Allergisch geworden voor kat

26-01-2017 15:48 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds 2 jaar hebben wij een kat, gekregen als kitten. In het begin had ik nergens last van, ook nog nooit iets gemerkt als ik bij andere katten was. Na een tijdje merkte ik dat mijn keel een beetje "dicht" ging zitten als ik het beestje had geknuffeld, maar het viel nog mee. Echter, de laatste maanden heb ik er behoorlijk last van als ik thuis ben. Dan voelt het alsof mijn keel dicht zit en achterin mijn neus ook. Ik moet het dan ook steeds wegkuchen, maar dat lukt natuurlijk niet (niezen doe ik trouwens niet en ik heb ook niet echt last van mijn ogen). Als de kat op mijn schoot heeft gelegen, is het nog erger. Misschien merkte ik het eerst minder, omdat ze toen het warmer was vaak buiten was en de deuren en ramen meer open stonden. Hopelijk wordt het straks in de lente dus ook weer wat minder.

Maar goed, ik ben er dus niet heel ziek van, maar ik ben nu wel op een punt gekomen dat ik er echt last van heb.

Heeft er iemand tips om het wat minder te maken? Stofzuigen doe ik bijvoorbeeld al vaak. Of zijn er middeltjes tegen zo'n allergie die niet schadelijk zijn?

De kat wegdoen gaat overigens niet gebeuren, dat vind ik zielig voor het beestje en al helemaal voor mijn kinderen
Ik zou naar de huisarts gaan om vast te stellen of het echt kattenallergie is en er dan iets tegen te halen. Helaas is een kattenallergie heel hardnekkig; je bent allergisch voor de huidschilfers van de kat en die stofzuig je niet zo makkelijk weg. Maar het klinkt niet zo goed, als het op je luchtwegen slaat. Zoiets kan overgaan in astma en dan ben je nog verder van huis.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Er bestaan pilletjes tegen, de huisarts kan je daar vast meer over vertellen. Houd er wel rekening mee dat zorgverleners altijd heel makkelijk zijn: de kat moet weg. Ik zou het ook niet doen overigens.
Ik zou het even laten testen bij de huisarts.

ze kunnen er inderdaad iets voor voorschrijven, vaak in de vorm van een antihistamine of iets dergelijks.

Ik heb zelf kattenallergie en hooikoorts, geen katten. Maar als ik weet dat ik met katten in aanraking ga komen, neem ik mijn antihistamine, op aanraden van de KNO-arts. En dit werkt prima.
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Als je stofzuigt, vliegen de haren en het stof en de huidschilfers juist door de lucht. Laat iemand stofzuigen als jij niet thuis bent, gebruik een Swiffer of zet in elk geval de ramen goed open als je toch zelf stofzuigt.
Stofzuigen maakt het bij mij erger, omdat alles de lucht weer wordt ingeblazen. Ik dweil en stofzuigen doet mijn man. Dan ga ik boven was vouwen of zoiets. Na een kwartiertje kan ik weer naar beneden nadat de deur open heeft gestaan.

Je zou kunnen proberen om in de winter medicijnen hier tegen te nemen. De kat niet meer op de bank te laten slapen, niet op een dekens die op de bank liggen. Of die regelmatig uitwassen.

Kat niet naar boven laten gaan. Dan heb je in ieder geval 's nachts een ruimte waar je geen last hebt.
Ik zou inderdaad het even via de huisarts spelen. Zeker weten dat het door de kat komt en dan mogelijk wat verlichting via medicatie.
ik zou toch overwegen om de kat weg te doen dit hou je niet lang vol
quote:duopennoti schreef op 26 januari 2017 @ 16:01:

ik zou toch overwegen om de kat weg te doen dit hou je niet lang vol

Met goede medicijnen kan dat best.

Ik werd ook allergisch voor mijn katten toen ik ze al had. Heb ze gewoon gehouden. Alleen neem ik nu geen nieuwe meer sinds ze overleden zijn. Hoe jammer ik dat soms ook vind.
Ik snap je heel goed to, ik zou ook mijn katten niet wegdoen, maar er is vast wel wat verlichting mogelijk. En laat een allergie test doen, misschien komt er heel wat anders uit.
Mijn zoontje is ook allergisch geworden, die zwelt helemaal op. Mooi dat ik de kat weg zou doen dan.
Iemand anders laten stofzuigen en een aantal kamers katvrij houden. Dan zit je er niet constant in. Borstelen kan ook helpen voor minder haarverlies maar dat moet je dan ook iemand anders laten doen uiteraard. En huisarts vragen om lichte antihistamine. Dat kan al heel erg helpen en is de moeite van het proberen waard.
Pillen slikken omdat je de bron van je allergie niet weg wil doen, ik blijf het bijzonder vinden. Maar goed...

Medicatie dus maar inderdaad. Stofzuigen helpt niet, schilfers zitten in de gordijnen, de bank, de weet ik wat, overal. Laat de kat vooral niet boven komen!!
Vervelend zeg...

Misschien goed om te weten dat een kattenallergie niet altijd door zo'n bloedtest gevonden wordt. Ik weet niet precies waar dit aan ligt. Heb het zelf ook gehad, hele typische symptomen die ik alleen kreeg bij die kat in de buurt (of de haren ervan). Keel dicht, zwaar gevoel in hoofd. Het lag echt aan de kat en toch kwam er niks uit de test.
quote:Rooss4.0 schreef op 26 januari 2017 @ 17:09:

Pillen slikken omdat je de bron van je allergie niet weg wil doen, ik blijf het bijzonder vinden.

Ik vind het lastig... Achteraf gezien hadden we ons allemaal van tevoren moeten laten testen, want allergieën zitten wel in de familie. Ik vind dat dat beestje daar niet de dupe van hoeft te zijn.

Verder zijn de kinderen zo ongelooflijk gek op haar, die zouden het zo erg vinden als ze weg moest. Mijzelf zou het eerlijk gezegd niet zoveel uitmaken, maar ik zou het voor hen niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Als het niet nog erger wordt dan. Ik merk vandaag wel voor het eerst dat ik het slecht trek.

Verder tot zover bedankt voor de reacties! Die tip van het niet zelf stofzuigen volg ik natuurlijk maar al te graag op

En ik ga zeker even naar de huisarts.
Stofzuigen met een Dyson Big Ball kinetic absolute ( kost wat, in Duitsland bv een stuk goedkoper) maar het werkt echt!!!

Geen stof uitstoot, na een paar weken merk je echt verschil, ik spreek uit ervaring ( 5 katten en partner met allergie / soms nog erger )

Er zit ook een hulpmiddel bij voor de bank en bv krabpaal. ( en hoor van meerdere mensen dat de allergie minder of weg is)

Pilletjes van de Lidl werken hier goed, zijn ook goedkoop.

En wat super dat je niet de kat wil wegdoen!!
pilletje nemen.
Wat vervelend dat dit zich ineens opspeelt.

Geen idee of het helpt (zelf geen allergie), maar wij hebben twee katten en die vinden het heerlijk om geborsteld te worden. De haren blijven dan in het borsteltje zitten en kun je er zo uit halen en weggooien. Als er kinderen bij ons thuis komen vinden die het een geweldig klusje.

Koop dus een paar kattenborsteltjes en geef je kinderen als taak de kat dagelijks een borstelbeurtje te geven, wie weet helpt het.

Pillen slikken omdat je de bron van je allergie niet weg wil doen, ik blijf het bijzonder vinden. Maar goed...

Medicatie dus maar inderdaad. Stofzuigen helpt niet, schilfers zitten in de gordijnen, de bank, de weet ik wat, overal. Laat de kat vooral niet boven komen!!waarom vind je dat bijzonder, dat is bij wel meer ziektes het geval dat je een pil moet slikken zonder dat je de oorzaak weg kan nemen. het is helemaal niet gezegd dat als de kat weg is dat ze dan van haar klachten is omdat veel allergieen betrekking hebben op velerlei stoffen. Pilletje slikken is een heel goed advies
Mijn vriend is ook allergisch voor katten en we hebben er een. Hij is begonnen met tabletten en dit langzaam afgebouwd. Nu heeft hij ze nog af en toe nodig. Wie weet lukt dit bij jou ook en zit je niet je hele leven standaard aan de pillen.

Hoezo is dat bijzonder? Ik zou er diep ongelukkig van worden om mijn huisdieren te herplaatsen. Of om uberhaupt zonder huisdieren te leven. Dat is qua invloed op mijn leven onvergelijkbaar met pilletje waar ik geen last van heb. Kan dus een prima oplossing zijn.

Ik vind het eerder bijzonder dat je dit niet zelf kan verzinnen.
quote:S-Meds schreef op 26 januari 2017 @ 17:35:

[...]

waarom vind je dat bijzonder, dat is bij wel meer ziektes het geval dat je een pil moet slikken zonder dat je de oorzaak weg kan nemen. het is helemaal niet gezegd dat als de kat weg is dat ze dan van haar klachten is omdat veel allergieen betrekking hebben op velerlei stoffen. Pilletje slikken is een heel goed advies

Ik ben geen pillenslikker dus ik vind dat nooit een goed idee. En ik denk dat ze wel degelijk van de klachten af is als de kat weg is, de kat is nl de oorzaak, dat lijkt me in dezen een vrij duidelijk verhaal.

Maar een ieder mag lekker doen waar hij of zij voor kiest hoor. Hier ging de kat subiet weg.
Je kat wekelijks wassen zou ook helpen. En dan een beetje een oliehoudende shampoo, zodat de huid weinig schilfert. Er zijn ook middeltjes die de overgevoeligheid onder drukken maar natuurlijk is het beter om die niet in te nemen. Ik zou het daarom eerst met wassen proberen.
quote:MaryCrawley schreef op 26 januari 2017 @ 18:32:

[...]

Ik vind het eerder bijzonder dat je dit niet zelf kan verzinnen.Ah. Jij mag even sneren hoor.
Het is oprechte verbazing over jouw gebrek aan inlevingsvermogen, maar lees het hoe je wil hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven