Welke sport beginnen 28 jr?

23-01-2022 00:41 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben inmiddels 28, maar heb helaas nooit één sport gehad en daar een clubje bij opgebouwd. Standaard turnen, hockey, paardrijden heb ik vroeger wel gedaan. Een tijdje terug heb ik roeien geprobeerd, maar daar vond ik geen aansluiting.

Hebben jullie nog ideeën bij welke sporten ik op mijn leeftijd kan beginnen en waar makkelijk aansluiting te vinden is?
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik ben zelf een stuk ouder en ben vorig jaar met tennis begonnen. Dat vind ik heel leuk. Ik heb les met een groepje vrouwen die toen ook net begonnen waren en buiten de les om spreken we soms (liefst eens per week) af om zelf te gaan tennissen.
Misschien is dat iets voor je?
Alle reacties Link kopieren
Doe waar jij zin in hebt! Sport is niet leeftijd gebonden. Ik ben 50 geweest en streetdance nog elke week, heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Joh je bent nog steeds hartstikke jong met nog een heel sportleven voor je.

Ga een sport doen die je leuk vindt of leuk lijkt. Dan kom je vanzelf gelijkgestemde types tegen waarmee het mss wel klikt. Gewoon wat uitproberen.

Wel/ geen aansluiting met leeftijdgenoten hangt ook erg af van de vereniging, welke woonplaats en van jezelf uiteraard.
boogschutter10 wijzigde dit bericht op 24-01-2022 15:40
0.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Draakje2018 schreef:
24-01-2022 13:49
Doe waar jij zin in hebt! Sport is niet leeftijd gebonden. Ik ben 50 geweest en streetdance nog elke week, heerlijk!
Mijn ervaring met dans is dat de aansluiting ontbreekt. Wel gelijkgestemden, maar heel sociaal heb ik nooit meegemaakt.

Atletiek? Loopgroep?
Alle reacties Link kopieren
Klopt het dat je vooral de sociale component belangrijk vindt nu, dus dat je mensen leert kennen waarmee je echt een band kunt opbouwen?

Ik ken rugby als een sport die heel verwelkomend is voor nieuwe mensen (zeker vrouwen, want nieuwe aanwas is toch een stuk moeilijk te vinden dan voor een hockeyteam ofzo), en waar echt een hechte, intense band binnen en tussen clubs is. Weet natuurlijk niet of het wat voor jou is, maar je hoeft zeker geen hulk te zijn, ook voor smalle, iele types is een perfecte plek op het rugbyveld :)
Alle reacties Link kopieren
Padel. Is makkelijker dan tennis, nieuw, dus alles moet nog gevormd worden. Het is de snelst groeiende sport.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
24-01-2022 15:29
Wel/ geen aansluiting met leeftijdgenoten hangt ook erg af van de vereniging, welke woonplaats en van jezelf uiteraard.
Dit lijkt me het belangrijkste, in de basis wil je iets gaan doen dat leuk is.
Handbal is ook leuk. Leuk spelletje en je pikt het snel op. Beetje balgevoel is wel handig.
Alle reacties Link kopieren
Softbal!
... high heels and a bad attitude
Alle reacties Link kopieren
Ga vooral doen wat je leuk vindt!
Als je de sport niet leuk vindt, wordt volhouden heel lastig.

Ik ben op mijn 48e begonnen met hardlopen, loop sinds een jaar bij een loopgroep en bouw daar nu contacten op. Het hangt heel erg van de groep/vereniging/team af of je makkelijk aansluiting vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook sinds kort bij een trimclubje. Da’s echt superleuk! Veel verenigingen/clubjes hebben verschillende niveaus waar je bij aan kunt sluiten en het is echt supergezellig, je doet niet alleen nieuwe contacten op, maar deelt ook heel veel loop- en trainingstips.

De meeste woonplaatsen kennen wel een paar clubjes waar je bij aan kunt sluiten.

Oh ja…. Ik ben begonnen met hardlopen toen ik 29 was. Zit zoals gezegd sinds kort bij een clubje, maar dat had ik veel eerder moeten doen! 😄
Ik ben niet bijgelovig, dat brengt ongeluk...
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met precies hetzelfde. Vraag me ook af welke sport ik kan beginnen en dan met name ook voor het sociale aspect. Padel klinkt ook wel leuk. Zit er zelf nu an te denken te gaan boulderen of misschien boksen.

Toevoeging: Heb padel opgezocht, maar wat een prijzen.... Ik woon in amsterdam, maar een introductieles is hier 80- of 90,-(afhankelijk van waar)??! en 10 lessen 800,-?? Volgens mij kan dit ook samen met anderen, maar ik zou juist mensen willen ontmoeten en heb zo geen groep mensen die mee zouden gaan.
silvia2 wijzigde dit bericht op 19-02-2022 12:26
Reden: Padel gegooglet.
43.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 26e begonnen met snowboarden, op mijn 28e met boogschieten. Op mijn 29e met de sportschool (aquarobics), maar daar valt niet veel aan te leren haha. Paardrijden en skaten doe ik al vanaf jongs af aan maar is ook makkelijk te doen als je al wat ouder bent denk ik.

Boogschieten is leuk voor het sociale aspect want je bent met zijn allen lekker casual aan het schieten en we lopen een beetje te geiten ondertussen of wedstrijdjes te doen. Zijn wel vrijwel alleen maar mannen die het doen maar dat boeit mij geen biet. Paardrijden is ook leuk voor het sociale als je in groepslessen met mensen van jouw leeftijd gaat rijden. Aquarobics ook want dat doe je in een groep en is lekker laagdrempelig want je hebt er 0 skills voor nodig maar het is wel gezond en je kan het zo pittig maken als je zelf wil met gewichten en zo.

Wandklimmen heb ik ook gedaan, dat zou ik ook best meer willen doen maar ik vind het zekeren door je klimpartner zelf niet fijn, je leven ligt dan in hun handen. Boulderen lijkt me te gevaarlijk want je klimt echt best een rot eind en je kan dan zo naar beneden donderen, maar ja ik heb dan ook hoogtevrees. :P

Kickboksen heb ik even gedaan, maar een paard heeft ooit mijn voet verpletterd en die voet schopte ik steeds aan gort met kickboksen, dus daar ben ik maar mee gestopt. Ben er ook niet echt het type voor vind ik, maar voor sociale interactie is het wel leuk want je bokst veel samen, met elkaar of tegen elkaar.

Als ik zeeën van rijd zou hebben zou ik ook nog wel willen schaatsen. Of kanoën, dat heb ik ook weleens gedaan, en dan die kano sport met die bal. Ik vond het lijken op korfbal maar dan zat je in een kano. Of gewoon lekker tochtjes maken. Kan ook op de sup, dat is ook leuk! Hier op het meer organiseren ze elke week sup tochtjes en je kan gewoon de spullen huren daar. Surfen heb ik ook gedaan en is ook wel lachen, maar dat is erg weer gebonden en ik vond het best veel zeer doen, dat geruk en gebeuk met dat surfboard.
Alle reacties Link kopieren
Boulderen!
Alle reacties Link kopieren
Silvia2 schreef:
19-02-2022 11:47
Ik zit met precies hetzelfde. Vraag me ook af welke sport ik kan beginnen en dan met name ook voor het sociale aspect. Padel klinkt ook wel leuk. Zit er zelf nu an te denken te gaan boulderen of misschien boksen.

Toevoeging: Heb padel opgezocht, maar wat een prijzen.... Ik woon in amsterdam, maar een introductieles is hier 80- of 90,-(afhankelijk van waar)??! en 10 lessen 800,-?? Volgens mij kan dit ook samen met anderen, maar ik zou juist mensen willen ontmoeten en heb zo geen groep mensen die mee zouden gaan.
Als het sociale aspect ook belangrijk is, zou je aan tennissen kunnen denken.Dat is iig een stuk goedkoper als ik die paddelprijzen zo lees.En via de tennis toss-avonden,de recreantentoernooien en de groepslessen leer je heel snel veel mensen en speelmaatjes kennen.Zo is het bij mij iig gegaan toen ik op latere leeftijd een nieuwe sport zocht :-]
Vraag blijft,why is the rum gone?
Leuk, ik volg dit topic even aangezien ik wegens blessures moet gaan stoppen met handbal en geen idee heb wat ik dan wil gaan doen.
NicciF schreef:
31-01-2022 19:53
Handbal is ook leuk. Leuk spelletje en je pikt het snel op. Beetje balgevoel is wel handig.
Handbal is fantastisch, maar technisch heel moeilijk op latere leeftijd te leren. De afgelopen jaren heb ik meerdere nieuwe teamgenoten meegemaakt die nog nooit hadden gehandbald en aansloten en die krijgen de techniek gewoon echt niet onder de knieën. Overgooien en vangen lukt uiteindelijk wel, maar echt de techniek voor het op goal gooien, passeren etc. lukt echt niet meer dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 35e begonnen met Pencak Silat zonder ooit enige ervaring opgedaan te hebben met zelfverdediging. Voor Pencak Silat zijn niet heel vreselijk veel scholen, maar ik denk dat iedere zelfverdedigings-/ martial arts sport leuk is om te starten, ook als je geen tiener meer bent.
De sfeer is super, we supporteren elkaar bij de wedstrijden en er zijn altijd veel workshops waar we gezamenlijk heen gaan. De training zelf kan je zo uitdagend maken als je wilt, sparren of juist de schaduwgevechten met of zonder wapens.

En ik doe een aantal Les Mills groepslessen per week mee bij een kleine sportschool in de buurt. Ook hier heel leuke mensen en een goede sfeer. Voor en na het sporten is het altijd erg gezellig, alleen buiten de sportschool om zijn er geen extra activiteiten op sociaal gebied. Dus als je een leuke, gemoedelijke sportschool in de buurt hebt, kan dat ook heel gezellig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na jaren hockey op mijn 27e begonnen met aikido. Dat is prima te leren op elke leeftijd. Er is ook regelmatig een sociale activiteit, ofwel georganiseerd, ofwel adhoc mensen die samen nog koffie gaan drinken etc.
Tevens is aikido goed aan te passen aan de mogelijkheden en onmogelijkheden van je lijf. Je kunt hard trainen, veel vallen en rollen etc, of veel studerender trainen met zachter contact etc.
Alle reacties Link kopieren
stokbootje schreef:
25-01-2022 10:39
Klopt het dat je vooral de sociale component belangrijk vindt nu, dus dat je mensen leert kennen waarmee je echt een band kunt opbouwen?

Ik ken rugby als een sport die heel verwelkomend is voor nieuwe mensen (zeker vrouwen, want nieuwe aanwas is toch een stuk moeilijk te vinden dan voor een hockeyteam ofzo), en waar echt een hechte, intense band binnen en tussen clubs is. Weet natuurlijk niet of het wat voor jou is, maar je hoeft zeker geen hulk te zijn, ook voor smalle, iele types is een perfecte plek op het rugbyveld :)

Eens!! Als je voor het sociale aspect gaat is dat bij Rugby zeker te vinden! Nog een leuke sport ook!
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: wordt lid van een sportschool en doe mee met groepslessen (Bodypump, hit, spinning, etc.). Goed voor je lichaam, leuk, flexibel en je maakt kennis met veel nieuwe mensen.
Ga weer hockeyen, bij een trimgroep bijvoorbeeld. Op veel clubs doen ze na de training nog een drankje en spreken ze zo nu en dan af voor een etentje.

Of inderdaad hardlopen bij een trimgroep.
Alle reacties Link kopieren
Ga vooral doen waar je zin in hebt. Op die leeftijd zijn er op veel plekken recreatieve teams/groepen. Ik geef zelf danslessen en iedere woensdag heb ik een clubje 25+ ers van verschillende niveau's. Iedereen is heel respectvol en niemand judged elkaar over het niveau omdat iedereen een andere achtergrond heeft.

Van jarenlange ervaring tot net beginnend iedereen is daar welkom! :)
Als het je om sociale contacten gaat, kun je je beter aanmelden bij NMLK. Vanuit daar worden ook weleens sportieve activiteiten georganiseerd zoals kanoën, padel of schaatsen.

Als je het sociale aspect op die manier invult, kun je als sport gewoon doen wat je leuk vindt zonder dat dat sociaal moet zijn.

Verder is mijn ervaring dat ik bij activiteiten waarbij je samen speelt veel sneller aansluiting vond dan bij individuele sporten. Naast het al genoemde rugby, kun je denken aan roller derby of theatersport (ok dit is geen sport, maar het zit wel in de naam en is leuk).
Alle reacties Link kopieren
"Welke ik op mijn leeftijd kan beginnen", Je klinkt net alsof je jezelf oud vindt :-D

Je kan met elke sport beginnen die je leuk vindt. Ik ben 34 en 3 jaar geleden begonnen met sportklimmen/boulderen. Doe wat je leuk lijkt! In de afgelopen jaren heb ik daar flink wat contacten gemaakt en zelf mijn partner leren kennen.

Zoek je echt aansluiting/vriendschappen dan is wellicht NMLK een goed idee inderdaad. Daar kun je ook hele leuke activiteiten mee doen samen met andere mensen.
gloriosa wijzigde dit bericht op 04-03-2022 09:22
Reden: typo
0.31% gewijzigd
Doei

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven