2 hypotheken op 1 huis
zaterdag 3 februari 2018 om 21:00
Hallo allemaal,
Mijn vriend en ik willen samen een huis kopen. Momenteel heb ik een koophuis op alleen mijn naam. Hierop heb ik ongeveer €100.000 overwaarde (schatting aan de hand van de waardebepaling van de makelaar.)
Het huis wat we willen kopen kost €300.000.
We leggen dan mijn geld in en delen de rest van de hypotheek. Dat betekend dus op papier dat het huis 2/3 van mij is en 1/3 van hem. We hebben dan een hypotheek van €100.000 per persoon.
Nu vraag ik me af of we hier allebei een eigen hypotheek voor af kunnen sluiten die van onze eigen rekeningnummers af worden geschreven.
Dit zou ik graag willen omdat ik meer van het sparen en aflossen ben, en mijn vriend meer van het uitgeven. Ik wil dit graag gescheiden houden en goed op papier hebben voor het geval dat we onverhoopt in de toekomst uit elkaar gaan.
Het zou zuur zijn als al mijn geld in de hypotheek zit en hij er uiteindelijk mee vandoor gaat.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes
Mijn vriend en ik willen samen een huis kopen. Momenteel heb ik een koophuis op alleen mijn naam. Hierop heb ik ongeveer €100.000 overwaarde (schatting aan de hand van de waardebepaling van de makelaar.)
Het huis wat we willen kopen kost €300.000.
We leggen dan mijn geld in en delen de rest van de hypotheek. Dat betekend dus op papier dat het huis 2/3 van mij is en 1/3 van hem. We hebben dan een hypotheek van €100.000 per persoon.
Nu vraag ik me af of we hier allebei een eigen hypotheek voor af kunnen sluiten die van onze eigen rekeningnummers af worden geschreven.
Dit zou ik graag willen omdat ik meer van het sparen en aflossen ben, en mijn vriend meer van het uitgeven. Ik wil dit graag gescheiden houden en goed op papier hebben voor het geval dat we onverhoopt in de toekomst uit elkaar gaan.
Het zou zuur zijn als al mijn geld in de hypotheek zit en hij er uiteindelijk mee vandoor gaat.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Groetjes
maandag 5 februari 2018 om 09:50
Wat ik begrijp van mijn man die in de hypotheekwereld zit is als partners die geen huwelijk in gemeenschap van goederen hebben, recht hebben op hetgeen zij ingelegd hebben. Ook als je tijdens een relatie dus de 1 meer laat betalen omdat diegene bijv meer inkomen heeft, dan heeft diegene ook recht op een evenredig deel van de overwaarde/winst/uitkoop bij einde relatie.
Zij hebben dat laatst op hun kantoor meegemaakt. Man werkte 40 uur, vrouw 24, dat was hun afspraak destijds en zij betaalde dus ook evenredig minder. Toen ze uit elkaar gingen eiste hij zijn deel van het ingelegde geld op.
Zij hebben dat laatst op hun kantoor meegemaakt. Man werkte 40 uur, vrouw 24, dat was hun afspraak destijds en zij betaalde dus ook evenredig minder. Toen ze uit elkaar gingen eiste hij zijn deel van het ingelegde geld op.
Grief is just love with nowhere to go
maandag 5 februari 2018 om 13:19
Dit is niet de vraag van TO; die wil 2 hypotheken op 1 huis.Maleficent schreef: ↑05-02-2018 09:50Wat ik begrijp van mijn man die in de hypotheekwereld zit is als partners die geen huwelijk in gemeenschap van goederen hebben, recht hebben op hetgeen zij ingelegd hebben. Ook als je tijdens een relatie dus de 1 meer laat betalen omdat diegene bijv meer inkomen heeft, dan heeft diegene ook recht op een evenredig deel van de overwaarde/winst/uitkoop bij einde relatie.
En de rest kun (moet!) je vastleggen in een samenlevingsovereenkomst want anders is het inderdaad 50/50.