Stijve spieren loskrijgen

30-09-2019 10:36 38 berichten
Wie heeft er goede tips?

Ik loop momenteel bij de fysio vanwege mijn nek, monnikskapspier en rug. Dat 2x per week momenteel want het zit muurvast. Dusdanig dat mijn arm en been links doofjes aanvoelen. Dit voelt al stukken beter na fysio en na beweging.

Nu ben ik wel al aan het wandelen en hardlopen (1x vooralsnog) geslagen, maar ik kreeg het advies om krachttraining te doen. Voornamelijk de rug, om die sterker te maken.

Ik heb een kantoorbaan en ik heb snel last van spanningen en stress en span dan alles aan. Ook doe ik aan kaakklemmen. Ik probeer hier overdag op te letten.

Wat ik zoek? Hoeveel krachttraining zou ik per week moeten doen? Welke oefeningen hebben ook baat? Ik probeer overdag meer te ontspannen maar met een gezin en werk niet altijd haalbaar. Ook ben ik momenteel goed uitgeblust, dus ben in de avond ook niet voor veel te porren behalve de TV. Moet ik mijn spieren warm houden en hoe doe ik dat het beste?
Alle reacties Link kopieren
Ik zweer bij een Sylvana kussen. En ga maandelijks naar shiatsu massage.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
30-09-2019 10:46
Let bijvoorbeeld op je dieet en eet veel zaken die geen of niet veel melkzuur en urinezuur aanmaken, bijv. veel groenten, geen varkensvlees, matig tot geen zuivel, dat scheelt al een berg
100% grotendeels dit!!
En suiker laten staan.
Sinds ik dit alles laat staan, is de pijn van 100 naar 10% gezakt.
Daarnaast Pilates, krachttraining.
Hardlopen niet, dat is veel te belastend.
Magnesium OLIE gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Als je op youtube zoekt op desk stretches dan vind je oefeningen die je achter je bureau kunt doen en je helpen je spieren te ontspannen. Misschien helpt dat.
Alle reacties Link kopieren
Wat kan helpen:
- Genoeg slapen
- Tijdens het werk vaak genoeg op je houding letten!
- Je stoel en bureau ook goed instellen, vraag hulp van een arbo-deskundige of zoek plaatjes op internet
- Veel kruidenthee drinken tijdens je werk zodat je vaak naar de wc moet en tenminste vaak genoeg pauze neemt van het bureauwerk. Gebruik die tijd ook om je uit te rekken, te draaien met je rug / wervelkolom, met je schouders rondjes naar achter te draaien, etc.
- En/of stel een pauzeprogrammaatje in dat ook oefeningen suggereert. Zelf vind ik die wel rete-irritant en klik ik ze weg en werk dan tóch door... maar misschien helpt het voor jou wel.
- Soms kan het helpen om met links te gaan muizen terwijl je rechts bent. Dat is moeilijker en daardoor ben je je veel bewuster van onnodig vasthouden van de muis en onnodige spanning daarbij in je schouder / arm (bijvoorbeeld terwijl je een stuk leest, zit je vaak toch met spanning de muis vast te houden, terwijl je ook je handen in je schoot zou kunnen leggen. Moet je maar eens op gaan letten). Je kunt de muis eventueel andersom instellen zodat de knoppen andersom werken, maar ook gewoon wennen aan links gebruiken maar de knoppen houden zoals ze waren.

Wat verder bij mij goed helpt als die spieren vastzitten is even zwabberen met mijn bodyblade. Ik heb er eentje gekocht. Die van mij heeft wel een andere vorm maar hetzelfde effect als in dit (vreselijk Amerikaanse) filmpje: https://youtu.be/zc5f26DKuVA
Je spant heel veel spieren heel kort en steeds weer aan en je ontspant ze weer, heel snel en vaak in korte tijd. Daardoor gaat het lekker doorbloeden. En door het aanspannen kunnen ze daarna ook makkelijker uit zichzelf ontspannen. Voor de monnikskapsspier helpt het mij dan om dat ding schuin boven mijn hoofd met 1 hand te zwabberen, ongeveer de houding waarmee je een bovenhandse service van tennis of volleybal zou doen. Let op dat je geen holle rug trekt en lekker stevig op twee benen staat zonder rechte knieën. Even 10-15 seconden per houding, helpt al enorm. Dus na 2 minuutjes ben ik alweer een stuk losser.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Thlubbe schreef:
30-09-2019 10:54
Hmmm, een kantoorbaan weet ik alles van. Op dat gebired kan ik zeggen, hoe raar het ook klinkt; lekker veel bewegen op die stoel. Niet dat je als een headbangende werknemer moet gaan zitten, maar ga lekker vaak verzitten, één been over de ander, dan weer op draaien, dan op het puntje van je stoel (zodat je rug automatisch rechter gaat staan), één been onder de kont, verzin het maar, lekker blijven bewegen. Zelf was ik me vrij vroeg bewust van 'de nadelen/gevaren' van een kantoorbaan, dus ben vrij vroeg begonnen met het constant 'verzitten', gelukkig dat nu een gewoonte van me.
Precies. Die ARBO-plaatjes over een goed zitpositie zijn leuk, maar zo de hele dag gaan zitten is killing. Gewoon af en toe rechtop zitten, onderuit gezakt werken, staand werken (een beetje werkgever zorgt voor tafels met een stastand). En nooit koffie/thee laten halen of mee laten brengen. Altijd zelf gaan halen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
20-10-2019 19:37
En nooit koffie/thee laten halen of mee laten brengen. Altijd zelf gaan halen.
Ja precies! Dit leg ik ook altijd uit aan collega's die dan heel lief vragen of ik wat wil. "Nee dank je, ik haal liever zelf, anders kom ik nóóit van mijn stoel."
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
30-09-2019 11:47
Kijk ook eens naar je matras.
Tijdens onze vakantie heb ik van ellende op de grond geslapen op een self inflating matje, omdat het bed een soort van hangmat was waardoor mijn vastzittende schouder- en nek nog meer problemen gaven.
Ja, zo bleek mijn rugpijn te komen door een te zacht bankstel waar ik dan dwars op zat (tegen de zijleuning aan, met mijn benen langs de rugleuning). Wat dan helemaal 'killing' was, was dat ik daardoor ook met de ene bil lager zat dan de andere, de zitting liep nou eenmaal een beetje schuin af richting de rugleuning... en dan toch elke dag zeker een uur zo zitten met je billen en rug niet recht, zorgde voor enorme klachten die dan 's nachts ook aanbleven en waardoor ik wakker werd van de last van mijn rug.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
30-09-2019 18:04
Ik masseer overigens mijn spieren ook wel eens los met een foam roller. Werkt ook heel goed.
Ik raad een goede diverse sportschool aan. Mijn sportschool biedt naast krachttraining (waar je een plan met je trainer (of met een fysio) uitzet), ook yoga en pilates fascia. Die laatste leert je de oefeningen met de foam roller (en met een balletje), eigenlijk masseer je jezelf met de roller. Sommige oefeningen zijn best pijnlijk maar ik merk sinds ik ze doe (ik doe denk ik 2 keer per maand neemt de les) dat ik bijvoorbeeld minder last heb van lage rugpijn gedurende mijn menstruatie.

Verder inderdaad langs de arboarts, een collega heeft dat recent gedaan en haar bureau en stoel zijn 15cm lager gezet, daardoor zit ze blijkbaar veel beter. Je zou eventueel ook kunnen vragen naar een zit/sta Bureau, dan kan je je houding vaker op een.dag veranderen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Momenteel krijgen we nog geen staburea in de bovenste kantoren, maar schijnt wel te komen. Vind ik enorm fijn want ik merk ook wel dat ik thuis ook veel zit, zeker deze tijd van het jaar.
Daar heb ik nu wel meer tijd voor want ben intussen thuis komen te zitten met een burn-out. De tip om op het werk zelf drinken te halen ga ik zeker toepassen bij terugkomst.

Intussen heb ik wel gemerkt dat sporten en me warmer aankleden (met name rond rug en schouders) en vaker een sjaaltje dragen helpt. Ik masseer mijn nek ook even dagelijks zelf en heeft bijgedragen aan minder hoofdpijn en soms zelfs gewerkt als vervanger van een paracetamol!

Man en ik gaan naar de sauna deze week en heb met mezelf afgesproken me maandelijks te laten masseren. Ook een afspraak voor eeen klembitje tegen kaakklemmen is gemaakt.

Ik heb nu wel gemerkt dat het inactiviteit is, maar ook vooral veel spanning en stress. Ik heb nooit geweten wat dat kan veroorzaken zeg, het is een echte wake-up call geweest om beter voor mezelf te zorgen (en iets minder voor anderen, de reden van mijn burn-out).
**
anoniem_387451 wijzigde dit bericht op 26-10-2019 12:30
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Is zwemmen evt ook een optie voor je? Dat hielp bij mij altijd enorm goed om stijve schouders weer lekker los en ontspannen te maken. En yoga of pilates helpt ook goed om soepeler te worden, zoals meerderen hier al aangaven!
ClumsyNinja schreef:
30-09-2019 18:04
Ik masseer overigens mijn spieren ook wel eens los met een foam roller. Werkt ook heel goed.
Of met een tennisbal, ala je tegen de muur staat of op de grond ligt met de tennisbal tussen muur/grond en je rug kun je je rug wat masseren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven