Advies elektrische kachel

03-08-2025 12:17 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil een elektrische kachel aanschaffen, maar ik heb daar geen verstand van. De ruimte is ongeveer 23,88 vierkante meter.

Wat ik niet wil is een elektrische kachel die ik met een app moet bedienen of heel veel geluid maakt.

Verder vraag ik mij af, waar ik nog meer op moet letten.

Hebben jullie tips welke elektrische kachel geschikt is?
dat is niet ongeveer, dat is precies 23,88. sorry, verder geen tip
Ik gebruik er af en toe één die verwarmt maar ook blaast (dus met een ventilator). Dat werkt beter en sneller dan een straalkachel. Volgens mij is het ook wat zuiniger. Maar blijft een dure manier om een ruimte te verwarmen.
Buster schreef:
03-08-2025 13:04
Ik gebruik er af en toe één die verwarmt maar ook blaast (dus met een ventilator). Dat werkt beter en sneller dan een straalkachel. Volgens mij is het ook wat zuiniger. Maar blijft een dure manier om een ruimte te verwarmen.
Mag ik vragen welke jij hebt?
grenada schreef:
03-08-2025 12:42
dat is niet ongeveer, dat is precies 23,88. sorry, verder geen tip
Mijn rolmeter is maar 2 meter en ik moest dus meerdere keren meten. Het is dus echt ongeveer 23,88 vierkante meter
Ik lees net, dat een ventilator, niet geschikt is voor langdurig verwarmen en ook veel geluid maakt en dat vind ik dan weer een groot minpunt.
De warmte behoefde bereken je sowieso niet in m2 maar in m3.
Dus gaat om 24x2,7=64.8 m3
Daarna is het belangrijk hoe goed de woning geïsoleerd is, dit bepaald de vermenigvuldiging factor.
Heb je een tussenwoning dan kun je de m3 x 45 toepassen en kom je uit op 2916 Watt.
Heb je een BG woning dan is het m3 x 55 en voor een topetage m3 x 65.
Deze 2 laatste kunnen al niet meer aangesloten worden op een 16 Ampère zekering.
Wij hebben deze.

https://www.praxis.nl/verwarmingen-airc ... e/10144561

Verwarmde onze huiskamer van 25 m2 (met plafonds van 2,70 m) echt prima in de winter, toen de verwarming uitgevallen was.
Wil je de hele ruimte verwarmen?
Anders is een infrarood paneel wellicht wat?
@Solsol bedankt voor de tip, ik ga erna kijken!

@_Horizon_ ik wil inderdaad de gehele ruimte verwarmen en infrarood paneel is dus niet geschikt

Ik las ook dat een olieradiator het best geschikt is als je langdurig wil verwarmen, maar kom er niet uit, wat nou een goede is.

Gezien Andre zijn berekeningen qua vermogen, vraag ik mij af, of een elektrische kachel überhaupt wel zinvol is, want als hij niet aangesloten kan worden op een 16 Ampère zekering, heb ik er niets aan.
Petroleumkacheltjes zijn weer helemaal in. Ze zijn goedkoop in gebruik, je kan ze verplaatsen en ze verwarmen goed.
Solsol schreef:
03-08-2025 14:29
Wij hebben deze.

https://www.praxis.nl/verwarmingen-airc ... e/10144561

Verwarmde onze huiskamer van 25 m2 (met plafonds van 2,70 m) echt prima in de winter, toen de verwarming uitgevallen was.
Werkt bij mij ook goed. Heb een oudere versie maar verbruik bij goed isolatie en deuren dicht verwarmt de ruimte vrij vlot.
@Bontebok zijn die petroliumkacheltjes niet een stuk gevaarlijker door koolmonoxide die vrij kan komen?

@MEFunny, mijn huis word in de zomer echt bloedheet en in de winter echt heel erg koud, dus ik denk niet dan mijn huis zo goed geïsoleerd is, helaas.
leeg_zakje schreef:
05-08-2025 15:29
@Bontebok zijn die petroliumkacheltjes niet een stuk gevaarlijker door koolmonoxide die vrij kan komen?

@MEFunny, mijn huis word in de zomer echt bloedheet en in de winter echt heel erg koud, dus ik denk niet dan mijn huis zo goed geïsoleerd is, helaas.
Nee hoor, de nieuwe generatie petroleumkachels kan je niet vergelijken met de kachels uit de jaren 50.
leeg_zakje schreef:
03-08-2025 18:55
Ik las ook dat een olieradiator het best geschikt is als je langdurig wil verwarmen, maar kom er niet uit, wat nou een goede is.
Wij hebben een middelgrote olieradiator staan voor een beetje bijverwarmen, gekocht op Amazon. Werkt prima en geluidloos. Daarnaast hebben we 2 grote convectoren (ook geluidloos) van het merk Eldom (https://www.elektrische-verwarming.nl/e ... 23978.html) die we soms aanzetten als er stevig verwarmd moet worden. De CV-verwarming zetten we alleen aan als het hele huis echt koud is, maar meestal redden we het met de elektrische kachels met stroom van onze panelen.

Ik zou wegblijven van dingen die geluid maken want dat stoort mateloos.
Bontebok schreef:
05-08-2025 17:08
Nee hoor, de nieuwe generatie petroleumkachels kan je niet vergelijken met de kachels uit de jaren 50.
Nee, maar ze zijn supergevoelig in technisch opzicht. We hebben er ooit 2 gehad (verschillend), maar binnen de kortste keren storingen en foutmeldingen. Je moet ook flink ventileren, want die dingen slaan vaak af ivm teveel CO in de lucht. Ze zijn handig voor op de camping in de voortent ofzo, maar niet voor binnen. Het vieze gedoe met petroleum gaat ook snel vervelen en ze zuipen dure brandstof.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven