Het gezin in de wol steken
woensdag 24 december 2025 om 21:36
Wol schijnt het helemaal te zijn. Merino wol voor de winter of wol/zijde voor zomer.
Wij hebben een koud en slecht geïsoleerd huis (120 jaar oud) en ik heb het altijd koud, dus een onderlaag van wol maar eens gaan proberen. Want als ik ergens of in een restaurant kom met dezelfde kleding aan heb ik het veel te heet.
En dan ‘s nachts. Ik heb een elektrische deken op m’n bed die mijn bed voorverwarmd en die ik uit doe als ik ga slapen. Heerlijk. Maar ik slaap in een velours pyjama van de HEMA en slaap onder een dik synthetisch 4 seizoenen IKEA dekbed en heel soms als t nog niet winter koud is, krijg ik het ‘s nachts soms ineens bloody hot en ben ik gewoon beetje nattig, bah.. zou een wollen deken goed werken? Ik zag een wollen Ikea winter dekbed voor €59,95.. maar onze slaapkamer is in de winter 11-13 graden. Is dat warm genoeg? En steek ik mezelf (en de rest van het gezin) dan in zo’n wollen legging met lange mouw shirt? Is dat warm genoeg ‘s nachts als ik nu altijd in zo’n velours pyjama slaap? En is dat dan ook warm genoeg om mee op de bank te zitten savonds in een koud huis? Of moet ik dan alsnog meerdere lagen aan. Het lijkt zo’n dun stofje..
de kindjes slapen nu ook in van die fluffy fleece pyjama’s maar voelen dan op minder koude nachten klammig aan. Zou zo’n wollen pyjama werken voor ze of is dat veel te koud als de (wollen?) deken dan af gaat
Veel vragen haha
Wie heeft er ervaring en tips? Koop ik bij dilling of ergens anders? Hoe valt het qua maat? Welke items zijn ideaal en raad je aan?
Bedankt!!
Wij hebben een koud en slecht geïsoleerd huis (120 jaar oud) en ik heb het altijd koud, dus een onderlaag van wol maar eens gaan proberen. Want als ik ergens of in een restaurant kom met dezelfde kleding aan heb ik het veel te heet.
En dan ‘s nachts. Ik heb een elektrische deken op m’n bed die mijn bed voorverwarmd en die ik uit doe als ik ga slapen. Heerlijk. Maar ik slaap in een velours pyjama van de HEMA en slaap onder een dik synthetisch 4 seizoenen IKEA dekbed en heel soms als t nog niet winter koud is, krijg ik het ‘s nachts soms ineens bloody hot en ben ik gewoon beetje nattig, bah.. zou een wollen deken goed werken? Ik zag een wollen Ikea winter dekbed voor €59,95.. maar onze slaapkamer is in de winter 11-13 graden. Is dat warm genoeg? En steek ik mezelf (en de rest van het gezin) dan in zo’n wollen legging met lange mouw shirt? Is dat warm genoeg ‘s nachts als ik nu altijd in zo’n velours pyjama slaap? En is dat dan ook warm genoeg om mee op de bank te zitten savonds in een koud huis? Of moet ik dan alsnog meerdere lagen aan. Het lijkt zo’n dun stofje..
de kindjes slapen nu ook in van die fluffy fleece pyjama’s maar voelen dan op minder koude nachten klammig aan. Zou zo’n wollen pyjama werken voor ze of is dat veel te koud als de (wollen?) deken dan af gaat
Veel vragen haha
Wie heeft er ervaring en tips? Koop ik bij dilling of ergens anders? Hoe valt het qua maat? Welke items zijn ideaal en raad je aan?
Bedankt!!
woensdag 24 december 2025 om 21:43
woensdag 24 december 2025 om 21:52
Ik draag ook wollen onderkleding maar daar gaat gewoon nog een trui en broek en twee paar sokken bij. En een dekentje op de bank.
Voor het bed: ik zou vier seizoenen dekbedden van wol aanschaffen, zodat je kunt aanpassen aan de temperatuur. En als je zoals laatst een paar warme nachten hebt kun je de nachtkleding makkelijk aanpassen. Als ik het koud heb draag ik mijn wollen onderkleding als pyama, op andere nachten liever alleen een katoenen shirt.
Ik trek het hele wollen zootje ook aan op de fiets, en dan op het werk moet alles weer uit inderdaad. Wel veel werk maar is het waard..
Ik koop wol van het merk Meij.
Ze raden een maat groter aan dan je normaal hebt.
Voor het bed: ik zou vier seizoenen dekbedden van wol aanschaffen, zodat je kunt aanpassen aan de temperatuur. En als je zoals laatst een paar warme nachten hebt kun je de nachtkleding makkelijk aanpassen. Als ik het koud heb draag ik mijn wollen onderkleding als pyama, op andere nachten liever alleen een katoenen shirt.
Ik trek het hele wollen zootje ook aan op de fiets, en dan op het werk moet alles weer uit inderdaad. Wel veel werk maar is het waard..
Ik koop wol van het merk Meij.
Ze raden een maat groter aan dan je normaal hebt.
woensdag 24 december 2025 om 21:54
Mijn dochter en ik dragen in koude nachten zoals deze week de merinowollen legging en het lange mouwen shirt van Dilling. Daarin heel de nacht comfortabel warm (en in mijn slaapkamer was het gisterenavond zo’n 10 graden, want het raam staat daar standaard open). Ik slaap onder een wollen dekbed (alleen het herfstdeel). Ik vind wol erg fijn in de winter. Ben altijd een koukleum dus heb overdag in plaats van een katoenen hemd van Hema ook Dilling wollen hemden aan onder een trui of vest.
woensdag 24 december 2025 om 22:06
woensdag 24 december 2025 om 22:07
En wollen sokken.
Wollen truien, merino en alpaca vooral.
Wollen hemd enz zou ik zelf niet zo snel aan beginnen ivm onderhoud (wolwas).
woensdag 24 december 2025 om 22:11
Wolwas is toch geen gedoe? In de aanschijn, wolwasstand met wolwasmiddel, beetje rekken en ophangen.
Hemden en shirts gaan jaren mee.
Ik draag wil-zijde in de winter (hemd en longsleeve) en als het echt koud is hemd van 100% wol.
In de zomer een zijde hemd.
Hemden en shirts gaan jaren mee.
Ik draag wil-zijde in de winter (hemd en longsleeve) en als het echt koud is hemd van 100% wol.
In de zomer een zijde hemd.
Look me in the eyes and tell me what you see.
woensdag 24 december 2025 om 22:23
Maar wolwas moet op een hele lage temperatuur en je wilt je dekbed toch wel op een hogere temperatuur dan 20 graden uitwassen?
Voor mij is dit een reden om geen wollen dekbed te kopen.
woensdag 24 december 2025 om 22:50
Het gaat over onderkleding, longsleevses etc.
Dat was mijn reactie op iemand die zegt dat dat een enorm gedoe met wassen is.
Dekbedden zijn sowieso kut wassen.
woensdag 24 december 2025 om 22:50
Het gaat over onderkleding, longsleevses etc.
Dat was mijn reactie op iemand die zegt dat dat een enorm gedoe met wassen is.
Dekbedden zijn sowieso kut wassen.
woensdag 24 december 2025 om 23:04
woensdag 24 december 2025 om 23:15
Ik heb wat wollen dingen maar vind het ook wel een gedoe. Ik moet het apart wassen maar heb net niet genoeg voor een volle was dus dan ligt het er maar.
woensdag 24 december 2025 om 23:23
Het gedoe is dat het er ligt? Dan of meer wol kopen of halve wasjes draaien
Ik draai voor wol een halve was, het wordt toch gewogen dus de hoeveelheid water wordt iig aangepast.
Zou graag een hele draaien, maar wil is duur en mijn portemonnee te klein
woensdag 24 december 2025 om 23:48
Er is ook wollen kleding die je gewoon op 30 graden kan wassen. Zo heb ik wollen hemdjes en een wollen tshirt van de decathlon. In het verleden ook eens een duur dun merino wollen vest van ice breaker. Ging prima in de gewone was, staat ook op het label dat dit gewoon kan.
Een wollen dekbed was je niet idd. Maar wol is antibacterieel, voor zover ik weet en merk huisstofmijt vrij (want heb zelf allergie), en zelfreinigend. Daarom ook ideaal als bijv hike kleding, want het gaat niet ruiken.
Een wollen dekbed was je niet idd. Maar wol is antibacterieel, voor zover ik weet en merk huisstofmijt vrij (want heb zelf allergie), en zelfreinigend. Daarom ook ideaal als bijv hike kleding, want het gaat niet ruiken.
_horizon_ wijzigde dit bericht op 24-12-2025 23:55
5.67% gewijzigd
woensdag 24 december 2025 om 23:54
Ik zweer bij wollen hemdjes en sokken. En we hebben een wollen dekbed (van herders bed), daaronder slaap ik naakt (met raam open en nooit verwarming aan).
Op de bank in de woonkamer -we hebben de verwarming op max 18 graden en helaas staat onze bank precies onder het open ventilatierooster dus fris/tocht- gebruik ik s avonds een wollen dekentje van een scandinavisch merk. Heerlijk.
Op de bank in de woonkamer -we hebben de verwarming op max 18 graden en helaas staat onze bank precies onder het open ventilatierooster dus fris/tocht- gebruik ik s avonds een wollen dekentje van een scandinavisch merk. Heerlijk.
woensdag 24 december 2025 om 23:57
Ons Texelse dekbed wordt zeker niet gewassen, dan hou je een lap vilt over.
Het wordt pas na jaren gebruik wat minder fris.
Wollen shirts was ik ook zelden,het ruikt niet, het blijft gewoon zoals het is. In wol transpireer ik niet, dat scheelt.
Misschien dat het bij een échte hormoon puber wel gaat ruiken. Bij jonge kinderen ook niet denk ik.
Het wordt pas na jaren gebruik wat minder fris.
Wollen shirts was ik ook zelden,het ruikt niet, het blijft gewoon zoals het is. In wol transpireer ik niet, dat scheelt.
Misschien dat het bij een échte hormoon puber wel gaat ruiken. Bij jonge kinderen ook niet denk ik.
donderdag 25 december 2025 om 00:38
donderdag 25 december 2025 om 09:24
In mijn slaapkamer is het ongeveer net zo warm. Ik heb een wollen dekbed van Texeler (?), geen vier seizoenen. In de winter vind ik het warm genoeg zo der te gaan zweten. Ik heb geen elektrische deken, leg een kruik in bed en doe sokken aan in bed. Onderlaken is jersey, voelt niet zo koud als katoen. Draag een nachtshirt.
Investeren is een goed wollen dekbed is zeker de moeite waard. Kijk goed naar het vulgewicht.
Je zou ook een schapendeken onder je onderlaken kunnen leggen voor isolatie.
Investeren is een goed wollen dekbed is zeker de moeite waard. Kijk goed naar het vulgewicht.
Je zou ook een schapendeken onder je onderlaken kunnen leggen voor isolatie.
donderdag 25 december 2025 om 09:47
Ik twijfelde ook over de wollen onderdeken, maar het is echt heel fijn!Fiorah schreef: ↑25-12-2025 00:38Een wollen dekbed met een flanellen overtrek. Ik overweeg nu nog een wollen onderdeken maar denk dat het de moeite niet waard is.
Dan is wollen slaapkleding ook leuk, maar niet noodzakelijk. Katoen is prima. Fleece en teddy en zo echt zeker niet. Bah, klef, en niet lang lekker warm.
donderdag 25 december 2025 om 09:51
donderdag 25 december 2025 om 09:52
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in