ANDIJVIE: vetvlekken uit kleding?

18-05-2010 15:13 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik kom er net bij het opvouwen van de was achter dat er in mijn nieuwe truitje een vlek zit die er niet uit is gegaan, waarschijnlijk een vetvlek...

Is mijn truitje gedoemd tot het grijze archief of kan ik het er nog uitkrijgen? Ik heb al gegoogled, maar hoor graag ervaringen uit eerste hand...
Ossegal, wel even op een niet zichtbaar stukje trui proberen.
Ja, Ossegal (let op, niet te hard boenen want dan kan het wit uitslaan).

Gebruik zelf (als professionele kluns) veel Shout. Shout erop spuiten, even wrijven met de ribbelkant op de fles, nog wat Shout erop en dan in de was.

Momenteel ook veel in gebruik voor besmeurde rompers en kleding van Dochter. Werkt vlekken als resultaat van overvolle luiers, wortelhapjesvlekken (zeer hardnekkig oranje) en rood fruitvlekken.

Edit: ontzettende oen dat ik soms ben ik er pas laat (>25 Jaar) bewust van geworden dat er in Ossengalzeep ook echt ossengal zit...

btw: goed spul, en ze hebben zelfs een site

ossengal info en gebruik
Afwasmiddel.
quote:mips schreef op 18 mei 2010 @ 15:27:

Edit: ontzettende oen dat ik soms ben ik er pas laat (>25 Jaar) bewust van geworden dat er in Ossengalzeep ook echt ossengal zit...

btw: goed spul, en ze hebben zelfs een site

ossengal info en gebruikNooit geweten Ik dacht altijd dat dit gewoon een merknaam was. Ik heb er ook nooit echt over nagedacht, goh, weer wat geleerd
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Dasty ontvetter van de Wibra. Krijgik zelfs curryvlekken mee uit een wit overhemd. (Man heeft nu een verbod op saus eten met een werkoverhemd aan )
MILF in the making ;-)
quote:Gebakkie schreef op 18 mei 2010 @ 15:40:

[...]

Nooit geweten Ik dacht altijd dat dit gewoon een merknaam was. Ik heb er ook nooit echt over nagedacht, goh, weer wat geleerd

Dank je Gebakkie, ben ik dus niet de enige die dacht dat het "zomaar" een merknaam was.

Zelfde geldt trouwens voor Ossewit, ken je dat (bestaat het nog wel eigenlijk?). Frituurvet gemaakt van ossenvet (rundervet). En ik vond de frietjes die mijn moeder daarin bakte altijd zo lekker...
Dasty gebruik ik wel met schoonmaken maar nooit aan gedacht om het op kleding te gebruiken... Laatst wel de vaatwasser aan de binnenkant mee schoongemaakt, dat werkt ook goed!
Ik stop al die vlekken dingen in een emmertje met biotex. Effe een nachtje laten staan en dan in de was. Je hoeft nooit te boenen, de enzymen of zoiets eten het op.
quote:mips schreef op 18 mei 2010 @ 15:54:

[...]

Dank je Gebakkie, ben ik dus niet de enige die dacht dat het "zomaar" een merknaam was.

Zelfde geldt trouwens voor Ossewit, ken je dat (bestaat het nog wel eigenlijk?). Frituurvet gemaakt van ossenvet (rundervet). En ik vond de frietjes die mijn moeder daarin bakte altijd zo lekker...

Nee, ook nooit geweten. Ossewit ken ik wel, van naam maar ik heb het nooit gekocht. Sinds ik zelf mijn frietjes moet bakken is er voornamelijk alleen nog maar vloeibaar frituurvet te verkrijgen.

Nu weer even on-topic, krijg je met ossengal ook vlekken van frituurvet (bv ossewit) uit je kleding?
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Ossengal is uitermate geschikt om vet- en olivlekken te verwijderen.

De gal in het stukje zeep werkt als emulgator die de vetten oplossen en afvoeren met het spoelwater...

En inderdaad, als je het laat indrogen, kunnen er vlekken ontstaan.

Superproduct. Natuurlijk en goedkoop.

Zeau. Weer wat geleerd!
Google op Oma weet Raad.. een site met een hele hoop handige truukjes voor vlekken en andere dingen. Volgens mij zetten mensen zelf hun tricks er op, maar wie weet vindt je iets dat helpt.
dasty van de Wibra erop spuiten. Werkt als een tierelier. Gebruik het vaker voor vetvlekken op kleding, en niet schadelijk voor kleding.
Mosterd....las net dat het genoemd is
Misschien een domme vraag maar wat wordt er bedoeld met Andijvie?
Andijvie staat in het forum al sinds jaar en dag voor een super suffe en huishoudelijk vraag.
Ok, dank voor de reacties! Ik ga het eerst met ossegal proberen. Het probleem is dat het truitje al in de was is geweest, en over het algemeen krijg ik vlekken die er in de was niet uit zijn gegaan ook nooooooooooit meer uit... Is Dasty niet agressief?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven