Bloembollen uitgebloeid, nu naar buiten?

18-03-2010 12:55 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar bakjes met bloembollen in huis staan die ondertussen uitgebloeid zijn. Nu had ik begrepen dat het zonde is om ze weg te gooien omdat ze nog eens kunnen gaan bloeien. Maar wat moet ik er nu mee doen? De stengels moeten blijven zitten omdat daar nog voeding voor de bol in zit, toch? En de uitgebloeide bloemen, die wel wegknippen?

En dan, wanneer kunnen de bollen de tuin in? Kan ik ze nu al incl afstervend blad buiten in de grond stoppen? Of moet ik het blad helemaal laten afsterven en de bollen bewaren tot het najaar en dan pas buiten zetten?
Ik heb dat vorig jaar wel gedaan en er komt nu weer het een en ander op
En wat heb je er toen meegedaan? .
Weinig verstand van, maar ik had vorige jaar een bak met leuke narcisjes voor binnen. Die heb ik zonder er verder wat mee te doen, met bak en al in een hoekje van de tuin gezet. En inmiddels heb ik nu weer een hele bloeiende bak!
Ik heb ze op dit moment allemaal buiten staan, moet ze alleen nog in de grond stoppen en afknippen als ik eindelijk al m'n herfstblad heb weggewerkt.
Afgestorven takken kun je altijd wegknippen, dus de uitgebloeide bloem ook. Gewoon in de grond zetten, als je geluk hebt bloeit hij nog een keer dit jaar, anders komen ze volgend jaar weer op.
Gewoon, in de grond gestopt met het hele hebben en houwen eraan. Pas afgeknipt als het dood was.
Ik heb ook mijn uitgebloeide planten buiten gezet. Met de bedoeling die morgen in de grond te stoppen. Inderdaad, met het (groene) blad er nog aan. De bloemen heb ik er al uitgeplukt. Zo heb ik dat altijd geleerd met amaryllissen iig.
Helemaal goed. Ik kreeg net trouwens de tip van een tulpenkweker: Als ze uitgebloeid zijn uit de grond halen(als ze in de volle grond staan) en in het najaar weer planten op een ander plekje. anders verzuurd de grond en krijg je elk jaar steeds minder terug.
Dat geldt volgens mij voor tulpen, maar niet voor alle bollen.
Inderdaad voor tulpen ja.

Narcissen ed. zijn niet zo moeilijk, die doen het meestal toch wel.
Ik doe altijd alleen de narcissen in de tuin poten. Gewoon met groen en al en pas afknippen als het blad verdord is.

Hyacinten en blauwe druifjes is mijn ervaring dat dit vooral heel veel blad en weinig bloem geeft, dus die bollen poot ik niet.
Druifjes groeien hier volop, met heel veel bloem. Doe ik eigenlijk niets aan, ze vermeerderen vanzelf, net als sneeuwklokjes.

Het ligt natuurlijk voor een groot deel wel aan de grondsoort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven