Bad kopen waar op letten?

05-05-2014 14:06 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wij willen binnenkort ons eerste bad kopen.

Nu hebben wij hier geen ervaring mee.

Wij willen een bad van 180x90 centimeter en liever niet breken in de badkamer. Kan een bad gewoon op de tegels of moet dat dan een bad op pootjes zijn? Ik zie dat je gewone baden kunt kopen die je moet inmetselen of met al een kant en klare ombouw.

Een bubbelbad lijkt mij ook fijn maar dan zit je weer met de elektriciteit.

Wat zijn jullie ervaringen en hebben jullie nog tips? hoe zit het bijvoorbeeld met de afvoer?
Binnenkort heb ik een bad over, bij mij gaat het er juist uit, we gebruiken het al dertig jaar alleen als douchebak.
verba volant, scripta manent.
Liever niet breken, dat wordt hem sowieso al niet, je zal hem toch aan moeten sluiten op de afvoer, dus je vloer zal je toch open moeten breken.

De meeste mensen hebben een bad waar nog gips omheen is gezet en daaroverheen getegeld zodat het mooi geintegreerd is in je badkamer. Maar een bad op pootjes is zeker ook mooi, het verhaal over de afvoer blijft dan echter nog steeds bestaan.
Wat voor vloer heeft de badkamer? Voor eend douchebak is een houtenvloer nog wel mogelijk, voor een bad heb je echt een betonnen vloer nodig. Of een houtenvloer met een betonvloer erop. Hiervoor zijn materialen in de handel.

Wat belangrijk is om te weten hoe de afvoer gesitueerd is in je badkamer. Stem daar ook je bad op af.

Wij hebben ook een groot bad (tweepersoons), een nadeel is dat ik erin "verzuip". Wij hebben een bad met straaltjes en bubbels, echt heerlijk. Maar hebben de badkamer helemaal nieuw gebouwd dus dan is deze optie ook makkelijker.

Wij hebben van watervast multiplex een badombouw gemaakt en dit laten betegelen.
ik heb geen verstand van techniek, maar over het bad zelf:

- Gebruik je hem ook als douchebak? Zorg dat er aan één kant een vlak gedeelte is waar je makkelijk kunt staan.

- Ga voor aankoop in het bad zitten. Is het breed genoeg? Wil je liever een diep bad, zodat je lekker onder water zit? Of ondiep, zodat je meer onderuit ligt?

- Ik heb gehoord dat een vrijstaand bad als nadeel heeft dat het water snel afkoelt. Bij een bad met ombouw, werkt de ombouw als isolatie. Of dit klopt weet ik niet. Misschien kan iemand dit bevestigen dan wel ontkrachten.

Alvast veel plezier met je bad. Ik heb er een sinds 6 jaar (na bijna 20 jaar in huizen zonder fatsoenlijke badkamer te hebben gewoond) en ik maak er veel gebruik van. Heerlijk!
Ik moet helemaal niks!
Wij hebben de villeroy en boch nexus. Is een diep bad met ronde korte kanten. De "hoek" tussen de bodem en de zijkanten loopt ook rond op een prettige manier. Soms heb je van die mooie strakke baden, maar dat zit voor geen meter met die hoekige overgangen tussen de bodem en rand. Ons bad zit precies goed qua diepte en ik zak niet helemaal onderuit. Kan er ook goed rechtop in zitten.

Ga dus iig goed proefzitten, dat is toch het belangrijkst.
wij zijn naar Oud Gastel gegaan, een dorpje ergens heel ver weg bij ons vandaan maar met heel veel keus in vrijstaande baden. Als je de naam van dat dorp intypt + bad dan kom je er wel. Iedereen ligt daar proef, het is heel grappig, overal zie je schoenen staan van mensen die op hun sokken door het pand wandelen om nog eens in dat andere bad te gaan liggen.

We hebben een acryl bad, de warmte wordt echt ontzettend goed vast gehouden door de luchtlaag die tussen de 2 lagen acryl zit. In mijn oude bad (ijzer) moest ik er na een uur echt wel uit omdat het water koud was, hier is het na anderhalf uur nog bloedheet. Dat had ik nooit verwacht dus ben er blij mee. Elk bad ligt anders, dus echt passen of het lekker ligt. En ja, hoe je het vervolgens installeert in een bestaande badkamer lijkt me lastig, ook bij ons betrof het een hele nieuwe badkamer.
Wij hebben een bad op pootjes. Kraan komt vanaf het bad zelf (dus niet uit de muur). Als je eronder kijkt zie je dus een afvoer lopen.
Geniet van elke dag!
En zorg dat je zeke weet dat een bad kan qua gewicht. Een gevuld bad is loodzwaar, ook ivm met een douche etc. Je zou niet de eerste zijn die dat onderschat en eindigt met scheuren in het plafond, of zelfs met een bad een verdieping lager dan gepland!
Let er op dat het bad groot genoeg is.

Toen wij dit huis kochten zat er al een bad in, maar we gebruiken het bad bijna nooit, omdat het te klein is.

Als ik languit in bad lig krijg ik koude knieën, voeten of bovenlijf - afhankelijk van hoe ik lig

Dus wij gebruiken het bad bijna nooit meer.
.
Flashy, een bad kan ook te breed zijn, dan kan je je armen niet meer lekker op de rand kwijt en lig je als het ware te wiebelen. Ik heb 80 en lig daar lekker stevig in. Als je graag met zijn tweetjes erin wilt heb je wel weer een breder bad nodig maar de ervaring hier is dat het leuk is voor een kwartiertje en dan lig je toch wel ongemakkelijk.
Hier ook 80 breed. Kan goed met mijn armen op de rand een boek lezen.
90 cm is voor ons helemaal goed qua breedte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven