1,5 maand diarree kitten
zondag 31 mei 2020 om 12:57
Goed, toch nog maar even besloten er een apart topic voor aan te maken.
Een aantal maanden geleden postte ik hier thuis/aanhoudend-zieke-kitten/list_mess ... #p30658151 al over mijn kitten die erg langdurige diarree had. Uiteindelijk is dit over gegaan en ging het weer goed. Ongeveer anderhalve maand geleden begon het hele circus weer opnieuw, wederom met beide katten (11 mnd en 9 mnd).
Voor de beeldvorming, het was enkel de waterdunne diarree; verder waren ze beiden speels en actief en aten en dronken ze gewoon normaal.
Ontlasting direct op Giardia laten testen, wat het niet bleek te zijn, dmv een snaptest. Dit bleek het niet te zijn, dus hebben we 3 dagen ontlasting gespaard en opgestuurd naar het lab. Nogmaals getest op Giardia, wat het dus niet was. Hieruit kwamen wel twee parasieten: Cryptosporidium en Enchiria.
Hiervoor zijn ze behandeld met zowel een wormenkuur van de DA als een antibioticakuur van 7 dagen. Ook zijn we direct begonnen met Probiotica. Bij de oudste was de diarree zo goed als weg zodra de ab kuur klaar was, en is inmiddels weer helemaal in orde. De jongste leek ook de goeie kant op te gaan en te herstellen, maar inmiddels zijn we weer terug bij af. Ze gaat weer meerdere keren per dag naar de kattenbak en schuift vervolgens met haar kont over de grond om achtergebleven ontlasting af te vegen.
De behandeling met de kuren is inmiddels een kleine maand geleden, en nadat ik de DA belde om aan te geven dat ze nog steeds diarree had raadde deze aan om de probiotica langer door te voeren en het daar maar gewoon mee aan te kijken, maar het zit me echt niet lekker.
Ik heb na en tijdens de behandelingen de kattenbakken zeer regelmatig grondig gereinigd met een stoomreiniger, de rest van het huis ook, en de waterbakjes dagelijks afgewassen en verschoond om herbesmetting te voorkomen. Ze krijgen Profine Kitten Rice & Chicken (https://www.zoo-enzo.nl/kat/kattenvoer/ ... houd-300_g), hiermee ben ik ongeveer 1,5 week voordat de diarree begon mee begonnen. Daarvoor kregen ze Royal Canin Kitten, en dit overstappen heb ik voorzichtig omgebouwd. Als natvoer krijgen ze Sheshir Pollo (https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... GgQAvD_BwE).
En nu ben ik ten einde raad. Als ik het al zo zat ben, hoe moet dat dan voor die kitten zijn? Ik wil me niet indenken hoe dat poepertje inmiddels moet aanvoelen na al die weken diarree. Heeft iemand tips?
Een aantal maanden geleden postte ik hier thuis/aanhoudend-zieke-kitten/list_mess ... #p30658151 al over mijn kitten die erg langdurige diarree had. Uiteindelijk is dit over gegaan en ging het weer goed. Ongeveer anderhalve maand geleden begon het hele circus weer opnieuw, wederom met beide katten (11 mnd en 9 mnd).
Voor de beeldvorming, het was enkel de waterdunne diarree; verder waren ze beiden speels en actief en aten en dronken ze gewoon normaal.
Ontlasting direct op Giardia laten testen, wat het niet bleek te zijn, dmv een snaptest. Dit bleek het niet te zijn, dus hebben we 3 dagen ontlasting gespaard en opgestuurd naar het lab. Nogmaals getest op Giardia, wat het dus niet was. Hieruit kwamen wel twee parasieten: Cryptosporidium en Enchiria.
Hiervoor zijn ze behandeld met zowel een wormenkuur van de DA als een antibioticakuur van 7 dagen. Ook zijn we direct begonnen met Probiotica. Bij de oudste was de diarree zo goed als weg zodra de ab kuur klaar was, en is inmiddels weer helemaal in orde. De jongste leek ook de goeie kant op te gaan en te herstellen, maar inmiddels zijn we weer terug bij af. Ze gaat weer meerdere keren per dag naar de kattenbak en schuift vervolgens met haar kont over de grond om achtergebleven ontlasting af te vegen.
De behandeling met de kuren is inmiddels een kleine maand geleden, en nadat ik de DA belde om aan te geven dat ze nog steeds diarree had raadde deze aan om de probiotica langer door te voeren en het daar maar gewoon mee aan te kijken, maar het zit me echt niet lekker.
Ik heb na en tijdens de behandelingen de kattenbakken zeer regelmatig grondig gereinigd met een stoomreiniger, de rest van het huis ook, en de waterbakjes dagelijks afgewassen en verschoond om herbesmetting te voorkomen. Ze krijgen Profine Kitten Rice & Chicken (https://www.zoo-enzo.nl/kat/kattenvoer/ ... houd-300_g), hiermee ben ik ongeveer 1,5 week voordat de diarree begon mee begonnen. Daarvoor kregen ze Royal Canin Kitten, en dit overstappen heb ik voorzichtig omgebouwd. Als natvoer krijgen ze Sheshir Pollo (https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... GgQAvD_BwE).
En nu ben ik ten einde raad. Als ik het al zo zat ben, hoe moet dat dan voor die kitten zijn? Ik wil me niet indenken hoe dat poepertje inmiddels moet aanvoelen na al die weken diarree. Heeft iemand tips?
zondag 31 mei 2020 om 13:07
Je zou kunnen proberen ze minimaal 6 weken hypoallergeen voer te geven, zonder snoepjes en andere extraatjes.
Dat hypoallergeen voer moet een eiwitbron bevatten die ze nog niet kennen, in elk geval geen kip.
Je dierenarts kan je hierin het beste adviseren, het voer uit de dierenspeciaalzaak of supermarkt is vaak niet hypoallergeen genoeg.
Beterschap met ze, terugkerende of aanhoudende diarree is erg vervelend.
Dat hypoallergeen voer moet een eiwitbron bevatten die ze nog niet kennen, in elk geval geen kip.
Je dierenarts kan je hierin het beste adviseren, het voer uit de dierenspeciaalzaak of supermarkt is vaak niet hypoallergeen genoeg.
Beterschap met ze, terugkerende of aanhoudende diarree is erg vervelend.
zondag 31 mei 2020 om 13:13
Terugkerende chronische diarree kan duiden op een voedselovergevoeligheid. Ik zou een goed hypoallergeen dieet proberen en dan strict dat voer geven en geen andere tussendoortjes.
Doorgaan met probiotica is zeker niet slecht, maar ik vrees dat je enkel daarmee de diarree niet weg gaat krijgen
Doorgaan met probiotica is zeker niet slecht, maar ik vrees dat je enkel daarmee de diarree niet weg gaat krijgen
Trust me I’m a dogtor
zondag 31 mei 2020 om 13:52
Overweeg ik maar vind ik lastig. Ik woon nog niet lang in deze stad dus ken de omgeving niet, en ken ook geen mensen die hier huisdieren hebben en goeie ervaringen. Tot nu toe ben ik altijd tevreden geweest met deze arts (al is ie poepduur). Ik ga morgen nog eens bellen en als ze dan weer aangeeft te wachten denk ik inderdaad toch maar voor een second opinion te gaan bij een ander.
zondag 31 mei 2020 om 13:54
Snowdogs en Dogtor,
Dat is een goed idee, daar ga ik me eens meer over inlezen. Ik overweeg om voor nu terug te stappen naar het voer waarmee het destijds wél goed ging (de Royal canin in dit geval). Hiermee ben ik begonnen nadat het de vorige keer mis was gegaan en eigenlijk zodra ik daarmee begonnen was ging het weer goed, maar de dierenarts dacht dat er lang tussen het overstappen zat om daar wat mee te maken te kunnen hebben.
Maak me vandaag extra zorgen. Ze is ineens behoorlijk rustig voor haar doen en slaapt veel.
Dat is een goed idee, daar ga ik me eens meer over inlezen. Ik overweeg om voor nu terug te stappen naar het voer waarmee het destijds wél goed ging (de Royal canin in dit geval). Hiermee ben ik begonnen nadat het de vorige keer mis was gegaan en eigenlijk zodra ik daarmee begonnen was ging het weer goed, maar de dierenarts dacht dat er lang tussen het overstappen zat om daar wat mee te maken te kunnen hebben.
Maak me vandaag extra zorgen. Ze is ineens behoorlijk rustig voor haar doen en slaapt veel.
zondag 31 mei 2020 om 14:03
Als je toch een voerwisseling van plan bent, stap dan direct over op hypoallergeen. Als Royal Canin ook niet werkt, dan moet je in korte tijd 2 voerwisselingen maken dat is niet goed voor je kittens.mittensz schreef: ↑31-05-2020 13:54Snowdogs en Dogtor,
Zorg voor nu dat ze wel wat blijven eten en drinken en maak dinsdag een afspraak met je dierenarts om het hypoallergene voer te bespreken. Je kunt ook overwegen om voor beide een afspraak te maken voor een echo om te bekijken hoe de darmen er uit zien. Vraag wel even of je dierenarts voldoend ervaring heeft met echografie, laat je anders doorverwijzen naar een internist of vraag of je dierenarts een echoscopist naar zijn/haar praktijk kan laten komen.
zondag 31 mei 2020 om 14:11
Als je van voer wil wisselen zou ik direct overstappen op hypoallergeen. Je weet namelijk niet op welk onderdeel in het voer het kitten eventueel reageert. Als je hypoallergeen voert weet je direct of dit effect heeft en kun je eventueel later overstappen op een ander voer om te kijken hoe het gaat. Maar ik zou nu niet teveel gaan wisselen want dat is voor het kitten niet goed. Je hebt namelijk kans dat het hierop goed gaat wat top is, maar het kan ook diarree blijven geven en dan moet je alsnog hypoallergeen proberen wat alweer een extra wissel is.
Trust me I’m a dogtor
zondag 31 mei 2020 om 14:24
Afgekoelde (biologische) kamillethee geven als drinkwater of zijn brokjes in warme kamillethee laten weken. Als mijn hond last van zijn maag of darmen heeft geef ik hem dat, en werkt goed. Dat kun je voor nu proberen, als de diarree aanhoud naar de dierenarts bellen.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 31-05-2020 14:36
6.11% gewijzigd
zondag 31 mei 2020 om 14:25
Dank! Ga ik direct halenSomeonenew schreef: ↑31-05-2020 14:24Afgekoelde (biologische) kamillethee geven of zijn brokjes in warme kamillethee laten weken. Als mijn hond last van zijn maag of darmen heeft geef ik hem dat, en werkt goed. Dat kun je voor nu proberen, als de diarree aanhoud naar de dierenarts bellen.
zondag 31 mei 2020 om 14:42
Rjist is niet goed ook niet voor honden. Het is een fabeltje dat rijst goed is. Wel het kookvocht van rijst, dat is wel stoppend bij diarree vertelde mijn DA.
Dit geld honden en katten;
https://degroeneos.nl/gekookte-kip-rijs ... d-diarree/
zondag 31 mei 2020 om 14:58
Someonenew schreef: ↑31-05-2020 14:42Rjist is niet goed ook niet voor honden. Het is een fabeltje dat rijst goed is. Wel het kookvocht van rijst, dat is wel stoppend bij diarree vertelde mijn DA.
Dit geld honden en katten;
https://degroeneos.nl/gekookte-kip-rijs ... d-diarree/
Thanks!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
zondag 31 mei 2020 om 14:59
Mijn poes heeft ook al kitten veel last gehad. Na vele onderzoeken op parasieten, zag de DA dat er iets met de alvleesklier was. Die maakte geen enzymen aan om eiwitten af te breken oid. Weet het niet meer precies. We hebben toen een tijd die enzymen dmv poeder aan haar voeding toegevoegd elke dag. Ze is er overheen gegroeid maar heeft nog steeds erg gevoelige darmen. Is er bij jouw kitten naar zoiets gekeken?
zondag 31 mei 2020 om 15:13
Ook nog niet. Mijn da is erg afwachtend als ik het zo lees. Ik ga dinsdag maar direct bellen om een afspraak te maken en vervolgstappen te nemen.redrose81 schreef: ↑31-05-2020 14:59Mijn poes heeft ook al kitten veel last gehad. Na vele onderzoeken op parasieten, zag de DA dat er iets met de alvleesklier was. Die maakte geen enzymen aan om eiwitten af te breken oid. Weet het niet meer precies. We hebben toen een tijd die enzymen dmv poeder aan haar voeding toegevoegd elke dag. Ze is er overheen gegroeid maar heeft nog steeds erg gevoelige darmen. Is er bij jouw kitten naar zoiets gekeken?
Wat ik wel opvallend vind is dat het tegelijkertijd met de andere kat is begonnen, maar de andere kat er inmiddels van hersteld is. Deze is 2 maanden ouder, en wat groter omdat dat een kater is en deze een klein poesje, dus misschien ook sterkere organen heeft? Dat stelde mij eerst enigszins gerust omdat het dan misschien toch een nasleep van de antibiotica zou kunnen zijn, er staat op internet dat dit tot +- 8 weken kan duren.
zondag 31 mei 2020 om 15:15
Oef ik woon in 's Hertogenbosch dus dat is een flink eindje, maar ik houd hem in mijn achterhoofd voor het geval dat we er niet uitkomen!poldervrouw schreef: ↑31-05-2020 15:10Dierenkliniek Putten kan ik aanraden. Zij kijken naar hele plaatje en zijn beter dan de standaard dierenarts.