Bezichtiging huis - tips?

26-11-2020 12:45 62 berichten
Ons huis staat sinds afgelopen dinsdag op Funda en de eerste bezichtiging staat gepland voor morgen (en dinsdag en woensdag volgende week).

Ik merk dat ik het heel spannend vind en ben al de hele ochtend bezig met poetsen en opruimen maar dat blijkt lastig met een dreumes en een baby om mij heen.

Ik ben op zoek naar tips: wat hebben jullie gedaan om je huis er piekfijn uit te laten zien tijdens bezichtigingen?

Hier is al gebeurd:
- plantjes in de voortuin en pot bij de voordeur.
- glazenwasser heeft de gehele buitenkant gedaan, ik doe morgenochtend zelf nog de binnenkant (hallo kindervingertjes en neusjes!)
- alle lades en kasten in de keuken netjes
- speelgoed van de meisjes ligt in een inbouwkast en die is sowieso altijd al netjes en gesorteerd (mochten ze die open trekken)
- schoonmaaksters heeft vanmorgen de badkamers gedaan, super fijn!
- bed is verschoond, nette sprei erover
- nieuwe geurstokjes in de wc's en badkamers
- zolder is opgeruimd en aan kant

Achtertuin is bladeren vrij en de garage is redelijk opgeruimd. De oprit moet ik nog even aanvegen.

Wat mis ik?
Of wie weet nog wat je heel fijn vond toen je een huis ging bezichtigen?

En de lichten? Doe ik die morgen aan of uit?

En de kinderstoelen, laat ik die staan aan tafel of zet ik die in de garage?

En het kattenbakje met brokjes in de bijkeuken, weg of laten staan?

Ter info: we wonen hier pas 11 maanden en mijn man heeft bijna heel 2019 het huis van top tot teen compleet verbouwd, dus muurtje verven o.i.d is niet nodig, alles staat nog strak in de stuc.
-Darkside- schreef:
26-11-2020 13:14
Ik vond het ook echt heel spannend.

Behalve een hoop stenen verkoop je ook een droom. Wij verkochten in de zomer dus ook het terras leuk opgetuigd. Stoelen uitgeklapt met kussentjes, wijnkoeler met fles limonade erin neergezet, barbecue ernaast. Alsof je zo aan kan schuiven.
Dat is nu minder aan de orde natuurlijk, maar zoals al genoemd: de etagere met koekjes op tafel, dienblaadjje met kopjes erbij.
Kijk maar hoe meubelzaken woonkamers presenteren.
Grappig.. ik zou denken dat je wilt afleiden ;-D

Iemand schreef ‘dan ga je ervan uit dat de rest ook goed onderhouden/verzorgd is’.
Dat is juist een valkuil. Ik raad de koper aan alle kranen te proberen, evenals deuren, lades. En kraakt of knelt het ergens, zitten er geen lelijke plekken in de houten vloer onder dat leuke vloerkleed enzovoort. Het is belangrijk dat kijkers overal makkelijk bij kunnen.
Maar ik ben dan ook een praktische koper.

Simpelweg opgeruimd en schoon is prima. Wel inderdaad de verwarming aan. Kou leidt af en/of jaagt weg.
Bij het laatste huis wat ik kocht stond er een potje kruidenthee op de kachel, (dienblad met mooi theeservies ernaast). Dat rook heerlijk huiselijk, lekkerder dan de eeuwige appeltaart :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Niet teveel tierelantijn neerzetten of laten staan. Ruim dat zoveel mogelijk op in kasten/lades etc.

Verder, ze komen het huis bekijken. Dus een kinderstoel wegzetten is alleen maar extra werk en totaal niet nodig. Ze zien toch wel dat er kinderen wonen. Misschien juist een pré als er mensen komen kijken die kinderen hebben of tzt graag willen.

Je kan nog een mooie bos bloemen neerzetten of geurstokjes zodat het lekker ruikt als ze binnen komen.

Volgens mij heb je het al goed voor elkaar!
Liara schreef:
26-11-2020 13:26
Bij het laatste huis wat ik kocht stond er een potje kruidenthee op de kachel, (dienblad met mooi theeservies ernaast). Dat rook heerlijk huiselijk, lekkerder dan de eeuwige appeltaart :biggrin:
Ja ik zou inderdaad zuinig zijn met etensgeuren, ik houd er helemaal niet van als een huis naar eten ruikt, dan wil ik het liefste zo snel mogelijk weg voordat de geur in mijn haren en kleren gaat zitten. Een frisse geur lijkt me beter.
Alle reacties Link kopieren
Geuren zijn wel heel persoonlijk. Ik denk dat je daarmee op moet passen.

Ooit bezichtigde ik een huis waar meerdere van die Airwick stekkers in de stopcontacten zaten. Het rook daar heel erg sterk (achteraf bleek om een andere geur te maskeren). Maar ik vond die geur van al die geur stekkers toen echt een een mega afknapper.
madamecannibale schreef:
26-11-2020 13:32
Geuren zijn wel heel persoonlijk. Ik denk dat je daarmee op moet passen.

Ooit bezichtigde ik een huis waar meerdere van die Airwick stekkers in de stopcontacten zaten. Het rook daar heel erg sterk (achteraf bleek om een andere geur te maskeren). Maar ik vond die geur van al die geur stekkers toen echt een een mega afknapper.
Gedver, dat vind ik ook echt niks!

Ik was ooit in een huis waar ze een aantal honden hadden, dat hele huis rook ernaar. Ik was meteen afgeknapt op dat huis. Geur is echt belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons adviseerde de makelaar om de dierenspullen weg te halen.
eva-luna schreef:
26-11-2020 13:26
Grappig.. ik zou denken dat je wilt afleiden ;-D

Iemand schreef ‘dan ga je ervan uit dat de rest ook goed onderhouden/verzorgd is’.
Dat is juist een valkuil.
Ja dat was ik!

Ik denk dat het vooral op onbewust niveau probeert. En dat het juist andersom ook geldt. Een huis kan vies zijn 'slecht ingericht' en bladderende verf hebben maar wel een hele goede basis, of op het zicht tot in de puntjes verzorgd maar de elektra is door een amateur gedaan waardoor je het geluk hebt als je huis niet spontaan in de fik vliegt...

Rationeel gezien zegt het niks, maar niet iedereen kijkt heel rationeel of kan ergens 'doorheen kijken'. Wat je onbewust oppikt speelt toch mee, en ook je onderbewustzijn kan verkeerde conclusies trekken.

Plus, sommige mensen kunnen wel heel duidelijk voor zich zien hoe het 'anders kan', en de spullen los zien van het huis, anderen hebben daar meer moeite mee. En je weet niet wat voor mensen de kijkers zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat doe je met de katten zelf? Ik was een keer bij een huis waar de makelaar de hele tijd moest opletten of de kat niet naar buiten zou ontsnappen, dat was best onhandig (niet even de tuindeur open kunnen laten staan als je even de tuin bekijkt, etc.).

Verder zou ik nog even kijken naar wat er allemaal op je aanrecht staat. Als het vol staat met spullen is het misschien handig om wat op te bergen (bijv. de blender, de bus met koffiebonen, fles afwasmiddel, afwasborstel, etc.)
Alle reacties Link kopieren
Ik was zwanger toen wij in 2013 huizen gingen kijken met de open huizen route.

Van mijn lijstje van 10 huizen, twee naar binnen omdat de rest appel taart had gebakken en ik daar nou net onwijs misselijk van werd...

Maar dat terzijde.

Opgeruimd inderdaad. Laat 1 fles shampoo staan bijv ipv van 10 flessen dat soort dingen.
Kinderstoelen had ik laten staan maar katten eten wel weer weg gehaald.

Ik heb zelf bij huizen kijken (jaar geleden verhuisd) niet gekeken of de ramen schoon waren. Bij mij was het vooral de geur bij binnen komst die eerste indruk gaf. Geen idee waarom eigenlijk.

En uiteraard netjes opgeruimd
Alle reacties Link kopieren
Oh lees net dat meer mensen dat geur dingetje hebben :-D
Lekker basis houden en niet te druk maken, dat zul je de 2e bezichtiging waarschijnlijk al niet meer doen trouwens! Wij hebben net ons huis verkocht.

- geen geurtjes, kunnen anderen als heel storend ervaren of 'wat valt er te verdoezelen?' Gewoon lekker schoongemaakt is fris genoeg.
- kat en kattenbak+brokjes toch echt even bij de buren of meenemen.
- gewoon alle rommeltjes uit t zicht. Ook persoonlijke dingen die je supermooi vindt, opruimen. In badkamer alle toiletartikelen opbergen. Ook geen rituals ipv sanex, dat maakt toch niks uit joh, dan liever een schone beker bij de wasbak ofzo.
- tegenwoordig moeten de ramen open ivbm coronaregels dus zet boven de ramen op een kiertje. Beneden volstaat 1 klein raam open. Zet daarnaast ook de verwarming aan, tsja, zonde, maar t hoort er even bij. Dit zorgt trouwens voor nog een neutralere geur dus opzich fijn.
- Een paar lampen aan, zeker niet allemaal, want dan lijkt het net of dit echt nodig is, dat het een donker huis is.

Veel succes
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden gelukkig 5 bezichtigingen op één dag. (en de 5e heeft het gekocht) De katten hadden we ondergebracht bij mijn moeder (we hebben binnenkatten, dus naar buiten laten was geen optie) en alle katgerelateerde zaken waren weg.

Hoeveelheid persoonlijke verzorgingsspullen inderdaad naar een minimum teruggebracht en in ieder geval de tandenborstels weg.
Snoeren waar mogelijk weggewerkt. Mijn geïmproviseerde werkplek in de woonkamer had ik ook opgedoekt.

Het meeste werk hadden wij trouwens anderhalve week eerder ... de voorbereiding voor de fotograaf.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Ik had met de makelaar afgesproken dat er 1 bepaalde kast niet opengetrokken mocht worden. Hierin stonden dus alle prullaria, spullen van aanrecht, spullen uit badkamer (wasmand, tandenborstels, flesjes, handdoeken), losse dingen uit kinderkamers.

Ik had alles in grote kratten gedaan (per ruimte) die precies in de inbouwkast op zolder paste. Na bezichtiging ging krat weer terug de ruimte in. Ik vond het ideaal, bleef anders ruimen en nu was het snel weer strak en opgeruimd.

Bedden strak opmaken
Keukenblad zo veel mogelijk leeg
Badkamer strak op setje rituals na
WC idem (en haal vieze wc matje weg bah bah daar knapte ik op af bij woning)
Kapstok leeg, schoenen weg
Vuilnisbakken leeg
Bosje bloemen op tafel

Ons huis werd gelukkig snel verkocht dus niet te lang hoeven ruimen en netjes houden

Succes
Ik zou de kattenbak, etensbak en kat zelf uit huis doen bij bezichtigingen. Een kattenbak ruik je, zeker als er net 1 heeft zitten poepen. En jij bent weg dus weet niet of de kat er op gaat zitten. Ik vind het echt ontzettend smerig en zou er op afknappen.
Verder hadden wij heel erg opgeruimd. Prullaria, boeken, fotoalbums, trampoline uit de tuin. Losse flessen in de badkamer in een kastje. Er stonden een heleboel dozen al in de opslag en ons huis voelde heel kaal maar ook heel ruimtelijk. Dat scheelde een hele hoop. De kinderstoel zou ik wel gewoon laten staan. In de garage zien ze hem uiteindelijk ook.
Verder zou ik als koper wel ontzettend graag willen weten waarom mensen binnen een jaar alweer verhuizen als ze net de hele boel hebben verbouwd. Zorg dus dat de makelaar daar een goed antwoord op heeft. Emigratie of zoiets kan ik begrijpen, maar een onduidelijk antwoord van de makelaar zou bij mij de indruk kunnen geven dat er iets is met het huis of de buurt waardoor jullie alweer weg gaan. En die indruk wil je niet wekken lijkt me :)
Alle reacties Link kopieren
Ken je het oven-truukje? Alle makelaars kijken daarna, want als zelfs de oven schoon is, dan zit het verder wel goed.

En inderdaad dat antwoord. Bij alle huizen die wij bekeken hebben, kregen we bij eentje maar de werkelijke reden nl scheiding, maar ook gelijk dat de verkoper bereidt was om de prijs te verlagen. Verder was het allemaal: klaar voor een nieuwe stap.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Goed bezig!
Foto's weghalen, bloemen op tafel. Wc kleppen dicht, lampen aan, gordijnen goed open (zoveel mogelijk buitenlicht), dierengeurtjes weg, handzeep bij toilet en keuken (als je dat al niet had), kapstok leeg, buggy's uit de weg. Looppaden vrij...

Waren de tips van onze makelaar

Succes!! Je klinkt goed voorbereid!
Whomi schreef:
26-11-2020 14:53
Ik zou de kattenbak, etensbak en kat zelf uit huis doen bij bezichtigingen. Een kattenbak ruik je, zeker als er net 1 heeft zitten poepen. En jij bent weg dus weet niet of de kat er op gaat zitten. Ik vind het echt ontzettend smerig en zou er op afknappen.
Verder hadden wij heel erg opgeruimd. Prullaria, boeken, fotoalbums, trampoline uit de tuin. Losse flessen in de badkamer in een kastje. Er stonden een heleboel dozen al in de opslag en ons huis voelde heel kaal maar ook heel ruimtelijk. Dat scheelde een hele hoop. De kinderstoel zou ik wel gewoon laten staan. In de garage zien ze hem uiteindelijk ook.
Verder zou ik als koper wel ontzettend graag willen weten waarom mensen binnen een jaar alweer verhuizen als ze net de hele boel hebben verbouwd. Zorg dus dat de makelaar daar een goed antwoord op heeft. Emigratie of zoiets kan ik begrijpen, maar een onduidelijk antwoord van de makelaar zou bij mij de indruk kunnen geven dat er iets is met het huis of de buurt waardoor jullie alweer weg gaan. En die indruk wil je niet wekken lijkt me :)
Dank voor alle tips, fijn zoveel reacties!

Wat betreft de kat: we hebben geen kattenbak (de kat doet zijn behoefte buiten, de kat mag ook naar buiten).

Ik zal de brokjes even onopvallend in een hoekje van de garage zetten.

We gaan weg omdat mijn man graag zelf een huis wil gaan bouwen en er nu een stuk land in hetzelfde dorp als waar we nu wonen vrij kwam. Die kans konden we niet laten liggen. Daarnaast 'reken' we op winst ;)

Badkamer is helemaal spa proof met de handdoeken netjes op rolletjes gevouwen, setje rituals ernaast en alle kinder badspeeltjes in de kast.
Whomi schreef:
26-11-2020 14:53
Ik zou de kattenbak, etensbak en kat zelf uit huis doen bij bezichtigingen. Een kattenbak ruik je, zeker als er net 1 heeft zitten poepen. En jij bent weg dus weet niet of de kat er op gaat zitten. Ik vind het echt ontzettend smerig en zou er op afknappen.
Verder hadden wij heel erg opgeruimd. Prullaria, boeken, fotoalbums, trampoline uit de tuin. Losse flessen in de badkamer in een kastje. Er stonden een heleboel dozen al in de opslag en ons huis voelde heel kaal maar ook heel ruimtelijk. Dat scheelde een hele hoop. De kinderstoel zou ik wel gewoon laten staan. In de garage zien ze hem uiteindelijk ook.
Verder zou ik als koper wel ontzettend graag willen weten waarom mensen binnen een jaar alweer verhuizen als ze net de hele boel hebben verbouwd. Zorg dus dat de makelaar daar een goed antwoord op heeft. Emigratie of zoiets kan ik begrijpen, maar een onduidelijk antwoord van de makelaar zou bij mij de indruk kunnen geven dat er iets is met het huis of de buurt waardoor jullie alweer weg gaan. En die indruk wil je niet wekken lijkt me :)
Dank voor alle tips, fijn zoveel reacties!

Wat betreft de kat: we hebben geen kattenbak (de kat doet zijn behoefte buiten, de kat mag ook naar buiten).

Ik zal de brokjes even onopvallend in een hoekje van de garage zetten.

We gaan weg omdat mijn man graag zelf een huis wil gaan bouwen en er nu een stuk land in hetzelfde dorp als waar we nu wonen vrij kwam. Die kans konden we niet laten liggen. Daarnaast 'reken' we op winst ;)

Badkamer is helemaal spa proof met de handdoeken netjes op rolletjes gevouwen, setje rituals ernaast en alle kinder badspeeltjes in de kast.
dianaf schreef:
26-11-2020 15:01

En inderdaad dat antwoord. Bij alle huizen die wij bekeken hebben, kregen we bij eentje maar de werkelijke reden nl scheiding, maar ook gelijk dat de verkoper bereidt was om de prijs te verlagen. Verder was het allemaal: klaar voor een nieuwe stap.
En dat kan niet de echte reden zijn?
Sowieso wat maakt het uit waarom iemand zijn huis verkoopt.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
26-11-2020 16:50
En dat kan niet de echte reden zijn?
Sowieso wat maakt het uit waarom iemand zijn huis verkoopt.
Nouja, ik zou bij 'klaar voor een nieuwe stap' ook wel een beetje bedenkelijk kijken en meer willen weten. Als het nou is 'klaar voor een nieuwe stap want 2e kind opkomst / we hebben meer geld en willen nu een vrijstaand huis / we willen naar familie in de buurt verhuizen' oid. Dan weet je in elk geval dat het niet ligt aan dat het huis niet zo fijn woont dan dat het doet vermoeden (bijvoorbeeld door geluidsoverlast, buren, onderhoudsproblemen)
watdachtjehiervan schreef:
26-11-2020 16:50
En dat kan niet de echte reden zijn?
Sowieso wat maakt het uit waarom iemand zijn huis verkoopt.
Klaar voor een nieuwe stap is toch raar als je nog geen jaar geleden een huis kocht. Toen was je klaar voor die stap en dat is in 1 jaar compleet veranderd? Daar zou ik mijn wenkbrauwen bij optrekken en denken dat er iets mis is met het huis of met de buren ofzo. Overlast bijvoorbeeld. Anders ben je niet binnen een jaar “klaar voor een nieuwe stap” lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Prullenbakjes leeg en schoon, of anders uit het zicht. Eens ergens geweest waar de prullenbak van de wc half openstond. Ieuw!

Snoeren uit beeld, kapotte lampen of spotjes vervangen, zorgen dat deurrklinken goed vastzitten, losse apparatuur van keukenblad af.

Hier kregen we de tip om vers fruit op een schaal neer te zetten.

Verse bloemen wordt ook wel eens gezegd, maar ik kijk daar niet eens naar.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
masatu schreef:
26-11-2020 17:00
Nouja, ik zou bij 'klaar voor een nieuwe stap' ook wel een beetje bedenkelijk kijken en meer willen weten. Als het nou is 'klaar voor een nieuwe stap want 2e kind opkomst / we hebben meer geld en willen nu een vrijstaand huis / we willen naar familie in de buurt verhuizen' oid. Dan weet je in elk geval dat het niet ligt aan dat het huis niet zo fijn woont dan dat het doet vermoeden (bijvoorbeeld door geluidsoverlast, buren, onderhoudsproblemen)
Nee, dat weet je niet. Het hoeft niet de werkelijke reden te zijn en het één sluit het ander niet uit.
Mijn huis was al leeg toen het verkocht werd. Het enige wat familieleden hadden gedaan was wat duurdere luchtverfrissers neerzetten met een bos/bomen/herfstige geur. Desondanks toch 9 biedingen gehad en binnen een week verkocht. Oftewel, het komt goed als je woning in een gewilde buurt/stad staat en in goede staat is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven