Aaargh familie problemen!

24-01-2012 14:56 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik wil even mijn verhaal kwijt en weten wat jullie hier van vinden.

Mijn oma is afgelopen December geopereerd aan haar buik aorta.

Heftige operatie voor iemand van 78jaar.

Nu heeft mijn oma dus ruim twee weken in het ziekenhuis gelegen en werd er door een tante een rooster gemaakt wie wanneer en hoe laat naar oma toe mocht tijdens bezoekuren.

Dat rooster was op zich niet zo gek,aangezien oma rust nodig had/heeft.

Nu kwam oma thuis en kreeg ik tot mijn verbazing een mail met jawel een rooster.

Wie welk dagdeel bij oma is om voor haar en haar visite te zorgen.

Plus dat er eten gekookt moest worden.

Niemand is gevraagd of ze hier aan mee wilde werken. Het rooster was er ineens.

Het was een rooster van 2 weken verdeeld over ochtend,middag en avond.

Niemand was echt blij met dit rooster maar we hebben het aangekeken. Hier en daar geruild onderling(iedereen werkt,of heeft kinderen enz enz)

Mijn vriend heeft zelfs een dag vrij genomen zodat hij bij de kids kon blijven en ik voor oma kon zorgen.

Niet echt logisch toch?! maar we hebben het gedaan!

Nu was gisteren de laatste dag van het rooster.

En raad eens,weer een rooster.

Toen heb ik een sms'je naar mijn tante gestuurd, in mijn ogen heel netjes met de volgende tekst :

Hoi,

ik zag net een mailtje met een nieuw rooster.

Misschien moeten we eens wat meer vertrouwen hebben in de mensen van de thuiszorg.Hoe lang gaan we nog roosters maken?

Ik wil oma graag helpen maar niet meer volgens rooster.

Heb een gezin met twee kids en ook zo m.n. afspraken.

En ik weet dat ik niet de enige ben met een gezin,maar goed ik ben van mening dat dit niet de bedoeling is.Sorry. xxx

Toen kreeg ik de volgende ochtend(vanmorgen) een boze mail.

Waar o.a. in stond : Ik zal je uit de lijst halen,zodat je niet meer hoeft komen op te draven en hoop dat je er,als het onverhoopt verkeerd afloopt,geen spijt van krijgt.

Kon alleen maar janken en janken en janken! ben stapel gek op mijn oma! maar ik heb twee kleine kindjes

(die mogen niet mee naar oma is te druk)

Ik weet niet wat ik moet doen?! Ben ik nu zo verkeerd bezig?
quote:loves-gerben schreef op 24 januari 2012 @ 15:15:

Mijn tante laat trouwens meteen alles aan mijn oom over.

Heb van haar niks gehoord.

Mijn oom heeft meteen deze mail naar de hele familie gemaild :

Helaas heeft .... aangegeven dat ze een gezin en afspraken heeft en dus het rooster niet de bedoeling is.Laat thuiszorg het maar opknappen. Jammer maar zo doe je mensen kennis op.

Dit heeft hij naar de hele familie gemaild. :(

Wat een rare familie heb jij zeg.

Ik zou ze opbellen en onmiddelijk een gesprek eisen en dat ze iedereen een mail sturen waarin staat hoe het werkelijk is gegaan. Jij hebt toch nergens gezegd dat je helemaal niet meer je oma wilt opzoeken en een handje helpen?

Helaas heeft .... aangegeven dat ze een gezin en afspraken heeft en dus het rooster niet de bedoeling is.Laat thuiszorg het maar opknappen. Jammer maar zo doe je mensen kennis op.

Dit heeft hij naar de hele familie gemaild. :(Zegt meer over de familie dan over jou, hoor TO!
Wat een vreselijke tante....wat denkt ze wel niet!!

Gaan wanneer jij wil.

Dan maar ruzie...
Niet zo handig om te smssen, je had beter kunnen bellen.

Maar inderdaad de situatie kan met gemak 8 jaar duren. Wat mij betreft zijn je ouders hiervoor verantwoordelijk en jij niet....

Met jonge kinderen lijkt het mij nog lastiger; ik was 13 toen mijn oma een herseninfarct krijg en naar een verzorgingtehuis moest en de kinderen hebben toen een schema gemaakt dat oma iedere dag 1 of 2x bezoek had....hield wel in dat mijn moeder 2x per week (of vaker) naar oma moest; vond ik als puber niet heel chill bij tijden (aan de andere kant daardoor heel veel vrijheid!.....

Wat ik wil zeggen, dit moet ik goed overleg en je mag er niemand op aankijken als het niet lukt; zeker neit de kleinkinderen!
quote:registreerjenu schreef op 24 januari 2012 @ 15:17:

Ik ben het echt niet met jullie eens :-)

Het kan toch niet zo zijn dat alle verzorging neerkomt op degene die toevallig geen druk schema/werk/kinderen heeft. Dat is toch niet fair, vind je wel? Omdat ik toevallig helaas geen kinderen heb, zou ik meer voor oma moeten zorgen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Waar haal jij uit dat ze helemaal niet meer wilt helpen?

Ze heeft alleen geschreven of dat rooster nog nodig is en of de thuiszorg niet wat meer ingeschakeld kan worden.

Ik lees nergens dat ze niet meer wilt helpen.
De reactie van je tante en oom is ver beneden peil, maar ik vind jouw handelen een voorbeeld van iemand die te lang wacht met op een gezonde manier assertief optreden.

Jouw sms komt ook niet aardig over. Je hebt vier weken de tijd gehad om aan je tante en/of rest van de familie een mailtje te sturen met hoe je het graag anders zou willen. Dat je echt wel graag mee wil helpen, maar op andere tijden/iets minder/met een andere invulling. Die kans heb je laten liggen maar in plaats daarvan 'moet' je van jezelf meteen op de mail van je tante reageren met een sms 's avonds laat. Dat kan ook alleen maar fout gaan in mijn ogen.

Wat je nu moet doen is een moeilijke vraag. Ik zou in reactie op de mail van je oom alsnog de hele familie mailen met een besliste doch vriendelijke mail over wat jíj wilt en kunt doen en hoe jij denkt dat het beste te organiseren. Eventueel bel je eerst even met je oom en tante om over je sms te praten, dat je die niet zo bedoelt hebt.

Als dit allemaal niet werkt, omdat je familie of je oom en tante gewoon naar is of een plaat voor hun kop heeft, zou ik een dikke olifantenhuid ontwikkelen en lekker op je eigen tijd naar je oma gaan.

Dit heeft hij naar de hele familie gemaild. :(Weer 2 namen die je van de kalender kan schrappen.
quote:Beauke schreef op 24 januari 2012 @ 15:18:

[...]

Wat een rare familie heb jij zeg.

Ik zou ze opbellen en onmiddelijk een gesprek eisen en dat ze iedereen een mail sturen waarin staat hoe het werkelijk is gegaan. Jij hebt toch nergens gezegd dat je helemaal niet meer je oma wilt opzoeken en een handje helpen?

Welja, eis jij onmiddelijk een gesprek en zet alles zwart op wit, just in case...

Zal de vervelende situatie vast erg goed doen

Dit heeft hij naar de hele familie gemaild. :(

Ik had een familieruzie ontketent op zo'n mail van een oom aan de hele familie. Dan maar dikke, vette bonje in de familie. Wie denkt die vent wel niet dat hij is???

Serieus, ik had terug gemaild aan de hele familie:

Uit deze mail van oom X blijkt wel dat hij en tante X niet helemaal lekker in hun hoofd zijn als ze denken te kunnen bepalen hoe ik mijn leven leid... Mensen kennis is hen blijkbaar zelf heel erg vreemd...

Ik hoef met hen voortaan geen contact meer. Wat de rest doet moeten ze zelf maar weten maar ik ga voortaan op eigen gelegenheid naar oma.

Succes ermee!
En toch…ergens begrijp ik tante wel. Zij is blijkbaar erg betrokken bij oma en de enige die zich aangesproken voelt om ervoor te zorgen dat er goed voor haar gezorgd wordt (ik lees nergens dat mensen met andere opties gekomen zijn). Iedereen lijkt het met het rooster eens te zijn en ruilt waar nodig en dan komt er opeens vanuit het niks (vanaf haar gezichtspunt) een koel sms’je van TO die laat weten niet meer mee te willen werken aan het rooster. En misschien dat andere familieleden wel tegen TO geklaagd hebben over het rooster, maar je weet natuurlijk niet wat ze tegen tante gezegd hebben. Toch zonde dat de hele zaak nu ontploft door iets wat met een andere aanpak niet had hoeven gebeuren.
Fijne familie heb je zeg.

Het is wel lastig dat je zonder iets te zeggen (?) je het eerste rooster hebt laten opdringen. Ik vind het op zich nog niet raar dat tante dan denkt dat dat met het volgende rooster ook wel zo zal gaan. Ik had daar persoonlijk wat anders op gereageerd als jij, meer dat je wel je steentje wil bijdragen, maar dan graag in overleg, samen even om de tafel om te kijken hoe lang nog, wie, wat en wanneer. En daarbij kijken naar oma, wat kan en wil die zelf? Heeft ze zoveel meer verzorging nodig dan alleen de thuiszorg? Hoe lang nog? Als dit een structureel iets wordt, moet je ook naar een structurele oplossing.

Ik zou dat denk ik zelf even uitleggen op de mail naar iedereen toe, en gewoon vragen om eens om de tafel te gaan zitten, met zijn allen. Dan kun je betere afspraken maken lijkt mij.

@registreerjenu, ik vind dat er best gekeken mag worden naar wie het meest de mogelijkheid heeft om te zorgen. Mijn neefje die al tijden werkeloos is en hele dagen thuis aan het gamen is, kan wat mij betreft best een dagje extra naar oma toe, is nu eenmaal makkelijker te regelen voor hem, dan voor mij met baan en gezin. Ik vind wel dat iedereen ongeveer naar rato zijn steentje kan bijdragen.
quote:registreerjenu schreef op 24 januari 2012 @ 15:17:

Ik ben het echt niet met jullie eens :-)

Het kan toch niet zo zijn dat alle verzorging neerkomt op degene die toevallig geen druk schema/werk/kinderen heeft. Dat is toch niet fair, vind je wel? Omdat ik toevallig helaas geen kinderen heb, zou ik meer voor oma moeten zorgen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Gelijke monniken gelijke kappen.

Als er geen rooster gemaakt wordt zul je zien dat er vele uren niemand voor oma komt zorgen en dat er uren zijn waarbij je elkaar in de weg loopt. En in dit vervelende geval zal één iemand hierbij de leiding moeten nemen om de boel te coördineren en daar hoort helaas ook het nemen van vervelende beslissingen bij. Zo is het nu eenmaal.

Dus als ik jou was zou ik me gewoon weer aanbieden en waar mogelijk schuiven met andere familieleden. Tevens kun je vragen tot wanneer tante denkt dat er een schema nodig is of wanneer het schema in intensiviteit kan worden teruggebracht.

Oh enne......karma!

Ik vind dus wel dat tot op zekere hoogte iemand zonder kinderen iets meer voor oma zou kunnen doen. Die persoon heeft gewoon wat meer vrije tijd tot zijn beschikking. En zodra iemand vrij moet gaan nemen omdat hij/zij anders de mantelzorg niet meer kan bolwerken, dan wordt het teveel.

TO praat erover met je tante en oom. Blijven ze zo naar doen (zeker nadat ze de hele familie die mail hebben getsuurd), dan zouden ze wat mij betreft in de pleuris kunnen zakken. Die oom en tante dan he, oma niet.
Ik ben nooit zo bang voor ruzie. Dan zijn ze maar kwaad. Boeiend.

En ik denk dat TO al langer door haar familie onder de voet gelopen is, als ik haar verhaal zo lees. Ze behandelen je zoals je je laat behandelen hoor. Gewoon niet meer aan toegeven. Dan leren ze het vanzelf af.
ouders heb ik allebei nog maar heb alleen contact met mijn vader.

Mijn vader denkt hier net zo over en heeft de telefoon gepakt en is nu ook de gebeten hond.

Wij hebben al vaker aangegeven dat we om de tafel moeten gaan zitten en een rooster in elkaar vouwen.En hoppa dan komt er weer zonder overleg een nieuw rooster per email.

Voor mij ligt het wat moeilijker omdat ik zelf in de knoop zit met mijn eigen problemen. plus komt daarbij dat mijn vriend Militair is. en dus regelmatig weg is.

Hij heeft al eens een dag vrij genomen.

Ze had mij ingepland op woensdag middag,dus zij zegt tegen mij : Jij bent er woensdag he? Ik zeg ja maar dan moet ik mijn kids mee nemen want heb geen oppas.

Zegt ze: Nee nee dat kan niet! Dus eigenlijk kon ik niet.

Heeft mijn vriend toch vrij genomen! Eigenlijk niet de bedoeling en dat heb ik ook aangegeven.

Nu stuurde mijn oom een berichtje dat ik met het vooraf gaande rooster ook al moeilijk deed.. Pfffft wordt je toch gek van?

Ik heb ook gezegd ik wil heeeel graag voor oma zorgen,maar wel wanneer ik kan.
quote:leentjedb schreef op 24 januari 2012 @ 15:24:

[...]

Ik had een familieruzie ontketent op zo'n mail van een oom aan de hele familie. Dan maar dikke, vette bonje in de familie. Wie denkt die vent wel niet dat hij is???

Serieus, ik had terug gemaild aan de hele familie:

Uit deze mail van oom X blijkt wel dat hij en tante X niet helemaal lekker in hun hoofd zijn als ze denken te kunnen bepalen hoe ik mijn leven leid... Mensen kennis is hen blijkbaar zelf heel erg vreemd...

Ik hoef met hen voortaan geen contact meer. Wat de rest doet moeten ze zelf maar weten maar ik ga voortaan op eigen gelegenheid naar oma.

Succes ermee!

Last van een kort lontje?

Ik vind je reactie/advies nou niet bepaald getuigen van inlevingsvermogen. Helaas door dit soort reacties ontstaat verwijdering, negativiteit en onnodig verdriet. Het is zo makkelijk om deze weg te kiezen....zonde!
Eens met Stromboli. Tante is (vermoed ik) een dochter van oma, die misschien ook wel heel graag het beste voor haar moeder wil.

Wat veel mensen in dergelijke, goedbedoelde situaties vergeten, is dat je een plan moet maken wat niet slechts twee weken stand houdt, maar, indien nodig, ook 2 maanden, 2 jaar of nog veel langer. Dat is het probleem van deze leeftijd zeg maar, je weet niet hoe snel en of iemand nog echt beter wordt.

Mijn oma heeft jaren geleden een tijd veel hulp nodig gehad en toen maakte mijn moeder zo'n schema. Zij vroeg vantevoren iedereen óf ze wilden helpen en wanneer, maar zei er ook duidelijk bij 'beloof niet te veel (er waren mensen die gelijk vier dagdelen per week aanboden), ik heb liever dat je het over twee maanden nog steeds wilt doen, dan dat je over twee weken al weer afhaakt omdat het te veel is'.
Eens met de rest: even bellen en overleggen!

Wat is de reden dat er constant iemand bij je oma moet zijn?

Mijn oma heeft een hartoperatie gehad en er werd geadviseerd dat 2 weken na ontslag er 24 uur iemand in de buurt was. (en haar motiveerde met revalideren).

In het geval van een operatie aan de aorta (ik gok een verwijde aorta?). Mensen die deze operatie hebben gehad voelen zich als ze eenmaal thuiskomen snel moe (soms wel een half jaar). Hiervoor is het fijn als er iemand is die kan helpen waar nodig.

Wat heeft je oma zelf graag? Ik kan het snappen dat ze het fijn vind als er iemand mee-eet (is ook gezellig). Naar mijn mening kan diegene daarna naar huis en kan je oma haar eigen ding doen tot de thuiszorg komt.

Vergelijkbaar iets geldt volgens mij voor de lunch en ontbijt. (Ouderen doen ook vaak een middagslaapje). Daarnaast is het voor je oma misschien prettig als iemand bij het revalidatieproces is/helpt dus met haar gaat wandelen...
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
kan ze niet tijdelijk bij iemand in huis, dat is wat makkelijker en scheelt tijd.
@registreerjenu, ik vind dat er best gekeken mag worden naar wie het meest de mogelijkheid heeft om te zorgen. Mijn neefje die al tijden werkeloos is en hele dagen thuis aan het gamen is, kan wat mij betreft best een dagje extra naar oma toe, is nu eenmaal makkelijker te regelen voor hem, dan voor mij met baan en gezin. Ik vind wel dat iedereen ongeveer naar rato zijn steentje kan bijdragen.[/quote]

Maar de kinderen van mijn tante (alle twee in de 30) Worden niet op het rooster gezet.

Twee vrijgezelle jongens!
quote:loves-gerben schreef op 24 januari 2012 @ 15:26:

Ik heb ook gezegd ik wil heeeel graag voor oma zorgen,maar wel wanneer ik kan.

Maar TO, dit geldt toch voor iedereen? Probeer nu eens je er bij neer te leggen.

Iedereen heeft altijd z'n mond vol over het klaarstaan voor anderen, maar als puntje bij paaltje komt kan niemand.

Als jij later oud en niet meer zo gezond bent dan is het toch ook fijn dat jouw kinderen voor je zorgen? Het is toch een kwestie van geven en nemen? En ja, daar hoort nu ook eenmaal bij dat je vriend een dagje extra vrij moet nemen. Maar maak dan van de nood een deugd en laat je vriend die dag leuke dingen met jullie kinderen doen. Vinden je kids vast hartstikke fijn: quality time met papa.

Dus zet je schouders er onder en laat je van je beste kant zien. Sta er boven!
Ik heb zo'n oom die ook altijd denkt voor iedereen van alles te kunnen bepalen. En dan ook gelijk de hele familie zijn ongenoegen via mail moet laten weten als wij een keer "nee" zeggen. Die heb ik uit mijn leven geknikkerd. Mails en telefoontjes van hem reageer ik niet eens meer op. Dat soort mensen kan ik werkelijk missen als kiespijn.
quote:italiagirl schreef op 24 januari 2012 @ 15:26:

[...]

Ik vind dus wel dat tot op zekere hoogte iemand zonder kinderen iets meer voor oma zou kunnen doen. Die persoon heeft gewoon wat meer vrije tijd tot zijn beschikking. En zodra iemand vrij moet gaan nemen omdat hij/zij anders de mantelzorg niet meer kan bolwerken, dan wordt het teveel.

TO praat erover met je tante en oom. Blijven ze zo naar doen (zeker nadat ze de hele familie die mail hebben getsuurd), dan zouden ze wat mij betreft in de pleuris kunnen zakken. Die oom en tante dan he, oma niet.En dat bepaal jij? Hoe weet je of iemand zonder kinderen meer vrije tijd heeft?
Heel triest ook dat oma nu indirect de reden is van een familieruzie. Alleen al daarom zou ik het zo snel mogelijk proberen uit te praten.
quote:XionZ schreef op 24 januari 2012 @ 15:21:

[...]

Weer 2 namen die je van de kalender kan schrappen.

Precies.

Ik zou verder afwachten of de rest van de familie het eens is met oom en tante of ook inmiddels met hun wijsvinger richting voorhoofd gaan om deze actie.

En ondertussen ga je gewoon wel lekker op bezoek bij je oma hoor, en overleg met bv je vader wanneer wie wat kan doen.
quote:registreerjenu schreef op 24 januari 2012 @ 15:31:

[...]

Maar TO, dit geldt toch voor iedereen? Probeer nu eens je er bij neer te leggen.

Iedereen heeft altijd z'n mond vol over het klaarstaan voor anderen, maar als puntje bij paaltje komt kan niemand.

Als jij later oud en niet meer zo gezond bent dan is het toch ook fijn dat jouw kinderen voor je zorgen? Het is toch een kwestie van geven en nemen? En ja, daar hoort nu ook eenmaal bij dat je vriend een dagje extra vrij moet nemen. Maar maak dan van de nood een deugd en laat je vriend die dag leuke dingen met jullie kinderen doen. Vinden je kids vast hartstikke fijn: quality time met papa.

Dus zet je schouders er onder en laat je van je beste kant zien. Sta er boven!Kinderen ja, nu worden kleinkinderen ook ingeschakeld behalve de kinderen van tante

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven