Beginnen met bloemen kweken

05-12-2013 10:32 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij een leuke uitdaging om bloemen of planten te kweken.

Alleen ik heb echt geen groenevingers.

Het kweken moet in de huiskamer gebeuren.

Het lijkt mij leuk om een eenjarige bloem/plant te kweken die erna ook in de woonkamer komt de staan. Maar welke bloem/plant is leuk?

Maar wat heb ik naast potjes en grond nog meer nodig? Ook een kasje?

Ik wil geen groenten en of kruiden kweken.

Hebben jullie tips voor mij?
Als je simpel wil beginnen heb je niet veel nodig. Loop eens binnen bij een tuincentrum en haal een zak potgrond, een paar boempotten en een zakje zaad. Daarmee kom je een heel eind.

Tenzij je iets anders wil thuiskweken, voor eigen gebruik en zo, dan kan een gewoon tuincentrum je niet helpen. En ik ook niet.
Ga eens op een 2de hands boekmarkt (nieuw mag ook natuurlijk )

daar liggen genoeg leuke boeken om je wat wegwijs te maken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik had eraan gedacht om orchideeen te kweken. Maar die mogen niet in de volle zon staan. En ik wil de bloem/plant als ze groot genoeg is in de vensterbank zetten, waar zomers de hele tijd de zon schijnt. Dus dat valt af.
je kunt ook cactussen doen, die kunnen wel wat zon hebben
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Een avocado is leuk om te kweken.

http://nl.wikihow.com/Een-avocadoplant-kweken
Orchideeën zijn niet zo makkelijk te kweken uit zaad (cactussen zijn dan inderdaad makkelijker) dat moet in een steriele omgeving met een bepaalde luchtvochtigheid etc.

Veel kamerplanten zijn tropische planten, en die laten zich in een huiskamer niet altijd even makkelijk vermeerderen.

Stekken is beter te doen, maar dan moet je met een gekochte plant beginnen (of stekjes bietsen )

Op zich is er wel informatie te vinden over het kweken van verschillende soorten kamerplanten uit zaad, dus als je je er echt in wilt verdiepen zou ik eens in (tweedehands) boekwinkels en de bibliotheek beginnen, en op internet is er vast ook informatie te vinden.
Het is nu winter trouwens, dus er is veel te weinig licht om echt dingen in de vensterbank op te kweken, of je moet al proffesionele lampen hebben.
Misschien moet ik toch maar met een makkelijke plant zoals een viooltje of ze beginnen.

De tip van een boek is idd ook wel erhandig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven