Aannemers haken af?
woensdag 19 juni 2019 om 10:41
Al ruim twee jaar willen wij onze badkamer aanpakken. We begonnen met zeggen dat we geen haast hadden. Inmiddels zijn we de tijdelijke ductape oplossingen wel zat. Er is een hele rits 'mannetjes' gepasseerd, van werkspot, via-via... Ze hebben het allemaal druk, maar prima... ze zijn dan toch érgens aan het werk. Al komen we achteraan in de rij, dat snappen we... maar we komen niet eens in die rij. Kennelijk iets waarom onze klus niet zo aantrekkelijk is en waarom ze helemaal afhaken.
Ik weet alleen niet waarom. En ik kom er ook niet achter. Zoals het tot vier keer toe is gegaan: iemand komt langs om te komen kijken. Dat heeft al wat voeten in de aarde, maar lukt meestal wel. Wij leggen onze wensen uit en hebben daarbij al helder wat er moet gebeuren, maar staan wel open voor suggesties. Het enige wat we nog niet zeker weten is of we kranen uit de muur willen, of niet. Dat ligt aan het wastafelmeubel wat we nog niet hebben gevonden. Er hoeven geen ingewikkelde veranderingen te komen in leidingwerk. De rest kan gewoon standaard, lage inbouwdouchebak, wc. Tegels hebben we ook uitgezocht, van 60 x 60... dus die zijn wel flink. Het enige wat ik kan bedenken zijn de twee trappen. Parkeren of stortbak kan voor de deur. Het is ook niet zo dat we de indruk geven meerdere partijen te laten komen. Nee, die illusie hebben we allang niet meer, dat we offertes zouden kunnen vergelíjken... nee, we hebben er nooit één gehad! Als wij een goed gevoel hebben bij de aannemer en de prijs is reëel, dan krijgt hij de klus.
Goed, iemand komt dus kijken, meet alles op, maakt foto's en belooft ons over twee weken een offerte te sturen. Maar daar stopt het dan. Voor de goede orde wacht je drie weken voor je een berichtje stuurt of hij nog aan onze offerte heeft gedacht. De laatste keer kregen we een berichtje terug dat het niet meer ging lukken voor zijn vakantie, maar daarna zou hij het meteen opsturen. Je raadt het al... na een maand maar weer een berichtje gedaan, of hij een fijne vakantie heeft gehad en nog aan onze offerte heeft gedacht? Berichtjes zijn gelezen, maar niet meer op gereageerd. Mijn vriend heeft gebeld, er wordt natuurlijk nooit opgenomen, voice-mail ingesproken en is niet meer teruggebeld. Je denkt... hoe ver moet je dan gaan? Het gaat toch om een hoop geld, ik schat dat we zeker 20.000 kwijt zijn... (maar dat is lastig inschatten zonder offerte, pfff).
Dat dit een keer gebeurt, oké... maar tot vier keer toe en steeds exact zo, nadat ze al zijn langs geweest en hebben toegezegd een offerte te sturen? Je wordt alles bij elkaar maandenlang aan het lijntje gehouden en mag dan weer opnieuw beginnen. Ik heb het opgegeven, het kost me zoveel energie. Maar eigenlijk moet er wel iets gebeuren, dus dat kan eigenlijk ook niet...
Ik vraag me af of dit probleem bij anderen ook speelt? Ik kan het me niet voorstellen namelijk. Misschien dat een vrouw-van-een-aannemer ook op het forum zit en wel wel 'ns inside information hoort of zo?
Ik weet alleen niet waarom. En ik kom er ook niet achter. Zoals het tot vier keer toe is gegaan: iemand komt langs om te komen kijken. Dat heeft al wat voeten in de aarde, maar lukt meestal wel. Wij leggen onze wensen uit en hebben daarbij al helder wat er moet gebeuren, maar staan wel open voor suggesties. Het enige wat we nog niet zeker weten is of we kranen uit de muur willen, of niet. Dat ligt aan het wastafelmeubel wat we nog niet hebben gevonden. Er hoeven geen ingewikkelde veranderingen te komen in leidingwerk. De rest kan gewoon standaard, lage inbouwdouchebak, wc. Tegels hebben we ook uitgezocht, van 60 x 60... dus die zijn wel flink. Het enige wat ik kan bedenken zijn de twee trappen. Parkeren of stortbak kan voor de deur. Het is ook niet zo dat we de indruk geven meerdere partijen te laten komen. Nee, die illusie hebben we allang niet meer, dat we offertes zouden kunnen vergelíjken... nee, we hebben er nooit één gehad! Als wij een goed gevoel hebben bij de aannemer en de prijs is reëel, dan krijgt hij de klus.
Goed, iemand komt dus kijken, meet alles op, maakt foto's en belooft ons over twee weken een offerte te sturen. Maar daar stopt het dan. Voor de goede orde wacht je drie weken voor je een berichtje stuurt of hij nog aan onze offerte heeft gedacht. De laatste keer kregen we een berichtje terug dat het niet meer ging lukken voor zijn vakantie, maar daarna zou hij het meteen opsturen. Je raadt het al... na een maand maar weer een berichtje gedaan, of hij een fijne vakantie heeft gehad en nog aan onze offerte heeft gedacht? Berichtjes zijn gelezen, maar niet meer op gereageerd. Mijn vriend heeft gebeld, er wordt natuurlijk nooit opgenomen, voice-mail ingesproken en is niet meer teruggebeld. Je denkt... hoe ver moet je dan gaan? Het gaat toch om een hoop geld, ik schat dat we zeker 20.000 kwijt zijn... (maar dat is lastig inschatten zonder offerte, pfff).
Dat dit een keer gebeurt, oké... maar tot vier keer toe en steeds exact zo, nadat ze al zijn langs geweest en hebben toegezegd een offerte te sturen? Je wordt alles bij elkaar maandenlang aan het lijntje gehouden en mag dan weer opnieuw beginnen. Ik heb het opgegeven, het kost me zoveel energie. Maar eigenlijk moet er wel iets gebeuren, dus dat kan eigenlijk ook niet...

Ik vraag me af of dit probleem bij anderen ook speelt? Ik kan het me niet voorstellen namelijk. Misschien dat een vrouw-van-een-aannemer ook op het forum zit en wel wel 'ns inside information hoort of zo?
woensdag 19 juni 2019 om 11:58
Naja, dat is geen loodgieter. En die heeft hij ook niet in dienst volgens mij. Maar we gaan hem nog wel even vragen wie we dan kunnen vragen inderdaad. Maar we hebben eigenlijk liever een badkamerzaak die ook ontwerp doet en advies kan geven over verschillende merken baden, douches etc.vivapimpelmees schreef: ↑19-06-2019 11:00Huh. Dan vraag je toch meteen aan die aannemer of hij ook zin heeft in die badkamerklus?
The owls are not what they seem

woensdag 19 juni 2019 om 12:01
vivapimpelmees schreef: ↑19-06-2019 10:51Ik ben getrouwd met zo'n installateur, en ja, het kan soms een paar weken duren voordat hij tijd heeft om een offerte te maken. Dit zijn klussen voor de weekenden en de avonduren, omdat hij natuurlijk overdag gewoon geld aan het verdienen is. Zo'n offerte maken is soms veel werk, waar als je pech hebt niks aan verdiend wordt.
Het is natuurlijk absoluut niet netjes, maar da's toch echt een kwestie van pech hebben.
Ja, dit klinkt heel logisch... vandaar dat we ze niet teveel onder druk wilden zetten. We snappen dat het een hoop werk is om een offerte te maken, maar we hebben wel laten doorschemeren dat hij niet hoefde te concurreren met andere partijen. Ik vind het vervelend om te lezen dat we, om iemand te krijgen, juist wel de druk moeten opvoeren. Eigenlijk wil ik zo niet met mensen omgaan. Het is natuurlijk een zakelijk iets, maar ik vind het zelf prettig als ik het idee heb dat iemand het leuk vind om bij ons de klus te klaren...
Overigens is er ook nog een Pool langs geweest die een prijs heeft genoemd. Vierduizend euro (de spullen moesten wij dan regelen) voor het plaatsen, maar wat hij daar dan voor zou doen en wat hij zag als meerwerk, was niet duidelijk. (Sprak ook alleen gebrekkig Engels.) Dat durfden wij niet aan.

woensdag 19 juni 2019 om 12:01
In dat geval, één van de andere punten waarin je je herkent?vivinnetje schreef: ↑19-06-2019 11:53Uh nee... we hebben nog helemaal niks gekocht. Dat zouden we ook nergens kunnen opslaan en ik ben achteraf blij, want dat is dan al achterhaald tegen de tijd dat het eens geplaatst kan worden.
We zijn wel bij veel van die badkamerzaken langs geweest en hebben dingen uitgezocht. Dus daar hebben we plaatjes van laten zien. Maar alleen over de tegels willen we geen concessies doen. Wc maakte ons niet uit. Douche en kranen kunnen ook 'iets soortgelijks' zijn, van een ander merk. We wilden een inloopdouche met een goot en de aannemer verzekerde ons dat we beter een lage douchebak konden nemen – vonden we ook prima. Alleen de wasbak is nog niet duidelijk en die hebben we ook nog nergens kunnen vinden. We hebben een tekening met de maten. Het kan natuurlijk dat de tegels die wij uitzoeken, niet door de vaste leverancier van de aannemer geleverd kunnen worden... maar dan zou het alleen daar om gaan.
En anders toch vasthoudender en concreter zijn denk ik. Met de agenda voor je neus vragen wanneer hij je badkamer kan verbouwen. Duidelijk zeggen dat hij alle spullen moet leveren. Duidelijk maken dat je graag wil dat hij het doet, dat het enige wat je nu nog in de weg staat de prijs en de planning is. Dat je er direct een klap op wil geven zodra dat duidelijk is.

woensdag 19 juni 2019 om 12:07
vivinnetje schreef: ↑19-06-2019 10:49Ja, dat wilden we twee jaar geleden best...Maar we komen niet eens in de rij. Ik denk dat je gelijk hebt over die recessie. Ik heb in de recessie al mijn kozijnen laten vernieuwen. Een heel prijzig geintje... maar die aannemer heeft me toen wel drie keer bedankt voor de klus. Helaas is die nu met pensioen.
Kun je die man niet overhalen om eenmalig een zwart klusje te doen? Of is die inmiddels te oud?

woensdag 19 juni 2019 om 12:12
Eens.
Voor een doorsnee aannemer is een badkamer een werkje waarbij vrij veel fout kan gaan en diegene die enkel sanitair plaatsen worden gevraagd om een complete blok te voorzien.
anoniem_262747 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 12:13
0.38% gewijzigd

woensdag 19 juni 2019 om 12:13
ninanoname schreef: ↑19-06-2019 11:26Ik denk dat veel aannemers op de onderbuik werken. Hebben ze geen goed gevoel bij jou en je klus dan besluiten ze tijdens het opnemen al of ze voor je gaan werken.
En wat dat verkeerde gevoel dan is? Ik spreek ze beroepshalve regelmatig en onderstaande dingen hoor ik meer dan eens:
-wanneer opdrachtgevers zeggen 'jij mag dit werk doen voor ons' en alle variaties daarop. Ho even, denkt de beste man dan. Ik bepaal zelf wel of ik een klus aanneem.
-opdrachtgevers die er echt helemaal niks van begrijpen, wel veel wensen hebben en niets van hem aannemen
-opdrachtgevers die schrikken van het uurtarief, daar lang over doorzagen, of niet begrijpen dat iets veel werk is
-hoogopgeleide opdrachtgevers zonder praktisch inzicht zijn niet favoriet. Aannemers voelen zich dan vaak verbaal onder de tafel geluld en denken dat ze in het ootje genomen worden
-mensen die alle materialen zelf al gekocht hebben en verwachten dat hij blij is om dat te mogen verwerken
Nou, ik ga de punten eens af...

- Wij denken allang niet meer dat hij blij mag zijn met onze badkamerklus... dus dat soort dingen zeggen we echt niet!
- Ook dat geloof ik niet. We zouden best naïef kunnen zijn in hoe makkelijk of juist moeilijk iets gaat, zoals een gemiddelde consument. Maar we staan echt wel open voor goed advies!
- Een uurtarief is nooit genoemd... We zijn nooit in een positie geweest om te kunnen schrikken, haha.
- Nope. We zijn gewoon middelbaar opgeleid en moeten er zelf hard voor werken om te kunnen doen... En we hebben een paar jaar hard voor deze uitgave gespaard. Echt niet dat we uit de hoogte zijn, dat lijkt me sterk...
Nee, als ik het inschat, is het vooral het ruimtegebrek om te kunnen werken (boven 3 slaapkamers in gebruik en dus die te verbouwen badkamer) wat ze lastig lijkt? Twee trappen naar beneden om alles af en aan te voeren... oud huis?
Het is ergens goed om te horen dat meerdere mensen dezelfde problemen ondervinden... maar ik denk ook, ze zijn wel ERGENS aan het werk... en kennelijk is er dan iets waarom ze liever niet hier werken. En ik zou zo graag weten wat dat is...

woensdag 19 juni 2019 om 12:14
woensdag 19 juni 2019 om 12:18
Tja... z'n website is offline. Z'n nummer nog wel gevonden via de factuur uit 2009 en die werkt ook niet meer...

woensdag 19 juni 2019 om 12:20
Vivinnetje, heb je de telefoonnummers van alle aannemers die bij je over de vloer zijn geweest? Dan zou ik ze gewoon eens opbellen en vragen waarom ze nooit meer iets van zich hebben laten horen. Dat je nog steeds zonder badkamer zit maar niemand kunt vinden. Of er misschien iets is dat ze niet bij je aan de slag wilden?
Je zult echt jouw klus urgenter moeten maken. En veel duidelijker zijn in je wensen en verwachtingen. En je hoeft niet te wachten met Piet bellen voordat André zegt dat hij toch niet komt. Dat is werkelijk onzin. Als je Piet eenmaal beet hebt, dan moet je elke week een keer bellen, hem aanhouden op straat als je hem tegenkomt, zijn vrouw aanspreken wanneer ze ook bij de bakker aan het wachten is en gewoon op een vriendelijke manier de druk opvoeren.
Je zult echt jouw klus urgenter moeten maken. En veel duidelijker zijn in je wensen en verwachtingen. En je hoeft niet te wachten met Piet bellen voordat André zegt dat hij toch niet komt. Dat is werkelijk onzin. Als je Piet eenmaal beet hebt, dan moet je elke week een keer bellen, hem aanhouden op straat als je hem tegenkomt, zijn vrouw aanspreken wanneer ze ook bij de bakker aan het wachten is en gewoon op een vriendelijke manier de druk opvoeren.
woensdag 19 juni 2019 om 12:22
marremar schreef: ↑19-06-2019 12:14Mijn werk is bouwgerelateerd, als ik zie hoe druk alle klanten zijn, maar ook voor hoe lang hun agenda in het vooruit vol zit kan je nog wel even wachten ben ik bang. Ik wil best wel met je mee kijken voor een goede en betrouwbare aannemer maar dan moet je wel net bij mij in de regio zitten.
Ik denk dat ik ook wel in de drukste regio zit. Haarlem. Er wordt hier veel verbouwd. Veel door Amsterdammers, die hun huis met flinke overwaarde verkopen en dan hier iets kopen. En dan hebben ze dus wel wat te besteden om te verbouwen.
woensdag 19 juni 2019 om 12:24
ninanoname schreef: ↑19-06-2019 12:20Vivinnetje, heb je de telefoonnummers van alle aannemers die bij je over de vloer zijn geweest? Dan zou ik ze gewoon eens opbellen en vragen waarom ze nooit meer iets van zich hebben laten horen. Dat je nog steeds zonder badkamer zit maar niemand kunt vinden. Of er misschien iets is dat ze niet bij je aan de slag wilden?
Misschien heb je gelijk. Ik heb die nummers nog wel... We kwamen steeds op een punt waarop we zeiden: "Ja jeetje zeg, hoe ver moet je gaan. We zijn bereid een hele hoop geld uit te geven en ze zijn nog te beroerd om je terug te bellen...?!". Maar die trots is nogal misplaatst tegenwoordig!

woensdag 19 juni 2019 om 12:41
Ik snap je hoor, een beetje 'graag of in het geheel niet'. Je moet denk ik af van het idee dat je je trots opzij moet zetten om hem elke keer aan zijn jasje te trekken. Het is juist andersom: als je voor hem niet top of mind bent, dan gaan alle andere opdrachtgevers voor, die wel vaak bellen, die hem groeten, en die zijn vrouw lastig vallen.vivinnetje schreef: ↑19-06-2019 12:24Misschien heb je gelijk. Ik heb die nummers nog wel... We kwamen steeds op een punt waarop we zeiden: "Ja jeetje zeg, hoe ver moet je gaan. We zijn bereid een hele hoop geld uit te geven en ze zijn nog te beroerd om je terug te bellen...?!". Maar die trots is nogal misplaatst tegenwoordig!
Gewoon doen dus.

woensdag 19 juni 2019 om 12:48
Wij liepen ook tegen dat probleem aan (bedrijven die niet op kwamen dagen, als ze wel komen daarna niets meer van zich laten horen ect). We laten het nu, tot hele grote tevredenheid, lopen via de badkamerzaak.
Bij ons speelt mee dat er ook een lekkage verholpen moet worden. Via de badkamerzaak kan het plaatsen van de badkamer pas over 5 maanden. Maar ze hebben er wel voor gezorgd dat hun installateur de lekkage tijdelijk heeft verholpen.
Bij ons speelt mee dat er ook een lekkage verholpen moet worden. Via de badkamerzaak kan het plaatsen van de badkamer pas over 5 maanden. Maar ze hebben er wel voor gezorgd dat hun installateur de lekkage tijdelijk heeft verholpen.

woensdag 19 juni 2019 om 12:56
Hier in een uithoek van NL is het ook een drama. Zelfs de meneer van de designbadkamers en keukens kon pas over anderhalf jaar het eigen personeel inzetten voor onze klus (nieuwe vloer onderverdieping, keuken en badkamer).
Wij zijn nog relatief snel aan een aannemer gekomen (8 maanden zoeken) die weer werkte met Duitse, Belgische, Roemeense en Poolse onderaannemers.
Jullie budget is denk ik aantrekkelijk genoeg. Misschien te veel maatwerk en gedoe vanwege de ouderdom van het huis? Wij wonen in nieuwbouw dus dat is allemaal rechttoe rechtaan. Wij regelden sloop en afvoer sloopmateriaal dus ze konden gelijk zien wat de situatie was en aan de slag. En voorzien van bouwtekeningen die daadwerkelijk overeenkomen met de situatie (i.p.v. wellicht 40 jaar aan doe-het-zelf oplossingen tegenkomen van vorige bewoners als de tegels van de muren zijn gebikt of een bad eruit wordt gesloopt). Dat hoorde ik de electricien en loodgieter vaak opgelucht verzuchten. Dat alle leidingen en aansluitingen ook nog ‘maagdelijk ongerept’ in de muren lagen waar de tekening aangaf dat ze lagen en er nog geen hobbyist op los was gegaan. In drie weken tijd was alles klaar en kon de schilder aan de slag. Helaas duurde dat zolang dat ik zelf maar alles heb geverfd wat geverfd moest worden.
Ik denk dat je de meeste kans maakt om in een sanitairwinkel in het boven gemiddelde segment een complete badkamer te kopen op voorwaarde dat ze die binnen het jaar zelf plaatsen. Ik weet niet hoe groot de badkamer is maar met 20.000,- en een gemiddelde Nederlandse badkamer kom je toch een aardig eind.
Wij zijn nog relatief snel aan een aannemer gekomen (8 maanden zoeken) die weer werkte met Duitse, Belgische, Roemeense en Poolse onderaannemers.
Jullie budget is denk ik aantrekkelijk genoeg. Misschien te veel maatwerk en gedoe vanwege de ouderdom van het huis? Wij wonen in nieuwbouw dus dat is allemaal rechttoe rechtaan. Wij regelden sloop en afvoer sloopmateriaal dus ze konden gelijk zien wat de situatie was en aan de slag. En voorzien van bouwtekeningen die daadwerkelijk overeenkomen met de situatie (i.p.v. wellicht 40 jaar aan doe-het-zelf oplossingen tegenkomen van vorige bewoners als de tegels van de muren zijn gebikt of een bad eruit wordt gesloopt). Dat hoorde ik de electricien en loodgieter vaak opgelucht verzuchten. Dat alle leidingen en aansluitingen ook nog ‘maagdelijk ongerept’ in de muren lagen waar de tekening aangaf dat ze lagen en er nog geen hobbyist op los was gegaan. In drie weken tijd was alles klaar en kon de schilder aan de slag. Helaas duurde dat zolang dat ik zelf maar alles heb geverfd wat geverfd moest worden.
Ik denk dat je de meeste kans maakt om in een sanitairwinkel in het boven gemiddelde segment een complete badkamer te kopen op voorwaarde dat ze die binnen het jaar zelf plaatsen. Ik weet niet hoe groot de badkamer is maar met 20.000,- en een gemiddelde Nederlandse badkamer kom je toch een aardig eind.
woensdag 19 juni 2019 om 13:02
gizzmo-returns schreef: ↑19-06-2019 12:45Maar waarom bij allerlei zaken wat uitzoeken en niet bij eentje?
Dan kan je alles door die zaak laten organiseren.
We hebben het meeste online gezocht en zijn het in het echt gaan bekijken in verschillende showrooms... Aangezien niet alles overal staat, zijn we meerdere afgegaan. Maar ik denk wel dat één zaak alles kan bestellen of anders een alternatief heeft wat er op lijkt wat we hebben gezien.
Dat zou dan ook prima zijn. Dus misschien moeten we het via die weg proberen inderdaad... Als we zeker weten dat zij de tegels die we mooi vinden kunnen leveren, dan moeten we er wel uitkomen lijkt me.
woensdag 19 juni 2019 om 13:10
Meestal hebben aannemers wel contacten met verschillende loodgieters. Dus ik zou het wel vragen. Bij ons was dat ook zo en de aannemer had ook contacten met een badkamerzaakLadyL0101 schreef: ↑19-06-2019 11:58Naja, dat is geen loodgieter. En die heeft hij ook niet in dienst volgens mij. Maar we gaan hem nog wel even vragen wie we dan kunnen vragen inderdaad. Maar we hebben eigenlijk liever een badkamerzaak die ook ontwerp doet en advies kan geven over verschillende merken baden, douches etc.
woensdag 19 juni 2019 om 13:14
lemoos2 schreef: ↑19-06-2019 12:56Hier in een uithoek van NL is het ook een drama. Zelfs de meneer van de designbadkamers en keukens kon pas over anderhalf jaar het eigen personeel inzetten voor onze klus (nieuwe vloer onderverdieping, keuken en badkamer).
Dat is wel iets ja. Onze badkamer is niet gemiddeld en zit in een bovenhuis uit 1906. De douche is deels onder een schuin dak, dus daar moet een op maat gemaakte douchewand komen. Op dit moment zit er een bad waarin we douchen. Dus die aansluitingen moeten wel aangepast worden. Ik weet niet hoe dat toentertijd is aangelegd... wel door een aannemer (twintig jaar geleden, door ons zelf ingehuurd) maar ik stond er niet bovenop. Er zijn in de loop der jaren verschillende dingen aan het licht gekomen die niet zo netjes zijn gedaan... waaronder een tegeltje (matjes, van 5 x 5 cm) in de doucheruimte die ik zo naar achteren zou kunnen drukken omdat er loze ruimte achter zit...

woensdag 19 juni 2019 om 13:17
Bruschetta_ schreef: ↑19-06-2019 12:33Precies daar zit ik ook vivinnetje. Bizar zeg dat het zo'n probleem is. Aan de andere kant 'goed' om te horen dat het dus niet aan ons ligt.
Ja, een gevalletje 'gedeelde smart is halve smart'!
Het is inderdaad waar, ik ben blij dat ik dit topic heb geopend om te horen dat het toch wel vaker voor komt.