alleenstaand en huis kopen?
zondag 29 augustus 2010 om 10:38
Hoi,
Ik heb de mogelijkheid gekregen om het laatste huis van een nieuwbouwproject te kopen. Het is een mooi plekje en een goede prijs (190.000, 230m2 grond, hoekwoning). Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een betaalbare woning dus ik zie wel dat dit een goede prijs is. Bij de bestaande woningen waren er altijd wel haken en ogen en ik ben op zich wel iets handig maar ook weer niet zodanig dat ik alles zelf kan, daarnaast heb ik daar ook geen tijd voor.
Maar......
Ik vind het DOODENG. Ik heb de bouwtekeningen gekregen en het voelt allemaal zo eng en officieel. Er moet een keuken in en een badkamer. Meer/minderwerk en ga zo maar door.
Zijn er meer leken/alleenstaanden die dit gedaan hebben? Valt het mee?
Ik heb de mogelijkheid gekregen om het laatste huis van een nieuwbouwproject te kopen. Het is een mooi plekje en een goede prijs (190.000, 230m2 grond, hoekwoning). Nu ben ik al een tijdje op zoek naar een betaalbare woning dus ik zie wel dat dit een goede prijs is. Bij de bestaande woningen waren er altijd wel haken en ogen en ik ben op zich wel iets handig maar ook weer niet zodanig dat ik alles zelf kan, daarnaast heb ik daar ook geen tijd voor.
Maar......
Ik vind het DOODENG. Ik heb de bouwtekeningen gekregen en het voelt allemaal zo eng en officieel. Er moet een keuken in en een badkamer. Meer/minderwerk en ga zo maar door.
Zijn er meer leken/alleenstaanden die dit gedaan hebben? Valt het mee?
zondag 29 augustus 2010 om 10:45
Nee, ik heb dit nooit gedaan, maar kan me voorstellen dat je het eng vindt! In een relatie kun je nog overleggen met elkaar, heb je alle 2 een mening én kennis.
Nu moet je het alleen doen, en ja, dat is doodeng!
Maar bekijk het van de positieve kant: je kunt jouw huis inrichten zoals jij het wilt, zonder compromissen te hoeven sluiten voor 'de ander'.
Veel succes met je beslissing (want ik begrijp dat je die nog niet helemaal hebt genomen?)!!
Nu moet je het alleen doen, en ja, dat is doodeng!
Maar bekijk het van de positieve kant: je kunt jouw huis inrichten zoals jij het wilt, zonder compromissen te hoeven sluiten voor 'de ander'.
Veel succes met je beslissing (want ik begrijp dat je die nog niet helemaal hebt genomen?)!!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

zondag 29 augustus 2010 om 10:46
Spannend! Klinkt wel heel goed moet ik zeggen. Kan me voorstellen dat nieuwbouw sowieso nog enger is omdat het huis nog niet klaar is en je een idee moet krijgen door naar de tekeningen te kijken.
Twee vrienden van ons hebben wel elk alleen een huis gekocht en bij bepaalde beslissingen hulp gevraagd aan hun ouders. (wel/niet kopen, welke hypotheek, inrichting etc.) Ik weet niet of dat voor jou een optie is? Of misschien een broer/zus/vriend/vriendin? Dat je niet alle knopen alleen hoeft door te hakken en dat je het plezier en de spanning met iemand kan delen.
Heel veel succes met alle beslissingen!
Twee vrienden van ons hebben wel elk alleen een huis gekocht en bij bepaalde beslissingen hulp gevraagd aan hun ouders. (wel/niet kopen, welke hypotheek, inrichting etc.) Ik weet niet of dat voor jou een optie is? Of misschien een broer/zus/vriend/vriendin? Dat je niet alle knopen alleen hoeft door te hakken en dat je het plezier en de spanning met iemand kan delen.
Heel veel succes met alle beslissingen!
zondag 29 augustus 2010 om 10:50
Ja het is ook doodeng! En nee, ik heb helaas niemand die me echt goed van advies kan voorzien, alleen wat mensen die zeggen "meis, als jij dat wilt gewoon doen". Iets wat natuurlijk wel zo is maar toch...
Je moet overal rekening mee houden, extra stopcontacten enzo. Dat is best wel eng. Je kan het maar een keer doen!
Je moet overal rekening mee houden, extra stopcontacten enzo. Dat is best wel eng. Je kan het maar een keer doen!

zondag 29 augustus 2010 om 10:51
zondag 29 augustus 2010 om 10:52
zondag 29 augustus 2010 om 10:56
Ik denk dat ike r maar gewoon voor moet gaan. Het is niet een heel bijzonder huis ofzo, gewoon een hoekwoning met een leuk tuintje achter, drie slaapkamers, badkamer en ruime zolder maar het voelt wel goed. Bij bestaande bouw moet je kk betalen en dat vervalt nu, daarnaast kan het idd helemaal naar je eigen wens gemaakt worden.
sh*t wat is dit lastig zeg! het ene moment ben ik heel stoer, het andere moment denk ik: ik blijf wel in mijn flatje zitten!
sh*t wat is dit lastig zeg! het ene moment ben ik heel stoer, het andere moment denk ik: ik blijf wel in mijn flatje zitten!
zondag 29 augustus 2010 om 10:56
Nee, ik heb het niet gedaan, ook vanwege de reden dat ik het doodeng vond. Niet alleen het aankoopproces, maar ook het idee dat er daarna nog vanalles zou kunnen komen (onderhoud bijv.) waarbij ik alles alleen zou moeten beslissen en ook alleen zou moeten opbrengen, maakte me nerveus. Ik kon alleen maar denken: gaat het wel lukken, wat nou als ik mijn baan verlies of ziek word of...
Ik heb uiteindelijk besloten het niet te doen en om een huurwoning in een wat beter segment te accepteren.
Ik ken echter ook best alleenstaanden die wel een koophuis hebben en die er hartstikke blij mee zijn hoor. Ik durfde het zelf gewoon niet aan.
Ik heb uiteindelijk besloten het niet te doen en om een huurwoning in een wat beter segment te accepteren.
Ik ken echter ook best alleenstaanden die wel een koophuis hebben en die er hartstikke blij mee zijn hoor. Ik durfde het zelf gewoon niet aan.
zondag 29 augustus 2010 om 10:57
Zo'n kans moet je NIET LATEN LOPEN!
Als je zelf niet handig bent, kun je een keuken en badkamer uitkiezen in de winkel. Het enige wat je hoeft te doen, is de rekening betalen cq meefinancieren met je huis.
Wegens de malaise zijn er nu veel handige klussers beschikbaar. Voor zo iemand zijn dit twee droomklussen! Hij kan je ook helpen met het maken van de juiste keuze.
Meerwerk: let op, sommig meerwerk kun je goedkoper laten uitvoeren NA de oplevering. Bijvoorbeeld vloerverwarming was 2000 euro ectra, maar bij de leverancier van de tegelvloer nog niet eens de helft.
DOEN! Echt geen geld voor zoveel huis en grond.
Als je zelf niet handig bent, kun je een keuken en badkamer uitkiezen in de winkel. Het enige wat je hoeft te doen, is de rekening betalen cq meefinancieren met je huis.
Wegens de malaise zijn er nu veel handige klussers beschikbaar. Voor zo iemand zijn dit twee droomklussen! Hij kan je ook helpen met het maken van de juiste keuze.
Meerwerk: let op, sommig meerwerk kun je goedkoper laten uitvoeren NA de oplevering. Bijvoorbeeld vloerverwarming was 2000 euro ectra, maar bij de leverancier van de tegelvloer nog niet eens de helft.
DOEN! Echt geen geld voor zoveel huis en grond.
zondag 29 augustus 2010 om 11:15
Ik heb kort geleden ook in mijn eentje een appartement gekocht, gelukkig eentje zonder verbouwingen. Maar natuurlijk, het blijft spannend! En wat ik vooral ook merkte, hoe meer mensen je erover spreekt, hoe meer (soms tegenstrijdige) adviezen je krijgt. Ik ben met sommige beslissingen dan ook echt op mijn eigen gevoel afgegaan en me vooral gericht op de adviezen van professionals ipv vrienden/kennissen ed.
Laat je goed door verschillende professionals adviseren en maak dan je keuze, als het iets is waar je geen verstand van hebt. En bekijk het stapje voor stapje! Ga je dus niet al verdiepen in energiemaatschappijen als je nog niet eens besloten hebt dat je het gaat kopen, anders verdwaal je echt in alle uitzoekdingen....
Maar hou vooral voor ogen dat het iets moois kan worden! Toen ik het op een gegeven moment allemaal niet meer wist, heb ik me echt gevisualiseerd waar ik uiteindelijk zou komen te zitten en dat dat dan echt mijn eigen plekje zou worden en dat stelde me echt gerust. Uiteindelijk komt alles goed!
Laat je goed door verschillende professionals adviseren en maak dan je keuze, als het iets is waar je geen verstand van hebt. En bekijk het stapje voor stapje! Ga je dus niet al verdiepen in energiemaatschappijen als je nog niet eens besloten hebt dat je het gaat kopen, anders verdwaal je echt in alle uitzoekdingen....
Maar hou vooral voor ogen dat het iets moois kan worden! Toen ik het op een gegeven moment allemaal niet meer wist, heb ik me echt gevisualiseerd waar ik uiteindelijk zou komen te zitten en dat dat dan echt mijn eigen plekje zou worden en dat stelde me echt gerust. Uiteindelijk komt alles goed!
zondag 29 augustus 2010 om 11:20
Ja, ik heb het ook gedaan. Weliswaar geen nieuwbouwhuis maar een vooroorlogse woning die helemaal opgeknapt moest worden en waar o.a. een nieuwe keuken en badkamer in moesten dus in die zin wel een beetje vergelijkbaar.
Ik vond het heel erg leuk om alles zelf uit te zoeken en het huis echt tot mijn thuis te maken dus ik zeg DOEN! Woon hier inmiddels al jaren met veel plezier en heb net weer een verbouwing achter de rug. Ben inmiddels hartstikke handig geworden mbt klussen (sja, oud huis he ) dus als je hulp nodig hebt laat maar weten.
Ik vond het heel erg leuk om alles zelf uit te zoeken en het huis echt tot mijn thuis te maken dus ik zeg DOEN! Woon hier inmiddels al jaren met veel plezier en heb net weer een verbouwing achter de rug. Ben inmiddels hartstikke handig geworden mbt klussen (sja, oud huis he ) dus als je hulp nodig hebt laat maar weten.
zondag 29 augustus 2010 om 11:21
zondag 29 augustus 2010 om 11:29
Jep, 3 jaar geleden heb ik mijn huis gekocht. Niet echt heel eng hoor, vooral omdat het (net als bij jou) nieuwbouw was ( dan kom je ohag geen verborgen gebreken tegen, toch). En, pfff, wat ben ik trots op mijn huis! Voelt ontzettend goed: zelf gekozen, geregeld en betaald. Nooit spijt van gehad. Ik zeg dus; doen!!
zondag 29 augustus 2010 om 11:48
Ik heb het óók gedaan en vond het ook doodeng! Vooral toen alle papieren ondertekend moesten worden en ik er echt aan vastzat.... Maar tis allemaal reuze meegevallen en ik ben nu hartstikke blij met mijn nieuwbouwhuis.
Gaat t om een zgn. starterswoning? Dat had ik nl en dan wordt echt op alles wat je anders als het plan wilt een meerprijs gelegd. Zo ook bij de stopcontacten. Gelukkig heeft mijn broer deze zelf verlegd! (dus als je mensen kent die het zouden kunnen doen, die vragen ipv de hoofdprijs betalen voor meerwerk)
Succes & geniet er ook maar van!
Gaat t om een zgn. starterswoning? Dat had ik nl en dan wordt echt op alles wat je anders als het plan wilt een meerprijs gelegd. Zo ook bij de stopcontacten. Gelukkig heeft mijn broer deze zelf verlegd! (dus als je mensen kent die het zouden kunnen doen, die vragen ipv de hoofdprijs betalen voor meerwerk)
Succes & geniet er ook maar van!
zondag 29 augustus 2010 om 12:07
@ zalm: super en gewoon doen. ik kocht ook mijn eerste huis alleen en dat is altijd een prima beslissing geweest. lekker wat huisbladen kopen, goed nadenken over dingen die je wilt en niet wilt. héérlijk. en als je dingen wilt weten over inrichting of handige dingen in keuken en badkamer kan je vast ook hier terecht. genoeg meiden die willen helpen denk ik. ik neem aan dat het financieel allemaal rond is en geen probleem? go fot it girl!
zondag 29 augustus 2010 om 12:17
quote:zalmsnippertje schreef op 29 augustus 2010 @ 11:03:
j eigenlijk moet ik het gewoon doen idd. en niet alles hoeft in een keer supermooi of goed. een ikeakeuken is ook prima enz. SPANNEND dit!
Een Ikea-keuken is zeker prima (zolang je geen kinderen hebt die aan de deuren gaan hangen) maar je moet hem er zelf inzetten.
Dat viel me tegen hoewel ik zelf best wel handig ben ... ik ben net klaar met tegeltjes plakken.
j eigenlijk moet ik het gewoon doen idd. en niet alles hoeft in een keer supermooi of goed. een ikeakeuken is ook prima enz. SPANNEND dit!
Een Ikea-keuken is zeker prima (zolang je geen kinderen hebt die aan de deuren gaan hangen) maar je moet hem er zelf inzetten.
Dat viel me tegen hoewel ik zelf best wel handig ben ... ik ben net klaar met tegeltjes plakken.
zondag 29 augustus 2010 om 14:36
zondag 29 augustus 2010 om 20:02
Helaas geen specifieke tips, maar ik heb 2 jaar terug ook een eigen huis (lees:bestaand appartement) gekocht. Gelukkig kon mijn vader me goed helpen met alle financiele zaken en tips geven hierover. Lijkt me vervelend als je zo'n persoon mist.
Overwegingen die ik moest nemen (zullen ook wel overeenkomen met het kopen van nieuwbouw);
- hoeveel jaar rente vastzetten? (Ik heb voor 20 jaar gekozen, want de rente was toen ook al laag en ik ga graag voor zeker);
- Hoeveel aflossen? (Volledig, want ... ik ga voor zeker, haha).
- Type hypotheek (Spaar, want - je raadt het al....)
Verder heb ik ervoor gezorgd dat ik ook als ik tijdelijk in de WW raak mijn huis toch kan betalen. En krijg ik iedere maand mijn belasting terug. Verder heb ik gekocht onder NHG, nadeel is dan wel dat je verplicht bent om een overlijdensverzekering te nemen (terwijl ik nu geen partner heb).
Overwegingen die ik moest nemen (zullen ook wel overeenkomen met het kopen van nieuwbouw);
- hoeveel jaar rente vastzetten? (Ik heb voor 20 jaar gekozen, want de rente was toen ook al laag en ik ga graag voor zeker);
- Hoeveel aflossen? (Volledig, want ... ik ga voor zeker, haha).
- Type hypotheek (Spaar, want - je raadt het al....)
Verder heb ik ervoor gezorgd dat ik ook als ik tijdelijk in de WW raak mijn huis toch kan betalen. En krijg ik iedere maand mijn belasting terug. Verder heb ik gekocht onder NHG, nadeel is dan wel dat je verplicht bent om een overlijdensverzekering te nemen (terwijl ik nu geen partner heb).
maandag 30 augustus 2010 om 07:48
Heb je goed voor ogen hoeveel het je gaat kosten om alles helemaal af te krijgen, dus inclusief stucwerk, verf, vloer, badkamer, keuken, trapbekleding, enzovoorts? Zorg dat je dat weet zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Verder dacht ik meteen, net als Elninjoo dat het juist gunstig is om alleen te (kunnen) kopen, je komt dan niet in de problemen bij een eventuele break-up, je bent van niemand afhankelijk. Maar wel heel spannend inderdaad!
Verder dacht ik meteen, net als Elninjoo dat het juist gunstig is om alleen te (kunnen) kopen, je komt dan niet in de problemen bij een eventuele break-up, je bent van niemand afhankelijk. Maar wel heel spannend inderdaad!