brildragend zijn en speed pedelec is wel te combineren mits het niet donker en regenachtig is. Mijn brillenglazen worden nat en ondoorzichtig en op een speed pedelec is dat levensgevaarlijk. Licht van tegenliggers verblindt je totaal. Ik laat de speed pedelec staan, maar ik heb wel een alternatief. Kan de auto lenen of de trein pakken.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven