Balkon Noordwesten

13-04-2018 16:04 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe laat heb ik zon op een balkon gelegen op het noordwesten?
In de avond.
https://www.findmyshadow.com/
Dat ligt aan veel verschillende factoren.
Hoe groot is je balkon?
Heb je bovenburen?
Staat er iets voor je balkon wat de zon blokkeert?
Welk seizoen is het?
Het balkon is zeg maar in het gebouw. Met de opening richting het noordwesten.
Er staat verder niets in de weg. Het gaat mij om de zomermaanden.
Dan heb je - zoals makelaars dat noemen - 'borrelzon'. Vanaf later in de middag dus.
Of helemaal geen zon...
Kijk even op de genoemde link. Houdt er rekening mee dat je balkon vaak nat is is herfst/winter/voorjaar, door regen. En gezien de vaak niet snel droogt en er geen zon is vinden de algen dat erg prettig. Ook de koude wind staat vaak op je balkon.

Maar zomers wel wat avond zon, dat kan heel prettig zijn. Is wel afhankelijk van hoe NW het balkon is.
ghostly41 schreef:
13-04-2018 16:29
Of helemaal geen zon...
Dit.

De zon gaat op in het zuidoosten en gaat onder in het zuidwesten. Denk dat je op een inpandig balkon op het noordwesten nooit zon hebt.

Op een balkon dat buiten het gebouw uitsteekt mogelijk wel wat.
anoniem_332305 wijzigde dit bericht op 13-04-2018 16:41
11.88% gewijzigd
Heerlijk weinig zon. Geen oververhit appartement elke zomer. Of heb je nog een groot raam op het zuiden?
Die link is heel handig! De zon gaat in de zomer onder in het noordwesten. Het hangt er dus een beetje vanaf of hij rond een uur of 18:00 al een beetje schuin naar binnen schijnt.
De zon gaat niet onder in het noordwesten hoor!

Op 21 juni staat hij zo noordelijk als hij komen kan, en dat is ter hoogte van Noord-Afrika. Dus hij schijnt altijd vanuit het zuiden op het gebouw. 's Avonds vanuit het zuidwesten. En dan kan een tuin of groot (uitstekend) balkonop het noordwesten nog wel wat zon krijgen, mits er niets voor staat dat schaduw geeft. Bij een inpandig balkon op NW zit je de hele dag in de schaduw van het gebouw.
Kortom: op een inpandig balkon op het NW heb je nooit (!) zon.
Hoi regenworm
Woon jij op het zuidelijk halfrond?
Nee, hoezo?

Dat plaatje geeft aan waar je eventueel nog zon kunt hebben, niet waar de zon staat.

Die staat vanuit Nederland gezien altijd in het zuiden. 's Ochtends zuidoost, midden overdag zuid, 's avond zuidwest.
regenworm schreef:
13-04-2018 17:46
De zon gaat niet onder in het noordwesten hoor!

Op 21 juni staat hij zo noordelijk als hij komen kan, en dat is ter hoogte van Noord-Afrika. Dus hij schijnt altijd vanuit het zuiden op het gebouw. 's Avonds vanuit het zuidwesten. En dan kan een tuin of groot (uitstekend) balkonop het noordwesten nog wel wat zon krijgen, mits er niets voor staat dat schaduw geeft. Bij een inpandig balkon op NW zit je de hele dag in de schaduw van het gebouw.
Daar maak je toch echt een foutje, Regenworm. Op 21 juni gaat de zon in Nederland onder op 311.8 graden. Dat is bijna pal NoordWest.
http://hemel.waarnemen.com/zon/zon_2018.html#apr
Je zult toch echt je aardrijkskundeboek uit de brugklas er weer bij moeten pakken!

De zon "gaat heen en weer" tussen 23,5 graad noorderbreedte (21 juni) en 23,5 graad zuiderbreedte *(21 december). Wij zitten op 52 graden dus altijd veel noordelijker dan de zon.
"Gaat heen en weer" tussen aanhalingstekens, want de zon gaat uiteraard niet heen en weer, maar staat stil, en de aarde draait er in 365,25 dagen omheen in een wat schuine positie.
regenworm schreef:
13-04-2018 18:15
Je zult toch echt je aardrijkskundeboek uit de brugklas er weer bij moeten pakken!

De zon "gaat heen en weer" tussen 23,5 graad noorderbreedte (21 juni) en 23,5 graad zuiderbreedte *(21 december). Wij zitten op 52 graden dus altijd veel noordelijker dan de zon.
Serieus regenworm. Geef je ogen deze zomer eens de kost. De zon gaat midzomer onder in het noordwesten. Let maar op! Zo ging het de afgelopen eeuwen in Nederland en 2018 zal niet anders zijn.
Oké, wat jij wilt!
regenworm schreef:
13-04-2018 18:46
Oké, wat jij wilt!
Ik wil niks. Ik leg je gewoon uit hoe het zit met zonsopgang en zonsondergang. Jij wilt de natuurwetten hier ontkennen en gaat nog een beetje bijdehand doen ook.

Klik anders even op de links in dit topic. Of Google het. Of let eens op waar je de zon ziet bij zonsondergang midzomer.

Hier de situatie voor Uithoorn. De bovenste boog is midzomer, de onderste midwinter en de middelste zijn midlente en midherfst.
Afbeelding

:there:
Ja mop, en aan welke kant staat hij altijd? Aan de zuidkant. Kijk maar goed.
regenworm schreef:
13-04-2018 19:04
Ja mop, en aan welke kant staat hij altijd? Aan de zuidkant. Kijk maar goed.
's Middags, ja. Maar we hebben het over zonsondergang gekkie. Waar de zon onder gaat. En dat is ter hoogte van TO's balkonnetje. Dus zoals anderen al schreven: ze heeft een zomer-borrel-zonnetje op haar balkon, met een beetje geluk.
Verrek, jullie hebben gelijk! o_o

Dan heb ik zelf iets niet helemaal goed begrepen, en ik begrijp het nog steeds niet. Tijd om dat nog eens goed uit te zoeken ;)

Goed nieuws voor TO, helemaal geen zon (zoals ik beweerde) klopt dus niet.
. Imho een hele fijne plek voor een balkon.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven