Algemeen topic: huis kopen

25-10-2010 10:42 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is al een topic voor mensen die hun huis te koop hebben staan, maar ik heb behoefte aan een topic over huizen kopen. Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een koophuis, en zijn al druk bezig met bezichtigingen. Ik dacht er zijn vast meer mensen die op zoek zijn naar een huis, of op het punt staan een huis te kopen. Dus misschien een leuk idee om daar over te kletsen en ervaringen uit te wisselen. Het is natuurlijk een grote aankoop en wij vinden het ook hartstikke spannend.

Dus ik dacht aan: huizen bezichtigingen, hypotheken, notarissen, klussen, badkamers/keukens uitzoeken, verhuizen....En natuurlijk kunnen we tips en tricks uitwisselen.
Ik trap af:

Vanaf januari willen wij eigenlijk al een huis kopen, maar sinds begin oktober zijn we ook actief op zoek naar een huis. Ik was natuurlijk wel al een half jaar aan het kijken op Funda, en had al wel het één en ander voorbij zien komen. De afgelopen open huizen dag was een mooie gelegenheid om een aantal daarvan te bekijken. We hebben 4 huizen bekeken, maar er zat niet iets geschikts bij. Daarna hebben we nog 3 huizen bekeken, maar ook dat was het allemaal net niet.

Ik heb best een aantal eisen: ik houd van veel ruimte: ruime woonkamer, keuken, badkamer, slaapkamers, vaste trap naar zolder en vooral een ruime tuin met vrij veel zon. Het allerbelangrijkste is dat ik me er ook goed voel. Wij komen erachter dat het toch wel heel precies komt wat tot je spreekt en wat niet. Tot nu toe is het zo dat alles wat goed voelt, niet aan de overige eisen voldoet, of andersom.
Het is ook best een lastige zoektocht, naar het ideale huis. Het kan best een tijdje duren voor je het gevonden hebt.

Alleen: als je na zeg, een huis of 15, nog steeds het idee hebt dat de huizen niet aan je eisen voldoen, dan moet je misschien een prijsklasse hoger gaan kijken of een eis laten vallen. Want dan heb je kans dat je te veel wil in verhouding tot de prijs.
In onze prijsklasse zijn er op zich wel voldoende huizen die aan onze eisen voldoen. Daar ben ik op zich wel blij mee. Ik woon in het Noorden, en daar is het wel te vinden. Meer in het zuiden zijn de huizen een stuk kleiner voor hetzelfde bedrag. Volgens mij moet het zo te doen zijn.
Wij zijn ook al een hele tijd op zoek naar een huis, wij weten dat we hier niet eeuwig blijven wonen, dus ons droomhuis hoeft het niet te zijn, maar wel een huis dat we naar alle waarschijnlijkheid weer relatief makkelijk kunnen verkopen (ik weet het garanties heb je nooit).

Verder willen wij geen oud huis, wij zijn geen klussers.

We hebben nu een nieuwbouwhuis op het oog, de bouw is eindelijk begonnen en als er nu niet weer hele rare dingen te voorschijn gaan komen, denk ik dat we eindelijk een nw huis hebben straks!

Maar ik vond het echt redelijk moedeloos, hier was in onze prijsklasse en in de buurt die wij graag wilden maar heel weinig te koop.
Hier ook op huizenjacht.

We zijn echt al een hele tijd op zoek, maar het geschikte huis zit er gewoon niet tussen.

We hebben al wel een paar huizen bezichtigd, maar óf het is te duur in vergelijking met wat je ervoor krijgt óf het ziet er prachtig uit maar het is te klein.

We hebben nu een oud huis, met een grote woonkamer en kleine bovenverdieping (schuine muren + beneden is uitgebouwd).

We willen eigenlijk een grote (in ieder geval zodat al onze meubels er in passen) woonkamer, meer ruimte boven, een dichte keuken, het liefst nog een berging/garage i.v.m. de hobby van vriend.

En dan hebben we nu gewoon de pech dat de locatie waar we wonen eigenlijk geweldig is... en dat dus heel veel huizen afvallen omdat daar inkijk in de tuin is, of er is geen hondenlosloopplek in de buurt of of...

Maar goed... we hoeven hier niet weg (wat mij betreft helemaal niet, maar ja... vriend wil dat graag) dus we hebben geen haast...
Wij zijn ook een jaar op zoek geweest en hebben sinds 1,5 week de sleutel van ons eerste koophuis!!

Heb vaak gedacht dat het nooit zou lukken om een huis te vinden dat voldeed aan alle wensen en toen was het ineens raak afgelopen zomer!

Dus houd moed en heb geduld, uiteindelijk vind je hét huis.

Wij zijn nu druk aan het klussen, nieuwe badkamer en keuken, plafonds boven hadden schrootjes en gaan we vervangen door gipsplaten, en beneden leggen we een nieuwe houten vloer en komt een nieuw toilet. Genoeg te dien dus! We hopen voor de kerst in ons nieuwe huis te wonen. Kijk er zo naar uit!!!
zaterdag heb ik een bezichtiging voor een koophuis.

Ik ga in mijn eentje kopen, ouders gaan mee voor de ''support'' en omdat ik de ballen verstand heb van waar ik op moet letten. Vind het erg spannend!
Ik wil een boek tippen voor wie bezig gaat met en hypotheek:

"Hoera, een hypotheek" van Edwin Vonk & Wink Sabee
Leuk, een topic hierover!ik heb zelf 2 weken geleden in mn eentje mn droomhuis gekocht na een pittige onderhandeling!Nu dus erg druk met afsluiten van hypotheek, notaris, Ikea, etc etc, wat komt hier veel bij kijken zeg maar het geeft ook weer energie!

Waar ik tot nu toe wel wat aan gehad heb ik Vereniging Eigen Huis, staan best handige tips op de site en ze hebben ook hypotheekservice al heb ik die uiteindelijk met De Hypotheker als tussenpersoon afgesloten, wat erg goed bevallen is!

Inmiddels dus al aardig expert dus als ik mensen kan helpen let me know, zal zelf ook vast nog met vragen komen!
1 belangrijke tip mbt de hypotheek: er bestaat niet zo iets als een gratis onafhankelijk financieel advies.

Ik wou dat ik dat zelf eerder geweten had. Maar goed, doe er je voordeel mee!
onafhankelijke adviseurs bestaan ook niet ;)

als je begrijpt wat ik bedoel
Nee idd, ze proberen je altijd te sturen naar een geldschieter waar zij zelf de meeste provisie bij krijgen dus ook zelf rondspeuren is zeker slim!
tegenwoordig is het wel verplicht voor die lui te vermelden in de hypotheek offerte hoeveel zijzelf ontvangen door een hypotheek te verkopen aan jou. Ik heb het zien staan, mijn adviseur kreeg bijna 1300 euro daarvoor.
Die van mij 1% van de koopsom..
ik heb een aantal tips voor de huizenkopers als dat ook mag in deze topic: ik kreeg ze ook van een ander en het heeft me echt geholpen!

- wanneer je je oog hebt laten vallen op een huis doe dan het volgende. Ga een keer in de ochtend een half uurtje in de straat staan, doe dit ook in de middag en doe dit ook wat later op de avond.

Zo kwam ik er bijv achter dat een huis dat we graag wilde en de buurt zag er verder netjes uit dat het op bepaalde tijden zo druk was dat je er niet prettig zou kunnen wonen. Ook werden hele groepen hangjongeren ontdekt waar ik niet blij van werd..ook mensen die in de avond het stoeltje niet in de achtertuin plaatsten maar lekker voorin..type dikke buik met bier..en op het oog zag de buurt er superburgerlijk uit.

tip 2: ipv funda etc rijd eens door een buurt heen die je leuk vindt..soms staan er huizen te koop die niet eens op funda staat. Ook op marktplaats etc en vraag eens aan je collega's of ze iemand kennen die hun huis te koop heeft gezet.

Ons huis heb ik via mijn collegaatje gevonden, oom ging samenwonen en wilde van zijn huis af. Ben hier erg gelukkig!! wat een vondst!!

veel succes meiden!!
quote:stes27 schreef op 25 oktober 2010 @ 17:27:

Die van mij 1% van de koopsom..Ja dat berekent hij jou, of kreeg hij dat ook van de verstrekker?
mij helaas
Die van mij een jaarlijkse toelage van E 1700,-, en dat dan voor de volle looptijd van 30 jaar.
1700 per jaar? alleen voor het afsluiten van de hypotheek? pff dat vind ik wel heel erg veel geld als ik eerlijk ben.
Bij mij wordt die 1% verrekend in de hypotheek dus uitgespreid over 30 jaar merk je daar niet meer zoveel van
1% van de hypotheek vanaf mijn kant was dus voor hem, maar dan kreeg hij ook nog ongeveer 1% provisie vanaf de andere kant. en juist die provisie hoefde eerder nooit vermeld te worden. Wat hij krijgt van de verstrekker. Tegenwoordig moeten ze dat.
Jeetje wij zijn nog lang niet aan hypotheken toe. Wij zijn ook lid van Vereniging Eigen Huis, daar kun je ook lid van zijn als je huurder bent. We zijn eigenlijk lid geworden vanwege de korting die je krijgt bij FBTO, maar we hebben er nu toch best wel veel aan.

Op de site kun je gebruik maken van een hypotheek-rekenmiddel. En die schijnt wel aardig betrouwbaar te zijn. Dat hebben we dus gedaan, en daar bleek eigenlijk uit dat ik nog wat uurtjes meer moest werken. Helaas is dat op mijn werk op dit moment niet mogelijk. We willen nu binnenkort met aan aantal adviseurs gaan praten, en misschien hebben die wat beter nieuws. Ik denk dat het wel mee zal vallen. Het scheelt 2500 euro op jaarbasis namelijk.

Ik ben zelf van plan om met een adviseur om tafel te gaan en een bank / hypotheekshop. Ik begreep dat adviseurs vooral goed zijn in het uitleggen van de hypotheek, en dat banken dat veel minder goed doen. Ik vind dat wel belangrijk, want ik wil weten wat ik koop.

Tip: je kunt ook afdingen op de hypotheekrente.
Wij zijn heel tevreden over de Hypotheker. Fijne uitleg, goed advies en lieten de keuze echt aan ons. Kostte volgens mij een kleine 1400 euro maar op een hypotheekbedrag van een paar ton merk je daar niets van.

Wij vonden het vooral fijn dat zij alles voor je regelen en jij nergens aan hoeft te denken en alleen de juiste spullen hoeft aan te leveren. Zeker voor de eerste keer erg fijn!
Ik ben bij ons bij de Hypotheker geweest, en dat beviel me juist helemaal niet. Kennissen van ons dachten daar hetzelfde over, en hadden juist hele goede ervaringen met de hypotheekshop. Daar ga ik dus even kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven