Aanbouwen garage

15-03-2010 09:21 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo forummers,

Ik ben op zoek naar een nieuwbouwwoning. Nou heb ik een mooie gevonden waarbij ook als meerwerk een garage kan worden bijgebouwd.

Deze garage kost ¤ 17.000.

Ik vroeg me af of er iemand ervaring heeft met het laten bouwen van een garage? Ik vind het zelf vrij prijzig en denk dat ik het misschien beter na oplevering door een andere aannemer kan laten doen. Iemand enig idee wat een beetje standaard, niet te grote stenen garage kost? Ik woon in het noorden van het land (mocht dat belangrijk zijn).
Of het wel of niet prijzig is afhankelijk van wat je krijgt voor die EUR 17.000. Hoe is de fundering bijvoorbeeld opgebouwd? Hoe worden de muren opgebouwd? Wat voro garagedeur komt erin enz.

Kun je aan het bestek van de garage komen? Dit kun je voorlegegn aan andere aannemers voor een offerte. Op zich klinkt mij EUR 17.000 niet schokkend in de oren, maar dis dua afhankelijk van wat je ervoor krijgt.
Bestek kan ik nog niet aankomen.

De garage is 6x3 m. Heeft houten gevelbekleding en houten kozijnen (ik zou zelf liever baksteen hebben) en een standaard betontegelvloer (dus geen betonvloer)

Fundering weet ik dus niet..
Meerwerk is altijd stikduur als je het door de bouwer zelf laat doen... Kijk anders eens op www.werkspot.nl hoeveel het bouwen van een garage ongeveer kost. Wij kregen ooit een offerte van de bouwer om voor 10.000 euro een tuinmuurtje van 6 meter te metselen. Dat hebben we dus niet gedaan...
Tip voor de garage: als je er een leefruimte van wilt maken, zorg er dan voor dat er een kruipruimte onder de garage zit en er spouwmuren aanwezig zijn, dit om een goed vocht/lucht klimaat te creeren.
anoniem_100516 wijzigde dit bericht op 15-03-2010 09:51
Reden: toevoeging: vocht/luchtklimaat
% gewijzigd
Hier, vlakboven Amsterdam, moest een aanbouw ongeveer ten grootte van een garage ¤25.000 kosten. Onderheid en net zo geisoleerd als de rest van het huis. Onze garage hoorde standaard bij het huis en is ook geisoleerd en onderheid, wel zo prettig.

Het zou kunnen dat een garage is goedkoper is omdat je minder kozijnen ed nodig hebt, maar heel erg veel zal het wel niet schelen.

Maar ik woon op veengrond, goed onderheien is dus essentieel. Ik weet niet hoe dat bij jullie is.

Ik zou zelf in ieder geval kiezen om de fundering met de bouw mee te laten leveren. En als je binnendoor naar de garage wilt kunnen, dan zou ik alles met de bouw mee laten leveren, zeker voor 17 k.
quote:diedietje schreef op 15 maart 2010 @ 09:47:

Bestek kan ik nog niet aankomen.

De garage is 6x3 m. Heeft houten gevelbekleding en houten kozijnen (ik zou zelf liever baksteen hebben) en een standaard betontegelvloer (dus geen betonvloer)

Fundering weet ik dus niet..

Waarom liever een betontegelvloer?

Ga er wel vanuit dat je na de bouw hoogstwaarschijnlijk wel een vergunning hiervoor moet aanvragen.
De garage komt los naast het huis te staan. Als je een bijkeuken tussen huis en garage wilt (2x2 m) kost dit nogmaal ¤ 10.000.

Op werkspot staan inderdaad een stuk goedkopere garages, rond de ¤ 10.000

De garage is natuurlijk vrij klein en omdat hij helemaal van hout wordt gemaakt, vind ik het ook eerder een berging dan echt een garage..

Wat mij betreft hoeft het niet geisoleerd te worden of spouwmuren te hebben, het gaat echt gebruikt worden als berging.
Ik wil niet liever betontegels, maar dat zit er standaard in. Ik heb liever een gestorte betonvloer, maar dat is nog weer ¤ 2.500 extra.
Het is heel moeilijk om te vergelijken met werkspot. Maar zoals je omschrijft klinkt het inderdaad wel als een dure garage/berging.

Eur 2500,00 voor een gestorte betonvloer, terwijl ze toch al bezig zijn met beton storten elders is wel erg veel.

Ga eens offertes vragen bij aannemers. Als je de mogelijkheid hebt tot isolatie zal ik dat toch gelijk doen, je weet nooit wat de toekomst brengt.
Als je op zoek gaat naar goedkopere garages, houdt dan rekening met de welstandseisen die jouw gemeente stelt aan deze garage. Bij nieuwbouwwoningen raad ik aan om na te gaan of het bouwplan vergund wordt op grond van een bestemmingsplan of een (oude) artikel 19 WRO procedure. In het laatste geval kan het problemen opleveren als je naderhand een aanvraag om bouwvergunning indient, omdat er nog geen bestemmingsplan is.
Het is een nieuw bestemmingsplan en omdat de woningen worden aangeboden met de garage als optie, ga ik er vanuit dat ik ook zelf een garage daar mag plaatsen ipv de aannemer. Maar dat heb ik nog niet nagevraagd, ben me nog aan het orienteren.
Als er een nieuw bestemmingsplan is (zonder uitwerkingsplicht) dan is er geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven