Bloembakvulling

26-02-2014 15:49 12 berichten
Ik heb bij mijn voordeur twee grote bloembakken staan. Gekregen, en nu moeten ze natuurlijk gevuld, zeker met dit weer beginnen mijn handen te jeuken :-)

Maar. Ik weet niet goed wat ik erin kan zetten, ze zijn nogal groot. Het zijn van die donkergrijze zinken bakken, iets taps uitlopen naar boven toe, van ongeveer 1 x 1 meter. Ze staan in halfschaduw. Er staan een paar bomen in de buurt, dus wat erin komt kan niet heel hoog worden, dat is niet mooi denk ik. Max de hoogte van de bak, zo'n 80-100 cm.

Ik dacht aan wat kleins langs de randen, zoals Iberis, wat dan een beetje over de rand gaat hangen. En dan wat groters/hogers in het midden. Liefst iets wat in de winter ook zijn blad houdt/groen blijft, en wat gaat bloeien. Gelukkig is er ook niet zoveel keus....pffffff....

Hebben jullie het ultieme idee?
Violen.
Viooltjes kunnen nu al, verder zou ik nog even wachten. Theoretisch gezien kunnen we nog nachtvorst krijgen.
Viooltjes vind ik leuk, maar wat klein voor die grote bakken. het mag wel wat de hoogte in. Zo'n combinatie als op de foto van Ratteke had ik idd in mijn hoofd, maar dan met wat minder verschillende planten, wat strakker.
Wat me te binnen schiet: sneeuwbal of viburnum. Je hebt groenblijvende soorten die eerst bloemen krijgen en daarna bessen. En rododendron, maar die bloeit betrekkelijk kort.
Conifeer op stam in het midden, klimop langs de rand omlaag laten hangen en de ruimte rondom het boompje opvullen met bloeiende plantjes. Kan ook lavendel zijn bijvoorbeeld. Komt elk jaar weer terug.
Je kunt ook aan de binnenkant van de pot een isolerende laag doen (dik bubbeltjesplastic of zo) als bescherming tegen vorst.
Sneeuwbal is mooi, wit steekt ook mooi af bij die bakken. Goeie!

Plofkip, ook een goed idee, moet even googelen of ik conifeer op stam mooi vindt. Maar het is idd het idee wat ik in mijn hoofd had, iets hoogs, met wat hangends.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel of passiflora?
Het wordt een sneeuwbal. Of twee, dus eigenlijk. Heb een mooie, groenblijvende uitgekozen. Klimop langs de rand twijfel ik nog over, even kijken hoe t er uitziet straks.

Dank voor het meedenken!
Leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven