Sportschool

30-07-2021 15:23 54 berichten
Gewoon een luchtig topic over de sportschool. Ik ben benieuwd wat jullie daar zoal doen, wat je doelen zijn, of je het leuk vindt of is het een moetje? Doe je veel krachttraining, groepslessen of gewoon een beetje cardio om je conditie op peil te houden? Ga je vaak? En pas je je voeding aan op je trainingen?

Zelf ben ik best wel een sportschooljunkie. Ik kom er zo'n vier tot vijf keer in de week. Het grootste deel van mijn trainingen bestaat sinds de afgelopen jaar uit krachttraining en dat vind ik superleuk. Ik begon een aantal jaar geleden met sporten omdat ik mijn inactieve levensstijl zat was. Ik was altijd heel erg bezig met gezonde voeding: dat heb ik altijd erg belangrijk gevonden. Daar hoorde ook gewoon een fit, sterk en gezond lijf bij. Zo ben ik begonnen en naast het gezondheidsaspect speelt ijdelheid ook zeker een rol. Cardio houdt m'n conditie op peil - soms sla ik een sportschoolsessie voor een hardlooprondje buiten 7 á 8 km - en krachttraining maakt m'n lichaam sterk en strak. Ik zie sporten ook echt als investering in mijn lijf om zo fit mogelijk oud te worden.

Voor de dames die ook redelijk fanatiek aan krachttraining doen: volgen jullie een specifiek schema? En op wat voor oefeningen richt je je zoal? En vind je het ongemakkelijk om als vrouw in het krachthonk te staan? Ik moet eerlijk bekennen dat ik best wel een drempel over moest in het begin, maar dat was eigenlijk nergens voor nodig. Er staan steeds meer vrouwen te trainen met zware gewichten en ik heb bovendien een hele fijne sportschool waar iedereen (de meeste mensen althans..) heel respectvol met elkaar omgaat.

Ben benieuwd naar jullie sportschoolverhalen 😊
Ik ben onlangs weer begonnen met 4x trainen in de week. Wel doe ik groepslessen, maar die dagen me ontzettend uit en ben ook helemaal gesloopt na zo een les. (Cardio- en krachttrainingen)

Ik zou heel graag zelfstandig krachttraining willen doen maar ik snap nooit zoveel van die schema's, vind het ook snel saai en merk dat ik een groepsles nodig heb voor een stukje sociale controle als ik alleen sport smokkel ik nogal 😂
noorderling schreef:
30-07-2021 15:26
Ik ben onlangs weer begonnen met 4x trainen in de week. Wel doe ik groepslessen, maar die dagen me ontzettend uit en ben ook helemaal gesloopt na zo een les. (Cardio- en krachttrainingen)

Ik zou heel graag zelfstandig krachttraining willen doen maar ik snap nooit zoveel van die schema's, vind het ook snel saai en merk dat ik een groepsles nodig heb voor een stukje sociale controle als ik alleen sport smokkel ik nogal 😂
Wat goed dat je weer begonnen bent! Vind je vier keer in de week niet iets teveel voor nu of vind je dat fijn? Welke groepslessen doe je? Waarom ben je weer begonnen met sporten?

Ik snap je punt hoor, over het niet snappen van krachttraining in het begin. Heb je goede begeleiding op je sportschool? Ik ben eerst vooral begonnen met krachtoefeningen op die apparaten, dan loop je veel minder kans op blessures. En met behulp van de sportschoolcoaches ben ik dat op begeven moment gaan uitbreiden naar losse gewichten en barbells etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik train al jaren met een vrouw.

We trainen elke dag en als we een dag niet op de sportschool zijn dan is het hardlopen in het bos.

We doen zware compound oefeningen en ze is ook echt retesterk. Daarnaast 5km roeien voor het uithoudingsvermogen en sprinten op de loopband met een 2 km sprint roeien erachter aan voor de conditie.

We oefenen ook elke dat de handstand en daarbij variaties als lopen en de push up en nu gaan we voor de one armed handstand.
*
anoniem_406549 wijzigde dit bericht op 30-07-2021 19:05
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik sport fanatiek (4-5 keeer in de week) en doe vooral veel HIT met krachttraining. Ik train eigenlijk niet heel zwaar maar wel veel herhalingen, dit omdat ik mijn lichaam dan persoonlijk mooier vindt
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit jaar ook begonnen met krachttraining! Dus leuk topic!
Ik doe het wel vanuit huis, bodyweight exercises op m'n matje, want vanwege corona nog geen zin om een sportschool abonnement af te sluiten.
Vroeger wel fanatiek de sportschool bezocht, en dan vooral voor de groepslessen. Heb dus geen ervaring in het krachthonk, maar ben wel benieuwd of het trainen met gewichten voor jullie een voordeel oplevert t.o.v. trainen met lichaamsgewicht (sneller sterker worden bijv)? Want merk dat mijn eigen oefeningen al best zwaar zijn, maar ik ben ook wel benieuwd naar manieren om mijn training te optimaliseren.
Kortom: ik lees mee, ben benieuwd naar ieders ervaringen:)
vogelkip schreef:
30-07-2021 15:38
Wat goed dat je weer begonnen bent! Vind je vier keer in de week niet iets teveel voor nu of vind je dat fijn? Welke groepslessen doe je? Waarom ben je weer begonnen met sporten?

Ik snap je punt hoor, over het niet snappen van krachttraining in het begin. Heb je goede begeleiding op je sportschool? Ik ben eerst vooral begonnen met krachtoefeningen op die apparaten, dan loop je veel minder kans op blessures. En met behulp van de sportschoolcoaches ben ik dat op begeven moment gaan uitbreiden naar losse gewichten en barbells etc.
Ik heb heeeeeel lang dagelijks zwaar getraind, maar na mijn best wel pittige zwangerschap en nog pittigere bevalling ben ik er helemaal uit komen te liggen, maar goed, van op de bank zitten word je ook niet fitter! Dus vandaar weer opgepakt. Ik ben eerst met drie keer begonnen, maar vier keer per week bevalt me prima en zit sneller dan ik dacht weer in het ritme! :yes: Momenteel volg ik bodypump en wat andere lessen die vooral gericht zijn op je conditie/uithoudingsvermogen.

Ik heb eigenlijk nog niet om begeleiding gevraagd, ik dacht eerst maar eens weer opbouwen.

Heb jij elke keer zin om te sporten of moet je jezelf ook wel eens een 'schop onder je kont' geven?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga 1 keer in de week voor wat extra kracht naast mijn duurtrainingen. Waarvan ik er heel veel doe, dus deze week had ik bijvoorbeeld geen tijd om er ook nog krachttraining bij te doen.
Het liefst ga ik op een ochtend. Dan zijn er altijd dezelfde oude mannen-groepen. Ik krijg zo'n verenigingsidee van hun geklets. Aan de andere kant, als je in het weekend gaat kun je op alle apparaten terecht, want de stoere mannen gebruiken die niet. Ik wel. Ik doe altijd apparaten en geen losse gewichten.
Vroeger heb ik sportspecifieke begeleiding gehad en ik doe een beetje de apparaten van toen die ik me nog herinner, maar dan flink meer herhalingen. Ik moet het lang volhouden en niet te zwaar worden. Als bijvoorbeeld 3x 50x20kg goed gaat, ga ik over op 25kg. Vroeger moest ik 12 of 15 herhalingen of zo, en daar kwam ik 10 kg van aan.
Hoeveel gewicht andere mensen doen let ik niet op. Wel kijk ik altijd naar wat de mensen voor oefeningen op de matjes doen. Wie weet zit er iets nuttigs tussen.
Leuk dit topic!
Ik doe 1x per week een BBB training en 1x een HIIT training en daarnaast 2 of 3 keer per week krachttraining met een beetje cardio (loopband).

Ik heb ook een schema voor spiergroepen.
1 dag benen/buik
1 dag rug/schouders/biceps
1 dag borst/triceps buik

Wat ik het fijne vind aan krachttraining is dat je lichaam echt strakker en sterker wordt. En ik hou ervan dat je toch wel de spieren kunt zien. Het enige wat ik wel zou moeten doen is mijn voeding. Want dat is gewoon pruim bij mij. Die discipline heb ik gewoon niet helaas.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg de programma's van de Sweat app. Erg fijn en overzichtelijk, en er zit een gezonde opbouw in. Zelfs beginnersprogramma's en uitleg over de fundamenten.

Aanrader!
Alle reacties Link kopieren
dag1 schreef:
30-07-2021 16:14
Ik ben dit jaar ook begonnen met krachttraining! Dus leuk topic!
Ik doe het wel vanuit huis, bodyweight exercises op m'n matje, want vanwege corona nog geen zin om een sportschool abonnement af te sluiten.
Vroeger wel fanatiek de sportschool bezocht, en dan vooral voor de groepslessen. Heb dus geen ervaring in het krachthonk, maar ben wel benieuwd of het trainen met gewichten voor jullie een voordeel oplevert t.o.v. trainen met lichaamsgewicht (sneller sterker worden bijv)? Want merk dat mijn eigen oefeningen al best zwaar zijn, maar ik ben ook wel benieuwd naar manieren om mijn training te optimaliseren.
Kortom: ik lees mee, ben benieuwd naar ieders ervaringen:)
Om echt sterker te worden heb je al snel gewichten nodig. In een notendop; je spieren moeten een bepaalde tijd onder spanning staan om te groeien (time under tension). Voor kracht ligt het optimum ergens tussen de 10-30 seconden, voor spiergroei (hypertrophie) tussen de 40-60 seconden (kan hier en daar wat afwijken per studie).
Met alleen lichaamsgewicht is je time under tension als snel te lang om optimaal sterker te worden/spiergroei te stimuleren (je wilt sowieso iedere training iets meer doen dan in de vorige training). Met gewichten doe je dit door iedere training gewicht toe te voegen, of meer herhalingen te doen.

Om een voorbeeld te geven, met opdrukken train je de borstspieren maar is de weerstand relatief laag. Na laten we zeggen 10 weken kun je vaak opdrukken maar is je spiergroei nog relatief beperkt. Het is veel efficienter om (zwaar) te gaan bankdrukken en wekelijks gewicht of herhalingen toe te voegen. Dan kun je in dezelfde tijd veel meer progressie boeken, hoewel je met beide methoden sterker zult worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik sport om mezelf even voor alles af te sluiten, dus groepslessen zijn niet aan mij besteed. Ik sport om de dag, waarvan 2x per week krachttraining/functional training. Daarnaast doe ik aan hardlopen, boksen en heb ik 1-op-1 taples van mijn beste vriend. (Hij is de enige die ik in mijn buurt duld tijdens het sporten ;)) Voor het krachthonk heb ik mij nooit geschaamd. Ik heb er meer moeite mee om in zo'n "women only" ruimte te gaan staan dan tussen de mannen. Schema's maak ik zelf. Ik hou in een boekje bij wat ik doe en zorg dat ik regelmatig het gewicht verhoog en oefeningen rouleer.

Ik doe het niet direct voor resultaten (iemand anders moest mij er nota bene op wijzen dat ik inmiddels bijna een sixpack heb), maar gewoon omdat ik het leuk vind en het goed is voor mijn concentratie. En het is voor m'n werk wel handig om sterk te zijn.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Deze maand kon ik eindelijk weer heel voorzichtig beginnen met krachttraining en het is zo fijn, ik heb het enorm gemist. Voorlopig twee keer per week, full body, voornamelijk compound oefeningen met los gewicht, maar wel licht, puur om mijn spieren te herinneren aan de bewegingen die ze vroeger maakten en mijn lijf te laten wennen aan de prikkels voordat ik weer gewicht ga opbouwen. Daarnaast doe ik een of twee keer per week een les barre of yoga om mijn lichaamsbewustzijn en coördinatie te ondersteunen. Cardio ben ik heel voorzichtig mee, dat kost snel teveel energie ten opzichte van wat het me oplevert.

Ik ben ooit begonnen met krachttraining toen ik na een lange ziekteperiode voorzichtig iets van beweging ging opbouwen en goede trainsters tegenkwam. Ik ben vrij klunzig en medisch beperkt in mijn uithoudings- en herstelvermogen en ik heb nooit genoeg geduld gehad met sport (en sportleraren niet met mij) om me te realiseren dat het ook een optie is om je lichaam rustig en gecontroleerd te gebruiken en te versterken zonder dat er grenzen overschreden hoeven worden. Maar toen mocht ik ineens op mijn eigen tempo en mijn eigen niveau gaan ontdekken wat ik kon, en dat bleek steeds meer te worden, en dat was gaaf. Aan de hand van de trainsters ben ik me meer gaan verdiepen in trainingsvormen en intussen maak ik mijn schema's in overleg. Als het aan mij lag deed ik alleen maar stevige compound oefeningen want dat vind ik het leukst, maar de trainsters weten me ook te overtuigen welke extra oefeningen nuttig voor me zijn om mijn zwakke punten te ondersteunen en blessures te voorkomen.

Mijn eerste jaren krachttraining waren in een women-only omgeving omdat dat toevallig zo uitkwam. Toen ik later in gemengde omgevingen ging trainen was dat meestal ook prima, behalve in mijn vorige woonplaats, daar was ik de enige vrouw die serieus solo trainde en dat leverde soms vervelende aandacht op. Maar dat had denk ik meer met de lokale cultuur te maken dan man/vrouw, ik ben er niet voor niets weggegaan.
spell68 schreef:
30-07-2021 15:50
Ik train al jaren met een vrouw.

We trainen elke dag en als we een dag niet op de sportschool zijn dan is het hardlopen in het bos.

We doen zware compound oefeningen en ze is ook echt retesterk. Daarnaast 5km roeien voor het uithoudingsvermogen en sprinten op de loopband met een 2 km sprint roeien erachter aan voor de conditie.

We oefenen ook elke dat de handstand en daarbij variaties als lopen en de push up en nu gaan we voor de one armed handstand.
Dat klinkt echt tof wat jullie doen. Een one armed handstand is wel hardcore! ;-D Ik wil nu een pull-up leren, maar dat gaat nog wel even duren denk ik.
Heeft iemand ervaring met fitnesshandschoenen? Ik ben benieuwd of het helpt bij het langer kunnen vasthouden van gewichten/barbells. Soms kom ik tot het punt dat mijn lichaam wel meer herhalen kan maken, maar dat ik los moet laten omdat mijn handen en vingers niet sterk genoeg zijn.ben benieuwd of die handschoentjes daar bij kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
vogelkip schreef:
31-07-2021 08:53
Heeft iemand ervaring met fitnesshandschoenen? Ik ben benieuwd of het helpt bij het langer kunnen vasthouden van gewichten/barbells. Soms kom ik tot het punt dat mijn lichaam wel meer herhalen kan maken, maar dat ik los moet laten omdat mijn handen en vingers niet sterk genoeg zijn.ben benieuwd of die handschoentjes daar bij kunnen helpen.
Lifting straps zijn een beter middel, heb je al voor een euro of 6. Hierdoor komt een deel van het gewicht aan je onderarm 'te hangen' waardoor je minder snel grip verliest. Gebruik ze voor alle zware pull oefeningen en kan hierdoor zeker meer reps doen.
kmh wijzigde dit bericht op 31-07-2021 13:03
2.76% gewijzigd
Ik heb eigenlijk altijd handschoenen aan met gewichten... omdat het anders pijn doet aan mijn vingers :facepalm:
Ik ben wat dat betreft een watje.
Die straps wil ik wel gaan halen want met name deadlifts zijn zwaar aan mijn handen en vingers met meer gewicht dus ik herken het helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook eerder naar straps kijken dan handschoentjes, die laatste vangen niks op. En je grip onderdeel van je training maken, bijv. af en toe setjes met een 5 s hold op je programma zetten, of altijd je laatste rep even vasthouden.
Alle reacties Link kopieren
Ik draag handschoentjes niet vanwege het gewicht, maar omdat ik een enorme zweterd ben. Anders roetsjt alles zo weer m'n handen uit.

Voor deadlifts gebruik ik inderdaad ook van die straps, dat is daar wel een uitkomst
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
vogelkip schreef:
31-07-2021 08:53
Heeft iemand ervaring met fitnesshandschoenen? Ik ben benieuwd of het helpt bij het langer kunnen vasthouden van gewichten/barbells. Soms kom ik tot het punt dat mijn lichaam wel meer herhalen kan maken, maar dat ik los moet laten omdat mijn handen en vingers niet sterk genoeg zijn.ben benieuwd of die handschoentjes daar bij kunnen helpen.
Ik gebruik de handschoentjes om eelt te voorkomen nadat ik als beginner daar jaren geleden last van kreeg bij het roeiapparaat.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Alle reacties Link kopieren
Ik train 2x per week in de sportschool en daarnaast thuis met losse gewichten zolang ik nog maar een beperkte tijd in de sportschool kan zijn wegens de maatregelen.

Ik doe graag cardio voor conditie en op gewicht blijven, krachtapparaten en losse gewichten voor sterkere spieren zodat ik op latere leeftijd niet als een plumpudding in elkaar zak en buikspieroefeningen op de mat, al laat die sixpack het afweten.

En daarnaast veel wandelen.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Leuk topic! Ik doe ook aan krachttraining, zowel op de sportschool als thuis. Ik heb in de loop der jaren een behoorlijke verzameling fitness spullen aangelegd, van dumbbells tot kettlebells tot een chin up stang, en daarnaast allerlei weerstandsbanden en andere accessoires. Het leukst vind ik het uitdenken van een goed, afwisselend en effectief trainingsschema. Op dit moment (vakantie in het buitenland, wel in ons eigen huis) train ik 5x per week, 3x onderlichaam, 2x bovenlichaam.

Mijn grootste doel is mijn chin up-record blijven verbreken, maar dat gaat met vallen en opstaan. De chin up (of pull up, maar die is lastiger met mijn schouders) is de meest intimiderende oefening die ik ken - soms durf ik bijna niet aan die stang te gaan hangen, zo loodzwaar is het elke keer weer! Maar dat maakt de oefening ook zo leuk: je kunt niet sjoemelen en moet echt heel vaak trainen om het bewegingspatroon te leren ‘aanvoelen’ en beheersen. Ik heb net een blessure gehad aan mijn onderarm, daarom heb ik een maand geen chin ups gedaan, maar morgen ga ik het weer proberen. Dat gaat zeker tegenvallen, haha. Ik kon er een paar maanden geleden 8, nu mag ik blij zijn met een set van 3, misschien 4. En dan weer opbouwen.

Over de handschoentjes: ooit heb ik dat geprobeerd met chin ups, maar ik vind het fijner om de stang echt te voelen, al krijg ik enorme eeltplekken - niet zo charmant maar who cares. Ik zou eerder proberen je grip te versterken, bijvoorbeeld met de Farmers walk (gewoon lopen met serieus zware dumbbells) of zo lang mogelijk gaan hangen aan een chin up stang, dus opbouwen van 10 naar 20 naar 30 naar 60 seconden, dan krijg je een ijzeren grip.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga vijf keer per week kickboksen en doe drie keer per week een uurtje krachttraining. Super gezellige, kleine sportschool waar iedereen elkaar in zijn of haar waarde laat. Hard werken en veel lachen. Ik zou niet meer zonder kunnen.
julius schreef:
01-08-2021 01:23
Ik ga vijf keer per week kickboksen en doe drie keer per week een uurtje krachttraining. Super gezellige, kleine sportschool waar iedereen elkaar in zijn of haar waarde laat. Hard werken en veel lachen. Ik zou niet meer zonder kunnen.
Vijf keer per week kickboksen, dat lijkt me zwaar! In het park waar ik vaak loop, staan meerder vaste kickboks-trainers en die beulen hun klanten helemaal af, ik kijk er altijd met bewondering naar: boksen en steile hellingen op sprinten, jij hebt vast een geweldige conditie.

Dat vind ik wel jammer van krachttraining: voor je conditie doet het niet heel veel (denk ik).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven