Bamboewortels verwijderen

13-05-2016 17:11 33 berichten
Hoi,

Een jaar geleden heb ik een kleine bamboe geplant in mijn tuin het stond heel leuk maar helaas was het er één van het woekerende soort, de wortels zijn werkelijk meters onder mijn terras doorgeschoten waardoor er tegels omhoog zijn gekomen.

We hebben de bamboe verwijderd met als resultaat dat de schop doorbrak en ook het schepje omboog een aantal tegels zijn er ook uitgehaald waaronder de 2 enorm dikke wortels kronkelden. Verschrikkelijk, wat een nachtmerrie om in je tuin te hebben, alles is er nu hopelijk uit maar is er nog iets wat we beter kunnen ondernemen om nooit meer een scheut of wortel van deze plant tegen te komen, want dan pas plaats "ik" met een gerust hart de tegels terug
Een panda kopen? Dat staat ook wel leuk in de tuin.
Onmogelijk:( een mini stukje wordt weer een boom van een plant.. Een aantal jaar al het spul eruithalen totdat het echt echt helemaal weg is
Alle reacties Link kopieren
Succes, je kunt je hele tuin afgraven. Wees daarna niet zo stom om een beetje munt te planten, het ziet er anders uit maar onder de grond woekert het aan alle kanten door.
verba volant, scripta manent.
Hoewel ik normaal gesproken absoluut anti-gif ben, round-up. Alleen is dat spul in NL, voor zover ik weet, niet meer te krijgen, dus je zult ervoor naar Duitsland moeten (of het bestellen).

En ja, wij hebben drie schopstelen overgebroken op de bamboe en mijn halve trouwboek is hem uiteindelijk te lijf gegaan met een kettingzaag. Wat een drama. In mijn tuin komt nooit meer bamboe.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:mariposita schreef op 13 mei 2016 @ 18:03:

Een panda kopen? Dat staat ook wel leuk in de tuin.

Waarom zijn die beesten in godsnaam met uitsterven bedreigd, hun voedsel is al niet uit te roeien.

Het is overigens een Koreaanse bamboe, zegt ook wel genoeg
Je kan wel eten, maar je moet je ook voortplanten. Dat is het dingetje een beetje.
quote:Franjestaart schreef op 13 mei 2016 @ 18:07:

Onmogelijk:( een mini stukje wordt weer een boom van een plant.. Een aantal jaar al het spul eruithalen totdat het echt echt helemaal weg is

Je maakt me bang, Franjestaart

We hebben 2 kábels van wortels met scheuten eraan verwijderd en de grond ernaast goed doorzocht, maar als we dus eentje missen en plempen er weer een tegel op dan kunnen we volgend jaar weer van voren af aan beginnen? *baalt*
quote:mariposita schreef op 13 mei 2016 @ 18:36:

Je kan wel eten, maar je moet je ook voortplanten. Dat is het dingetje een beetje.Panda's hebben geen hoge sex-drive
quote:MarianneDavids schreef op 13 mei 2016 @ 18:09:

Succes, je kunt je hele tuin afgraven. Wees daarna niet zo stom om een beetje munt te planten, het ziet er anders uit maar onder de grond woekert het aan alle kanten door.

Als het eruit is dan plant ik er een onschuldig klim-opje

Met munt heb ik al kennis gemaakt dankzij de buren.
quote:Ceylon schreef op 13 mei 2016 @ 18:10:

Hoewel ik normaal gesproken absoluut anti-gif ben, round-up. Alleen is dat spul in NL, voor zover ik weet, niet meer te krijgen, dus je zult ervoor naar Duitsland moeten (of het bestellen).

En ja, wij hebben drie schopstelen overgebroken op de bamboe en mijn halve trouwboek is hem uiteindelijk te lijf gegaan met een kettingzaag. Wat een drama. In mijn tuin komt nooit meer bamboe.Was dat ook een jonge bamboe of een oude. Deze stond er maar net één jaar.
quote:Velma schreef op 13 mei 2016 @ 18:38:

[...]

Panda's hebben geen hoge sex-drive En ze eten ook nog eens bepaalde soorten bamboe. Die beesten roeien zichzelf uit joh, met hun kieskeurigheid en lage sex-drive
Ik wens je een prettige wedstrijd.

Niet te doen.

Of je moet alles afgraven tot 1.5 meter diep en een meter of 2 om de plek heen.

Onze buren hadden bamboe.

Wij de jaren doorop dus ook.

Wat een drama was dat zeg.
En azijn. Liters azijn.

Maar ja, dat maakt dan wel ook alles dood.
Azijn, dat werkt?

Round-up heb ik ook nog ergens in de kast, het is voor onder de tegels dus als het goed is komt daar geen dier of bij bij.

Of ik doe beide
Ik ben heel erg pro groen en tegen gif, maar de bamboe van onze buren die onder het hek doorkomt, behandel ik inderdaad met round-up. Tot nu toe houd hij zich gedeisd tot een paar uitlopers ieder jaar, die ik dus systematisch uitroei. Ik heb een hekel aan bamboe. Het is niet eens mooi.
quote:Velma schreef op 13 mei 2016 @ 18:39:

[...]

Als het eruit is dan plant ik er een onschuldig klim-opje

Met munt heb ik al kennis gemaakt dankzij de buren.Klimop onschuldig? Hier is de klimop er nu 6 jaar uit en nog zie ik jaarlijks wel ergens een takje en wat blaadjes boven de grond komen
Ik heb alles bamboe ( de woekerende), munt en klimop.

Geen idee waar die Bamboe vandaan kwam. En ik word niet goed van Wilde Wingerd.
Wij hebben hier hetzelfde probleem, ik lees daarom graag mee! Wat een ellende is die bamboe zeg...
Hoe erg het ook is, chocola helpt!
Het groeit ook zo snel die Bamboe.
Regel 1 als je bamboe overweegt: kijk goed naar de verschillende soorten en hun eigenschappen. Er zijn woekerende bamboes, die alleen met een wortelbegrenzing te planten zijn. Dat is een hoge kunststof rand van een paar mm dik, die rondom ingegraven moet worden en dichtgemaakt wordt in een cirkel met een metalen strip. Waarbij die rand nog enkele centimeters boven de grond moet blijven uitsteken, omdat anders wortels eroverheen kunnen groeien. Totale kosten daarvan meestal stukken hoger dan die van de plant zelf.

Daarnaast zijn er enkele bamboe-soorten die niet woekeren, maar de doorsnee bamboesoort die je bij de bouwmarkt/ergens in een aanbieding tegen komt, is vrijwel altijd de woekerende. Bezint er je begint....
Daar zijn toch tuinmannen en hoveniers voor?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Wij hebben met een schrobzaag blokjes gezaagd zodat je ze weg kon steken met een schop. Hels karwei maar met een schop kwamen we niet door het massieve blok wortels.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik heb altijd geweten dat de planten ooit wraak zouden nemen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Er bestaan ook elektrische schrobzagen trouwens (als ideetje voor iemand die problemen heeft met een plant). Ik heb er een van 35 euri met meerdere snelheden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven