Advies elektrische kachel

03-08-2025 12:17 16 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil een elektrische kachel aanschaffen, maar ik heb daar geen verstand van. De ruimte is ongeveer 23,88 vierkante meter.

Wat ik niet wil is een elektrische kachel die ik met een app moet bedienen of heel veel geluid maakt.

Verder vraag ik mij af, waar ik nog meer op moet letten.

Hebben jullie tips welke elektrische kachel geschikt is?
dat is niet ongeveer, dat is precies 23,88. sorry, verder geen tip
Ik gebruik er af en toe één die verwarmt maar ook blaast (dus met een ventilator). Dat werkt beter en sneller dan een straalkachel. Volgens mij is het ook wat zuiniger. Maar blijft een dure manier om een ruimte te verwarmen.
Buster schreef:
03-08-2025 13:04
Ik gebruik er af en toe één die verwarmt maar ook blaast (dus met een ventilator). Dat werkt beter en sneller dan een straalkachel. Volgens mij is het ook wat zuiniger. Maar blijft een dure manier om een ruimte te verwarmen.
Mag ik vragen welke jij hebt?
grenada schreef:
03-08-2025 12:42
dat is niet ongeveer, dat is precies 23,88. sorry, verder geen tip
Mijn rolmeter is maar 2 meter en ik moest dus meerdere keren meten. Het is dus echt ongeveer 23,88 vierkante meter
Ik lees net, dat een ventilator, niet geschikt is voor langdurig verwarmen en ook veel geluid maakt en dat vind ik dan weer een groot minpunt.
De warmte behoefde bereken je sowieso niet in m2 maar in m3.
Dus gaat om 24x2,7=64.8 m3
Daarna is het belangrijk hoe goed de woning geïsoleerd is, dit bepaald de vermenigvuldiging factor.
Heb je een tussenwoning dan kun je de m3 x 45 toepassen en kom je uit op 2916 Watt.
Heb je een BG woning dan is het m3 x 55 en voor een topetage m3 x 65.
Deze 2 laatste kunnen al niet meer aangesloten worden op een 16 Ampère zekering.
Wij hebben deze.

https://www.praxis.nl/verwarmingen-airc ... e/10144561

Verwarmde onze huiskamer van 25 m2 (met plafonds van 2,70 m) echt prima in de winter, toen de verwarming uitgevallen was.