Andijvie: levensgrote knuffels saneren

13-05-2010 13:46 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Help!

Middelste en Muis kwamen van de vrijmarkt met een pluchen walvisbaby van zeg 60 cm en een walvismama (of papa) van 1 meter of zo. Vooral walvismama/papa ziet er al knap bejaard uit en ik heb als eis gesteld voordat deze gasten mijn huis binnenkwamen dat ze goed zouden worden schoongemaakt. Op zich ziet de walvisbaby er nog wel schappelijk uit by the way.

Niet al te kleine complicatie blijkt dat er allergenen op die dieren zitten. Of dat nu huisstofmijt is of kattenharen, daar wil ik vanaf zijn.

Flikker ze in de vuilnisbak is natuurlijk de kortste route. Maar dat is sneu voor mijn kinders, met name Middelste zag zich al helemaal geborgen met walvismama/papa in zijn bed. Maar hoe krijg je zulke enorme monsters schoon? Grondig schoon zelfs, in verband met allergische reacties.

Wie?
De kleinste zou ik in ieder geval in de wasmachine proppen en goed heet wassen. Met de grootste zal dat wel niet lukken, dus daar heb ik even geen oplossing voor.
Hogedrukspuit?

Agossie, ik vind het nog zielig ook voor die knuffels. Ik ben een regelrecht softijsje als het om pluche beesten gaat.
In bad of onder de douche misschien?

*ziet voor zich hoe arme walvis wordt uitgewrongen*
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Je kunt Free Willy na gaan spelen in het zwembad, dat chloor poetst die allergenen er wel af.
Met de kruimeldief helemaal afzuigen?
Laten stomen. Wel iets duurder dan ze op de vrijmarkt hebben gekost, denk ik zo. Of in een grote wasmachine van een wasserette?
Ik zou ze even in de wachtkamer zetten, tot het zonnetje weer flink schijnt.

Flinke wasbeurt onder de douche, met een geschikt sopje.

Daarna goed laten opdrogen in de volle zon, in de tuin / op het balkon.
Zo'n stoomapparaat om te reinigen (die van de tellsell)?
MILF in the making ;-)
quote:Digitalis schreef op 13 mei 2010 @ 13:53:

Je kunt Free Willy na gaan spelen in het zwembad, dat chloor poetst die allergenen er wel af.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
quote:Digitalis schreef op 13 mei 2010 @ 13:49:

Hogedrukspuit?

Agossie, ik vind het nog zielig ook voor die knuffels. Ik ben een regelrecht softijsje als het om pluche beesten gaat.Zo triest, dat heb ik dus ook
Ja bij een stomerij, maar voor dat geld kan je wel een nieuwe kopen en deze geven aan iemand die er geen last van hebben.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mamzelle schreef op 13 mei 2010 @ 13:46:

kleine complicatie blijkt dat er allergenen op die dieren zitten. Of dat nu huisstofmijt is of kattenharen, daar wil ik vanaf zijn.

Wat ik me afvraag, hoe weet je nou dat er allergenen op zitten?

Ik zou ze trouwens onder de douche wassen en in de droger gooien.. in de hoop dat ze er dusdanig verfomfaaid uitkomen dat ze linea recta de grijze bak in kunnen. Maar ja, ik ben een plucheterrorist.
Godzijdank Pilous, haha. Niemand verwacht dat van mij maar naast een wapenverzameling heb ik ook een hoop knuffels (en die stop ik niet in de wasmachine, vind ik zo zielig, dan maar meuren).
Een plucheterrorist.. dat zou ik ook zijn als ik geen sucker was voor klein kinderleed

Die allergenen, dat weet ik omdat het volkje natuurlijk toch wel even naar binnen kwam en ik me de pleuris niesde en kriebelogen kreeg. En dan was ik nog niet eens de enige met reacties..

Kleine Willy blijkt ook al te groot voor de wasmachine, zelfs bij flink proppen, dus het zal de wasbeurt bij mooi weer wel worden, of een ritje naar de wasserette die hier niet zo ver vandaan is.

Stomen wordt het zeker niet *ehm, waar koop je tegenwoordig nog knuffels van een meter?*
Ik weet niet of je een hele grote vriezer hebt maar eh beestjes en andere ongewenste gasten uit te schakelen kun je hem in een vuilniszak doen, en een nacht in de vriezer knallen.
quote:Digitalis schreef op 13 mei 2010 @ 14:01:

Godzijdank Pilous, haha. Niemand verwacht dat van mij maar naast een wapenverzameling heb ik ook een hoop knuffels (en die stop ik niet in de wasmachine, vind ik zo zielig, dan maar meuren).

Same here! Heb zelf ook meerdere knuffels, waaronder een grote witte beer die inmiddels lichtgrijs is. Maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem in de wasmachine te stoppen.

@mamzelle: ben al niet zo'n fan van tweedehands spul (en dat is zacht uitgedrukt), laat staan knuffelbeesten die te groot zijn om te wassen. Driewerf bah! Ik zou idd naar een wasserette of stomerij gaan. Succes!
Zoek mij niet, ik wil niet gevonden worden.
quote:dangeensuus schreef op 13 mei 2010 @ 14:10:

Ik weet niet of je een hele grote vriezer hebt maar eh beestjes en andere ongewenste gasten uit te schakelen kun je hem in een vuilniszak doen, en een nacht in de vriezer knallen.

Klopt ja. Een paar jaar geleden had je van die schoonmaakprogramma's op tv en daar stopten ze knuffels ook altijd in een zak in de vriezer. Bacteriën gaan dan dood.

Maar ja, schoon wordt hij er verder niet van neem ik aan. Dus toch stomerij misschien?
quote:Rooss4 schreef op 13 mei 2010 @ 14:01:

[...]

Wat ik me afvraag, hoe weet je nou dat er allergenen op zitten?

.Huisstofmijt zit altijd in knuffels. En kussens. En stoffen banken. En vaste vloerbedekking. Is geen feest als je allergisch bent.
Badje in de tuin en uitspoelen? Als ze niet i de wasmachine passen, dan passen ze vast ook niet in de vriezer.

Je zou ze wel uit kunnen spoelen en in de droger proberen te stoppen? Spoelen spoelt de huismijtenpoep eruit en de droger molt de mijten zelf...
quote:tilalia2 schreef op 13 mei 2010 @ 22:22:

Badje in de tuin en uitspoelen? Als ze niet i de wasmachine passen, dan passen ze vast ook niet in de vriezer.

In zon doodskistmodel past het wel hoor

Maar dat zal je niet echt verder helpen, behalve luizen en huisstofmijt dood je er geen bacteroen mee en allergenen zijn vaak geen beestjes maar bij huisstofmijt gewoon de poep van het beest... dat krijg je niet weg door t vriezen.

Ik denk dat de wasserette of evt het bad het simpelst is. Evt kun je ze ook nog openknippen (mocht je plucheterrrorist zijn, krijg je voldoende voldoening van het villen ), het huidje wassen, en nieuwe vulling erin stoppen.
quote:Twister2010 schreef op 13 mei 2010 @ 14:59:

@mamzelle: ben al niet zo'n fan van tweedehands spul (en dat is zacht uitgedrukt), laat staan knuffelbeesten die te groot zijn om te wassen. Driewerf bah! Ik zou idd naar een wasserette of stomerij gaan. Succes! Ik vind het zelf eigenlijk ook best jakkie. Vind tweedehands spul in veel gevallen helemaal prima (de wasmachine is geduldig en mooi tweedekans hout is niet lelijk en minder duur) maar als de heren om toestemming hadden gevraagd waren die knuffels nevernooit in huis gekomen. Maar ja, om mijn kinderen nu mijn smetvrees op te dringen...

Ze krijgen wel een gigantische poetsbeurt. Eentje (de kleine) is nu mee uit logeren met Middelste. Misschien hebben ze daar een grotere wasmachine en/of een drogert.
kli-ko

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven