Afwasbare verf achterwand keuken

18-10-2021 18:11 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met afwasbare verf voor de achterwand van de keuken?
Er komt wel een wand achter het fornuis, maar voor de rest wil ik geen tegels ofzoiets en heb ik gelezen dat er speciale verf is die afwasbaar is.
Ik twijfel nogal, omdat ik niet ziet zitten ieder jaar dit opnieuw te moeten witten ivm vetspetters etc

Ik hoor het graag!
Alle reacties Link kopieren
Dat werkt goed en hoeft zeker niet elk jaar opnieuw geschilderd te worden.
Aanrader dus.
Ik heb een deel van de keuken geverfd met zijdeglans lak. Is het gemakkelijkst schoon te houden en hoeft maar één keer gedaan. Is het meest houdbaar.
Kan ook met matte lak.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook goed werken. Ik zou wel de afschrobbare variant en niet de afwasbare nemen.
Wij hebben de afwasbare sigma pearl op de achterwand bij de gootsteen en fornuis
Werkt heel goed!!
anoniem_406188 wijzigde dit bericht op 18-10-2021 18:15
42.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja, zit er nu twee jaar op. Speciale verf op een gestucte muur. Nog steeds mooi. Ondanks dat ik de blender met tomaten niet goed had afgesloten en de muur vol spetters zat.
En als ik de kleur zat ben, is het zo weer overgeschilderd.
Alle reacties Link kopieren
Zou wel een duurdere verf nemen. Hier de powerdek voor keuken/douche van Flexa op de muur, maar die ga je achter een fornuis niet wit houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al jaren Pandomo op de hele achterwand van de keuken. Doekje er over en zelfs ingedroogde spetters verdwijnen zonder producten te gebruiken. Het is een soort stuc die in alle kleuren te mengen is. Het is niet goedkoop en wij hebben het door een vakman laten doen maar dus al jaren heel blij mee.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Gizmoreturns schreef:
18-10-2021 18:14
Wij hebben de afwasbare sigma pearl op de achterwand bij de gootsteen en fornuis
Werkt heel goed!!
Dus geen aparte wand/plaat achter het fornuis? Hoe zit het met vet spetters? Kan je dat wel meteen afhalen en is het ook nog af te nemen na een tijdje bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
18-10-2021 18:14
Ja, zit er nu twee jaar op. Speciale verf op een gestucte muur. Nog steeds mooi. Ondanks dat ik de blender met tomaten niet goed had afgesloten en de muur vol spetters zat.
En als ik de kleur zat ben, is het zo weer overgeschilderd.
Dat klinkt hoopgevend! Ik was bang dat ik mijn tomatensoep spetters straks er niet af krijg :-)
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
18-10-2021 18:16
Ik heb al jaren Pandomo op de hele achterwand van de keuken. Doekje er over en zelfs ingedroogde spetters verdwijnen zonder producten te gebruiken. Het is een soort stuc die in alle kleuren te mengen is. Het is niet goedkoop en wij hebben het door een vakman laten doen maar dus al jaren heel blij mee.
Zie je veel verschil tussen pandomo en normale stuc? De rest van de keuken wordt normaal gestuct namelijk
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb een coating over de achterwand gehad. Ik vond het fantastisch.
munamar schreef:
18-10-2021 18:26
Dus geen aparte wand/plaat achter het fornuis? Hoe zit het met vet spetters? Kan je dat wel meteen afhalen en is het ook nog af te nemen na een tijdje bijvoorbeeld?
Bij het kookdeel zit inderdaad nog een klein glazen spatdeel , maar soms wel een spetter ernaast en die gaat er gewoon af

Ik doe dat altijd gelijk na het koken. Langer laten zitten weet ik dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Had ik in mijn vorige keuken ook: verf waar je de vet- en tomatenspetters gewoon weer af kan halen. Werkt echt heel goed, had het ook achter het fornuis. Wel even goed informeren welke geschikt zijn.

Ik heb 8 jaar in dat huis gewoond en toen ik vertrok was het nog netjes.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
Ja, Sikkens Alphatex IQ (schrobvast klasse 1), en daar overheen nog decorateursvernis. Ik kwam op het idee door deze pagina: https://www.dullerenco.nl/a-60440765/ad ... escription

Heeft perfect gewerkt in mijn keuken. Geen spat die bleef zitten.
macarinata wijzigde dit bericht op 18-10-2021 18:40
12.81% gewijzigd
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
munamar schreef:
18-10-2021 18:31
Zie je veel verschil tussen pandomo en normale stuc? De rest van de keuken wordt normaal gestuct namelijk
Mijne is biljartlakenglad gestuct. In het toilet heb ik de achterwand met Pandomo heel ruw laten doen. Kan dus zoals je wilt.
En ik heb in de keuken dus helemaal geen andere boord/glas o.d. Zelfs ingedroogde tomaten en vetspetters komen er makkelijk af met een uitgewrongen doekje.
oudblond wijzigde dit bericht op 18-10-2021 18:41
20.37% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook gewone verf met daarover een speciale coating. Zelfs tomatensausvlekken (die ik na het koken in de schemer over het hoofd heb gezien) gaan er een dag later gewoon af. Ik vind het ideaal: niks geen gedoe met voegen van tegeltjes die geschrobt moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Zijdeglanslak op waterbasis. Kan je op kleur laten mengen en eventueel mengen met latex-muurverf mocht je dat willen.

Dit is volledig afwasbaar en mocht je toch een vlek erop krijgen die er niet afgaat (wat me nog nooit is gebeurd) dan vul je voor dat doel een leeg nagellakflesje met een restje verf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Sikkens in de keuken, de allerschrobbaarste variant. Ik weet niet precies welke dat was, want het is erop gesmeerd door de vorige huiseigenaren, dus kun je nagaan hoe mooi het blijft! Ook een (niet al te sterk geconcentreerd) sopje met allesreiniger of Dasty ontvetter overleeft-ie prima.
Alle reacties Link kopieren
Farrow & Ball Modern Emulsion hebben we hier als backsplash voor de keuken. Werkt prima en is goed afwasbaar zonder vlekken die achterblijven.
Ja, ideaal! Zit er acht jaar op en is als nieuw. Wij hebben wit, muren zijn geverfd door een schilder.
Alle reacties Link kopieren
Sikkens Wapex (vloerencooating)
Ideaal voor in de keuken, in iedere kleur te mengen. Afwasbaar en vetspetters branden er niet zomaar in.
Alle reacties Link kopieren
Ano1978niem schreef:
18-10-2021 20:08
Sikkens Wapex (vloerencooating)
Ideaal voor in de keuken, in iedere kleur te mengen. Afwasbaar en vetspetters branden er niet zomaar in.
Hier ook! Zit er al vier jaar op en ziet er nog mooi uit. Ik maak het elke dag schoon met schoonmaakmiddel en het is nog steeds mooi.
Alle reacties Link kopieren
L0latheshowgirl schreef:
18-10-2021 18:40
Wij hebben ook gewone verf met daarover een speciale coating. Zelfs tomatensausvlekken (die ik na het koken in de schemer over het hoofd heb gezien) gaan er een dag later gewoon af. Ik vind het ideaal: niks geen gedoe met voegen van tegeltjes die geschrobt moeten worden.
Dit hebben wij ook. Het zit er inmiddels 7 jaar op en is nog net zo makkelijk schoon te maken als in het begin. Doekje erover en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel! Ik was aan het twijfelen, maar ben om: ik ga ook voor afwasbare verf.
Ik ga alle tips even googlen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven