Binnendeur verven: Hoogglans of zijdeglans?
zondag 22 juni 2014 om 18:59
quote:siska74 schreef op 22 juni 2014 @ 11:52:
Als het oude deuren zijn, en je doet het schilderwerk zelf ; zijdeglans.
Elk oneffenheidje in de ondergrond, stofje, krasje of wat dan ook zie je namelijk in hoogglans, zijdeglans is iets vergevingsgezinder.
Die oneffenheidjes maken een oud huis juist leuk. Dus ik zou voor hoogglans gaan in dit geval.
Bij een nieuwbouwhuis juist niet, denk ik.
Ik heb in mijn 1900 huis dat vrij donker is, knalwit in hoogglans (en níet met een rollertje gedaan!) en dat maakt het huis een stuk lichter.
Als het oude deuren zijn, en je doet het schilderwerk zelf ; zijdeglans.
Elk oneffenheidje in de ondergrond, stofje, krasje of wat dan ook zie je namelijk in hoogglans, zijdeglans is iets vergevingsgezinder.
Die oneffenheidjes maken een oud huis juist leuk. Dus ik zou voor hoogglans gaan in dit geval.
Bij een nieuwbouwhuis juist niet, denk ik.
Ik heb in mijn 1900 huis dat vrij donker is, knalwit in hoogglans (en níet met een rollertje gedaan!) en dat maakt het huis een stuk lichter.

zondag 22 juni 2014 om 19:14
zondag 22 juni 2014 om 19:25
quote:troelalaaaatje schreef op 22 juni 2014 @ 19:14:
Ga je het zelf doen?
Besef je dat het een hele klus is waarbij je zeer nauwkeurig te werk moet gaan? Ik heb ooit eens twee deuren geschilderd. De banen van mijn schilderbewegingen zag je precies zitten nadat het opgedroogd was. Toen heb ik er toch maar iemand voor laten komen.Als je niet kunt schilderen moet je het niet doen, nee.
Ga je het zelf doen?
Besef je dat het een hele klus is waarbij je zeer nauwkeurig te werk moet gaan? Ik heb ooit eens twee deuren geschilderd. De banen van mijn schilderbewegingen zag je precies zitten nadat het opgedroogd was. Toen heb ik er toch maar iemand voor laten komen.Als je niet kunt schilderen moet je het niet doen, nee.

zondag 22 juni 2014 om 19:32
quote:troelalaaaatje schreef op 22 juni 2014 @ 19:29:
Wanneer kun je schilderen Mevrouw75?
Als je 20 jaar hebt gewerkt als huisschilder? Of wanneer je een cursus olieverfschilderijen hebt doorlopen?
Als je je schilderbewegingen niet ziet zitten op je jaren 30 deur?
Ik neem aan dat ieder dat van zichzelf wel weet.
Je hoeft echt niet 20 jaar ala huisschilder te hebben gewerkt om dat voor elkaar te kunnen krijgen. Genoeg amateurs die prima een deur zonder roller kunnen schilderen.
Wanneer kun je schilderen Mevrouw75?
Als je 20 jaar hebt gewerkt als huisschilder? Of wanneer je een cursus olieverfschilderijen hebt doorlopen?
Als je je schilderbewegingen niet ziet zitten op je jaren 30 deur?
Ik neem aan dat ieder dat van zichzelf wel weet.
Je hoeft echt niet 20 jaar ala huisschilder te hebben gewerkt om dat voor elkaar te kunnen krijgen. Genoeg amateurs die prima een deur zonder roller kunnen schilderen.

zondag 22 juni 2014 om 19:37

zondag 22 juni 2014 om 19:59
Paneeldeuren zijn juist fijn om zelf te verven.
Ik heb de binnenste vlakken met een iets lichtgeel getinte hoogglans geverfd. Zo ook de kozijnen.
Met een kwast de dieper liggende randjes van de vlakken en de rest met een roller.
Wel eerst langs de buitenste rand de boel afgeplakt met tape.
De buitenste randen later in hoogglans wit met een roller.
Als ik ze ooit nog eens in 1 kleur zou verven zou ik het wéér zo doen.
De kozijnen en de hele deur in 1 keer is toch niet handig.
Dus de binnenste vlakken zou ik gelijk met de kozijnen doen.
Ik heb de binnenste vlakken met een iets lichtgeel getinte hoogglans geverfd. Zo ook de kozijnen.
Met een kwast de dieper liggende randjes van de vlakken en de rest met een roller.
Wel eerst langs de buitenste rand de boel afgeplakt met tape.
De buitenste randen later in hoogglans wit met een roller.
Als ik ze ooit nog eens in 1 kleur zou verven zou ik het wéér zo doen.
De kozijnen en de hele deur in 1 keer is toch niet handig.
Dus de binnenste vlakken zou ik gelijk met de kozijnen doen.
zondag 22 juni 2014 om 20:32
Tsja...ik heb het laten doen. Zag wel op tegen de kosten maar ik zag nog meer op tegen het allemaal zelf doen en ik heb al mijn dubbeltjes bij elkaar geschraapt. Geen seconde spijt van. Het is echt heel mooi en zit er zeker voor 15 jaar op.
Mijn makelaar zei het ook, toen we een huis bezichtigde dat heel verzorgd was en prachtige en-suite kasten had. Hij zei dat je professioneel schilderwerk gewoon echt ziet. En dat de meeste mensen erop besparen en zelf aan de slag gaan maar het natuurlijk eigenlijk niet kunnen.
Mijn makelaar zei het ook, toen we een huis bezichtigde dat heel verzorgd was en prachtige en-suite kasten had. Hij zei dat je professioneel schilderwerk gewoon echt ziet. En dat de meeste mensen erop besparen en zelf aan de slag gaan maar het natuurlijk eigenlijk niet kunnen.

zondag 22 juni 2014 om 22:26
Ik heb eens 1 kamer laten opknappen door een professionele schilder.
Witten, behangen, en schilderen.
Heb veel van hem geleerd.
Vooral niet besparen op schuurpapier, rollers, kwasten en op de verf.
Koop kwaliteitsspullen, dat is al het halve werk.
Vooral met een roller gebruik ik het liefst Flexa. Is wat dunner dan Histor, en droogt minder snel. Zodat je daar minder snel de banen van het rolletje ziet.
En vooral niet te hard drukken met het rolletje. Zéker de laatste keer niet.
Witten, behangen, en schilderen.
Heb veel van hem geleerd.
Vooral niet besparen op schuurpapier, rollers, kwasten en op de verf.
Koop kwaliteitsspullen, dat is al het halve werk.
Vooral met een roller gebruik ik het liefst Flexa. Is wat dunner dan Histor, en droogt minder snel. Zodat je daar minder snel de banen van het rolletje ziet.
En vooral niet te hard drukken met het rolletje. Zéker de laatste keer niet.