2 hypotheken op 1 huis

03-02-2018 21:00 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen samen een huis kopen. Momenteel heb ik een koophuis op alleen mijn naam. Hierop heb ik ongeveer €100.000 overwaarde (schatting aan de hand van de waardebepaling van de makelaar.)
Het huis wat we willen kopen kost €300.000.
We leggen dan mijn geld in en delen de rest van de hypotheek. Dat betekend dus op papier dat het huis 2/3 van mij is en 1/3 van hem. We hebben dan een hypotheek van €100.000 per persoon.

Nu vraag ik me af of we hier allebei een eigen hypotheek voor af kunnen sluiten die van onze eigen rekeningnummers af worden geschreven.
Dit zou ik graag willen omdat ik meer van het sparen en aflossen ben, en mijn vriend meer van het uitgeven. Ik wil dit graag gescheiden houden en goed op papier hebben voor het geval dat we onverhoopt in de toekomst uit elkaar gaan.
Het zou zuur zijn als al mijn geld in de hypotheek zit en hij er uiteindelijk mee vandoor gaat.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes
Als je zo weinig vertrouwen in je partner hebt, zou ik al twijfelen of ik wel samen met hem een huis wil kopen.

Ik zou het huis op je eigen naam zetten en hem "huur" laten betalen.

2 hypotheken lijkt mij ook wettelijk niet mogelijk.
Je kan natuurlijk wel met gescheiden rekeningen werken.
En 1 gezamenlijke voor het huis.

Stel de hypotheek is 1.500 euro.
Dan zet je een automatische opdracht allebei dat je elk de eerste van de maand 750 euro doorsluist van je eigen rekening naar de "huisrekening".
En daarmee wordt de hypotheek gestort pakweg de 5de van de maand.

(En uiteraard laat je bij de aankoop beschrijven dat 2/3de van jou is en de rest van je partner.)
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 03-02-2018 21:08
57.36% gewijzigd
Wat een gedoe.
Gaat het je alleen om de ton eigen geld?
Mijn man heeft ook spaargeld in de woning gestoken. En samen 1 hypotheek.
Wij hebben de constructie dat de helft van zijn spaargeld aan mij is voorgeschoten. Dus ik heb een schuld bij hem voor de helft van het ingelegde geld. Op die manier krijgt hij bij uit elkaar gaan gewoon al zijn spaargeld terug.
Het nieuwe huis is straks voor 1/3 van jou en voor 2/3 van de bank. Dat moet je laten beschrijven als je gaat samenwonen. Ik zou gewoon een samenlevingscontract sluiten en een gezamenlijke bankrekening nemen waar je allebei een bedrag op stort dat je gebruikt voor de gezamenlijke kosten. Dus hypotheek, gwl, eten, verzekeringen, spaarbedrag voor gezamenlijke buffer (als de wasmachine kapot gaat ofzo). De rest mag je wederhelft opmaken waaraan hij maar wil.
Ik dacht dat je geen hypotheek op 1 naam kon afsluiten als het huis op 2 namen staat?
Nee dat wordt ‘m niet. Want een van de twee banken zal een tweede recht moeten krijgen dan en dat willen ze niet. Want wat als degene van dat tweede recht de hypotheek niet betaalt, hoe krijgen ze dan hun geld? Het onderpand verkopen kan niet want iemand anders heeft het eerste recht.

Ga gewoon samen die 2/3e hypotheek aan en sluit een samenlevingsovereenkomst over de kostenverdeling.

Maar ik denk dat als je hier nu al zo over denkt en mee bezig bent, je niet met deze figuur moet gaan samenwonen, laat staan een huis en een fikse lening aangaan.
Jeetje. Koop dan geen huis samen haha. :clown:

Tipje. Doe even een bezoekje aan een of meerdere banken en een oriënterend gesprekje met een notaris. Wordt je veel wijzer van.
En TO, bij wie denk je dat zijn hypotheekverstrekker aan komt kloppen als hij niet betaalt?
Wat een vreemd (onmogelijk/ duur) idee. Gewoon vastleggen dat hoe dan ook jij 100.000,- eigen geld hebt ingelegd.
Of je legt vast dat 100.000 van de overwaarde voor jou is (je doet toch een samenlevingscontract lijkt me). Of jij koopt dat huis helemaal zelf, en je lost het zelf af, en je vriend betaalt jou de helft van de rente die je betaalt.
ElizabethThatcher schreef:
03-02-2018 21:08
Ik dacht dat je geen hypotheek op 1 naam kon afsluiten als het huis op 2 namen staat?

Waarom niet? Als die ene de hypotheek kan betalen hoeft de hypotheek toch niet op 2 namen?
Marana-- schreef:
03-02-2018 21:49
Waarom niet? Als die ene de hypotheek kan betalen hoeft de hypotheek toch niet op 2 namen?
Omdat het onderpand dan maar voor 50% van de hypotheekhouder is dacht mijn boerenverstand. Dus is het onderpand niet volledig opeisbaar als de hypotheek niet betaald wordt?
Volgens mij komt de reden waarom ik het gescheiden wil houden verkeerd over. We wonen nu samen in mijn huis met onze 2 kindjes (dus de relatie is serieus ;-).)
Ik zou graag de hypotheek versneld aflossen zodat ik meer vrijheid heb. Als ik geen/weinig hypotheek meer heb, en ik ben mijn werk beu, kan ik gewoon ander werk zoeken ook al zou dat slechter verdienen. Mijn vriend heeft de instelling: ik leef nu en maakt bijna alles op. Gelukkig heb ik hem zover gekregen dat hij wel voort een beetje spaart.
Als we samen 1 hypotheek hebben dan wil ik aflossen en hij niet. Vandaar dat het mij praktischer leek als we het zouden kunnen scheiden, want dan kunnen we allebei doen met de hypotheek wat we zelf willen. Maar als dat niet mogelijk is, is kopen op 1 naam een beter idee denk ik.

Dankjewel voor jullie reacties
Je kan geen 2 verschillende hypotheken krijgen. Wel kan je bij de notaris op laten nemen dat jij een x percentage meer bezit dan je vriend. Je kan het beste van tevoren bedenken wat voor afspraken je maakt over dat percentage. Als het huis meer waard wordt kan je jouw deel mee laten groeien, dat betekent dat als het huis minder waard wordt jij ook minder krijgt dan die 100.000 euro.

Je kan dit ook in een schuldbekentenis zetten. Als jij dan b.v. 100.000 meer betaalt dan moet je een schuldbekentenis opstellen voor je vriend van 50.000 euro (die andere 50.000 is al jouw deel). Je kan het ook in een samenlevingscontract opnemen.

Als jij meer wil aflossen dan kan dat altijd. Je kan dat ook opnemen in het samenlevingscontract of iedere keer dat jij iets aflost je vriend een schuldbekentenis laten tekenen voor de helft van dat bedrag.

Hij gaat dan ook iedere maand minder betalen aan hypotheek. Wil je dat niet maar wil jij gewoon eerder van jouw deel van de hypotheek af zijn dan moet je jouw deel van de maandelijkse aflossing kleiner maken dan die van je vriend. Dat is elke maand wel weer een heel gereken.

Misschien lijkt het heel zakelijk maar dat moet je ook zijn omdat je nooit weet of je bij elkaar blijft.

Zoek goed op internet hoe je zo’n schuldbekentenis moet opstellen. Het kan bij een notaris maar je kan het ook heel goed zelf doen. Aan te raden is om de bedragen in het geheel uit te laten schrijven door je vriend.

Bewaar jouw exemplaar niet in je eigen huis maar bij iemand anders. Ook dit klinkt lullig maar als je ruzie krijgt is het handiger als je deze schuldbekentenis niet kwijt bent.
Ik kan me er werkelijk niks bij voorstellen dat je kinderen zou willen krijgen met iemand die over zoiets fundamenteels zo totaal anders in het leven staat.

Hoe werkt dat dan in de praktijk? Hij gaat in zijn eentje op vakantie met de kinderen en jij gaat niet mee omdat je aflost op het huis?
zeeuwsmeisje1981 schreef:
04-02-2018 00:03
Ik kan me er werkelijk niks bij voorstellen dat je kinderen zou willen krijgen met iemand die over zoiets fundamenteels zo totaal anders in het leven staat.

Hoe werkt dat dan in de praktijk? Hij gaat in zijn eentje op vakantie met de kinderen en jij gaat niet mee omdat je aflost op het huis?
Ze wonen in haar huis dat zij betaalt.
Tot nu toe dus weinig problemen rond geweest.

Het zou mijn ding ook niet helemaal zijn, maar tja ...

Is de nieuwe hypotheek te krijgen op 1 (jouw) loon?
Of is het huis daar te groot / duur voor?
Kan absoluut niet. Als je samen huis koopt heb je ook samen een hypotheek. Punt

Je kan zoals meerderen al hebben aangegeven dat er 50.000 schuld van vriend aan jou is bij verkoop van de woning. Doe dat in een samenlevingscontract.
Relaties lopen vaak stuk op geld zeker wanneer je niet ongeveer dezelfde financiële doelen hebt. Je vriend kan ook werkeloos raken. Jullie hebben samen een financieel huishouden. Je kunt beter met je vriend een compromis afspreken over sparen en besteden inclusief extra aflossen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
To, er zijn vast wel oplossingen hiervoor.

Maar laat je goed informeren bij een notaris.
ASM schreef:
03-02-2018 22:42
Volgens mij komt de reden waarom ik het gescheiden wil houden verkeerd over. We wonen nu samen in mijn huis met onze 2 kindjes (dus de relatie is serieus ;-).)
Ik zou graag de hypotheek versneld aflossen zodat ik meer vrijheid heb. Als ik geen/weinig hypotheek meer heb, en ik ben mijn werk beu, kan ik gewoon ander werk zoeken ook al zou dat slechter verdienen. Mijn vriend heeft de instelling: ik leef nu en maakt bijna alles op. Gelukkig heb ik hem zover gekregen dat hij wel voort een beetje spaart.
Als we samen 1 hypotheek hebben dan wil ik aflossen en hij niet. Vandaar dat het mij praktischer leek als we het zouden kunnen scheiden, want dan kunnen we allebei doen met de hypotheek wat we zelf willen. Maar als dat niet mogelijk is, is kopen op 1 naam een beter idee denk ik.

Dankjewel voor jullie reacties
Ik ben meer zoals je partner, mijn man meer zoals jij. Wij hebben gescheiden rekeningen (ieder een eigen betaalrekening en een eigen spaarrekening, en dan ook een betaal- en spaarrekening gezamenlijk). Wij hebben het zo verdeeld dat we beide ons hele salaris op de gezamenlijke rekening storten, behalve een x bedrag. Dit bedrag is bij ons beide even hoog (zeg 500 euro). Van de rest wordt de hypotheek betaald, alle vaste lasten, een deel gaat naar de spaarrekening en daar gaan we van op vakantie of dagjes weg met het gezin, betalen we een nieuwe auto van, extra aflossing hypotheek enz.
Die 500 die overblijft is zelf te besteden. Hier gaat bv kleding voor jezelf af, uitjes zonder partner (etentjes of bios met vrienden bv), alles wat voor jezelf is. Ik maak dat dus vaak op, mijn man spaart dat veel meer op. Nu is het wel zo dat hij daar zo af en toe wat extra mee aflost. Daar heb ik ook profijt van natuurlijk. Maar dat vind hij geen probleem. En als hij dat niet zou doen, is er ook geen man over boord want dat kan ook met het gezamenlijke spaargeld.
Zou zoiets voor jullie geen oplossing zijn? Kan je partner toch doen met een deel van zijn geld wat hij wil, maar heb je ook de mogelijkheid om te doen wat jij wil.
Hoi Whomi,

Aan zoiets zat ik net ook te denken.
Het klinkt allemaal heel zakelijk, maar zolang een relatie goed is kan alles goed afgesproken worden. Mocht het mis gaan dan komen er ruzies over. En je moet er natuurlijk niet vanuit gaan dat je uit elkaar gaat. Maar tegenwoordig kan je er helaas ook niet meer vanuit gaan dat je altijd samen blijft.
Maar in de praktijk werkt dat toch niet.

Je kan wel laten vastleggen dat man een schuld van 100.00 euro heeft bij to.

Maar als man zijn geld allemaal opmaakt en ze gaan uit elkaar dan valt er toch niets te halen bij haar ex.

En to kan haar geld wel opsparen voor later maar stel dat man zijn baan kwijt raakt en door wat voor reden dan ook niet meer aan het werk komt. Gaat ze hem dan de deur uitzetten omdat hij geen geld meer binnen brengt?

Ga maar in je eentje wonen want dan krijg je bijstand?
sugarmiss schreef:
04-02-2018 19:07
Maar in de praktijk werkt dat toch niet.

Je kan wel laten vastleggen dat man een schuld van 100.00 euro heeft bij to.

Maar als man zijn geld allemaal opmaakt en ze gaan uit elkaar dan valt er toch niets te halen bij haar ex.
Als het huis verkocht wordt, komt die 100.000 weer vrij. Dan wordt TO als eerste uitbetaald, daarna pas de eventuele overwaarde.
Je kunt een combinatiehypotheek nemen, maar dat moet wel bij dezelfde bank. Of het financieel slim is, is een ander verhaal. Ga eens praten met wat hypotheekverstrekkers.
Wij hebben ook een gezamenlijke hypotheek. Daarnaast verwacht ik de komende jaren nog een paar keer een financiele bijdrage van mijn ouders die ik waarschijnlijk zal gebruiken om extra af te lossen op de hypotheek. Ik zal dit bedrag nadrukkelijk oormerken als extra inleg uit mijn persoonlijke vermogen en houdt daarmee een vordering op mijn vriend, mochten we besluiten uit elkaar te gaan. Daarnaast hebben we in onze administratie een overzicht van hoeveel we extra in hebben gelegd per persoon en waar we dus als eerste aanspraak op hebben.

Wij hebben ook afgesproken dat we geen rekening houden met de dalende lasten en de voordelen die we daar beiden van hebben, gewoon omdat we dat te omslachtig vonden en we wel oprecht geloven dat we een bestendige relatie hebben die het nog wel 30 jaar uit houdt ;)

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je dus prima een gezamenlijke hypotheek kunt hebben en dan alsnog extra kunt aflossen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven