Aankoopmakelaar - nuttig of onzin?

17-08-2018 14:04 59 berichten
Wij verhuizen binnenkort vanuit het buitenland naar Nederland en zijn op zoek naar een geschikt huis. Mijn vader is al bij enkele huizen gaan kijken om een indruk te krijgen van de omgeving, afstanden meten ed. Een van de makelaars gaf aan dat als we het niet zien zitten hij wel als aankoopmakelaar zou kunnen fungeren, tarief 1 tot1,5 %.

Wij hebben specifieke eisen en als we die doorgeven gaat hij op zoek en tevens helpt de makelaar bij het papierwerk. Is dat correct? Wie heeft er gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar? En was dat nuttug of had je het achteraf ook zelf kunnen doen?
Kastanjez schreef:
17-08-2018 15:30
Ik ben heel nieuwsgierig waarom dan precies. Ik snap je vergelijking niet namelijk.
Ik zou geen zin hebben in onprofessioneel gedoe. In dingen die vergeten worden, in "ja, ik dacht dat we het goed afgesproken hadden, maar nu doet de *vul maar in: bank/ verzekeraar/ hypotheekadviseur/ notaris/m'n moeder* moeilijk en gaat het dus toch niet lukken. En ja, die kans zou ik significant hoger inschatten als mensen het zelf zouden doen t.o.v. mensen met een makelaar. In een markt waar de kopers in de rij staan zou ik dus in zee gaan met iemand met een makelaar en er niet op gokken dat mensen het best zelf kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, gezien wat ik de afgelopen jaren aan makelaars voorbij heb zien komen schat je die toch iets te hoog in hoor.
RegretteRien schreef:
17-08-2018 15:50
Ik zou geen zin hebben in onprofessioneel gedoe. In dingen die vergeten worden, in "ja, ik dacht dat we het goed afgesproken hadden, maar nu doet de *vul maar in: bank/ verzekeraar/ hypotheekadviseur/ notaris/m'n moeder* moeilijk en gaat het dus toch niet lukken. En ja, die kans zou ik significant hoger inschatten als mensen het zelf zouden doen t.o.v. mensen met een makelaar. In een markt waar de kopers in de rij staan zou ik dus in zee gaan met iemand met een makelaar en er niet op gokken dat mensen het best zelf kunnen.
Serieus? Nou, dan ben ik het helemaal eens met red's reactie. De verkoopmakelaar die ons het huis verkocht was een stuk beroerder en slechter met afspraken dan wij waren. Een voorlopig koopcontract is een voorlopig koopcontract, of je dat nu met of zonder aankoopmakelaar tekent.
Kastanjez schreef:
17-08-2018 16:22
Serieus? Nou, dan ben ik het helemaal eens met red's reactie. De verkoopmakelaar die ons het huis verkocht was een stuk beroerder en slechter met afspraken dan wij waren. Een voorlopig koopcontract is een voorlopig koopcontract, of je dat nu met of zonder aankoopmakelaar tekent.
Je hebt in elk beroep slechte en goede exemplaren.
Maar laat ik mijn haar liever knippen die tientallen, zo niet honderden mensen geknipt heeft dan iemand die het zelf wel voor de eerste keer gaat proberen.
Dan laat ik mijn badkamer liever tegelen door een tegelzetter die tientallen badkamers heeft betegeld dan een die zeker 3 youtubefilmpjes heeft gekeken.
De schoonmaakster met 10 jaar ervaring of...

En als uitsmijter: als ik er niet hoef te betalen voor het verschil in prijs tussen de ongetrainde persoon en diegene die dat wel gediplomeerd is in zijn vak: dan kies ik die met een diploma. Ik snap niet wat daar raar aan is. Ik ken je toch niet? Ik weet niet wat je kunt. Ik ken die ander met een makelaar ook niet, dus ik weet ook niet wat die kan. Maar ik weet wel wie er in ieder geval voor geleerd heeft.
RegretteRien schreef:
17-08-2018 17:23
Je hebt in elk beroep slechte en goede exemplaren.
Maar laat ik mijn haar liever knippen die tientallen, zo niet honderden mensen geknipt heeft dan iemand die het zelf wel voor de eerste keer gaat proberen.
Dan laat ik mijn badkamer liever tegelen door een tegelzetter die tientallen badkamers heeft betegeld dan een die zeker 3 youtubefilmpjes heeft gekeken.
De schoonmaakster met 10 jaar ervaring of...

En als uitsmijter: als ik er niet hoef te betalen voor het verschil in prijs tussen de ongetrainde persoon en diegene die dat wel gediplomeerd is in zijn vak: dan kies ik die met een diploma. Ik snap niet wat daar raar aan is. Ik ken je toch niet? Ik weet niet wat je kunt. Ik ken die ander met een makelaar ook niet, dus ik weet ook niet wat die kan. Maar ik weet wel wie er in ieder geval voor geleerd heeft.
We gaan het waarschijnlijk niet eens worden, maar er zijn ZO veel mensen die hun huis prima zelf verkopen. De makelaar neemt je gemak uit de handen, misschien wat handigheidjes (waar je als koper voordeel van hebt, als verkoper merk je dat niet of is het eerder in je nadeel) maar niet perse kwaliteit. 3 ton is 3 ton en de makelaar weet niet hoe en of je dat gaat en kunt regelen. Tenminste, ik heb nog nooit van een aankoopmakelaar gehoord die eerst bewijs wil zien dat je bij een hypotheekadviseur geweest bent.
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriend heeft zijn huis gekocht van een particulier zonder makelaar. Bleek achteraf behoorlijk in het nadeel van de verkoper. En voordeel van die vriend. Verkoper kon geen kant op want die heeft getekend.

Tuurlijk heb je slecht makelaars maar het is wel een vak. En de gemiddelde mens heeft er geen verstand van...

In het geval van TO lijkt een aankoopmakelaar een goed idee. TO zit in het buitenland, heeft speciale wensen en is niet goed op de hoogte van de woningmarkt ook lijkt ze in plaatsen waar ze zelf niet bekend is.
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
17-08-2018 14:29
Wat argumenten voor een aankoopmakelaar:

Wij hebben wel eens met de aankoopmakelaar geprobeerd af te spreken dat hij een percentage het bedrag dat hij eraf onderhandelde kreeg. Die vlieger ging niet op, maar toch blij dat we een aankoopmakelaar hadden. Die durfde veel scherper in te steken qua prijs, scheelde circa een kwart van het bedrag dat van de vraagprijs af ging.

Het bekijken van huizen hebben we uiteindelijk veelal zelf gedaan/ gekozen, maar omdat we niet uit de regio vandaan kwamen zat er ook veel nuttige informatie bij over bijvoorbeeld wijken waar ze verwachten dat woningcoöperaties binnenkort veel panden in de verkoop gingen doen of waar de huizen juist heel goed gaan.

Als ik in mijn eigen wijk kijk; daar gaan de huizen veelal binnen 3 dagen weg, meestal nog voor er überhaupt foto's op Funda staan. Ik weet dat de meeste bij dezelfde makelaar te koop komen waarvan bekend is dat ie veel in de wijk verkoopt, maar ook gewoon een fikse lijst potentiële klanten in het bestand heeft die staan te trappelen als ze hier iets kunnen kopen.

Tot slot zou ik als verkoper huiverig zijn voor een koper die zelf de onderhandelingen doet. Bij een zelfde bod ging ik liever in zee met iemand die een makelaar heeft. Ter vergelijking: Prima als je zelf je haar verft, gaat heel vaak goed en is veel goedkoper. Maar als het fantastisch moet zijn, voor zeg je bruiloft dan ga je naar een kapper. Je huis verkopen is meer als een bruiloft dan een 'als het de soep in loopt kun je het altijd nog kort knippen, groeit wel weer aan' gelegenheid.
Als dit waar is hebben makelaars hun eigen marketing fantastisch gedaan. De koper denkt voordeel te hebben omdat hij minder betaalt en de verkoper denkt voordeel te hebben omdat hij een betrouwbaarder koper vindt.
Terwijl ze in werkelijkheid allebei natuurlijk gewoon geld kwijt zijn aan hun makelaar. En dat komt weer terug in de verkoopprijs, dus de koper betaalt uiteindelijk beide makelaars = dubbel voor hetzelfde werk, namelijk professionele ondersteuning bij eigendomswisseling van hetzelfde huis. Alleen een win/win situatie voor het makelaarsgilde.
merano wijzigde dit bericht op 18-08-2018 08:28
2.54% gewijzigd
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
17-08-2018 17:23
Maar ik weet wel wie er in ieder geval voor geleerd heeft.
Ha, als je weet wat die opleiding inhoudt, dan hecht je al een stuk minder waarde aan dat diploma hoor. Je leert makelen in de praktijk. En van de tien zijn er uiteindelijk twee echt goed, twee, hooguit drie oké, en de rest valt in de categorie “vlot lullen en zakken vullen”. Komt bij de volgende crisis vanzelf uit.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je eigenlijk niet gewoon met één makelaar toe kunnen die het hele proces begeleidt en zowel voor de verkoper als de koper in de gaten houdt dat het goed en eerlijk verloopt? Er is toch geen geschil op voorhand met twee partijen die tegenover elkaar staan? In beginsel willen beide pp immers hetzelfde, namelijk op een prettige manier onder goede voorwaarden de eigendom van een huis overdragen.

Beetje zoals je een echtscheiding niet direct door twee advocaten laat doen maar gewoon met een mediator. Alleen als je op voorhand al verwacht dat de andere partij je een poot wil uitdraaien zet je er een eigen advocaat op.

Als die ene makelaar zijn werk goed doet houdt hij de belangen en rechten van beide pp in de gaten, en hoef je geen twee makelaars.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het zonder gedaan en nog bijna 10.000 euro van de prijs afgekregen.
Wel hadden we een fijne hypotheekadviseur die ons veel tips heeft gegeven en het koopcontract nog even goed heeft bekeken.
Maar wij hebben hier geen overspannen markt en het huis stond al 3 jaar te koop.
agapanthus wijzigde dit bericht op 18-08-2018 08:51
Reden: Kleine toevoeging
16.77% gewijzigd
Wij zochten buiten de randstad en in een stad, die wij goed kenden, omdat we er ooit gewoond hebben. In deze situatie zag ik echt het nut niet in van een verkoopmakelaar.
Ik had zoekopdrachten uitstaan bij alle makelaars en dan krijg je ook al vaak de huizen te zien voordat ze op funda komen. Onderhandelen heb ik zelf gedaan, omdat mijn vriend daarin te voorzichtig is en niet hoog (of eigenlijk laag )durft in te zetten. Ik heb alle verkoopprijzen in de wijk opgevraagd en zodoende konden we goed bepalen wat wij de woning waard vonden (en op deze prijs zijn we ook uitgekomen). Wij hadden als sterk punt dat we zonder voorbehouden konden bieden en dan kun je ook scherp inzetten.
Uitzoekwerk als bodemverontreiniging en bestemmingsplannen kan tegenwoordig allemaal digitaal en kun je makkelijk zelf doen. Voor de technische staat kun je een bouwtechnische keuring uit laten voeren. Bij het kadaster kun je tegen een klein bedrag alle belangrijke data zelf opvragen.

Ik zou alleen nooit een huis willen kopen dat ik zelf niet gezien heb. Een huis moet goed aanvoelen en dat zou ik zelf niet aan familieleden durven over laten, alhoewel die heel goed jullie smaak en wensen weten.

In jullie geval zou ik zelf eerst huren en dan rustig zelf gaan zoeken. Nadeel is dan 2 keer verhuizen, maar je hebt dan veel flexibeler met oplevering en je kunt zelf in het huis rondlopen en sfeer proeven. Ik heb zelf best veel huizen bekeken en hoewel ze allemaal op papier goed leken, waren er slechts twee waar ik mijzelf in zag wonen (en dat wist ik, hoe cliché ook, binnen 5 min).
anoniem_44917 wijzigde dit bericht op 18-08-2018 09:17
Reden: Toevoeging
2.94% gewijzigd
Makelaars moet je niet altijd geloven trouwens. Wij kwamen ook een keer voor een tweede bezichtiging bij een huis, waarvan de makelaar ook begon te pushen over veel belangstelling (“ hij had nog meerdere bezichtigingen deze dag”) en later zelfs over een mogelijk bod. Ik heb zelf een hekel aan dat gepush omdat ik wist dat dit een object was dat echt niet zo snel zou gaan en ik weiger om mij op te laten jagen. Ik heb er later nog wel een grapje over gemaakt met die makelaar, toen ik hem bij een andere bezichtiging trof en toen was hij meteen een stuk reeëler.
Drie keer met aankoopmakelaar, twee keer zonder aankoop of verkoopmakelaar, maar dat waren transacties tussen bekenden. Een aankoopmakelaar krijgt meldingen over wat er in de markt komt, hij weet exact wat iets waard is, en hij doet de aankoopkeuring en taxatie. Vraag een rapport op, wat je weer voor verzekeringen en WOZ gebruiken kunt.
Hij checkt verder de bijzonderheden zoals VVE, rechten van overpad, bestemmingsplan e.d.
Hij verdient zich terug!
merano schreef:
18-08-2018 08:38
Waarom zou je eigenlijk niet gewoon met één makelaar toe kunnen die het hele proces begeleidt en zowel voor de verkoper als de koper in de gaten houdt dat het goed en eerlijk verloopt? Er is toch geen geschil op voorhand met twee partijen die tegenover elkaar staan? In beginsel willen beide pp immers hetzelfde, namelijk op een prettige manier onder goede voorwaarden de eigendom van een huis overdragen.
.
Hoe heerlijk naïef.

Ik wil als verkoper de beste prijs voor mijn woning, de koper juist liefst zo min mogelijk betalen. Dat is niet ‘hetzelfde willen’.

Je overwegingen aan een makelaar laten weten zodat die dat vervolgens kan delen met de andere partij maakt je onderhandelingspositie alleen maar zwakker.
Sowieso kun je alle makelaars in de regio volgen op social media en zoekopdrachten laten uitzetten. Dat is gratis en levert vaak handige informatie op (ik heb een paar keer huizen kunnen bezichtigen ruim voordat ze op funda stonden).
Qua betaalde informatie vond ik de waardebepaling (is alleen nuttig bij veel soortgelijke huizen in de wijk) en de koopsominformatie erg nuttig.
Alle reacties Link kopieren
merano schreef:
18-08-2018 08:38
Waarom zou je eigenlijk niet gewoon met één makelaar toe kunnen die het hele proces begeleidt en zowel voor de verkoper als de koper in de gaten houdt dat het goed en eerlijk verloopt? Er is toch geen geschil op voorhand met twee partijen die tegenover elkaar staan? In beginsel willen beide pp immers hetzelfde, namelijk op een prettige manier onder goede voorwaarden de eigendom van een huis overdragen.

Beetje zoals je een echtscheiding niet direct door twee advocaten laat doen maar gewoon met een mediator. Alleen als je op voorhand al verwacht dat de andere partij je een poot wil uitdraaien zet je er een eigen advocaat op.

Als die ene makelaar zijn werk goed doet houdt hij de belangen en rechten van beide pp in de gaten, en hoef je geen twee makelaars.
Dat vind ik eigenlijk wel een interessante gedachte. Daar zou het vak ook een stuk interessanter van worden (voor mij dan).
Zitten wat haken en ogen aan, dat wel, maar zou mooi zijn als zoiets zou kunnen. Zie het alleen niet echt gebeuren nog, iedereen zit nog in de voor de hoogste prijs verkopen-modus en daar kom je niet gauw uit. Niemand wil een dief van zijn eigen portemonnee zijn.
-Red- schreef:
18-08-2018 10:26
Dat vind ik eigenlijk wel een interessante gedachte. Daar zou het vak ook een stuk interessanter van worden (voor mij dan).
Zitten wat haken en ogen aan, dat wel, maar zou mooi zijn als zoiets zou kunnen. Zie het alleen niet echt gebeuren nog, iedereen zit nog in de voor de hoogste prijs verkopen-modus en daar kom je niet gauw uit. Niemand wil een dief van zijn eigen portemonnee zijn.

Vroeger was tweezijdige bemiddeling normaal, maar op een gegeven moment is dat afgeschaft wegens tegenstrijdige belangen. De ene partij wil immers de beste prijs voor zijn huis, terwijl de ander zo min mogelijk wil betalen. Nu zal je altijd wel ergens in het midden uitkomen (de huidige gekte op de woningmarkt daargelaten), maar om de schijn van oneerlijkheid tegen te gaan, mag het dus niet meer. Je kunt geen twee heren dienen is de achterliggende gedachte.
Alle reacties Link kopieren
Onze aankoopmakelaar gaat 1x mee met een bezichtiging als wij denken te willen kopen, doet de onderhandeling en checkt de papierwinkel. Daar is een vaste prijs voor afgesproken. Die prijs zal aangepast worden als wij diverse keren een koop laten afketsen waardoor de makelaar veel tijd extra kwijt.

Wij kijken zelf rond en plannen zelf een eerste bezichtiging.
Helaas wordt deze werkwijze wel steeds lastiger, omdat in onze regio de huizen erg snel verkocht worden, maar wij vinden een aankoopmakelaar wel zinvol.
Wij hebben zonder aankoopmakelaar gekocht. Mijn vader is meegegaan voor een soortement bouwtechnische keuring aangezien hij zijn hele leven in de bouw werkt en mijn ouderlijk huis eigenhandig heeft gebouwd. Hij zag wel bepaalde dingen die man en ik niet zagen, al was er technisch niets mis met het huis.
Qua onderhandelingen; daar hebben wij niet aan gedaan. Tijdens de tweede bezichtiging zaten degenen die voor ons hadden bezichtigd in de auto voor het huis te overleggen. Wij dachten dat ze een bod gingen uitbrengen, dus hebben wij tijdens de tweede bezichtiging meteen de vraagprijs geboden. Het was het ons dubbel en dwars waard, het was al een goede prijs. Wij wilden het huis hebben, dus gingen we niet het risico lopen dat wij gingen onderhandelen, de andere bieders ook, en de prijs juist hoger op ging lopen. Bod is meteen geaccepteerd.

Waar ik wel voor zou waken is of de verkoopmakelaar juiste informatie geeft. Hij is dit in principe verplicht. Vraag dan ook heel veel, op internet staan genoeg lijstjes. Bij ons verklaarde hij dat er een dakkapel aan de voorkant kon komen, wat dus niet mag van de gemeente. Klopt dus niet...
Heb je het idee dat de verkoopmakelaar onbetrouwbaar is, dan zou ik wel een aankoopmakelaar inschakelen. Bouwtechnische keuring zou ik ook zeker laten doen als het huis wat ouder is.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons gaf de aankoopmakelaar aan dat hij persoonlijk zou kiezen voor een bouwkundige keuring zodra het huis ouder is dan een jaar of 20.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan oprecht zeggen dat ik het huis wat ik nu net gekocht heb, niet had gekregen zonder aankoopmakelaar. Hij had een goede connectie met de verkopend makelaar, kon daardoor veel extra informatie achterhalen die ik als particulier echt niet had gekregen en daardoor wisten we precies wat we moesten bieden om kans te maken.

Zonder de makelaar was ik er in mijn eentje nooit tussengekomen. In deze overspannen markt kun je bijna niet anders in de omgeving waar ik woon. Maar goed, dat is nu de Randstad. Geen idee hoe het er in Limburg aan toe gaat.
47084 schreef:
18-08-2018 09:36
Drie keer met aankoopmakelaar, twee keer zonder aankoop of verkoopmakelaar, maar dat waren transacties tussen bekenden. Een aankoopmakelaar krijgt meldingen over wat er in de markt komt, hij weet exact wat iets waard is, en hij doet de aankoopkeuring en taxatie. Vraag een rapport op, wat je weer voor verzekeringen en WOZ gebruiken kunt.
Hij checkt verder de bijzonderheden zoals VVE, rechten van overpad, bestemmingsplan e.d.
Hij verdient zich terug!
Ik zou wel eens van een makelaar willen horen in hoeverre het waar is, dat makelaars inderdaad nog steeds eerder horen wat er in de markt komt dan dat je het op Funda kunt zien.

Ik weet niet wat een aankoopkeuring is? Maar de taxatie staat natuurlijk helemaal los van of je wel of geen aankoopmakelaar hebt. Dat kun je door iedere makelaar laten uitvoeren (of door Vereniging Eigen Huis, is hier in de buurt nog het goedkoopst ook). Waarde kun je zelf bepalen door goed na te denken en verkoopprijzen van vergelijkbaren huizen in de buurt bij het Kadaster op te vragen. Bijzonderheden checken: kun je echt allemaal zelf doen.

Het kost alleen tijd. En ik weet niet wat je eigen tijd je waard is, maar alleen dan kun je bepalen of de makelaar zichzelf terug verdient of niet.
In deze markt is er bijna geen verkoper die nog “voor de markt uit” wil verkopen. Een inschrijving levert je namelijk veel meer geld op. Dus op een enkele verkoper na die het gedoe niet prettig vind kan een aankoopmakelaar je niet helpen. Ze zijn wel zeer nuttig bij het biedingsproces, als je een goede hebt tenminste. In deze markt moet je je niet blind staren of je het huis voor een paar duizend euro minder had kunnen krijgen, maar je moet je wel heel erg goed afvragen of je een reële prijs betaalt.
Kastanjez schreef:
19-08-2018 21:12
Het kost alleen tijd. En ik weet niet wat je eigen tijd je waard is, maar alleen dan kun je bepalen of de makelaar zichzelf terug verdient of niet.
.
Het kost inderdaad tijd en hier in de Randstad is die tijd er niet als je een huis wilt kopen. Het gaat zo snel. Daarnaast in deze gekke markt is het op basis van enkel die cijfers niet te voorspellen wat een huis gaat opbrengen. Een goed makelaar heeft daar dan meer ‘gevoel’ voor.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
19-08-2018 21:12
Ik zou wel eens van een makelaar willen horen in hoeverre het waar is, dat makelaars inderdaad nog steeds eerder horen wat er in de markt komt dan dat je het op Funda kunt zien.
Hooguit van een bevriende makelaar. Er is geen “over drie dagen komt dit op funda”-systeem met meldingen ofzo.
Funda had tot voor kort zelfs nog een nachtverwerking, bij makelaars die ook het aanbod op Jaap plaatsen zag je de woningen een dag eerder al daar. En op FB ook vaak al eerder.

Een aankoopmakelaar gebruiken om er eerder bij te zijn heeft alleen nut als hij een heeeel goed netwerk heeft onder makelaars in de regio, die bereid zijn hem te bellen als er iets langskomt wat gezocht wordt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven