agressieve huistijger

19-12-2011 10:49 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kat is de laatste tijd zo vreselijk vervelend ! Ze loopt je constant voor de voeten, gaat precies daar zitten waar jij wilde gaan zitten, poept non stop naast de kattenbak (plast er gelukkig wel in), strekt haar klauwtjes uit naar onze zoon (ook al kruipt die gewoon langs), miauwt de hele tijd. Kortom we worden er helemaal gek van !

Ze is al 7/8 jaar en gesteriliseerd dus wat het is geen idee ?

Vanochtend wilde ze tegelijk met mijn man de trap af, en toen heeft ze hem maar in zijn hand gebeten. Flinke wond, die kon dus naar de huisarts voor een prik en een zalfje.

Wat moeten we nu met haar ? Ik ben ten einde raad, als ze zo blijft kunnen we haar niet houden. Vooral niet omdat ze dus ook naar zoon krabt en bijt. Iemand tips, want ze hoort natuurlijk wel bij ons !
Misschien mankeert ze iets. Ga er eens mee naar de dierenarts.
Misschien is het jaloezie tov jullie zoon? Of het is een fase waar ze eventjes doorheen moet? Kan je geen dierenarts raadplegen, dadelijk heeft het een lichamelijke oorzaak?

Succes!
De kat van mijn tante vertoonde ook zulk gedrag. De dierenarts raadde aan om iedere ochtend even 10 minuten met haar te spelen. Sindsdien is er geen vuiltje meer aan de lucht. Misschien heb je hier iets aan?
Allereerst, ben je al met haar naar de dierenarts geweest?

Ik kan me heel goed voorstellen hoe vervelend het is om je kat nu als huisgenoot te hebben. Ik denk dat het prettiger voor de kat én voor jullie is als je probeert te bedenken dat je kat ook niet lekker in haar vel zit. Ze is niet vervelend omdat ze dat leuk vindt, ze is (als ze niets fysieks mankeert) waarschijnlijk gestresst of gefrustreerd over iets.

Onzindelijkheid kan heel veel verschillende oorzaken hebben. Een kattengedragsdeskundige kan jullie helpen met uitzoeken wat er aan de hand is met je kat en hoe jullie met haar om moeten gaan.

Ik heb nog een hoop vragen voor je, niet schrikken.

Krijgt ze genoeg aandacht van jullie; meer, minder of hetzelfde als voor jullie zoon er was? Spelen jullie met haar? Mag ze naar buiten? Zo nee, heb je binnen plekken voor haar waar ze zich terug kan trekken?

Hoe oud is je zoon? Sinds hoe lang komt je zoon op de grond? Hoe lang kan hij al kruipen?

Heb je onlangs iets veranderd aan de inrichting? Ben je veranderd van grit, voer, is de kattenbak verplaatst? Waar maak je de vloer mee schoon als ze erop gepoept heeft?

Straffen jullie haar bij ongewenst gedrag? Hoe vaak? En hoe? En wat vinden jullie allemaal ongewenst gedrag?
We hebben haar vorige week naar haar jaarlijkse APK keuring gebracht, ze had alleen wat overgewicht.

Eerst had ze niets tegen zoon, die twee zaten regelmatig samen bij elkaar. Maar sinds een maar weken is het over met haar, ze haart wel extreem. Lijken wel kleine suikerspinnen die ze achterlaat, maar volgens de DA kon dat aan haar leeftijd liggen en heeft haar druppels voorgeschreven.

Ik wil gewoon onze lieve, dikke huiskat terug die alles prima vind zolang ze maar eten krijgt :(

Man wilt nu een nieuw thuis voor haar zoeken omdat hij bang is dat ze de kleine dadelijk een keer bijt. Ik vind dat we eerst alles moeten proberen om het op te lossen.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 19 december 2011 @ 10:59:

We hebben haar vorige week naar haar jaarlijkse APK keuring gebracht, ze had alleen wat overgewicht.

Eerst had ze niets tegen zoon, die twee zaten regelmatig samen bij elkaar. Maar sinds een maar weken is het over met haar, ze haart wel extreem. Lijken wel kleine suikerspinnen die ze achterlaat, maar volgens de DA kon dat aan haar leeftijd liggen en heeft haar druppels voorgeschreven.

Ik wil gewoon onze lieve, dikke huiskat terug die alles prima vind zolang ze maar eten krijgt :(

Man wilt nu een nieuw thuis voor haar zoeken omdat hij bang is dat ze de kleine dadelijk een keer bijt. Ik vind dat we eerst alles moeten proberen om het op te lossen.

Fijn dat er fysiek waarschijnlijk niets met haar aan de hand is. Ik snap de redenering van je man goed, maar ik denk dat er nog genoeg dingen uit te proberen zijn.

Ik weet niet of je dit weet, maar ik ga het voor de zekerheid toch even vertellen. Staren is een uiting van agressie voor katten. Je zegt dat je kat en je kind vroeger vaak naast elkaar zaten. Hadden ze op die momenten oogcontact? Het kan zijn dat je kat in die periode je kind met oogcontact al duidelijk heeft gemaakt dat hij te dichtbij zat of iets dergelijks. Omdat je zoon dat natuurlijk niet begrijpt, kan je kat nu overgestapt zijn op een nieuwe strategie. Een oplossing kan zijn om de kat uitwijkmogelijkheden te bieden (hoge zitplekjes waar je kind niet bij kan) en de twee uit elkaar houden tot je je kind kunt leren dat hij de kat een beetje met rust moet laten.
Krijgt ze genoeg aandacht van jullie; meer, minder of hetzelfde als voor jullie zoon er was? Spelen jullie met haar? Mag ze naar buiten? Zo nee, heb je binnen plekken voor haar waar ze zich terug kan trekken?

Ze is niet echt speels, maar ligt graag bij ons op de bank en wordt dan gekroeld. Dat doen we iedere avond. Spelen doen we alleen als ze het zelf aangeeft, dus zodra ze met haar muisje aankomt dan rollen we het met haar. Maar na 2x is zij het al beu haha. Ze mag naar buiten, en heeft een eigen plekje op de strijkkamer/logeerkamer. Daar staat een lekkere stoel voor haal en haar krabpaal. Ze ligt er ook regelmatig in de zon op de vensterbank.

Hoe oud is je zoon? Sinds hoe lang komt je zoon op de grond? Hoe lang kan hij al kruipen?

Zoon is vorige week 1 geworden, maar kruipt al een maand of 5. Hij was vanaf de eerste dag op de grond op een dekentje, zodat ze aan elkaar konden wennen. Het ging altijd heel goed, onze kat ging dan bij hem zitten en als ik hem in bedje legde ging ze altijd voor de deur liggen waken.

Heb je onlangs iets veranderd aan de inrichting? Ben je veranderd van grit, voer, is de kattenbak verplaatst? Waar maak je de vloer mee schoon als ze erop gepoept heeft?

Buiten de kerstboom is alles gelijk gebleven, voor haar zijn we alleen van voer gewisseld (dieet voer) maar die wisseling hadden we al voor haar gedragsverandering. We maken de vloer schoon met dettol, doen we het hele huis mee.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat het konijn sinds een paar weken binnenstaat ivm de kou.

Straffen jullie haar bij ongewenst gedrag? Hoe vaak? En hoe? En wat vinden jullie allemaal ongewenst gedrag?

Echt straffen we kunnen we haar niet, we hebben de plantenspuit weer uit de kast gehaald omdat ze op het aanrecht en de eettafel sprong. Maar verder doen we ksssst als ze haar nagels richting zoon uitspreid of geven haar een duwtje. Ongewenst is voornamelijk dat ze ons wilt aanvallen. Op het poepen naast de bak zeggen we niets, maken het schoon en dat was het.
quote:bibliotheek schreef op 19 december 2011 @ 11:05:

[...]

Fijn dat er fysiek waarschijnlijk niets met haar aan de hand is. Ik snap de redenering van je man goed, maar ik denk dat er nog genoeg dingen uit te proberen zijn.

Ik weet niet of je dit weet, maar ik ga het voor de zekerheid toch even vertellen. Staren is een uiting van agressie voor katten. Je zegt dat je kat en je kind vroeger vaak naast elkaar zaten. Hadden ze op die momenten oogcontact? Het kan zijn dat je kat in die periode je kind met oogcontact al duidelijk heeft gemaakt dat hij te dichtbij zat of iets dergelijks. Omdat je zoon dat natuurlijk niet begrijpt, kan je kat nu overgestapt zijn op een nieuwe strategie. Een oplossing kan zijn om de kat uitwijkmogelijkheden te bieden (hoge zitplekjes waar je kind niet bij kan) en de twee uit elkaar houden tot je je kind kunt leren dat hij de kat een beetje met rust moet laten.Daar zeg je me wat ! Ze zit regelmatig op een afstandje naar hem te staren. Wij dachten omdat ze het leuk vond dat hij zat te spelen. Daar ga ik eens mee aan de slag ! Maar veel hoge plekken hebben we hier niet, dan zou ze meer naar boven moeten.
Er zijn op NGC een paar uitzendingen geweest van een soort 'kattenfluisteraar'. Volgens mij loste hij alle problemen op met drie tips:

1. kat niet vasthouden als een baby

2. zorg dat de kat voldoende kan klimmen en hoog kan zitten

3. zorg voor voldoende speeltjes.

(waren dus ook echt maar heel weinig uitzendingen van).
Laat jou zoon haar met rust, of kruipt hij haar achterna?
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:warmwaterbadeendje schreef op 19 december 2011 @ 11:06:

Ze is niet echt speels, maar ligt graag bij ons op de bank en wordt dan gekroeld. Dat doen we iedere avond. Spelen doen we alleen als ze het zelf aangeeft, dus zodra ze met haar muisje aankomt dan rollen we het met haar. Maar na 2x is zij het al beu haha. Ze mag naar buiten, en heeft een eigen plekje op de strijkkamer/logeerkamer. Daar staat een lekkere stoel voor haal en haar krabpaal. Ze ligt er ook regelmatig in de zon op de vensterbank. Vindt ze het fijn om bij jullie in de woonkamer te zijn? In dat geval is het misschien prettig voor haar als ze ook daar een uitwijkplekje heeft. Je kunt bijvoorbeeld een zacht mandje op een kast zetten of een plankje voor haar leegruimen in de boekenkast (boven zoon-niveau ). Er zijn tegenwoordig ook steeds mooiere klimmeubels voor katten, kijk daarvoor eens op zooplus.nl

Hebben jullie een kattenluikje of doen jullie de deur voor haar open en dicht? Komen er wel eens andere katten binnen? Heb je het idee dat ze bevriend is met katten uit de buurt?

quote:

Zoon is vorige week 1 geworden, maar kruipt al een maand of 5. Hij was vanaf de eerste dag op de grond op een dekentje, zodat ze aan elkaar konden wennen. Het ging altijd heel goed, onze kat ging dan bij hem zitten en als ik hem in bedje legde ging ze altijd voor de deur liggen waken.

Wat versta je onder 'het ging goed'? Ging ze naast hem zitten, gaf ze hem wel eens een likje, neusde ze met hem, ging ze hem aan zitten kijken?

quote:

Buiten de kerstboom is alles gelijk gebleven, voor haar zijn we alleen van voer gewisseld (dieet voer) maar die wisseling hadden we al voor haar gedragsverandering. We maken de vloer schoon met dettol, doen we het hele huis mee.

Het enige dat ik me kan bedenken is dat het konijn sinds een paar weken binnenstaat ivm de kou.

Dat laatste kan inderdaad een verandering zijn waar je kat gestresst van wordt. Waar staat het konijn? Staat hij op een plek die voor de kat betekenis heeft? Bijvoorbeeld precies in haar 'pad' naar een fijn plekje, in de buurt van haar voer/water/kattenbak, in de buurt van het kattenluik, in haar 'eigen' kamer?

quote:

Echt straffen we kunnen we haar niet, we hebben de plantenspuit weer uit de kast gehaald omdat ze op het aanrecht en de eettafel sprong. Maar verder doen we ksssst als ze haar nagels richting zoon uitspreid of geven haar een duwtje. Ongewenst is voornamelijk dat ze ons wilt aanvallen. Op het poepen naast de bak zeggen we niets, maken het schoon en dat was het.

Je kunt beter met iets anders schoon gaan maken dan met Dettol. Dettol bevat een stof die giftig is voor katten. Met azijn kun je de poep ook goed verwijderen en dat heeft ook een geur waar katten een hekel aan hebben. Heb je trouwens één kattenbak of twee? Als je er één hebt, ben je bereid om te proberen er nog eentje bij te zetten, bij voorkeur op de plek waar ze nu altijd poept? Misschien is je kat kieskeuriger geworden en wil ze niet meer poepen waar ze plast.

Valt ze jullie overal aan of alleen op bepaalde plekken in huis? En welke plekken zijn dat dan? Zijn dat bijvoorbeeld plekken waar jullie elkaar moeten passeren in een smalle ruimte (zoals de trap. de gang, een smalle keuken etc.)? Reageert de kat soms schichtig op jullie?
quote:warmwaterbadeendje schreef op 19 december 2011 @ 11:08:

[...]

Daar zeg je me wat ! Ze zit regelmatig op een afstandje naar hem te staren. Wij dachten omdat ze het leuk vond dat hij zat te spelen. Daar ga ik eens mee aan de slag ! Maar veel hoge plekken hebben we hier niet, dan zou ze meer naar boven moeten.Zouden jij en je man bereid zijn om een hoog plekje voor haar te creëeren of vinden jullie dat te ver gaan?
Overigens is agressie bij katten vrijwel altijd een uiting van angst, frustratie of stress en niet van kwaadaardigheid. Vergeet dat echt niet, je kat is net als jullie ongelukkig met de situatie.

I R I SSSSSSSS.

Overkomst dringend gewenst
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Staren tegen een kat maakt niet uit, want honden vinden dit vervelend, katten niet. Ze vinden het zelfs heel leuk als je oogcontact maakt en dan steeds langzaam je ogen sluit. Als je kat dit dan beantwoordt is ze jullie band aan het bevestigen.

Maar om op je vraag terug te komen: je kat ervaart nu stress, wellicht van je kind, wellicht van iets anders. Probeer dat eerst uit te vinden en zoveel mogelijk te verhelpen.

In de tussentijd doe je een Feliwaystekker in het stopcontact of spray je Feliwayspray op haar favoriete ligplekjes en op de hoeken van haar looproute.

Daarnaast koop je Royal Canin Calm brokjes en daar doe je het kalmerende voedingssupplement Zylkène over (dit versuft niet, maar kalmeert wel). Beiden zijn te koop bij je DA.

En tenslotte geef je haar haar eigen plekje: een logeerkamer of als je dat niet hebt: een plekje hoog op een kast, zodat ze zich in rust terug kan trekken.

Wees tijdelijk ook voorzichtig met aaien en laat haar naar jou komen ipv andersom.
quote:Eindeloos schreef op 19 december 2011 @ 11:39:

[afbeelding]

I R I SSSSSSSS.

Overkomst dringend gewenst daar was ik al!
quote:iris1969 schreef op 19 december 2011 @ 18:57:

[...]

daar was ik al!

Met wederom een nuttig, goed advies.

T O P P I E!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Dank je .
Mijn zus heeft een kat gehad die ook dit soort verschijnselen had, het werd steeds erger. Een paar keer naar de dierenarts geweest, van alles geprobeerd. Op een bepaald moment werd haar dochtertje van 3 gewoon aangevallen. Die moest zelfs naar het ziekenhuis, ze heeft nu na 1 jaar nog steeds littekens in haar gezichtje.

Daarna weer naar de dierenarts, die heeft de kat laten inslapen. De dierenarts vertelde dat de kat op de een of andere manier of waarschijnlijk een trauma had of een hersenziekte (bijvoorbeeld een tumor).

Ik zou het goed in de gaten houden, misschien is hetzelfde met jouw kat aan de gang. Het arme dier kan er ook niks aan doen. Dan rest alleen in overleg uiteraard met de dierenarts nog een spuitje. Sterkte gewenst ermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven