Aannemers haken af?
woensdag 19 juni 2019 om 10:41
Al ruim twee jaar willen wij onze badkamer aanpakken. We begonnen met zeggen dat we geen haast hadden. Inmiddels zijn we de tijdelijke ductape oplossingen wel zat. Er is een hele rits 'mannetjes' gepasseerd, van werkspot, via-via... Ze hebben het allemaal druk, maar prima... ze zijn dan toch érgens aan het werk. Al komen we achteraan in de rij, dat snappen we... maar we komen niet eens in die rij. Kennelijk iets waarom onze klus niet zo aantrekkelijk is en waarom ze helemaal afhaken.
Ik weet alleen niet waarom. En ik kom er ook niet achter. Zoals het tot vier keer toe is gegaan: iemand komt langs om te komen kijken. Dat heeft al wat voeten in de aarde, maar lukt meestal wel. Wij leggen onze wensen uit en hebben daarbij al helder wat er moet gebeuren, maar staan wel open voor suggesties. Het enige wat we nog niet zeker weten is of we kranen uit de muur willen, of niet. Dat ligt aan het wastafelmeubel wat we nog niet hebben gevonden. Er hoeven geen ingewikkelde veranderingen te komen in leidingwerk. De rest kan gewoon standaard, lage inbouwdouchebak, wc. Tegels hebben we ook uitgezocht, van 60 x 60... dus die zijn wel flink. Het enige wat ik kan bedenken zijn de twee trappen. Parkeren of stortbak kan voor de deur. Het is ook niet zo dat we de indruk geven meerdere partijen te laten komen. Nee, die illusie hebben we allang niet meer, dat we offertes zouden kunnen vergelíjken... nee, we hebben er nooit één gehad! Als wij een goed gevoel hebben bij de aannemer en de prijs is reëel, dan krijgt hij de klus.
Goed, iemand komt dus kijken, meet alles op, maakt foto's en belooft ons over twee weken een offerte te sturen. Maar daar stopt het dan. Voor de goede orde wacht je drie weken voor je een berichtje stuurt of hij nog aan onze offerte heeft gedacht. De laatste keer kregen we een berichtje terug dat het niet meer ging lukken voor zijn vakantie, maar daarna zou hij het meteen opsturen. Je raadt het al... na een maand maar weer een berichtje gedaan, of hij een fijne vakantie heeft gehad en nog aan onze offerte heeft gedacht? Berichtjes zijn gelezen, maar niet meer op gereageerd. Mijn vriend heeft gebeld, er wordt natuurlijk nooit opgenomen, voice-mail ingesproken en is niet meer teruggebeld. Je denkt... hoe ver moet je dan gaan? Het gaat toch om een hoop geld, ik schat dat we zeker 20.000 kwijt zijn... (maar dat is lastig inschatten zonder offerte, pfff).
Dat dit een keer gebeurt, oké... maar tot vier keer toe en steeds exact zo, nadat ze al zijn langs geweest en hebben toegezegd een offerte te sturen? Je wordt alles bij elkaar maandenlang aan het lijntje gehouden en mag dan weer opnieuw beginnen. Ik heb het opgegeven, het kost me zoveel energie. Maar eigenlijk moet er wel iets gebeuren, dus dat kan eigenlijk ook niet...
Ik vraag me af of dit probleem bij anderen ook speelt? Ik kan het me niet voorstellen namelijk. Misschien dat een vrouw-van-een-aannemer ook op het forum zit en wel wel 'ns inside information hoort of zo?
Ik weet alleen niet waarom. En ik kom er ook niet achter. Zoals het tot vier keer toe is gegaan: iemand komt langs om te komen kijken. Dat heeft al wat voeten in de aarde, maar lukt meestal wel. Wij leggen onze wensen uit en hebben daarbij al helder wat er moet gebeuren, maar staan wel open voor suggesties. Het enige wat we nog niet zeker weten is of we kranen uit de muur willen, of niet. Dat ligt aan het wastafelmeubel wat we nog niet hebben gevonden. Er hoeven geen ingewikkelde veranderingen te komen in leidingwerk. De rest kan gewoon standaard, lage inbouwdouchebak, wc. Tegels hebben we ook uitgezocht, van 60 x 60... dus die zijn wel flink. Het enige wat ik kan bedenken zijn de twee trappen. Parkeren of stortbak kan voor de deur. Het is ook niet zo dat we de indruk geven meerdere partijen te laten komen. Nee, die illusie hebben we allang niet meer, dat we offertes zouden kunnen vergelíjken... nee, we hebben er nooit één gehad! Als wij een goed gevoel hebben bij de aannemer en de prijs is reëel, dan krijgt hij de klus.
Goed, iemand komt dus kijken, meet alles op, maakt foto's en belooft ons over twee weken een offerte te sturen. Maar daar stopt het dan. Voor de goede orde wacht je drie weken voor je een berichtje stuurt of hij nog aan onze offerte heeft gedacht. De laatste keer kregen we een berichtje terug dat het niet meer ging lukken voor zijn vakantie, maar daarna zou hij het meteen opsturen. Je raadt het al... na een maand maar weer een berichtje gedaan, of hij een fijne vakantie heeft gehad en nog aan onze offerte heeft gedacht? Berichtjes zijn gelezen, maar niet meer op gereageerd. Mijn vriend heeft gebeld, er wordt natuurlijk nooit opgenomen, voice-mail ingesproken en is niet meer teruggebeld. Je denkt... hoe ver moet je dan gaan? Het gaat toch om een hoop geld, ik schat dat we zeker 20.000 kwijt zijn... (maar dat is lastig inschatten zonder offerte, pfff).
Dat dit een keer gebeurt, oké... maar tot vier keer toe en steeds exact zo, nadat ze al zijn langs geweest en hebben toegezegd een offerte te sturen? Je wordt alles bij elkaar maandenlang aan het lijntje gehouden en mag dan weer opnieuw beginnen. Ik heb het opgegeven, het kost me zoveel energie. Maar eigenlijk moet er wel iets gebeuren, dus dat kan eigenlijk ook niet...

Ik vraag me af of dit probleem bij anderen ook speelt? Ik kan het me niet voorstellen namelijk. Misschien dat een vrouw-van-een-aannemer ook op het forum zit en wel wel 'ns inside information hoort of zo?
woensdag 19 juni 2019 om 13:51
Wij hebben onze badkamer 1.5 jaar geleden laten doen door een Poolse aannemer trouwens (sprak wel NL, stuurde Polen aan die geen NL spraken). Dit beviel goed qua werk, ik weet natuurlijk niet of zij nu plek hebben of niet. We hebben daarna nog contact met ze gezocht voor andere klussen en die zijn niet van de grond gekomen helaas (misschien te klein?).
bruschetta_ wijzigde dit bericht op 19-06-2019 14:46
10.15% gewijzigd

woensdag 19 juni 2019 om 18:11
het is dus een ingewikkelde klus en niet aantrekkelijk voor aannemers. Ze kunnen geen marge pakken op materiaal en moeten werken met materiaal dat ze niet kennen. Gaat hem niet worden hoor, wachten op een nieuwe crisis of Roemenen vragenvivinnetje schreef: ↑19-06-2019 13:02We hebben het meeste online gezocht en zijn het in het echt gaan bekijken in verschillende showrooms... Aangezien niet alles overal staat, zijn we meerdere afgegaan. Maar ik denk wel dat één zaak alles kan bestellen of anders een alternatief heeft wat er op lijkt wat we hebben gezien.
Dat zou dan ook prima zijn. Dus misschien moeten we het via die weg proberen inderdaad... Als we zeker weten dat zij de tegels die we mooi vinden kunnen leveren, dan moeten we er wel uitkomen lijkt me.
woensdag 19 juni 2019 om 21:59
Heb 6 broers die allemaal een aannemings/onderhouds of schilder bedrijf hebben.
Ze zitten de komende 2 jaar simpelweg al volgeboekt. Heel soms doen ze in het weekend een simpel klein klusje voor een bekende erbij maar meestal ook niet meer. Er is gewoon teveel werk dat ze veel moeten afslaan.
En dat je geen concessies op de tegels wil doen is idd een afknapper. Ken een tegelzetter die direct weggaat zodra iemand aangeeft dat ze bepaalde tegels willen hebben. Simpelweg vanwege de kwaliteit loopt hij weg want hij is degene die het gezeik krijgt als een opdrachtgever zooi koopt.
En mijn broers nemen de afgelopen 2 jaar ook geen klussen van particulieren meer aan. Waarom bij een particulier een klus van een week doen als je ergens anders zeker weten voor 5 maanden van werk bent verzekerd.
Enige advies dat ik je kan geven is dat je sowieso niet op werkspot moet kijken want iemand die zijn werk goed doet heeft niets op die site te zoeken, zijn vooral mensen die matig werk leveren of onbetrouwbaar zijn. En vraag regelmatig in je omgeving of iemand een schilder oid over de vloer heeft en of die misschien nog iemand weet voor je klus. Veel kennen elkaar van andere klussen en alles is dus echt via via tegenwoordig.
En als iemand nog advies heeft over hoe je in Rotterdam aan een hovenier kan komen stuur mij maar een pb.
Ze zitten de komende 2 jaar simpelweg al volgeboekt. Heel soms doen ze in het weekend een simpel klein klusje voor een bekende erbij maar meestal ook niet meer. Er is gewoon teveel werk dat ze veel moeten afslaan.
En dat je geen concessies op de tegels wil doen is idd een afknapper. Ken een tegelzetter die direct weggaat zodra iemand aangeeft dat ze bepaalde tegels willen hebben. Simpelweg vanwege de kwaliteit loopt hij weg want hij is degene die het gezeik krijgt als een opdrachtgever zooi koopt.
En mijn broers nemen de afgelopen 2 jaar ook geen klussen van particulieren meer aan. Waarom bij een particulier een klus van een week doen als je ergens anders zeker weten voor 5 maanden van werk bent verzekerd.
Enige advies dat ik je kan geven is dat je sowieso niet op werkspot moet kijken want iemand die zijn werk goed doet heeft niets op die site te zoeken, zijn vooral mensen die matig werk leveren of onbetrouwbaar zijn. En vraag regelmatig in je omgeving of iemand een schilder oid over de vloer heeft en of die misschien nog iemand weet voor je klus. Veel kennen elkaar van andere klussen en alles is dus echt via via tegenwoordig.
En als iemand nog advies heeft over hoe je in Rotterdam aan een hovenier kan komen stuur mij maar een pb.
donderdag 20 juni 2019 om 09:23
Helaas je zit voor mijn contacten te ver weg, ik had iemand in gedachten die goed werk aflevert en geen problemen heeft met ander materiaal wat al voorhanden is.vivinnetje schreef: ↑19-06-2019 12:22Ik denk dat ik ook wel in de drukste regio zit. Haarlem. Er wordt hier veel verbouwd. Veel door Amsterdammers, die hun huis met flinke overwaarde verkopen en dan hier iets kopen. En dan hebben ze dus wel wat te besteden om te verbouwen.
donderdag 20 juni 2019 om 09:26
Dat van werkspot ben ik niet helemaal met je eens, daar heb ik toch diverse keren mensen voor een goede klus weten af te halen.Whatsinaname1988 schreef: ↑19-06-2019 21:59Enige advies dat ik je kan geven is dat je sowieso niet op werkspot moet kijken want iemand die zijn werk goed doet heeft niets op die site te zoeken, zijn vooral mensen die matig werk leveren of onbetrouwbaar zijn. En vraag regelmatig in je omgeving of iemand een schilder oid over de vloer heeft en of die misschien nog iemand weet voor je klus. Veel kennen elkaar van andere klussen en alles is dus echt via via tegenwoordig.
Dat zijn dan klussen die ik niet via mijn werkcontacten gedaan kon krijgen. Heb nog altijd contact met deze mensen. Er zitten wel goede tussen.
donderdag 20 juni 2019 om 15:10
Dat ik voor de tegels geen concessies wil doen, is omdat we die gewoon het mooist vinden... Het is juist een A-merk en ik vind de (goedkopere) look-a-likes niet mooi. Ik weet niet hoe een tegelzetter denkt.. heeft-ie liever kwalitatief goeie duurdere tegels omdat dat beter te verwerken is... of juist goedkopere, omdat het dan minder erg is als hij eens wat versnijdt? Ik weet dat ze beginnen te zuchten van te kleine tegels en mozaïek... maar ook onhandelbare grote... Maar meerdere zaken kunnen ze leveren (66 verkoopadressen in NL). En nogmaals, we hebben ze nog niet besteld, dus mag ook via de contacten van de aannemer gaan.
Ik heb op zich ook geen slechte ervaringen met werkspot, maar dan meer met kleinere klussen. Ik denk dat de spoeling dan wat dunner is. Ik zou ook niet verwachten dat een hovenier lastig te krijgen is...
Ik heb op zich ook geen slechte ervaringen met werkspot, maar dan meer met kleinere klussen. Ik denk dat de spoeling dan wat dunner is. Ik zou ook niet verwachten dat een hovenier lastig te krijgen is...

donderdag 20 juni 2019 om 15:25
Liever A-merk. Voor versnijden zijn ze niet bang, want dat doen ze hoogst zelden.
Ik zou beginnen met de aannemers bellen die al eens bij je zijn geweest. En dan veel concreter en vasthoudender zijn dan je tot nu toe gewend bent. Dat je er zelf een beetje moe van wordt, dat is precies wat je hebben moet. Maar je daar dan niet lullig over voelen.
Ik zou beginnen met de aannemers bellen die al eens bij je zijn geweest. En dan veel concreter en vasthoudender zijn dan je tot nu toe gewend bent. Dat je er zelf een beetje moe van wordt, dat is precies wat je hebben moet. Maar je daar dan niet lullig over voelen.

vrijdag 21 juni 2019 om 22:06
Bizar he, wij hebben de afgelopen maanden veel laten verbouwen. Aannemer, dakdekker, schilder, electricien en loodgieter. Uiteindelijk nauwelijks problemen gehad met doorlooptijden. Maar voordat we de eerste offerte hadden heeft wel een half jaar geduurd.
Volgens jaar gaan we de badkamer laten doen. Ik hoop dat dezelfde aannemer dan ook weer kan.
Volgens jaar gaan we de badkamer laten doen. Ik hoop dat dezelfde aannemer dan ook weer kan.
zondag 23 juni 2019 om 19:49
Laat ook duidelijk de urgentie/wens blijken. Onze aannemer gaf aan dat het zo vaak gebeurde dat hij een offerte maakte en niks meer hoorde want "te duur"/"te laat" etc. dat hij daardoor veel specifieker is geworden met het kiezen van zijn klussen/langskomen.
Ik zoek/zocht momenteel ook iemand die de badkamer kan doen maar doordat de oude badkamer er al uit is (iets met hard nodige verbouwing), had ik vrij snel wat mensen die het tussendoor/relatief vlot konden doen. We zijn nu aan het kijken welke prijs voor ons het beste uitkomt.
Ik zoek/zocht momenteel ook iemand die de badkamer kan doen maar doordat de oude badkamer er al uit is (iets met hard nodige verbouwing), had ik vrij snel wat mensen die het tussendoor/relatief vlot konden doen. We zijn nu aan het kijken welke prijs voor ons het beste uitkomt.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
zondag 23 juni 2019 om 20:21
Ik had laatst een klus, en kon juist alleen maar op redelijke termijn een aannemer/loodgieter vinden via werkspot. Heb er eerst zelf acht gebeld in de regio en overal geen tijd. Op werkspot ook tien bedrijven benaderd, waarvan er maar 2 reageerden. Er kon er maar eentje snel komen, de ander kon ook pas na weken.vivapimpelmees schreef: ↑19-06-2019 10:51Eerste tip: stop met zoeken via Werkspot. Installateurs zitten zo vreselijk vol dat ze Werkspot niet meer nodig hebben om aan het werk te komen.
Ik ben getrouwd met zo'n installateur, en ja, het kan soms een paar weken duren voordat hij tijd heeft om een offerte te maken. Dit zijn klussen voor de weekenden en de avonduren, omdat hij natuurlijk overdag gewoon geld aan het verdienen is. Zo'n offerte maken is soms veel werk, waar als je pech hebt niks aan verdiend wordt.
Het is natuurlijk absoluut niet netjes, maar da's toch echt een kwestie van pech hebben.
Het was niet de allerbeste, maar de klus is geklaard (vervangen toilet en opnieuw tegelen). Hij had ook wat steken laten vallen,, maar na een slechte review op werkspot is hij dat heeel snel alsog komen fixen.
.
zondag 23 juni 2019 om 20:59
Die aannemers zijn dom bezig. Bij de volgende recessie zijn ze hun klanten kwijt.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je geen tijd hebt of dat de klus niet interessant is.
Misschien niet vergelijkbaar: maar toen wij het hele huis met laminaat gelegd wilden hebben, toen heb ik een bericht geplaatst op de plaatselijke Facebook groep. Veel reacties van mensen die wel iemand kenden. Misschien helpt dat voor jullie ook? En dan duidelijk erbij zetten dat je iemand zoekt die wat wil verdienen en dat het om 1 badkamer gaat.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je geen tijd hebt of dat de klus niet interessant is.
Misschien niet vergelijkbaar: maar toen wij het hele huis met laminaat gelegd wilden hebben, toen heb ik een bericht geplaatst op de plaatselijke Facebook groep. Veel reacties van mensen die wel iemand kenden. Misschien helpt dat voor jullie ook? En dan duidelijk erbij zetten dat je iemand zoekt die wat wil verdienen en dat het om 1 badkamer gaat.